Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

این هفته نه تنها گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود بلکه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نیز برگزار خواهند شد. بعید است در این نشست تغییری در نرخ های بهره ایجاد شود

سرمایه گذاران با واقعیت های بازار مواجه می شوند

هفته گذشته عملکرد برخی بازارهای مالی، بازار نفت و دلار منفی بود اما قیمت طلا رشد کرد و در هفته پیش رو انتظار می رود نوسان شاخص های مالی و قیمت مواد خام افزایش یابد. این هفته نه تنها گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود بلکه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نیز برگزار خواهند شد. بعید است در این نشست تغییری در نرخ های بهره ایجاد شود اما در آستانه برگزاری این نشست ها، سرمایه گذاران با احتیاط رفتار می کنند. این هفته دو گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته و ماه جاری میلادی اهمیت بالایی دارد. هر خبر مثبت، احتمال افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک را بیشتر می کند. همچنین تنها 10 روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا باقی مانده و معمولا در این دوران تحولات در بازارهای مالی و مواد خام هیجانی می شود. تبلیغات انتخاباتی دو نامزد انتخابات یعنی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ ادامه دارد و فعلا در نظرسنجی ها هیلاری کلینتون جلوتر از ترامپ است.

نفت همچنان تحت فشار قرار دارد

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 1.7 درصد و 2 درصد کاهش به زیر 50 دلار و 48.7 دلار در هر بشکه رسید. عامل اصلی کاهش قیمت نفت به رغم افول ارزش دلار، تردید درباره کاهش عرضه نفت از سوی اوپک است. نشست رسمی اوپک پایان ماه آینده میلادی برگزار می شود و قرار است در آن، سازوکار کاهش عرضه نفت به اجرا درآید. گفته می شود در نشست یاد شده عرضه نفت اوپک بین 500 هزار تا یک میلیون بشکه کاهش خواهد یافت. اما ابهام هایی در باره فرایند کاهش عرضه وجود دارد. همچنین اگر برخی تولیدکنندگان نفت در سیستم سهمیه بندی قرار نگیرند یا اعضاء اوپک به سهمیه ها پایبند نباشند تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار نخواهد شد و بدین ترتیب بازار همچنان با مازاد عرضه مواجه خواهد بود. نهادهای تحلیلگر معتقدند توازن در بازار نفت اواسط سال آینده میلادی برقرار می شود. طی روزهای آینده، تغییرات ارزش دلار، وضعیت ذخیره نفت آمریکا و داده ها از بخش های صنعتی اقتصادهای بزرگ بر قیمت نفت تاثیر خواهد داشت. البته خبرهایی که از مذاکرات تولیدکنندگان نفت منتشر می شود نیز بر قیمت ها موثر است. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 2 دلار و 1.5 دلار کاهش مواجه شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

قیمت طلا اندکی رشد کرد

روز گذشته قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر افزایش یافت. قیمت طلا و نقره به ترتیب در محدوده 1276 دلار و 17.77 دلار در هر اونس قرار گرفت. قیمت پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب به 984 دلار و 626 دلار رسید. برای هفته پیش رو، تحلیلگران و سرمایه گذاران پیش بینی کرده اند روند افزایش قیمت فلز زرد ادامه پیدا خواهد کرد. این هفته خبرهای متعددی از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود و محتوای آنها با تاثیری که بر ارزش یورو و دلار دارد بر قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت. البته نزدیک شدن به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز در رشد قیمت طلا تاثیر خواهد داشت. هفته آینده این انتخابات برگزار می شود و پیش بینی شده با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا تغییراتی در سیاست های اقتصادی این کشور ایجاد خواهد شد. این تغییرات، فضایی مبهم پدید می آورد و سبب افزایش تقاضا برای طلا خواهد شد. تحلیلگران معتقدند در روزهای آینده قیمت طلا حمایت می شود اما اگر بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر نرخ های بهره را بالا ببرد شاهد فشار بر قیمت طلا خواهیم بود. کامرتس بانک پیش بینی کرده پایان سال آینده میلادی قیمت هر اونس طلا به 1450 دلار خواهد رسید. در هفته ای که گذشت قیمت طلا با حدود یک درصد افزایش به 1276 دلار در هر اونس رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

کاهش هفتگی شاخص ها

آسیا. روز جمعه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافتند البته میزان کاهش زیاد نبود. سرمایه گذاران آسیایی در باره آینده نگرانی هایی دارند و اگر چه تصور می شود اقتصاد چین به ثبات نزدیک شده اما نرخ رشد آن در پایین ترین میزان در 25 سال اخیر قرار دارد. همچنین باید به این نکته اشاره شود که اهداف دولت چین در حوزه اصلاح بخش مالی و بانکی هنوز تحقق نیافته و حجم بالای بدهی ها یک ریسک بزرگ برای بازار مالی این کشور محسوب می شود. این هفته چند خبر از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای چین منتشر می شود. سرمایه گذاران همچنین درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نگران هستند. تغییری که هر دو نامزد انتخابات وعده داده اند در رویه های تجاری آمریکا ایجاد کنند می تواند به اقتصاد آسیا لطمه وارد کند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. سرمایه گذاران اروپایی به رغم انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و آلمان، درباره تبعات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا نگرانند. همچنین هفته آینده انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار می شود و دولت جدید این کشور قطعا تغییراتی در سیاست های اقتصادی ایجاد خواهد کرد. هفته پیش برخی گزارش ها از عملکرد شرکت های بورسی اروپا منفی بود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا اندکی کاهش یافتند. در ساعات پایانی معاملات اعلام شد اف بی آی قصد دارد بار دیگر در باره ایمیل های هیلاری کلینتون تحقیقاتی انجام دهد. این به معنای کاهش شانس وی برای پیروزی در انتحابات است و سبب نگرانی سرمایه گذاران می شود. از سوی دیگر، روز گذشته قیمت نفت کاهش یافت. این عامل نیز در ریسک گریزی سرمایه گذاران تاثیر داشت. هفته آینده انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار می شود و سرمایه گذاران در آستانه برگزاری این انتخابات با احتیاط رفتار می کنند. در هفته پیش رو مهمترین گزارش از سوی وزارت کار آمریکا منتشر خواهد شد. روز جمعه مشخص می شود در ماه اکتبر بازار کار چه وضعیت داشته است. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز حدود 30 واحد کاهش یافت و به 2125 واحد رسید. در زیر نمودار تغییرات این شاخص در هفته گذشته نشان داده شده است:

رشد امیدبخش قیمت ها

روز گذشته قیمت تمامی فلزات پایه افزایش یافت و یک عامل مهم آن کاهش ارزش دلار بود. طی هفته گذشته قیمت ها عموما رشد کردند. خبرهای مثبت از بخش های مهم اقتصاد آمریکا سبب شده سرمایه گذاران نسبت به افزایش تقاضا برای فلزات پایه امیدوار شوند. این هفته خبرهایی از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای چین منتشر می شود و محتوای آنها بر قیمت ها تاثیری بزرگ خواهد داشت. چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است و رونق اقتصاد این کشور سبب بهبود افق بازار این فلزات می شود. در ماه های اخیر اقتصاد چین به سمت ثبات حرکت کرده اما کارشناسان معتقدند رونق کنونی حاصل سیاست های حمایتی دولت است. در واقع مصرف داخلی آن میزان که دولت انتظار داشته رشد نکرده و ضعف اقتصاد جهان سبب شده دولت چین مجبور باشد برنامه های حمایتی خود را ادامه دهد. انتظار می رود برنامه های حمایتی ادامه یابد اما اگر ارزش دلار رشد کند قیمت فلزات پایه تحت فشار قرار خواهد گرفت. روز جمعه قیمت مس و نیکل به ترتیب با 1.8 درصد و یک درصد افزایش به 4850 دلار و 10370 دلار در هر تن رسید. قیمت آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب با 1.8 درصد، 1.6 درصد و 0.7 درصد افزایش در سطح 1700 دلار، 2380 دلار و 2050 دلار در هر تن قرار گرفت. در هفته ای که گذشت، قیمت مس 200 دلار در هر تن افزایش یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

دلار در مسیر افول

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و این در حالی بود که گزارش منتشر شده از رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی مثبت بود و نشان داد اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم در مقیاس سالانه 2.9 درصد رشد کرده است. این بالاترین میزان رشد در دو سال اخیر بود. روز گذشته گزارش های منتشر شده از اقتصاد منطقه یورو و آلمان نیز مثبت بود و این عامل سبب شد ارزش یورو رشد کند. در هفته پیش رو گزارش های مختلفی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود اما گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در ماه جاری میلادی اهمیت بالایی دارد. در ماه های اخیر وضعیت بازار کار آمریکا پیوسته بهبود پیدا کرده است و این یکی از عوامل اصلی عزم بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره در ماه دسامبر است. اگر محتوای گزارش روز جمعه مثبت باشد شاهد رشد ارزش دلار خواهیم بود. تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته ارزش دلار رشد خواهد کرد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و نسبت یورو به دلار از 1.088 به بالای 1.098 رسید. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24