Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

برخی تحلیلگران معتقدند شاخص دلار در ماه های آینده به تدریج افزایش خواهد یافت زیرا بانک مرکزی آمریکا در مسیر محدود کردن سیاست های حمایتی خود حرکت می کند. البته اخیرا تغییرات ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی نیز بر قیمت ها موثر بوده است.

سقوط طلا، رشد نفت و ابهام ها درباره آینده

روز گذشته سقوط غیرمنتظره قیمت طلا بزرگ ترین رویداد در بازارهای مختلف بود. قیمت این فلز گرانبها تحت تاثیر رشد ارزش دلار و پیش بینی افزایش نرخ های بهره در آمریکا، 44 دلار در هر اونس کاهش یافت و امروز قیمت ها اندکی رشد کرده است. هز چه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نزدیک تر می شویم بازارهای مختلف بیشتر تحت تاثیر اخبار آن قرار می گیرند. فعالان بازار مالی آمریکا پیروزی ترامپ را یک ریسک بسیار برزگ می دانند زیرا سبب رشد ارزش دلار می شود و از رقابت پذیری شرکت های آمریکایی می کاهد. از سوی دیگر تغییرات بزرگ در جهت گیری های اقتصادی دولت آینده برای بازار مالی آمریکا و جهان یک عامل منفی است. امروز گزارش های متعددی از وضعیت بخش خدمات در اقتصادهای بزرگ جهان در ماه گذشته میلادی منتشر می شود که بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد گذاشت. گزارش های مربوط به بخش تولید کارخانه ای جهان در ماه گذشته مثبت بوده و حال نگرانی ها درباره آینده کاهش یافته است. البته صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود پیش بینی نرخ رشد اقتصاد آمریکا و اقتصادهای توسعه یافته در سال جاری میلادی را کاهش داده و از دولت ها خواسته است به حمایت خود از رونق اقتصاد ادامه دهند.

رشد قیمت ها ادامه پیدا کرده است

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی افزایش به 51.3 دلار و 49.2 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت نفت نوسانی محدود داشت و در نهایت رشد کرد. در نشست ماه آینده اوپک قرار است از عرضه نفت اعضاء این سازمان کاسته شود یعنی سهمیه هایی برای عرضه تعیین خواهد شد. تحلیلگران معتقدند رایزنی هایی که تا زمان برگزاری نشست اوپک انجام می شود اهمیت بالایی دارد زیرا زمینه را برای اجرای سیستم سهمیه بندی که در دو سال اخیر عملا از میان رفته بود فراهم می کند. فشار حاصل از قیمت پایین نفت سبب شده تولیدکنندگان بزرگ این ماده خام به فکر اجرای برنامه هایی برای بالا بردن قیمت ها باشند. در نشست اخیر اوپک در الجزایر توافق شد از تولید کاسته شود. قرار است بین 700 هزار تا یک میلیون بشکه در روز از عرضه نفت کاسته شود تا بازار به سمت تعادل حرکت کند و قیمت ها بالا روند. تولیدکنندگان نفت که به صادرات این ماده خام وابسته هستند دچار مشکلات بزرگ از جمله کسری بودجه هستند و امیدوارند با افزایش قیمت ها از این وضعیت بد خارج شوند. تحلیلگران معتقدند قیمت نفت بالا خواهد رفت اما نه زیاد زیرا شرایط برای این امر مهیا نیست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

سقوط قیمت ها

امروز قیمت طلا با 7 دلار افزایش به 1275 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز رشد کرده است. روز گذشته قیمت طلا تحت تاثیر رشد ارزش دلار و افزایش شاخص های مالی در بورس های اروپایی و آسیایی 44 دلار در هر اونس کاهش یافت. میزان کاهش قیمت ها بیش از حد زیاد و سریع بود در نتیجه احتمال اصلاح رو به بالای قیمت فلز زرد وجود دارد. روز گذشته خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا و اظهار نظر یکی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور فشار بر قیمت طلا را بالا برد. بانک مرکزی آمریکا آماده است نرخ های بهره را بالا ببرد و اکثر اعضاء کمیته سیاستگذاری این نهاد با افزایش نرخ ها در ماه پایانی سال جاری یعنی دو ماه دیگر موافق هستند. البته جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا همواره تاکید کرده بر مبنای داده های اقتصادی، درباره زمان افزایش نرخ های بهره تصمیم گیری خواهد شد. با توجه به مثبت بودن گزارش های اخیر بسیار محتمل است در ماه دسامبر یک بار دیگر نرخ ها بالا برده شود. بانک مرکزی آمریکا دسامبر سال پیش نرخ های بهره را برای اولین بار در یک دهه اخیر بالا برد اما در سال جاری میلادی این برنامه به تعویق افتاده زیرا اقتصاد جهان دچار ضعف است. افزایش نرخ های بهره هزینه فرصت نگهداری طلا را بالا می برد در نتیجه از جذابیت طلا می کاهد. یک ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار می شود و این انتخابات یک عامل حمایت از قیمت طلاست زیرا ریسک هایی را متوجه اقتصاد آمریکا و جهان می کند. صرف نظر از اینکه چه کسی در انتخابات پیروز شود قیمت طلا حمایت خواهد شد. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت طلا حدود 210 دلار در هر اونس افزایش یافته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران فعلا تحرک بزرگ ندارند

آسیا. امروز چهارشنبه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا رشد کرده است. روز گذشته رشد قیمت نفت در ساعات معاملات بورس های آسیایی سبب شد شاخص ها در این بازارها رشد کنند. البته تعطیل بودن بازارهای چین در هفته جاری سبب شده حجم معاملات کاهش یابد. سرمایه گذاران آسیایی امروز نیز ریسک پذیر بوده اند و تابلوها در اکثر بازارهای بزرگ سبز رنگ است. امیدهایی به برقراری ثبات در اقتصاد چین وجود دارد و بانک مرکزی ژاپن همواره بر آمادگی خود برای حمایت های بیشتر از رونق اقتصادی تاکید کرده است. اما برخی ریسک ها وجود دارد که از رونق کامل بازارهای مالی جلوگیری می کند. انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و افزایش نرخ های بهره در این کشور در پایان سال جاری دو نمونه از این ریسک ها هستند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. افزایش قیمت نفت و خبرهای مثبت از شاخص های اقتصادی این قاره بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده است. بانک مرکزی اروپا در نشست های اخیر خود تغییری در سیاست های حمایتی نداده و معتقد است اقدامات کنونی برای ایجاد ثبات و رونق در اقتصاد منطقه یورو کافی است البته این نهاد در نشست اخیر خود پیش بینی نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو را کاهش داد. امروز گزارش هایی در باره وضعیت بخش خدمات منطقه یورو و اقتصادهای بزرگ عضو این منطقه و نیز انگلستان منتشر می شود. روز گذشته گزارش وضعیت بخش تولید کارخانه ای منطقه یورو در ماه گذشته مثبت بود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند. سرمایه گذاران آمریکایی نگران تاثیر افزایش نرخ های بهره در این کشور و نیز تاثیرات انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده بر وضعیت اقتصادی هستند. رشد ارزش دلار یک ریسک برای سرمایه گذاران آمریکایی است زیرا از سود شرکت های بورسی می کاهد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

کاهش قیمت ها ادامه دارد

امروز چهارشنبه قیمت تمامی فلزات پایه کاهش یافته و قیمت روی به زیر 2400 دلار در هر تن رسیده است. روز گذشته قیمت فلزات پایه به دلیل رشد ارزش دلار کاهش یافت. قیمت ها بطور متوسط 1.5 درصد پایین آمد و قیمت مس در محدوده 4800 دلار در هر تن قرار گرفت. از پیش انتظار می رفت قیمت این مواد خام اصلاح شود زیرا رشد قیمت ها در سه هفته اخیر نمی توانست ادامه پیدا کند. این هفته بازارهای چین تعطیل هستند و این عاملی برای فشار بر قیمت فلزات پایه است. از سوی دیگر احتمال آنکه در چین تدابیری برای حمایت از رونق اقتصاد اتخاذ شود بسیار کم است و دولت این کشور معتقد است امسال نرخ رشد مورد نظر اقتصاد تحقق خواهد یافت. البته تدابیری که از ماه ها پیش اتخاذ شده ادامه یافته اما برای رونق بازار فلزات پایه لازم است نرخ رشد اقتصاد چین به بالای 7 درصد برسد. عامل دیگری که احتمال افزایش قیمت فلزات پایه را کمتر می کند رشد ارزش دلار در ماه های آینده است. برخی تحلیلگران معتقدند شاخص دلار در ماه های آینده به تدریج افزایش خواهد یافت زیرا بانک مرکزی آمریکا در مسیر محدود کردن سیاست های حمایتی خود حرکت می کند. البته اخیرا تغییرات ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی نیز بر قیمت ها موثر بوده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات در بازارهای ارز

امروز ارزش دلار در برابر یورو اندکی کاهش یافته است. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد و این رشد حاصل انتشار گزارش مثبت از اقتصاد آمریکا بود. امروز چند خبر مهم از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر می شود که بر ارزش دلار و یورو تاثیر خواهد داشت. در روز جاری موسسه مارکیت اکونومیکس گزارش خود را در باره وضعیت بخش خدمات در آمریکا، منطقه یورو، انگلستان و برخی اقتصادهای بزرگ این منطقه منتشر می کند. از سوی دیگر گزارش سفارش های کارخانه ای در آمریکا منتشر می شود. روز گذشته یکی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی داشت و در آن بر لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک تاکید کرد. در روزهای اخیر ارزش دلار در برابر یورو و برخی دیگر از ارزهای معتبر رشد کرده و انتظار می رود این روند ادامه پیدا کند. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی ایتالیا، اسپانیا، آلمان، انگلستان، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24