Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

تحلیلگران معتقدند این هفته روند کاهش ارزش پوند ادامه می یابد و احتمالا قیمت نفت در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد. اما در نظرسنجی کیتکو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کرده اند قیمت طلا این هفته افزایش خواهد یافت.

داستان پوند، طلا و ریسک گریزی سرمایه گذاران

هفته گذشته سقوط ارزش پوند انگلستان، کاهش شدید قیمت طلا و تداوم روند رشد قیمت نفت، سه رویداد مهم در اقتصاد جهان بودند. تحلیلگران معتقدند این هفته روند کاهش ارزش پوند ادامه می یابد و احتمالا قیمت نفت در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد. اما در نظرسنجی کیتکو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کرده اند قیمت طلا این هفته افزایش خواهد یافت. این هفته دومین مناظره دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مجموعه ای از گزارش های مهم اقتصادی از چین، آمریکا، منطقه یورو و انگلستان بر رفتار سرمایه گذاران و تحولات بازارهای مختلف تاثیر خواهد داشت. سرمایه گذاران باید منتظر نوسان های بزرگ در شاخص های مالی و قیمت مواد خام باشند زیرا انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نزدیک است و در پایان سال جاری، نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی این کشور بالا برده خواهد شد. همچنین از اوایل سال آینده میلادی انگلستان روند خروج از اتحادیه اروپا را آغاز می کند و همه این رویدادها تاثیرگذار هستند.

رشد قیمت ها ادامه پیدا کرده است

روز جمعه، در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کاهش یافت. قیمت نفت هفته گذشته رشد کرد اما میزان افزایش زیاد نبود. رشد ارزش دلار و برخی تردیدهای در باره کاهش عرضه نفت در نشست ماه آینده اوپک، سبب شد سرعت افزایش قیمت ها نسبت به دو هفته قبل کمتر شود. هفته پیش خبر ارزان فروشی نفت از سوی عربستان سبب شد فشارهایی بر قیمت نفت وارد شود. عربستان با آنکه در نشست الجزایر با کاهش عرضه نفت موافقت کرده، قیمت نفت و برخی فرآورده های نفتی خود را برای مشتری های آسیایی کاهش داده است. البته میزان کاهش بسیار اندک است و تحلیلگران معتقدند این اقدام برای حفظ سهم در بازار نفت انجام شده است. نکته مهم دیگر که کارشناسان بازار نفت به آن اشاره می کنند افزایش عرضه از سوی برخی کشورها از جمله عراق و الجزایر است. این کشورها معتقدند سهم شان در بازار نفت کمتر از حد منصفانه است و به همین دلیل احتمال آنکه در نشست ماه آینده اوپک بپذیرند که از عرضه نفت خود بکاهند بسیار کم است. از سوی دیگر ضعف اقتصاد جهان سبب می شود رشد تقاضا کند باشد. مشاهده می شود که دلایل زیادی برای بدبین بودن به افق بازار نفت وجود دارد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت با 1.7 دلار افزایش به 51.9 دلار رسید و قیمت نفت آمریکا با 1.5 دلار افزایش در سطح 49.5 دلار قرار گرفت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

سقوط قیمت ها

روز گذشته قیمت طلا با 2 دلار افزایش به 1258 دلار در هر اونس رسید. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب در سطح 17.59 دلار، 967 دلار و 669 دلار قرار گرفت. هفته گذشته قیمت طلا بیش از 5 درصد کاهش یافت و عامل این کاهش، خبرهای مثتبی بود که از اقتصاد آمریکا منتشر شد. با آنکه هفته پیش وضعیت بازارهای مالی خیلی خوب نبود و گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در بخش غیرکشاورزی این کشور کمتر از انتظار اقتصاددان ها بوده اما قیمت طلا نه تنها رشد نکرد بلکه به شدت کاهش یافت. نکته مهم دیگر این است که ریسک هایی نظیر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز از کاهش شدید قیمت فلز زرد جلوگیری نکرده است. هفته پیش برخی گزارش ها از اقتصاد انگلستان منفی بود و همین امر به کاهش شاخص های مالی در اروپا منجر شد اما بازار طلا حمایت نشد. برخی تحلیلگران معتقدند کاهش قیمت طلا، در هفته پیش رو جبران خواهد شد زیرا بحث های انتخاباتی در آمریکا بار دیگر داغ می شود و نیز کاهش قیمت ها فرصت خرید پدید آورده است. واقعیت این است که کاهش قیمت طلا در روزهای اخیر بیش از حد سریع و زیاد بوده و طبیعی است که قیمت ها اصلاح خواهند شد. اما برای ماه های آینده انتظار می رود قیمت طلا کمی بالاتر از محدوده های کنونی قرار گیرد. به باور بسیاری از تحلیلگران نیمه دوم امسال که در آن هستیم بازار طلا جذابیت نیمه اول را نخواهد داشت اما این به معنای کاهش شدید قیمت ها نیست. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت طلا حدود 190 دلار در هر اونس افزایش یافته است. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا با 60 دلار کاهش به 1358 دلار رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

کاهش نسبی شاخص های مالی

آسیا. روز جمعه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا نوسانی محدود داشتند و کاهش یافتند. سرمایه گذاران آسیایی ترجیح دادند تا مشخص شدن محتوای گزارش وزارت کار آمریکا با احتیاط رفتار کنند. انتظار می رود گزارش یاد شده که روز گذشته منتشر شد روز دوشنبه بر بازارهای مالی آسیا تاثیر گذارد. از سوی دیگر این هفته گزارش های متعددی از اقتصاد چین و ژاپن منتشر می شود در نتیجه نوسان شاخص های مالی در بازارهای آسیایی زیاد خواهد بود. تحلیلگران معتقدند در هفته های آینده خبرهای انتخاباتی از آمریکا تاثیر بزرگ تری بر بازارهای مالی آسیا خواهد داشت.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. نگرانی در باره تبعات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و گزارش منفی از بازار کار آمریکا سبب شد سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری رفتار کنند. طی هفته های آینده یک عامل مهم که بر بازارهای مالی اروپا تاثیر دارد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست. گمانه زنی ها درباره نتیجه انتخابات که یک ماه دیگر برگزار می شود ادامه دارد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند. گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی مثبت نبود و اکنون نگرانی هایی در باره وضعیت اقتصادی پدید آمده است. البته وضعیت کلی اقتصاد امیدبخش است. صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود پیش بینی رشد اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی را کاهش داده و سرمایه گذاران آمریکایی نگران تاثیر افزایش نرخ های بهره در این کشور و نیز تاثیرات انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده بر وضعیت اقتصادی هستند. رشد ارزش دلار یک ریسک برای سرمایه گذاران آمریکایی است زیرا از سود شرکت های بورسی می کاهد. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا با اندکی کاهش به 2155 واحد رسید. در زیر نمودار تغییرات این شاخص طی هفته گذشته نشان داده شده است:

کاهش نسبی قیمت ها

روز جمعه قیمت برخی فلزات پایه کاهش یافت. قیمت روی که امسال تاکنون عملکردی چشمگیر داشته همچنان زیر 2400 دلار در هر تن در نوسان است. هفته گذشته قیمت اکثر فلزات پایه کاهش یافت البته میزان کاهش زیاد نبود. با آنکه خبرهای اخیر از اقتصاد چین مثبت بوده اما رشد ارزش دلار سبب شد قیمت ها تحت فشار قرار بگیرند. در هفته پیش رو تعداد زیادی گزارش از بخش های مختلف اقتصاد چین منتشر می شود و انتظار می رود نوسان قیمت فلزات پایه بیشتر باشد. برخی تحلیلگران با اشاره به رشد اقتصادی حدود 7 درصدی اقتصاد چین در سال جاری میلادی پیش بینی کرده اند قیمت فلزات پایه رشد قابل ملاحظه ای نخواهند داشت. طی هفته های آینده انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بر بازار فلزات پایه تاثیر خواهد داشت زیرا انتخابات آمریکا ریسکی بزرگ برای اقتصاد جهان محسوب می شود و ضعف اقتصاد جهان به کاهش تقاضا برای مواد خام از جمله فلزات پایه منجر می شود. از سوی دیگر اگر حمایت گرایی در اقتصاد آمریکا بیشتر شود لطماتی به اقتصاد چین وارد خواهد شد و این به معنای فشار بیشتر بر قیمت فلزات پایه است. در هفته ای که گذشت، قیمت مس با حدود 1.5 درصد کاهش به 4780 دلار در هر تن رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد هفتگی ارزش دلار

خبرهایی که هفته پیش از اقتصاد آمریکا منتشر شد عموما مثبت بود و به همین دلیل شاهد رشد ارزش دلار در برابر یورو بودیم. گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی نشان داد تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در بخش غیرکشاورزی کمتر از پیش بینی اقتصاددان ها بوده است و نرخ بیکاری با 0.1 درصد افزایش به 5 درصد رسیده است. اما رشد نرخ بیکاری حاصل افزایش تعداد کارجویان بوده و نیز روند بهتر شدن شرایط بازار کار ادامه یافته است. هفته پیش ارزش پوند در برابر دلار کاهش یافت زیرا پیش بینی شده جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا لطمات بزرگ به اقتصاد این کشور وارد خواهد کرد. این هفته تا روز جمعه، خبرهای زیادی از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود و بحث های انتخاباتی داغ تر خواهد شد. پیروزی ترامپ در انتخابات پیش رو، به رشد ارزش دلار کمک خواهد کرد. این هفته دومین مناظره دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد و نسبت یورو به دلار از 1.124 به 1.119 کاهش یافت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24