Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در حوزه میلگرد هم امروز همانند روز گذشته تب و تاب خاصی مشاهده نشد و با وجود تمایل بازار به کاهش قیمت؛ شاهد تلاش تولیدکنندگان این حوزه برای حفظ ثبات هستیم؛ و شنیده شد معاملات این گروه بیشتر توافقی صورت می گیرد...

بهبود زیرپوستی بازارهای داخلی؟؟

بورس24 :تغییر فاز در بازارهای کالایی به آرامی در حال خودنمایی است تا جایی که از یک سو بهای پلیمرها در بازار آزاد صعودی شده و از سوی دیگر ، محصولات نفتی و پالایشگاهی نیز بر مبنای ارز آزاد مورد داد و ستد قرار خواهد گرفت. در بازار ورق نیز بازار میل مجددی به رشد قیمت ها پیدا کرده و تقویت حجم خرید میلگرد و تیرآهن در بورس کالا و ثبت معاملاتی نزدیک به 110 هزار تن در بورس کالا نیز نشان دهنده بهبود آرام وضعیت این بازار خواهد بود. هنوز برای اعلام بهبود بازار و خودنمایی شرایط بهاری در بازارهای کالایی زود است ولی این امیدواری نیز تقویت شده که بازار شرایطی زمستانی به خود نگیرد.

رشد قیمت ها بازار پتروشیمی و تحقق پیش بینی بورس24

در بازار آزاد محصولات پتروشیمی در روز دوشنبه شاهد رشد قیمت ها بودیم تا جایی که بهای اغلب پلیمرها در بازار داخلی وارد یک روند افزایشی شد که ممکن است این تغییر فاز بازار ، باز هم ادامه یابد. همان گونه که در گذشته نیز به آن اشاره کردیم هم اکنون زمان ورود محموله های جدید با قیمت هایی بالاتر به بازار آزاد فرارسیده که در کنار وجود تقاضا در بازار آزاد ، با برتری تقاضا بر عرضه ها در کنار قیمت تمام شده بالاتر محموله های عرضه شده رو به رو شده ایم که تجمیع این موارد در نهایت به رشد قیمت ها منجر شد. البته تقویت معاملات در بورس کالا را نیز باید مهم ارزیابی کرد هرچند که قبل از اعلام قیمت های تمام شده در بورس ، بازار آزاد رشد نرخ داشت ولی از این پس ، این سیگنال نیز به کمک افزایش قیمت ها آمده و می تواند به ادامه یافتن رشد قیمت ها کمک کند.

با توجه به معاملات نسبتاً جذاب و پرحجم پلیمرها در روز دوشنبه در بورس کالا ، می توان این گونه نتیجه گرفت که داد و ستدهای روز سه شنبه یعنی مهمترین زمان برای معامله محصولات پلیمری در بورس کالا ، می تواند وضعیت جذابی داشته باشد. نکته مهم در این بازار را نیز باید اعلام هفتگی قیمت ها از این پس دانست که با احتساب تغییر قیمت دلار در بازار آزاد محاسبه می شود. این در حالی است که قیمت های جهانی هر دو هفته یکبار استخراج و محاسبه شده ولی در هفته ، قیمت دلار اعمال می شود. با توجه به روند افزایشی قیمت ارز در بازار آزاد ، شاید هفته آینده به کمک توأمان رشد قیمت های جهانی ، باز هم شاهد افزایش نرخ ها باشیم بنابراین خرید توجیه داشته ولی ممکن است عرضه به نسبت محدود شود. با توجه به تمامی این موارد می توان احتمال رشد قیمت ها را در بازار آزاد ، جدی تر از قبل مطرح کرد.

نکته دیگر را باید اعمال قیمت دلار آزاد در داد و ستدهای محصولات نفتی و پالایشگاهی به شمار آورد که همین نکته ساده می تواند قیمت وکیوم باتوم و یا لوب کات را به شدت افزایش دهد. در هر حال و به هر دلیل ، قیمت این گروه از کالاها با قید ارز مبادله ای و به صورت ماهیانه اعلام می شد ولی از این پس در بورس کالا ، به صورت مبادله ای مورد داد و ستد قرار می گیرد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C

نوید زرشیمی

نقدی

37,634

41,397

84

2268

84

پلی پروپیلن نساجی ZH510L

نوید زرشیمی

نقدی

32,631

35,894

210

5187

210

پلی پروپیلن نساجی ZH552R

نوید زرشیمی

نقدی

32,631

35,894

1008

6930

1008

پلی پروپیلن شیمیایی ZH515MA

نوید زرشیمی

نقدی

34,673

37,309

315

1092

315

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی شازند

نقدی

37,398

39,336

1000

2960

1000

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی شازند

نقدی

37,766

38,661

1000

3100

1000

پلی پروپیلن نساجی HP552R

پتروشیمی شازند

نقدی

32,631

35,894

1000

26500

1000

پلی پروپیلن نساجی PYI250

پتروشیمی پلی نار

نقدی

32,631

35,894

800

6120

800

پلی اتیلن سنگین فیلم HF5110

پتروشیمی آریا ساسول

نقدی

36,577

37,418

1430

3124

1430

پلی پروپیلن ها همچنان برای خریداران جذاب هستند

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز در بورس کالای ایران به ۸ هزار و ۵۵ تن رسید. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا عرضه محصولات پلیمری ۱۰ هزار و ۶۷۷ تن و تقاضای آن ۵۸ هزار و ۸۰۷ تن بود. به این ترتیب همچنان معاملات پلی پروپیلن ها به دلیل کاهش حجم عرضه این گروه از کالاها در کانون توجه خریداران قرار دارد، به طوری که گریدهای عرضه شده در این روز با رقابت از سوی معامله گران روبه رو شدند.

پلی پروپیلن نساجیZH۵۱۰Lنویدزرشیمی با حجم عرضه ۲۱۰ تن ۵۱۸۷ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳هزار و ۲۶۳ تومان و نرخ خرید آن ۳هزار و ۵۸۹ تومان رقم خورد. همچنین پلی پروپیلن نساجیZH۵۵۲Rاین مجتمع هم با عرضه ۱۰۰۸ تنی ۶۹۳۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۲۶۳ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۵۸۹ تومان رقم خورد.

پلی پروپیلن شیمیاییZH۵۱۵MAنویدزرشیمی هم با حجم عرضه ۳۱۵ تن ۱۰۹۲ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و قیمت خرید آن هم ۳ هزار و ۷۸۰ تومان رقم خورد. پلی پروپیلن نساجیHP۵۵۲Rپتروشیمی شازند هم با حجم عرضه ۱۰۰۰تن ۲۶۵۰۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۲۶۳ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۵۸۹ تومان بود. از سوی دیگر پلی پروپیلن نساجیPYI۲۵۰پتروشیمی پلی نار با حجم عرضه ۸۰۰ تن ۶۱۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۲۶۳ تومان و نرخ خرید آن ۳ هزار و ۵۸۹ تومان رقم خورد.

در این روز علاوه بر پلی پروپیلن ها، پلی اتیلن سنگین تزریقی لرستان هم عرضه شد که با حجم ۱۶۸ تن و قیمت پایه ۳ هزار و۵۶۱ تومان معامله شد. پلی اتیلن سبک خطی ۲۴۲۰ پتروشیمی مهاباد هم با حجم ۶۰ و قیمت پایه ۳ هزار و ۷۷۶ تومان خریداری شد.

همچنین پلی اتیلن سبک فیلم ۰۱۹۰ پتروشیمی آریاساسول وارد سیستم مچینگ شد، در همین حال پلی اتیلن سنگین فیلمHF۵۱۱۰ این مجتمع هم با عرضه ۱۴۳۰ تن، ۳۱۲۴ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۳ هزارو ۶۵۷ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۷۴۱ تومان رقم خورد.

محتشمی پور خبر داد: نحوه قیمت گذاری محصولات پتروشیمی تغییر می کند/ قیمت ها به نرخ جهانی نزدیک می شود

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی اظهار داشت: در ماه های گذشته قیمت پایه محصولات پتروشیمی بر اساس میانگین دو هفته ای قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی ضرب در نرخ دلار بازار آزاد تعیین می شد، اما این رویه به زودی تغییر خواهد کرد.

به گزارش پتروتحلیل رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی (صنایع پایین دستی) شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تغییر در نحوه قیمت گذاری محصولات پتروشیمی خبر داد. رضا محتشمی پور با اعلام این خبر گفت: به زودی و احتمالا در ماه آینده تغییری جزیی در قیمت گذاری محصولات پتروشیمی داده می شود. وی ادامه داد: در ماه های گذشته قیمت پایه محصولات پتروشیمی بر اساس میانگین دو هفته ای قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی ضرب در نرخ دلار بازار آزاد تعیین می شد، اما این رویه به زودی تغییر خواهد کرد.

وی افزود: در کارگروه تنظیم بازار در خصوص تغییر جزیی قیمت گذاری محصولات پتروشیمی بحث و بررسی شده و قرار این است که میانگین دو هفته ای قیمت ها در بازارهای جهانی دیگر ملاک تعیین قیمت ها قرار نگیرد و قیمت های هفته دوم ضرب در قیمت ارز آزاد، ملاک تعیین قیمت های پایه قرار گیرد و از ماه آینده اعمال شود. به گفته محتشمی پور، این تغییر جزیی خیلی نمی تواند بر بازار تاثیرگذار باشد، اما قیمت محصولات پتروشیمی به نرخ های جهانی نزدیک تر خواهد شد. وی همچنین در ادامه به تشکیل جلسات کارگروه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی در هفته های گذشته اشاره کرد و گفت: در دو هفته گذشته تمرکز اصلی جلسه کارگروه تنظیم بازار بر مفاد دستورالعمل و آیین نامه ابلاغی گزارش ها بوده است.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی (صنایع پایین دستی) شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: علاوه بر این موضوع،به شکایت ها در خصوص کاهش عرضه محصولات پتروشیمی نیز در این جلسات رسیدگی می شود، به طوری که شکایت های مطرح شده در این خصوص ارزیابی شده و اگر تخلف عرضه کننده پس از کنترل آمار عرضه ها مشخص شود، اطلاعات به کمیته نظارت برای بررسی بیشتر ارجاع داده می شود. وی همچنین با اشاره به اینکه در خصوص سیستم بهین یاب نیز مشکلاتی مطرح شده است، گفت: با توجه به اینکه سایت بهین یاب تنها سیستم برای تشخیص خریداران است، اصلاح آن در دستور جلسات قرار گرفته است.

نرخ پایه ۲۰ فرآورده نفتی در بورس های کالایی اعلام شد

شرکت ملی پالایش و پخش نرخ پایه ۲۰ فراورده نفتی ویژه مورد معامله در بورس های کالا و انرژی را به ۶ پالایشگاه بورسی و فرابورسی و ۳ پالایشگاه دولتی اعلام کرد. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا محمدرضا مظلومی، مدیر بازرگانی شرکت ملی پالایش و پخش به ۶ پالایشگاه بورسی و فرابورسی بندرعبارس، اصفهان، تبریز، شیراز، تهران و لاوان و سه پالایشگاه دولتی اراک، کرمانشاه و آبادان طی نامه ای نرخ های جدید ۲۰ فراورده نفتی را از اول آبان تا اطلاع ثانوی اعلام کرده است.

همچنین قیمت های اعلامی بدون مالیات و عوارض بر ارزش افزوده بوده که باید توسط شرکت ها لحاظ شود. خاطر نشان می شود؛ وزیر نفت ۳۰ مرداد مصوبه نحوه محاسبه قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه های کشور و قیمت ۵ فروآورده اصلی را تا پایان سال ۹۵ به هر ۹ پالایشگاه خصوصی و دولتی ابلاغ کرده که شرکت ملی پالایش و پخش هم اکنون نرخ پایه فراورده های نفتی ویژه در بورس های کالایی را اعلام کرد.

وقتی عطش خرید پی وی سی فروکش می کند

در حالی که در تابستان گذشته، محصول پی وی سی در بورس کالا تقاضای زیادی داشت، هم اکنون این محصول در بورس کالا در قیمت پایه معامله می شود و نوسان اندکی دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛بازار محصولات پی وی سی در بورس کالای ایران از اوایل تابستان گذشته تا اواخر تابستان، تب و تاب زیادی داشت. جنب و جوش این بازار که حاشیه های زیادی هم به همراه داشت، به دلیل ازدیاد تقاضا برای محصول پی وی سی و کاهش عرضه از سوی تولید کنندگان بود.

تولیدکنندگان درخواست خود مبنی بر افزایش حد نوسان را به بورس کالا داده بودند تا بتوانند در بازارهای بورس کالا، محصولات خود را با قیمت منطقی منطبق بر بازار آزاد بفروشند. پس از چانه زنی های فراوان از یک سو و از سوی دیگر فشار تقاضا، ابتدا حد نوسان ۱۰ درصدی و سپس ۲۰درصدی تایید شد. اما اکنون از آن دوران نه تنها آثاری به جا نمانده است، بلکه اکنون تقاضا در بازار کم شده است و عرضه ها نیز وارد بازار مچینگ می شود.

لازم به ذکر است که وقتی تقاضا کمتر از عرضه باشد، محصولات عرضه شده در بورس کالا وارد بازاری می شوند که فروش به قیمت پایه انجام می شود و تمام افراد مجوز خرید از آن را دارند. به این بازار، بازار مچینگ گفته می شود.

در همین خصوص، محمدرضا اسلامی، کارشناس بازار پتروشیمی اظهار کرد: در هفته گذشته محصولات پتروشیمی‌های اروند، بندر امام و غدیر وارد مچینگ شد. البته در محصولات نقدی بندرامام رقابت کمی صورت گرفت که این رقابت حدود یک هزارم درصد بود، اما به هر حال از قیمت پایه بالاتر رفت. در هر صورت عمده محصولات نقدی و سلف عرضه شده وارد بازار مچینگ شدند.

او افزود: پس از افزایش حد نوسان، پتروشیمی ها به وعده های خود عمل کردند و علیرغم کاهش تقاضا، عرضه زیادی در بازار داشتند. به طوری که در هفته گذشته پتروشیمی بندر امام، عرضه ۱۵۰۰ تنی داشت، همچنین پتروشیمی غدیر عرضه ۲هزار تن و پتروشیمی آبادان نیز ۵۰۰ تن عرضه داشتند. اما با توجه به کاهش میزان مصرف از سوی متقاضیان، احتمال می رود که در سه شنبه این هفته نیز محصولات عرضه شده پی وی سی وارد مچینگ شوند؛ البته تمام محصولات وارد شده در مچینگ خریداری می شوند.

در همین خصوص حسن رضایی پور، مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار گفت: تقاضای برخی از محصولات، تقاضای فصلی است. پی وی سی نیز از این نوع محصولات است و تاریخ ادواری معاملات این کالا نشان می هد که در فصول سرد سال، تقاضا کم می شود.

بازار فولاد

شرایط بازار فولاد با روزهای قبل تفاوت چندانی نداشته است. در بازار میلگرد هنوز میل به افت بیشتر قیمت ها وجود داشته هرچند که برخی از کارخانجات در برابر کاهش قیمت ها مقاومت می کنند ولی ضعف تقاضا ، باز هم تأثیر خود را در بازار بر جای گذاشته است. در هر حال به جز مبادی ، غالباً شاهد ثبات نرخ بودیم و رخداد مثبت بزرگی نیز در ظاهر امر مشاهده نشد. در این بین رخی از کاهش قیمت ها از کارخانجاتی مهم نیز در افت نرخ ها در بازار میلگرد مؤثر بود. البته رشد قیمت ورق در مبادی ورودی که در روزهای قبل آغاز شده و به بازار لوله و پروفیل نیز سرایت کرده است خود رخداد مهمی به وجود می آید که ممکن است باز هم خاطره التهاب پیشین در بازار ورق را زنده کرده و روزهای دشواری را پیش روی فعالان این صنف قرار دهد. در هر حال با توجه به نیاز بازار به ورق های وارداتی در کنار قیمت های کشف شده در بورس کالا با استناد به قیمت های جهانی ، هزینه حمل و همچنین تعرفه واردات ! هم اکنون نرخ های موجود در بازار آزاد به کمک رشد قیمت های وارداتی ، در مسیر رشد قرار گرفته که ممکن است شرایط سختی را در برابر خریداران ترسیم کند.

نکته دیگر را باید معاملات محصولات فولادی در بورس کالا مخصوصاً برای سبد مخلوط تیرآهن و میلگرد که با حجم بالایی مورد معامله قرار گرفت آمارها نشان می دهد که بیش از 110 هزار تن انواع تیرآهن و میلگرد در روز دوشنبه در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته هرچند که زمان تحویل آن نیز در ابتدای دی ماه و پایان آذرماه خواهد بود. با توجه به قیمت مورد معامله 1500 تا 1530 تومانی این کالا برای تحویل در این زمان و البته بدون احتساب خواب سرمایه ، معامله جذابی بوده و باعث شده تا رقم چشمگیری نزدیک به 150 میلیارد تومان در یک روز ثبت معامله شود. این موارد را باید مهم ارزیابی کرد زیرا خریداری که می تواند ریسک قیمتی را تحمل کرده و تا حدودی خواب سرمایه خود را نیز متحمل شود ( نه کاملاً ) قطعاً نسبت به آینده بازار خوش بین هستند که وارد چنین چالشی می شوند هرچند که فروش محصولات ذوب آهن در این بازار ، چندان هم دشوار نیست.

در هر حال کوفتن بر طبل رشد قیمت ها دیگر همچون گذشته مخاطب چندانی نداشته و ندارد ولی با توجه به رشد قیمت دلار ، احتمال افزایش مجدد قیمت های جهانی مصنوعات فولادی ، بهبود صنعتی و رشد بخش مسکن و البته معاملات روز دوشنبه در بورس کالا ، می توان باز هم دورنمای بهتری را برای بازارهای فولاد داخلی با محوریت مصنوعات ساختمانی ترسیم کرد.

برخی از مهمترین معاملات فولادی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

سبد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

سلف

15,000

15,000

82000

82000

82000

سبد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

سلف

15,200

15,200

20000

20000

20000

سبد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

سلف

15,300

15,300

10000

10000

10000

سبد میلگرد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

سلف

14,800

14,800

966

966

966

ورق گرم B

فولاد مبارکه اصفهان

سلف (مچینگ)

16,370

16,370

0

13055

13055

ورق گرم C

فولاد مبارکه اصفهان

سلف (مچینگ)

15,963

15,963

0

7413

7413

ورق سرد B

فولاد مبارکه اصفهان

سلف (مچینگ)

18,980

18,980

0

620

620

میلگرد 25 و 28 -A3

ذوب آهن اصفهان

نقدی

14,900

 

144

0

0

گزارش تغییرات بازار

به گزارش برخی از کانال های تلگرامی فولاد؛ شاهد ثبات نسبی قیمت ها مخصوصاً در بازار میلگرد بودیم. به صورت دقیق تر حوزه قوطی و پروفیل : با توجه به افزایش ناگهانی حدود 40 تومانی ورق 2 میل در مبادی؛ شنیده شد امروز نرخ پایه قوطی در این حوزه با افزایش حدود 20 الی 30 تومانی مواجه شده و میانگین قیمت حدود 2140+-15 تومان اعلام میگردد. در حوزه ناودانی و نبشی امروز نوسانات قیمتی خاصی اتفاق نیافتاده و در کل قیمت اعلام شده اکثر مبادی این حوزه ثابت رصد شد. بازار تیرآهن هم امروز بدون تغییرات قابل توجه اعلام شده و صرفنظر از برخی تغییرات جزئی در کل تقریبا" ثابت است.

در حوزه میلگرد هم امروز همانند روز گذشته تب و تاب خاصی مشاهده نشد و با وجود تمایل بازار به کاهش قیمت؛ شاهد تلاش تولیدکنندگان این حوزه برای حفظ ثبات هستیم؛ و شنیده شد معاملات این گروه بیشتر توافقی صورت می گیرد.

مبادی اعلام نرخ کاهشی

فولاد قزوین و پارس آرمان : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد آناهیتا گیلان : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد هیربد : 30 تا 50 تومان کاهش قیمت

فولاد اردبیل : 5 تومان کاهش قیمت

مبادی اعلام نرخ ثابت

فولاد ابهر : ثابت

صبا فولاد زاگرس : ثابت

فولاد سپهرایرانیان : ثابت

فولاد بافق یزد : ثابت

فولاد خراسان : ثابت

فولاد بردسیر : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

فولاد شمس سپهر : ثابت

نورد فولاد گلستان : ثابت

فولاد کویر کاشان : ثابت

مجتمع فولاد ظفر بناب : ثابت

ذوب آهن و نورد کرمان : ثابت

فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

آذرفولادامین تیکمه داش : ثابت

درپاد تبریز : ثابت

پرشین فولاد : ثابت

امیر کبیر خزر : ثابت

مجتمع فولاد صنعت بناب : ثابت

ذوب آهن اصفهان : ثابت

فایکو : ثابت

سیما فولاد غرب : ثابت

فولاد البرز : ثابت

فولاد احرامیان یزد : ثابت

مبادی اعلام نرخ افزایشی

آریان فولاد : به غیر از سایز 10 و 12؛ بقیه سایزها 5 تومان افزایش قیمت.

۲۲ درصد تولید ورق فولادی در خاورمیانه متعلق به فولاد مبارکه است

22 درصد از تولید ورق فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا متعلق به فولاد مبارکه است. به گزارش خبرنگار چیلان ، دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان این مطلب گفت: این میزان تولیدات به معنای این است که فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده ورق فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا شناخته می شود.

وی افزود: علاوه براین، فولاد مبارکه در کنار شرکت های تابعه آن، به عنوان بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می شود. همچنین ارزش دارایی های مبارکه و زیرمجموعه های آن ۲۵ هزار میلیارد تومان است که با ۷.۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بزرگترین شرکت بورسی است.

سبحانی سهم فولاد مبارکه در تولید تاخالص داخلی را یک درصد عنوان کرد و افزود: این شرکت در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت هم سهم پنج درصدی دارد.

ظرفیت فولاد مبارکه به ۷.۲ میلیون تن می رسد

وی از افزایش ظرفیت تولید این مجتمع به میزان ۳۳ درصد اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از ماشین ریخته گری شماره ۵ فولاد مبارکه در سفر آتی معاون اول رئیس جمهوری به استان اصفهان به تولید تختال، ۱.۸ میلیون افزوده شده و به تولید تا سقف ۷.۲ میلیون تن در سال می رسیم.

وی گفت: این طرح که آماده بهره برداری است کلیه مراحل طراحی، حمل و نصب تجهیزات را ظرف مدت ۲۸ ماه به انجام رسانده و سرمایه گذاری صورت گرفته در آن ۵۰۲ میلیارد تومان بوده است.

مدیر عامل فولادمبارکه تصریح کرد: بیش از ۸۴ درصد مواد اولیه، مواد مصرفی و قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه از داخل تامین می شود و حدود یک هزار کارخانه از جمله صنایع خودروسازی، صنایع لوازم خانگی، نفت ، گاز و پتروشیمی از محصولات فولاد مبارکه بصورت مستقیم استفاده می کنند.

سبحانی گفت: در فولاد مبارکه سه مجموعه بزرگ فولادسازی (مجتمع فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان) وجود دارد که زیرمجموعه شرکت فولاد مبارکه محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: امروز فولاد مبارکه یک مجموعه ۷.۲ میلیون تنی است که با احتساب فولاد هرمزگان و فولاد سبا در گروه فولاد مبارکه ؛ ۹.۵ میلیون تن ظرفیت تولید دارد.

وی با اشاره به ظرفیت تولید گروه فولاد مبارکه در سه مجموعه مبارکه، سبا و هرمزگان، افزود: با راه اندازی طرح توسعه سبا تا پایان سال ۹۵ ، این مجموعه به ظرفیت تولید ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن دسترسی پیدا می کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به وضعیت سهام این شرکت، گفت: ۳۰ درصد سهام فولاد مبارکه در اختیار سهام عدالت، ۱۷ درصد ایمیدرو، ۱۳.۶ سهام مهر اقتصاد ایران ، ۱۴ درصد شستا و ۲۱ درصد مربوط به سایر سهام داران است.

وی با اشاره به برنامه عملکرد هفت ماهه اول سال ۹۵ فولاد مبارکه در بخش های مختلف تولید، گفت: این برنامه در بخش های مختلف تولید گندله، آهن اسفنجی، تختال، کلاف گرو سرد و قلع اندود در مجموع محقق شده و برخی از موارد هم از برنامه جلوتر است.

اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم فولاد مبارکه ۳۵۰ هزار نفر است

مدیر عامل فولاد مبارکه افزود گفت: ۱۳ هزار و ۱۵۰ نفر در شرکت فولاد مبارکه، ۹۲۰نفر در فولاد سبا و یک هزار و ۶۷۳ نفر در فولاد هرمزگان شاغل هستند. وی افزود: حدود ۶ هزار نفر هم در قالب استخدام در شرکت های خدماتی در دو مجموعه فولاد مبارکه و فولاد سبا مشغول به کار هستند.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: مجموع اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در مجموعه های متعلق به فولاد مبارکه حدود ۳۵۰ هزار نفر را تشکیل می دهد. وی با اشاره به برنامه های تولید فولاد کشوردر افق برنامه های ۱۴۰۴، گفت: فولاد مبارکه تا امروز حدود ۵۰ درصد از فولاد داخل را تولید کرده و در راهبردهای خود نیز سهم تولید ۵۰ درصد را پیش بینی کرده است. سبحانی گفت: طرح های توسعه فولاد مبارکه تا سال ۱۳۹۷ تعریف و عملیاتی شده و طرح های توسعه این شرکت تا سال ۱۴۰۴ طراحی شده است.

وی افزود: پروژه های عملیاتی فولاد مبارکه تا سال ۹۷ مشخص شده و در برخی از موارد اجرایی شده و یا در فرایند مناقصه قرار دارد. مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اجرای طرح های توسعه عمودی و افقی در این شرکت، گفت:طرح های توسعه عمودی برای افزایش کیفیت و تنوع تولید و طرح های توسعه افقی برای افزایش تولید استفاده می شود.

وی افزود: طرح های ایستگاه گاززدایی، ایستگاه سولفورزدایی، بریکت سازی شهید خرازی، تولید آب دمین و ماشین ریخته گری شماره پنج در جهت افزایش کیفی در فولاد مبارکه اجرا شده است.

سبحانی با اشاره به اجرای طرح احداث شبکه فاضلاب شهرهای مبارکه و لنجان، گفت: فولاد مبارکه برای کاهش وابستگی به آب زاینده رود قراردادهایی را با شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در جهت ایجاد شبکه فاضلاب در شهرهای مبارکه و لنجان منعقد کرد.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه در ازای احداث شبکه فاضلاب در این شهرها پساب شهری را جمع آوری و برای مصرف به این شرکت پمپاژ می کند،افزود: این پروژه برای تامین ۴۵۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز فولاد مبارکه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

۶۵ درصد تولیدات فولاد مبارکه به بازار داخل تعلق دارد

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به سهم تولیدات داخلی و صادراتی این شرکت، گفت: سهم تولیدات داخلی فولاد مبارکه در سال گذشته ۶۵ درصد و ۳۵ درصد تولیدات نیز به صادرات اختصاص داشت و در سال جاری سهم تولیدات داخلی این شرکت به ۶۸ درصد افزایش پیدا کرده و فروش صادراتی به ۳۲ درصد رسیده است.

وی با اشاره به ارزش تولیدات فولاد مبارکه از ابتدای فعالیت تا سال ۹۵، گفت: ارزش تولیدات این شرکت ۳۷ میلیارد دلار است که از این میزان ۷۲ میلیون تن به بازارهای داخلی و ۱۷ میلیون تن به بازارهای خارجی عرضه شده است.

۵۴ درصد صادرات فولاد مبارکه به اتحادیه اروپا بود

سبحانی با اشاره به این که ۵۴ درصد سهم صادرات فولاد مبارکه در هفت ماهه اول سال ۹۵ به اتحادیه اروپا صادر شده است، افزود: این امر نشان دهنده کیفیت محصولات فولاد مبارکه و انطباق آنها با استاندارد های بین المللی است.

وی افزود: ۳۸ درصد صادرات فولاد مبارکه در هفت ماهه ابتدایی سال جاری به خاورمیانه و هشت درصد نیز به خاور دور عرضه شده است.

خبر:

۱۱۳هزار تن فولاد معامله شد/ یک تازه وارد در تالار نقره ای

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران امروز سوم آبان ماه، معامله ۱۱۲ هزار تن سبد مخلوط تیرآهن و میلگرد و ۹۶۶ تن میلگرد شرکت ذوب آهن اصفهان را تجربه کرد؛ همچنین فعالان تالار نقره ای امروز میزبان عرضه یک محصول تازه وارد بودند. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا، امروز برای نخستین بار ۱۱۶ کیلوگرم شمش نقره معدن زرشوران در بورس کالای ایران داد و ستد شد که شمش های معامله شده این معدن در وزن های مختلف و از یک کیلو و ۹۹۹گرم تا ۲۰ کیلو و ۱۵۹ گرم بود.

بر اساس این گزارش، ۵۰۰ تن عایق رطوبتی شرکت صنعت بام شرق ممتاز به قیمت ۲۸۰ دلاردر هر تن در تالار صادراتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

تالار محصولات کشاورزی نیز در این روز شاهد معامله یک هزار تن گندم خوراکی خوزستان، ۲۵ تن شکر سفید کارخانه کشت و صنعت جوین، یک هزار تن روغن خام سویا کشورهای برزیل و آرژانتین و۶۵۰ تن انواع ذرت برزیل بود. همچنین ۲۰ هزار و ۲۷۶ تن جو دامی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی در تالار محصولات کشاورزی معامله شد.

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در این روز معامله ۹ هزار و ۴۸۳ تن مواد پلیمری را تجربه کرد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24