Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به نظر می رسد بازار پلیمرها وارد یک فاز گذار شده است و پس از آن شرایط جدیدی را در این بازار شاهد خواهیم بود...

سکوت و سکون در پایان معاملات هفتگی بورس

بورس24 :آرامش پیشین در بازارهای کالایی بیشتر حالت رکودی عمیق به خود گرفته و غالب معاملات به جز برخی از گریدهای پلیمری وارد یک فاز کاهش قیمت شده اند. با توجه به کاهش قیمت های جهانی طلا ، بازار آتی نیز شرایط متفاوتی پیدا کرده است. در اطلاعیه بورس کالای ایران آمده است معاملات محصولات پتروشیمی خارج از سیستم بهین یاب به روز شنبه هفته آینده پلیمرها روز یکشنبه و ترکیبات شیمیایی به روز دوشنبه هفته آینده موکول شده است.

بازار پتروشیمی

پس از ثبت رقابت هایی جذاب در بورس کالای ایران برای محصولات پلیمری در روز سه شنبه ، شاهد بودیم که رشد قیمت های بورس به کمک رقابت برای خرید و همچنین افزایش قیمت های تمام شده ، در بازار نیز تأثیرگذار بود و بخش بیشتری از گریدهای پلیمری در بازار آزاد با رشد قیمت رو به رو شدند. با توجه به این شرایط می توان این گونه استناد کرد که بازار از روند کاهشی در ابتدای هفته ، هم اکنون به روندی دوگانه با رشد برخی گریدها و عقب نشینی بهای برخی دیگر رو به رو است که البته تضارب عرضه و تقاضا در گریدهای مختلف ، این شرایط جدید را ایجاد کرده است. به نظر می رسد تأثیرگذاری رشد قیمت ها در بورس کالا بیش از چیزی باشد که هم اکنون در بازار آزاد خودنمایی می کند یعنی به دلیل ضعف نسبی تقاضا در دهه محرم است که هنوز تأثیرگذاری چندانی از رشد قیمت ها محقق نشده است. با توجه به این موارد و در صورت صحت این ادعا ، هفته آینده در بورس کالا شرایط چندان جذابی را شاهد نخواهیم بود ولی پس از پایان یافتن تعطیلات عاشورای حسینی ، غوغای پلیمرها در بورس کالا ، به التهاب پلیمرها در بازار آزاد منجر خواهد شد. به نظر می رسد بازار پلیمرها وارد یک فاز گذار شده است و پس از آن شرایط جدیدی را در این بازار شاهد خواهیم بود.

معاملات روز چهارشنبه محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران از وضعیت نسبتاً با ثبات و آرام آن حکایت داشت هرچند که باز هم برخی از ترکیبات با برتری تقاضا به نسبت عرضه ها رو به رو بوده و رشد قیمتی را تجربه کردند. منومر وینیل استات ، سود کاستیک ، استایرن منومر و برخی ترکیبات الکلی همچون منواتیلن گلایکول ، دی اتیلن گلایکول و دی اتیل هگرانول از جمله کالاهایی بودند که با رشد قیمت رو به رو شدند. به نظر می رسد نزدیکی به عاشورا و ضعف تقاضا را بتوان دلیل اصلی کاهش تقاضا به شمار آورد ولی در هر حال کالاهای فوق هنوز هم توانستند جذابیت خود را حفظ کنند. نکته حائز اهمییت در خصوص معاملات روز چهارشنبه را می توان در عدم معامله بسیاری از کالاها به شمار آورد که دقیقاً نشان دهنده ضعف تولید در صنایع پایین دستی مهمی به شمار می آید. در خصوص کالاهای فوق منومر وینیل استات و سود کاستیک مهمترین و جذاب ترین کالاها بودند که برتری تقاضا بر عرضه های بیشتری را تجربه کردند. با توجه به این موارد در کنار افزایش قیمت های پایه همچنین ناکافی بودن عرضه ها باید گفت که هنوز هم این بازار مستعد جهش قیمتی است ولی تا پایان دهه محرم ، این وضعیت به تعویق خواهد افتاد اما تقاضای تجمیع شده مجدداً خودنمایی خواهد کرد. زادآ

برخی از مهم ترین معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

38,779

38,779

250

250

250

اسید ترفتالیک

پتروشیمی تندگویان

سلف

21,772

21,772

150

150

150

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

30,150

30,208

660

6006

660

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

21,490

21,490

110

154

110

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

سلف

26,904

33,554

1100

1793

1100

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

21,490

21,490

132

308

132

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

4,689

5,024

5000

14025

5000

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

سلف

32,268

32,461

2496

3120

2496

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

19,457

20,102

726

1210

726

دیروز، عرضه پلیمرها از52 هزار تن گذشت

بورس کالا را دیروز با توجه به عرضه بیش از 52 هزار تن انواع محصولات پلیمری باید روزی جذاب برای داد و ستد به شمار آورد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، در جریان معامله ها دیروز سه شنبه (13مهرماه) شاهد بودیم که حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا رقمی نزدیک به 52 هزار و 72 تن بود که برای خرید این حجم عرضه ، 135 هزار تن انواع تقاضا در بورس کالا به ثبت رسید که در نهایت 48 هزار و 740 تن آن مورد معامله قرار گرفت.

نکته مهم در معاملات پلیمرها در بورس کالا را می توان افزایش حجم عرضه پلیمرها به نسبت هفته گذشته در کنار کاهش تقاضا به شمار آورد که البته این رشد عرضه ها با افزایش قیمت های پایه، سازگاری دارد زیرا با افزایش قیمت های پایه ، عرضه بیشتر به امید تقویت حجم فروش با قیمت بالاتر توجیه خواهد داشت. این در حالی است که با توجه به حضور در دهه محرم، شاید کاهش تقاضا رخداد توجیه پذیری باشد ولی تاکنون شاهد کاهش محسوس تقاضا در بورس کالا نبوده ایم زیرا در هر حال تقاضایی بیشتر از عرضه ها باز هم میهمان بازار بوده است. در هر حال افزایش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا را می توان رخداد مهمی ارزیابی کرد.

نکته مهم در خصوص معاملات بورس کالا را باید داد و ستد غالب گریدها و ترکیبات و همچنین رقابت برای خرید اغلب آن ها برشمرد تا جایی که بسیاری از انواع پلیمرها در بورس کالا با رشد تقاضا و افزایش قیمت ها مواجه شد.

این نکته در نهایت باعث خواهد شد تا در کنار افزایش قیمت های پایه در بورس کالا همچنین رشد مضاعف قیمت ها به دلیل رقابت برای خرید ، بازار داخلی شرایطی را برای جذب قیمت های بالاتر با محوریت معاملات بورس کالا را در بر خواهد داشت هرچند که با توجه به موجودی پایین انبارها ، ممکن است این تأثیرگذاری سریع تر باشد.

نگاهی به جذاب ترین معاملات پلیمرها در بورس کالا در روز سه شنبه نشان می دهد که غالب ترکییات و گریدهای پلیمری با برتری تقاضا بر عرضه ها رو به رو شده و در نهایت با افزایش قیمت مورد داد و ستد قرار گرفتند. این نکته که اغلب گریدها رشد نرخ داشته اند را باید در نگرانی از افزایش مجدد قیمت های پایه و همچنین وجود پتانسیل واسطه گری و سفته بازی به شمار آورد هرچند که خرید در روزهای اخیر و فروش پس از دهه محرم نیز خود جذابیت خاصی را به ارمغان خواهد داشت زیرا در بهترین شرایط هم در این دو هفته کاری از پیش نمی رود. در هر حال نمی توان به صراحت از کاهش تقاضای صنایع پایین دستی در ماه محرم خبر داد زیرا وضعیت بورس کالا نشان از شرایط جذاب معاملاتی و وجود پتانسیل خرید می دهد.

بازار فولاد

در بازار فولاد باز هم شاهد کم رمقی معاملات و ضعف داد و ستدها بودیم و البته باز هم رخداد خاصی تجربه نشد. بازار حالت توافقی داشته و هنوز هم میل به افت قیمت ها مشهود است. البته بازار تیرآهن ثبات نسبی و پیشین خود را حفظ کرده و تغییر خاصی در این بازار تا ساعات ابتدایی معاملات مشاهده نشد. ضعف معاملات در بازار فولاد باز هم به جدی ترین رخداد این بازار تبدیل شده تا جایی که نه فضایی برای نوسان قیمت ها باقی گذاشته و نه خریداری جرأت چندانی برای سفته بازی را از خود نشان می دهد. در هر حال در روزهای پیش رو نمی توان انتظار رخداد خاصی را داشت اگرچه این روند ضعیف بازار حداقل تا پایان تعطیلات عاشورا ادامه داشته و حتی شاید شرایط سخت فعلی رو به وخامت بیشتری بگذارد.

در خصوص افزایش قیمت قراضه و رشد بهای تمام شده شمش هم نمی توان چندان امیدوار بود که این وضعیت جدید ، بر بازار میلگرد هم تأثیر بگذارد زیرا حجم خرید شمش محدود بوده و بازار به رشد بیشتر و البته محسوس قیمت شمش هم بدبین است. با توجه به این موارد شاید برخی از کارخانجات برای تأمین نیاز ضروری خود به خرید شمش روی آوردند ولی در نهایت باید منتظر خودنمایی واقعی تقاضا پس از عاشورا باشیم. با توجه به شرایط موجود انتظار رخداد خاصی را در هفته پیش رو نیز نخواهیم داشت. در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در معاملات روز چهارشنبه بهای قراضه مجدداً به ثبات رسیده ولی شمش به تبعیت از بازار میلگرد روندی کاهشی ولی آرام را به خود گرفت.

به گزارش گزارش کانال تلگرامی دیده بان فولاد مدتی است بازار ورق دچار حرف و حدیث هایی شده و شدت این تحرکات بعداز معاملات اخیر فولاد مبارکه در بورس کالا بیشتر هم شده است بطوری که مجددا اعتراض گروهی از فعالان بازار خصوصا صاحب منصبان سندیکا را در پی داشته است تا جایی که شنیده شده که گروه اخیر تلاش می کنند تا با واگویی و واکاوی تبعات این اقدام در بازار فعلی معاملات انجام شده را مردود جلوه داده و حتی خواستار ابطال آن شده اند در همین اثنا بعضی رسانه ها از قول وزیر دفاع مطلبی را مبنی بر کاهش تعرفه ورق وارداتی منتشر کرده اند که این خبر نیز در خور توجه و تامل ارزیابی می شود تا جایی که ارتباط چندانی بین سخنان ایشان و تحولات بازار یافت نشدچرا که اصولا نهادی چون وزارت دفاع نیاز خود را معمولا بصورت مستقیم دریافت می کند و تعرفه و سایر موانع وروی برای این نهاد چندان مشکل ساز نبوده و نیست ( البته تا جایی که نویسنده اطلاع دارد ) از دیگر سو امروز صبح شایعه کاهش 5% سود بازرگانی ورق چنان ولوله ای در گمرکات انزلی و سپس در بخشی از بازار ایجاد کرد که دو باز خورد متفاوت را شاهد بودیم عرضه کنندگان ورق 2 رول که از حجم کالای فعلی ، حجم کالای در راه و تقریبا دپوی کارخانجات مطلع هستند توجه چندانی به این شایعه نشان نداده و روند افزایش قیمت همراه با محدودیت عرضه را در پیش گرفتند ولی در بخش ورق تخت یکی از دلایل کاهش قیمت در نرخ گذاری تعدادی از عرضه کنندگان و توزیع کنندگان قوت یافتن این شایعه اعلام شد در گفتگو با چند کارشناس در خصوص اینکه این شایعه کاهش نرخ سود بازرگانی صحت دارد یانه نیز نظرات متفاوتی اخذ شد:

یکی از کارشناسان صنعت فولاد می گویند که پنج درصد تاثیری چندانی بر روی قیمتها ندارد چون احتمال افزایش قیمت جهانی در روزهای اتی محتمل است و عرضه کنندگان کالای وارداتی محدودیت عرضه دارند شاید آنچه بتواند بازار را دچار نوسان تاثیر گذار کند پیگیری بعضی فعالان در خصوص ابطال معاملات فولاد مبارکه در بورس کالا باشد که اگر این اتفاق رخ دهد بی گمان تاثیرات مهمی را شاهد خواهیم بود اما کارشناس دیگر بازار این شایعه را نیز در راستای همان اعتراض بر علیه فولاد مبارکه در معاملات اخیر دانسته و آن را تایید نمی کند ایشان در ادامه می گویند که بعضی تریدرها به دلیل ارتباطات ویژه خود در زمینه واردات فولاد ممزوج که با تعرفه های پایین انجام می شد منافع خوبی را کسب می کردند که با همسان سازی تعرفه در اسفند 94 موانعی برای انتفاع شان پیش آمد دیده بان در ادامه پی گیری با چند حق العمل کار در گمرکات انزلی و امام گفتگو کرده و این حضرات بیان کردند که ماهم چیزهایی شنیده ایم و ما را ارجاع دادند به یک ضرب المثل قدیمی که " تا نباشد چیزکی ، مردم نگویند چیزه

گزارش آخرین تغییرات نرخ بازار

به گزارش کانال تلگرامی پاتیل؛ حوزه قوطی و پروفیل : تقریبا ثابت و بدون تغییر .

حوزه تیرآهن؛ ناودانی و نبشی : تقریبا ثابت و بدون تغییرات قابل توجه.

شنیده شد تیرآهن ذوبی اصفهان در بنگاهها بیشتر توافقی معامله میشود و همچنین آریان فولاد تیر 20 تولیدی خود را در مجموع هر شاخه 17 هزار تومان نسبت به دیروز در دو مرحله کاهش داد که بنظر میرسد علت این امر بیشتر رقابت با کالاهای مشابه وارداتی باشد.

بازار میلگرد هم امروز روند کاهشی و توافقی را سپری میکند. در برخی از مبادی، کاهشی بین 5 تا 15 تومان مشهود است.

لیست مبادی که اعلام نرخ محصولات آن ها امروز ثابت بوده است :

فولاد آناهیتای گیلان : ثابت

آریا ذوب : ثابت

فولاد هیربد : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

فولاد حسن رود : ثابت

مجتمع فولاد ظفر بناب : ثابت

مجتمع نورد فولاد گلستان : ثابت

فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

ذوب آهن و نورد کرمان : ثابت

لیست مبادی که امروز نرخ محصولات آن ها با کاهش قیمت توام بوده است :

فولاد قزوین و پارس آرمان : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد کویر کاشان : سایز 20 حدود 20 تومان کاهش قیمت و بقیه ثابت

فولاد بردسیر : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد سپهرایرانیان : 5 تومان کاهش

فایکو : 10 تومان کاهش قیمت

ذوب آهن اصفهان : برخی از مبادی رسمی 10 تا 30 تومان کاهش قیمت

فولاد خراسان : مبادی رسمی و غیر رسمی حدود 15 تومان کاهش قیمت

فولاد خرم آباد : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد زاگرس-شهرکرد : سایز 36 حدود 15 تومان و بقیه سایزها 5 تومان کاهش قیمت

فولاد ارگ تبریز : 10 تا 15 تومان کاهش قیمت

فولاد بافق یزد : 8 تومان کاهش قیمت

فولاد امیرکبیر : کمی کاهش قیمت (کمتر از 5 تومان)

فولاد پرشین : 10 تومان کاهش قیمت.

بازار آتی:

دیروز در بورس کالا رقم خورد؛

رونق بازار آتی سکه/ حجم معاملات ۱۰۴ درصد رشد کرد

حجم معاملات آتی سکه روز گذشته در بورس کالای ایران به ۵ هزار و ۴۸۵ قرارداد و ارزش آن به بیش از ۶۵۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به معاملات روز دوشنبه رشد ۱۰۴ درصدی را تجربه کرد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، حجم معاملات آتی سکه طی روز دوشنبه به ۲ هزار و ۶۸۸ قرارداد رسیده بود که این میزان حجم با رشد ۱۰۴ درصدی به ۵ هزار و ۴۸۵ قرارداد طی روز سه شنبه رسید که به گفته کارشناسان عامل اصلی افزایش افت قیمت ها در بازار نقدی و آتی سکه بوده است.

به این ترتیب بازار آتی سکه بورس کالای ایران طی روز سه شنبه در هر ۵ سر رسید با روند نزولی مواجه شد، به طوری که بهای سکه در سررسید آبان ماه با نرخ یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان معامله شد و کاهش ۰.۲۸ درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی ماه با افت ۰.۱۴ درصدی به قیمت یک میلیون و۱۴۶ هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان معامله و با کاهش ۰.۲۱ درصدی رو به رو شد. تحویل اردیبهشت سال آتی نیز با ۰.۲ درصد رشد به قیمت یک میلیون و ۱۷۵ هزار تومان به فروش رسید. در پایان سررسید تیر سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۹۴ هزار تومان معامله شد و کاهش ۰.۱۸ درصدی را به ثبت رساند.

تقویت دلار و افت قیمت طلا و سکه

در همین حال در بازار نقدی سکه نیز روز گذشته، قیمت سکه امامی نسبت به روز دوشنبه ۱۵۰۰ تومان کاهش یافت و به یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. همچنین نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه گرمی با کاهش هزار تومانی به ترتیب با قیمت‌های ۵۶۴، ۲۹۳ و ۱۸۵ هزار تومان به فروش رسیدند. همچنین هرگرم طلای ۱۸ عیار نیز، نسبت به روز دوشنبه ۷۰ تومان کاهش یافته و به ۱۱۳ هزار و ۵۶ تومان رسید.

در پی تقویت دلار پس از آمار اقتصادی فراتر از انتظار آمریکا،‌ در معاملات روز سه‌شنبه قیمت طلا به پایین‌ترین سطح دو هفته‌ای خود رسید. هر اونس طلا در معاملات روز گذشته با افتی ۰.۱ درصدی یکهزار و ۳۱۰ دلار و ۸۰ سنت معامله شد. در ماه سپتامبر، کارخانه‌های آمریکایی فعالیت خود را به شدت افزایش داده‌اند.

شاخص دلار که این واحد پولی را در برابر سبد ارزهای دیگر مورد سنجش قرار می‌دهد، با رشدی ۰.۲ درصدی به ۹۵.۹۰۳ واحد رسید.

معامله ۴۵ سکه در قالب گواهی سپرده

حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات امروز به ۴۵ سکه به ارزش ۴۹۴ میلیون ریال رسید. همچنین آخرین قیمت معامله سکه طلا بر روی تابلوی معاملات یک میلیون و ۹۵ تومان ثبت شد.

معاملات سکه در کنار سهام در سامانه برخط معامله گران سهام یکی از جذابیت معاملات گواهی سکه در بورس کالاست به طوریکه سرمایه گذاران می توانند سکه و سهام را در کنارهم در پرتفوی خود مشاهده کننده و در هر لحظه از نوسانات و سود و زیان خود مطلع شوند.

همچنین به گفته کارشناسان با توجه به ارائه مجوز سازمان بورس به صندوق های سرمایه گذاری برای ورود به معاملات گواهی سپرده کالایی، به زودی شاهد رشد قابل توجه این بازار خواهیم بود. در همین راستا به تازگی صندوق سرمایه گذاری گنجینه آرمان شهر به عنوان نخستین صندوق در این زمینه از سازمان بورس مجوز گرفته تا طلا در پرتفوی این صندوق قرار گیرد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24