Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روند کاهشی قیمت ها در بازار میلگرد و کم رونقی معاملات فولاد ، معاملات محدود بازار پلیمرها و جهت گیری کاهشی نرخ ها در ضعف داد و ستدها و در نهایت رشد تقاضای وکیوم باتوم از ترس افزایش قیمت های داخلی و جهانی را باید مهمترین رخدادهای بازارهای کالایی در آستانه تعطیلات پیش رو به شمار آورد...

بازارهای کالایی در دهه محرم / چهارمین تامین مالی شرکت ملی نفت ایران تسویه شد

بورس24 :بازارهای داخلی رنگ و بوی محرم به خود گرفته و شاهد رخداد جذاب و مهمی نیستیم. روند کاهشی قیمت ها در بازار میلگرد و کم رونقی معاملات فولاد ، معاملات محدود بازار پلیمرها و جهت گیری کاهشی نرخ ها در ضعف داد و ستدها و در نهایت رشد تقاضای وکیوم باتوم از ترس افزایش قیمت های داخلی و جهانی را باید مهمترین رخدادهای بازارهای کالایی در آستانه تعطیلات پیش رو به شمار آورد. به احتمال قوی این روند کژ دار و مریز ، تا هفته آینده ادامه خواهد داشت. در بورس انرژی نیز چهارمین تامین مالی شرکت ملی نفت ایران در قالب قراردادهای سلف موازی استاندارد در بورس انرژی ایران تسویه شد.

بازار پتروشیمی

در بازار آزاد شاهد آرامشی مشهود در معاملات پلیمرها بودیم تا جایی که حجم داد و ستد بسیار کاهش یافته هرچند که بسیاری از گریدهای حتی در لیست های فروش گسترده ، اعلام نرخ نشدند. این در حالی بود که با بررسی و کنکاش بازار ، آآهنوز می توان مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کرد اما با توجه به عدم وجود تقابل واقعی عرضه و تقاضا ، نمی توان به جهت گیری کلی در این بازار چندان هم مطمئن بود یعنی هنوز روند کلی بازار مشخص نیست. از سوی دیگر با توجه به عقب نشینی بسیاری از خریداران و حتی کاهش تمایل به تولید ، حجم خرید نیز محدود شده اگرچه فروشندگان نیز تمایل چندانی به افزایش حجم فروش خود ندارند.

با توجه به افزایش حجم معامله در هفته گذشته در بورس کالا ، هم اکنون بازار در حال تغذیه شدن از محموله های معاملاتی است که در حال تحویل ، حمل و یا تخلیه در بازار هستند. این موارد نیز به افزایش عرضه ها در بازار داخلی کمک کرده اگرچه رشد قیمت های پایه نیز خود سیگنالی برای تقویت قیمت ها در بازار آزاد به شمار می رود.

نگاهی به معاملات و قیمت های پیشنهادی نشان می دهد که بازار هنوز هم دوگانه قیمت گذاری ها را حفظ کرده یعنی برخی گریدها رشد نرخ و برخی دیگر کاهش قیمت داشته و دارند. این در حالی است که با توجه به ابهامات موجود ، عرضه های محدود فعلی نیز نیم نگاهی به کاهش قیمت دارند ولی نمی توان این ادعا را به تمامی بازار تعمیم داد.

هم اکنون در بازار آزاد این شایعه وجود دارد که قیمت های پایه به سمت رشد در حرکت هستند یعنی به کمک افزایش قیمت های جهانی و تقویت نرخ دلار بازار مستعد افزایش نرخ است بنابراین فروشندگان اصلی ، تمایل چندانی به فروش نداشته و ترجیح می دهند ادامه فعالیت ها را در هفته پیش رو ، در پیش بگیرند. در بورس کالا نیز همین وضعیت یعنی کم رمقی معاملات را شاهد هستیم هرچند که عرضه های جذابی در بورس ثبت نشده و به جز وکیوم باتوم ، بازار مستعد تغییر چهره چندانی نیست.

نکته مهم در معاملات روز شنبه را باید جهش تقاضای وکیوم باتوم دانست تا جایی که در برابر عرضه 15 هزار تنی پالایش نفت بندرعباس ، 103 هزار تن تقاضا به ثبت رسیده که خود رخداد مهمی به شمار می آید. البته دلیل اصلی این افزایش تقاضا را باید در نگرانی از افزایش قیمت این کالا به شمار آورد زیرا با توجه به تقویت قیمت های جهانی نفت خام و محصولات پالایشگاهی ، پتانسیل رشد قیمت های بسیاری در این بازار نهفته است. به جز این کالا رخداد خاصی را حتی در بازار قیر شاهد نبودیم.

برخی از مهم ترین معاملات محصولات نفتی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

وکیوم باتوم

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

5,402

5,539

7000

14080

7000

لوب کات سنگین

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

8,568

8,568

10000

10000

10000

لوب کات سبک

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

8,792

8,792

7000

7000

7000

وکیوم باتوم

پالایش نفت تبریز

نقدی

5,402

5,404

12000

19480

12000

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

5,672

6,239

15000

103500

15000

پیش بینی بازار ظروف یکبار مصرف در تاسوعا و عاشورای حسینی

در بازار محصولات پتروشیمی شاهد بهبود بازار و تقویت ساز و کارهای معاملاتی هستیم هرچند که در بازار محصولات تولید شده از مواد اولیه مانند ظروف یکبار مصرف، التهابی فصلی را شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا، در معامله های هفته گذشته بورس کالای ایران شاهد بودیم که حجم عرضه پلیمرها با 16.5 درصد رشد ، به 63 هزار و 265 تن افزایش یافت که بالاترین حد از نیمه شهریورماه تاکنون است. با توجه به این افزایش عرضه ها، حجم تقاضا نیز 30 درصد کاهش یافته که نشان دهنده بازگشت آرامش به این بازار با عقب نشینی تقاضای واسطه گری و سفته بازی است. با توجه به این موارد در نهایت حجم معامله پلیمرها در بورس کالا با 19 درصد رشد رو به رو شده و به بیش از 58 هزار تن بالغ شد.

این رقم که بالاترین حجم معامله پلیمرها از ابتدای خردادماه تاکنون به شمار می رفت را می توان تأثیرگذاری افزایش حجم عرضه ها ، رشد قیمت های پایه و وجود تقاضای مؤثر در صنایع پایین دستی به شمار می رود. این در حالی است که در هفته گذشته مخصوصاً در ابتدای هفته پیش ، قیمت ها در بازار آزاد رشد چندانی را تجربه نکرده و با توجه به تعطیلات پیش رو در روزهای تاسوعا و عاشورا ، چنین وضعیتی دقیقاً با بهبود بنیادین بازار با محوریت صنایع مصرف کننده مترادف است. به نظر می رسد بازار پلیمرها پس از دهه محرم وضعیتی بهتر را شاهد باشد هرچند که هم اکنون نیز شرایط کلی در این بازار وضعیت مطلوبی را نشان می دهد.

در معاملات محصولات شیمیایی نیز شاهد کاهش 7 درصد عرضه ها ، رشد 16.6 درصدی تقاضا و کاهش 4.7 درصدی حجم معاملات بودیم که این بار تأثیرگذاری کاهش عرضه ها بر حجم معاملات ، بیش از پیش مشهود است. با توجه به ویژگی های فنی باازر محصولات شیمیایی شاید رشد عرضه های جذاب بتواند به کمک بازار آمده هرچند که عقب نشینی عمیقی در این بازار نیز مشاهده نمی شود.

بازار در دهه محرم

همان گونه که پیشتر به آن اشاره کردیم با نزدیکی به روزهای تاسوعا و عاشورا، التهاب در بازار ظروف یکبار مصرف به اوج خود خواهد رسید که از هم اکنون نیز با ورود این بازار به التهابی محسوس، باز هم قیمت ظروف یکبار مصرف به سرعت در حال افزایش است. این در حالی است که رشد قیمت ها بیشتر در بازار خرده فروشی محسوس بوده و با ورود به بازارهای عمده همچون برخی مناطق مشهور تهران همچون بازارهای مولوی ، شوش و راه آهن، التهاب موجود با شدت کمتری خودنمایی می کند. در هر حال رشد تقاضا خود سیگنال مهمی برای افزایش قیمت ها به شمار رفته و می رود بنابراین برخی از افزایش نرخ ها همچون سال های قبل حالتی طبیعی و به عبارت ساده تر ، وضعیتی مرسوم پیدا می کند.

در این میان با توجه به افزایش تعداد هیأت های مذهبی در سال جاری و همچنین تلاش برای برگزاری بهتر این قبیل مناسبت ها ، تقاضا برای ظروف یکبارمصرف مخصوصاً انواع با کیفیت آن ، افزایش بیشتری پیدا کرده است اگرچه بعد از روز عاشورا ، این التهاب به یک باره فرو می ریزد. البته این التهاب تنها به بازار ظروف یکبارمصرف ختم نشده و شاهد افزایش قیمت ها در بازار مواد غذایی نیز بوده ایم. همان گونه که در گزارش های پیشین به آن اشاره کرده بودیم در صورتی که هیأت های مذهبی ، مایحتاج مورد نیاز خود را روزهای قبل و از بازارهای مصرف اصلی تهیه کرده باشند ، از این التهاب مصون مانده اند و ظروف مورد نیاز خود را با قیمت های بهتری تأمین کرده اند.

بازار فولاد

بازار فولاد کاملاً رنگ و بوی محرم به خود گرفته ، حجم معاملات به حداقل خود کاهش یافته و همچنین روند توافقی قیمت ها ، به کاهشی نرخ منجر شده است. رخدادی که در روزهای قبل به آن اشاره کرده بودیم و به نظر می رسد تا پایان تعطیلات ، همین روند بر فعالیت فعالان بازار تأثیرگذار باشد. اعمال تخفیفات بیشتر حین معامله در کنار ضعف مفرط تقاضا و حتی نگرانی از کاهش بیشتر قیمت ها ، مواردی بود که در نهایت باعث شد تا نرخ ها در بازار فولاد با محوریت معاملات میلگرد ، وارد یک فاز کاهشی شود. این عقب نشینی نرخ که البته در برخی از لیست های فروش به صراحت دیده نمی شود ، وضعیت قیمت ها را در بطن بازار کاهشی کرده است هرچند که افت چشمگیری را در قیمت های بازار تهران شاهد نیستیم. به نظر نمی رسد در کوتاه مدت رخداد خاصی در بازار تجربه شود.

باز هم جلسات مختلف در انجمن تولیدکنندگان فولاد در جریان است ولی هنوز نتیجه مشخصی از آخرین نشست به بیرون درز نکرده است هرچند که در زمان باقی مانده تا روز تاسوعا ، انتظار رخداد خاصی را در بطن بازار نداریم. در صورتی که فروشندگان اصلی باز هم دست به مدیریت بازار بزنند آن هم در روزهای باقی مانده تا تعطیلات ، نه تأثیری در بازار خواهد داشت و نه می توان به مدیریت بازار دل خوش کرد زیرا تقاضایی برای مدیریت شدن وجود ندارد. با توجه به عرف سال های گذشته در بازار فولاد و برگزاری هیأت های مذهبی در این ایام در بخش های مختلف بازار ، از هم اکنون می توان گفت که بازار فولاد وارد تعطیلات عاشورایی خود شده است. بهتر است ادامه فعالیت ها را در هفته آینده رصد کنیم.

در کمیته راهبری مبارکه و فولاد هرمزگان چه گذشت؟

جلسه مشترک کمیته راهبری فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان با حضور مدیر عامل و معاونین شرکت فولاد مبارکه و مدیر عامل و مدیران شرکت فولاد هرمزگان برگزار شد، در این جلسه دکتر سبحانی پس از استماع گزارش فعالیتهای شرکت فولاد هرمزگان، بر ارتباط مؤثر شرکت فولاد مبارکه به عنوان شرکت مادر با شرکتهای گروه از جمله فولاد هرمزگان خصوصاً در فرآیند خرید و فروش تأکید کرد.

به گزارش چیلان ، دکتر سبحانی در ادامه کاهش هزینه‌‌‌‌‌‌ها و قیمت تمام شده محصول را از عوامل مهم در اقتصاد رقابتی و شرایط موجود برشمرد و گفت: در شرایط کنونی با توجه به این که قیمت تمام شده محصول در سایر کشورها به دلیل کاهش قیمت انرژی رو به پایین است بنابر این باید در جهت کاهش قیمت تمام شده محصول اقدامات عاجلی به عمل آید.

وی هدف از برگزاری این جلسه را ایجاد حس مشترک در بین دو شرکت قلمداد نمود و افزود: دنیا به سمت برندینگ در حال حرکت است به همین منظور است که شرکتهای مطرح فولاد سازی در دنیا از جمله آرسلورمیتال با وجود داشتن چندین شرکت با یک مدیریت اقدام به فروش نموده اند و همین امر باعث موفقیت آنها در بازارهای بین المللی شده است در نظر داشته باشیم هر کجا محصولی از یکی از شرکتهای آرسلور میتال فروخته شود به اسم برند این شرکت شناخته می‌‌‌‌‌‌شود از این رو ما نیز باید در مسیر خرید و فروش متمرکز حرکت کنیم و از تجربیات و دانش همدیگر بهره لازم را ببریم خصوصاً از دانش فولاد مباکه اصفهان که طی سالیان سال کسب شده است و در این خصوص تبادل اطلاعات بایستی صورت گیرد.

مدیر عامل فولاد مبارکه از برگزاری جلسات بصورت چالشی به عنوان یکی از نکات مثبت برای بهره وری بیشتر یاد کرد و با تأکید بر نقش ایمنی افزود: در این مقوله از رؤسا و ناظرین انتظار داریم با آموزشهای لازم بر ارتقای هر چه بیشتر ایمنی کارکنان و شرکت کوشا باشند.

دکتر سبحانی از رکوردهای بدست آمده در شرکت فولاد هرمزگان تشکر نمود و متذکر شد: کسب این رکوردها که با تلاش همکاران محقق شده در جای خود قابل تقدیر است ولی از آن مهمتر تداوم این رکوردها است که در این خصوص بایستی با بالا بردن تولید و کاهش قیمت تمام شده محصول سودآوری بیشتری را برای ذینفعان به بار آورد.

موضوع کاهش هزینه‌‌‌‌‌‌های تولید از دیگر نکاتی بود که مدیر عامل فولاد مبارکه بر آن تاکید نمود و در این رابطه اظهار کرد: با آنالیز هزینه‌‌‌‌‌‌های تولید و هدف گذاری برای کاهش هرچه بیشتر آن از جمله در هزینه‌‌‌‌‌‌های خرید مواد اولیه، انرژی و سایر موارد باید تلاش کنیم تا به استاندارد جهانی برسیم.همچنین در خصوص خرید گندله که تأثیر زیادی در قیمت تمام شده دارد، می‌بایستی به بازار داخل توجه بیشتری داشت و بر تدوام خرید مواد اولیه از داخل و همچنین بر اساس ظرفیت بر تأمین به موقع مواد اولیه نگاه ویژه داشت تا به تولید خدشه‌ای وارد نشود.

وی تصریح نمود: در خرید اقلام مورد نیاز هم قیمت تمام شده و هم کیفیت تأثیر گذار است. در نظر داشته باشیم ما ورق را به قیمت سال ۹۱ می فروشیم یعنی چند سال است قیمت ثابت مانده در صورتی که ما هر سال با افزایش ۲۵ درصدی هزینه‌‌‌‌‌‌ها مواجه بوده‌‌‌‌‌‌ایم فلذا اگر همت کارکنان نبود با این شرایط نمی‌‌‌‌‌‌توانستیم بر هزینه‌‌‌‌‌‌ها مدیریت کنیم و مسلماً با شکست مواجه می‌شدیم، همین تجربیات باید در هولدینگ شرکت فولاد مبارکه نیز اجرایی شود.

ایشان با تأکید بر نقش خریدهای داخلی، استفاده از تولیدات داخل را یک مزیت برای شرکت قلمداد نمود و گفت: رعایت آیین نامه‌‌‌‌‌‌های موجود در خرید و همچنین احترام به مقررات کشوری و توجه به آیین نامه‌‌‌‌‌‌های شرکت از ضروریات است.

تعیین حداقل نقطه سفارش از دیگر الزامات مطرح شده از سوی مدیر عامل فولاد مبارکه بود که در این خصوص ایشان تصریح نمود: یک کارخانه تولیدی بدون در نظر گرفتن این موضوع نمی تواند به کار خودش ادامه دهد و این امر بر تولید تأثیر چشم گیری دارد.

دکتر سبحانی شفافیت در امور مالی و همچنین پاسخگویی به مشتریان را ضروری خواند و توصیه‌های لازم را در این خصوص ارائه نمود. ایشان در پایان امیر حسین نادری و مختار بخشیان را به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره شرکت فولاد هرمزگان معرفی نمود.

بورس انرژی:

چهارمین تامین مالی شرکت ملی نفت ایران در قالب قراردادهای سلف موازی استاندارد در بورس انرژی ایران تسویه گردید

عملیات تسویه نقدی چهارمین مرحله تامین مالی شرکت ملی نفت ایران از طریق انتشار قرارداد سلف موازی استاندارد نفت‌کوره در نماد "سمانک 954" در بورس انرژی ایران بطور کامل در تاریخ سررسید انجام پذیرفت.

این اوراق که در تاریخ 15 مهر ‌ماه 1394 به ارزش 1000 میلیارد ریال و در قالب 550،125 قرارداد از طریق بورس انرژی ایران به منظور تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران در نماد "سمانک 954" منتشر گردیده بود، سرانجام پس از گذشت یک سال و رسیدن به زمان سررسید متوقف گردید و فرآیندهای مرتبط با تسویه اوراق مذکور در روز سررسید (پنج شنبه 15 مهر 1395) انجام پذیرفت.

لازم به ذکر است معاملات ثانویه این اوراق بر مبنای قیمت خرید بازارگردان و بر اساس قیمت عرضه اولیه به علاوه سودی معادل 23 درصد سالانه به صورت روزشمار بوده است. گفتنی است در بازار ثانویه این نماد 7،978 قرارداد به ارزشی بیش از 70 میلیارد ریال معامله گردیده است. در سررسید نیز با توجه به اختیار فروش تبعی منضم به این قرارداد، خریداران قراردادهای مذکور با اعمال اختیار خود، 125 درصد قیمت خرید در روز عرضه اولیه را دریافت نمودند. این اوراق همچنین منضم به اختیار خرید 28 درصدی به منظور پوشش ریسک افزایش قیمت نفت کوره برای شرکت ملی نفت ایران بوده است.

شایان ذکر است، شرکت ملی نفت ایران تا کنون طی 5 مرحله انتشار این اوراق بالغ بر 5 هزار میلیارد ریال منابع مالی به منظور تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای خود از طریق بورس انرژی ایران جذب نموده است. پنجمین مرحله نیز که در قالب قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت‌کوره در نماد سمانک 955 منتشر گردیده بود، در روز دوشنبه مورخ 95.7.19 سررسید خواهد شد. اطلاعیه مربوط به نحوه ارائه درخواست تسویه نقدی، اعمال اختیار فروش تبعی و تحویل فیزیکی دارایی پایه نیز در بخش اطلاعیه‌های وب‌سایت شرکت بورس انرژی ایران قابل دسترس می‌باشد.

بازار آتی :

حجم معاملات هفتگی ۴۳ درصد رشد کرد؛ تیر ۹۶، سر رسید پر طرفدار بازار آتی سکه

حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۳۰هزار و ۷۱۳ قرارداد و ارزش آن به بیش از سه هزار و ۶۰۷میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته گذشته رشد ۴۳ درصدی داشته است، چرا که طی هفته مذکور حجم معاملات به ۲۱ هزار و ۳۹۷ قرار داد رسیده بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در دومین هفته مهرماه، سکه روزهای پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت، به طوری که در این میان، جهت حرکت سکه در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران رو به پایین بود.

به این ترتیب طی هفته گذشته در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۱۹ هزار و ۶۶۴ قرارداد به معاملات تحویل تیر ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از دو هزار ۳۳۱ میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید اردیبهشت سال آتی با ۷ هزار و ۹۸ قرارداد بهای ۸۲۸ میلیارد ریالی را تجربه کرد و جایگاه دوم را کسب کرد.

همچنین سر رسید آبان نیز با یک هزار و ۸۲۵ قرارداد و ارزش بیش ۲۰۳ میلیارد ریال در جایگاه سوم قرار گرفت. از طرفی سکه تحویل اسفند ماه نیز با حجم یک هزار و ۶۶۲ قرارداد و به ارزش بیش ۱۹۰ میلیارد ریال در جایگاه چهارم ایستاد. این در شرایطی است که سر رسید دی ماه با کسب جایگاه پنجم حجم ۶۴۶ قرداد و ارزش ۵۲ میلیارد ریالی را تجربه کرد.

روند معاملات آتی سکه در آخرین روز هفته

نگاهی به آمار معاملات بازار آتی سکه در آخرین روز هفته گذشته نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر کاهش ارزش طلای جهانی و افت و خیز بهای دلار با نوسان قیمت رو به رو شد. به این ترتیب بهای سکه تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۱۰۴ هزار تومان معامله شد و افت0.32درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و ۱۲۳هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش0.16درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با افت 0.30درصدی با قیمت یک میلیون و۱۴۲ هزار تومان معامله شد. این در حالی است که سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آتی با نرخ یک میلیون و ۱۶۱ هزار تومان، افزایش 0.06 درصدی را تجربه کرد. در پایان نیز سکه تحویل تیر ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان، رشد 0.09 درصدی را به ثبت رساند.

در بازار سکه نقدی چه گذشت؟

کاهش شدید سکه طی هفته گذشته در حالی رخ داد که در ۳ روز ابتدایی هفته گذشته افت چندانی را تجربه نکرده بود. شنبه گذشته، سکه با هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و ۱۱۵هزار تومان رسید. روزهای یکشنبه و دوشنبه، فلز گرانبهای داخلی با ۲ رشد هزار تومانی تا قیمت یک میلیون و ۱۱۷ هزار تومان بالا رفت. از روز سه‌شنبه، روند کاهشی سکه آغاز شد. در سیزدهمین روز مهرماه، فلز گرانبهای داخلی به‌طور عمده تحت‌تاثیر کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی قرار داشت. اونس طلا تا ساعت ۳ بعدازظهر سه‌شنبه، زیر محدوده هزار و ۳۱۰ دلار قرار گرفته بود، عاملی که زمینه‌ساز افت ۶ هزار تومانی سکه و رسیدن آن به قیمت یک میلیون و ۱۱۱ هزار تومان بود. با این حال، حدود ساعت ۴ عصر طلای جهانی به زیر مرز هزار و ۳۰۰ دلار سقوط کرد تا فلز گرانبهای داخلی یک کانال قیمت پایین‌تر رود. قیمتی که تا ساعت ۴ عصر برای سکه ثبت شد، یک میلیون و ۱۰۸هزار تومان بود، امری که از کاهش ۹ هزار تومانی فلز گرانبهای داخلی و رسیدن آن به کمترین قیمت از ۱۹مرداد ۹۵ حکایت می‌کرد.

روز چهارشنبه، سکه با ۱۷ هزار تومان کاهش تا قیمت یک میلیون و ۹۱ هزار تومان پایین رفت. این بیشترین میزان کاهش روزانه از ۲۳ تیرماه بود و فلز گرانبهای داخلی را تا کمترین قیمت از تاریخ ۴ مردادماه پایین برد. روند کاهشی سکه در روز پنج‌شنبه نیز ادامه یافت و فلز گرانبهای داخلی یک کانال قیمتی دیگر پایین رفت. در ششمین روز هفته گذشته، سکه تمام ۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۸۸ هزار تومان رسید. کاهش روز پنج‌شنبه موجب شد که افت سکه تمام به 2.5 درصد برسد که نشان‌دهنده بیشترین کاهش هفتگی در سال ۹۵ بود. افت فلز گرانبهای داخلی در هفته گذشته بیش از هر عاملی ناشی از افت بهای اونس در بازارهای جهانی بود. طلای جهانی هفته گذشته نه‌تنها از مرز ۳ هزار و ۳۰۰ دلار پایین رفت؛ بلکه در انتهای هفته به میانه کانال هزار و ۲۰۰ دلار نزدیک شد. در کنار سکه تمام، در دومین هفته مهرماه، نیم سکه و ربع سکه نیز روند کاهشی را دنبال کردند. هفته گذشته نیم سکه ۱۸ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و تا قیمت ۵۴۸ هزار تومان پایین رفت. ربع سکه نیز در ۶ روز کاری ۸ هزار تومان افت را تجربه کرد و نهایتا روی قیمت ۲۸۶ هزار تومان آرام گرفت.

حجم معاملات گواهی سکه ۲۴درصد افزایش یافت.

گواهی طی هفته اخیر در مجموع ۳۰۲ قطعه سکه بهار آزادی به ارزش ۳میلیارد و ۳۵۳ میلیون ریال در قالب گواهی سپرده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل رشد ۲۴ درصدی را تجربه کرد.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، آمارها نشان می دهد که آنلاین شدن معاملات گواهی سپرده سکه در بورس کالا تاثیر مثبتی در استقبال سرمایه گذاران و فعالان بازار طلا داشته است. براین اساس هفته گذشته ۳۰۲ سکه در ۱۶ نوبت معاملاتی مورد معامله قرار گرفت که بررسی معاملات بیانگر آن است که در پنج روز معاملاتی هفته گذشته، قیمت ها در چهار روز نزولی و یک روز صعودی بوده است. همچنین دو هفته پیش حجم معاملات گواهی سپرده سکه به ۲۴۳ رسیده بود که به این ترتیب فعالان بازار هفته گذشته شاهد رشد ۲۴ درصدی حجم معاملات بودند.

بر این اساس طی هفته گذشته بیشترین حجم معاملات در روز شنبه با انعقاد ۸۴ سکه طلا به ارزش ۹۳۴ میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که کمترین حجم معاملات در روز یکشنبه هفته گذشته با ۴۳ معامله و ارزش حدود ۴۷۸ میلیون ریال ثبت شد.

همچنین امروز نیز حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران به ۷۹ سکه و ارزش ۸۵۳ میلیون ریال رسید .

به اعتقاد کارشناسان، معاملات سکه در بورس کالا در بستری امن، شفاف و آنلاین، می تواند در بین معمله گران و فعالان بازار طلا اطمینان خاطر ایجاد نماید و دغدغه حمل و نگهداری فیزیکی سکه طلا که یکی از نگرانی های مهم دارندگان سکه طلا است را برطرف کند. از سویی معامله این اوراق نیز بدون هر گونه مراجعه فیزیکی به فروشندگان سکه طلا صورت می گیرد که می تواند بعضاً نگرانی های حاصل از جعل و تقلبی بودن سکه را نیز کاملا مرتفع کند.

بنابراین گزارش، براساس ابلاغیه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار، سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی برای صندوق های سرمایه گذاری مجاز شده است که براساس این ابلاغیه، صندوق های سرمایه گذاری «در سهام»، «مختلط» و «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» می توانند با اضافه کردن موضوع امکان سرمایه گذاری در «گواهی سپرده کالایی» در اساسنامه و امیدنامه خود و طی تشریفات مقرر، حداکثر تا ۵ درصد از کل دارایی های صندوق را در این اوراق بهادار سرمایه گذاری کنند.

خبر:

مدیرعامل بورس کالای ایران خبر داد: قرارداد بلندمدت پتروشیمی ها با مشتریان ثابت

شرکت های پتروشیمی که مشتریان ثابتی را در حوزه پایین دست دارند می توانند با قیمت هایی که در بورس کشف می شود، قراردادهای بلند مدت منعقد کنند.

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران درگفتگو با خبرنگار نیپنا، اظهارکرد: خوشبختانه با اتخاذ تصمیم های راهبردی در بازارمحصولات پتروشیمی تعادل خوبی ایجاد شده است که نشان دهنده این مطلب است که عرضه کنندگان محصولات پتروشیمی تعامل خوبی با بورس کالا دارند و در این مسیر برنامه های عرضه خود را به بورس اعلام کرده اند که این اتفاق در آرامش و تعادل بازار تاثیرگذار خواهد بود. وی افزود: ایجاد زیرساخت های لازم برای معامله محصولات در قالب قراردادهای بلندمدت موضوعی مهم است و در این راستا شرکت های پتروشیمی که مشتریان ثابتی را در حوزه پایین دست دارند می توانند با قیمت هایی که در بورس کشف می شود، قراردادهای بلند مدت منعقد کنند.

مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: در این بین دغدغه هایی در خصوص قراردادهای بلندمدت وجود دارد که بیشتر به بحث «قیمت» و «ایفای تعهدات طرفین» مربوط می شود که در بورس کالای ایران با ساختار سازی صورت گرفته، همه این مشکلات تا حدود زیادی مرتفع شده است. مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه تاکید کرد: اتفاق خوب دیگری که طی ماه های اخیر از سوی بورس کالا در حوزه پتروشیمی رخ داد، پالایش خریداران محصولات پتروشیمی بود به طوریکه برخی از خریدارانی که بیشتر حالت واسطه گری مخرب داشتند از گردانه رقابت حذف شدند.

تعامل مستمر با پتروشیمی ها

مدیرعامل بورس کالای ایران به آمار قابل قبول در حوزه پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در ۶ ماهه اول امسال یک میلیون و ۷۲۴ هزار تن محصول پتروشیمی معامله شده و حجم معاملات با رشد ۳۲ درصدی و ارزش معاملات با رشد ۲۳ درصدی مواجه شده است که این افزایش نتیجه رایزنی با شرکت های پتروشیمی جهت برآورده کردن مطالبات و خواسته های آنها بوده است.

وی با بیان این که بورس کالای ایران تمامی شرایط را برای اجرای کامل مصوبه های مجلس و رای شورای رقابت برای عرضه کامل پتروشیمی ها در بورس مهیا کرده است گفت: شورای رقابت به دلیل انحصاری بودن تولید محصولات پتروشیمی به این موضوع ورود کرد و در چندین جلسه نظرات فعالان بالادستی و پایین دستی پتروشیمی مطرح شده و نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسات حضور داشتند.
سلطانی نژاد ادامه داد: پشتوانه رای شورای رقابت، مصوبه های مجلس است و عرضه محصولات پتروشیمی براساس قانون باید در بورس کالا انجام شود و همه تابع قانون هستیم.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24