Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در حوزه تیرآهن اصفهان؛ افزایش قیمت، بخصوص در سایزهای ١۴ تا ٢٠ همچنان ادامه دار است؛ شنیده شد ٢ تا ۵ هزار تومان تیر ١۴ تا ١٨ و تیر ٢٠ حدود ٧ تا ١٠ تومان امروز در بنگاهها با افزایش قیمت مواجه شده است. در خصوص سایر تولیدکنندگان خصوصی تغییرات خاصی مشاهده نشد...

تعدیل نرخ ها در بازار کالا

بورس24 :پس از هفته ای نسبتاً جذاب و پر رونق ، شاهد هستیم که بسیاری از بازارها به سمت کاهش نرخ متمایل شده تا جایی که شاهد تعدیل و تثبیت قیمت ها هستیم. هنوز زمان آن فرانرسیده که توانیم در خصوص وضعیت کلی بازار در هفته پیش رو اظهارنظر قاطعی داشته باشیم.

ثبت هفته ای افزایشی در بازار پتروشیمی

در روز شنبه با آغاز به کار بازار محصولات پتروشیمی شاهد بودیم که قیمت ها در بازار آزاد پلیمرها کاهشی شد تا جایی که بخشی از رشد قیمت ها در هفته گذشته نیز خنثی شد. این در حالی بود که برخی از معاملات در ابتدای هفته جاری نیز ادامه پایان هفته گذشته بود که می تواند شرایط کلی این بازار را بهبود بخشد. در هر حال رخداد روز ابتدایی هفته جاری از یک سو اهمییت کمتری داشته زیرا هنوز فعالیت های چندانی به ثبت نرسیده و از سوی دیگر ، بازار منتظر اعلام قیمت های پایه جدید است تا بتواند با دقت بیشتری دورنمای نرخ ها را تخمین زده و آن را رهگیری کند. در هر حال کاهش محدود حجم معاملات در روزهای سرد سال رخدادی طبیعی به نظر می رسد هرچند که با توجه به حجم معاملات نسبتاً بالای هفته های اخیر ، شاید یک گام عقب نشینی تاکتیکی چندان هم برای بازار بد نباشد زیرا با تعدیل قیمت ها می توان منتظر تثبیت بازار بود.

در ادامه باید به این نکته نیز اشاره کرد که برخی از عرضه های جامانده از هفته گذشته ، در روز شنبه وارد تالار شدند هرچند که بسیاری از آن ها با جذابیت خرید رو به رو شده و برخی دیگر با کم توجهی بازار همراه شد. شاید عدم همانگی در زمان عرضه ها بتواند دلیلی برای کم توجهی بازار باشد ولی دلیل محکم و محکمه پسندی نیست. با توجه به این موارد دورنمای بازار وضعیت مبهمی به خود گرفته هرچند که معاملات روز شنبه سیگنال شفافی از دورنمای بازار نخواهد بود.

در خصوص رخدادهای بازار در هفته گذشته به گزارش کارگزاری آبان؛ افزایش قیمت ها در بازار آزاد در کنار احتمال افزایش قیمت های پایه در بورس کالا شرایط جذابی را برای خرید ایجاد کرده هرچند که نگرانی از کاهش عرضه ها به دلیل تغییر در بهای خوراک مایع شرکت های پتروشیمی نیز وجود دارد.

در بازار پلیمرها شاهد کاهش نزدیک به ١٣ درصدی حجم عرضه ها هستیم و متعاقب آن حجم تقاضا به شدت افزایش یافت تا جایی که رشد بیش از ٥٥ درصدی حجم تقاضا به ثبت رسید هرچند که حجم معاملات نیز نزدیک به ١٣ درصد کاهش یافت. به عبارت ساده تر غالب عرضه های جذاب در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفته و بازار به عرضه های بیشتری نیاز پیدا کرده است. در صورت ادامه این شرایط در خصوص کافی نبودن عرضه ها در کنار افزایش بهای خوراک مایع و نگرانی بازار از کاهش بیشتر عرضه همچنین وجود تقاضا در بازار آزاد ، هم اکنون شرایطی ایجاد شده که سفته بازی و واسطه گری توجیه و جذابیت بیشتری پیدا کرده است. در هر حال تقاضای ٤.٥ برابری عرضه ها در بورس کالا دقیقاً نشان دهنده وجود تقاضای واسطه گری و سفته بازی است که پتانسیل رشد قیمت ها در بازار آزاد را با خود به همراه خواهد داشت.

در بازار محصولات شیمیایی شاهد هستیم که حجم معاملات در سطوحی مطلوب نوسان می کند که شاید بالاترین حد از خردادماه تاکنون قرار دارد. این در حالی است که حجم عرضه ها ٦.٣ درصد و تقاضا نیز ٢ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر در هفته گذشته و دقیق تر در روز چهارشنبه به عنوان زمان سنتی معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا ، عرضه های پتروشیمی شازند به شدت کاهش یافت ولی به تغییر جدی حجم معاملات در بورس کالا منجر نشد. با توجه به شرایط فنی معامله محصولات شیمیایی و تأثیر آن در حجم تولید در صنایع میان دستی ، به نظر می رسد می توان از بهبود وضعیت تولید در صنایع پایین دستی خبر داد و سیگنال مهم و بزرگی در بازار خواهد بود.

در خصوص پتروشیمی های خوراک مایع و با توجه به افزایش قیمت خوراک آن ها ، می توان احتمال برخی بازارسازی ها از سوی این شرکت ها مخصوصاً پتروشیمی های آبادان و تبریز را در نظر گرفت هرچند که امکان دارد چنین رویکردی از سوی پتروشیمی شازند نیز تعقیب شود که در نهایت ممکن است به تزریق التهاب در بازار پلی استایرن ها و شاید PVC منجر شود. این در حالی است که بازار دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند از هم اکنون به سمت التهاب به پیش رفته و ممکن است این وضعیت شتاب بیشتری به خود بگیرد.

مهمترین رخدادهای بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته :

- افزایش قیمت ها در بازار آزاد در هفته ای که گذشت هرچند که شتاب رشد قیمت ها در اواسط هفته گذشته افزایش یافت.

- کاهش ١٢.٨٨ درصدی حجم عرضه پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالای ایران و عرضه ٥٢ هزار و ٨١٨ تن که کمترین حد از پایان شهریورماه تاکنون است.

- رشد ٥٥.٤٠ درصدی تقاضای پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقمی نزدیک به ٢٣٧ هزار تن که بالاترین حد از ابتدای مهرماه تاکنون بوده است.

- کاهش ١٢.٩٠ درصدی حجم معامله پلیمرها معادل افتی ٧١٥٦ تنی و ثبت حجم معامله ٤٨ هزار و ٣٠٩ تن که کمترین حد از پایان شهریورماه تاکنون است.

- ثبت تقاضای ٤.٤٩ برابری عرضه ها در بورس کالا که بالاترین حد از اواسط مردادماه تاکنون به شمار آمده و از وجود تقاضا و رشد جذابیت سفته بازی و واسطه گری در بورس کالا خبر می دهد.

- معامله ٩١.٤٦ درصدی عرضه ها در بورس کالا که نشان دهنده تلاش محسوس خریداران برای خرید و همچنین توجیه پذیری خرید و دورنمای مثبت قیمت ها در کنار خودنمایی واسطه گری و سفته بازی است.

- نیاز بازار به عرضه های جدید در کنار ادامه رونق نسبی در وضعیت تولید در صنایع پایین دستی

- ثبات نسبی در بازار PVC با تعادلی شکننده در وضعیت کلی معاملات با ثبت حجم معامله ٦ هزار و ٥٨٦ تن در هفته گذشته در شرایطی که این رقم نیاز بازار را در نهایت تأمین نکرده و امکان خودنمایی مجدد التهاب در این بازار مخصوصاً برخی گریدهای خاص وجود دارد.

- عقب نشینی التهاب در بازار پلی پروپیلن های شیمیایی

- ادامه التهاب در بازار پلی اتیلن ترفتالات بطری همچون گذشته

- ادامه جذابیت خرید در بازار پلی استایرن ها و گریدهای لوله و سنگین اکستروژن همچون گذشته

- افزایش ٦.٢٩ درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت عرضه ٣٠ هزار و ١٨٠ تن در هفته گذشته که بالاترین حد از انتهای شهریورماه تاکنون است.

- رشد ٢ درصدی حجم تقاضای پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقمی نزدیک به ٥١ هزار و ٦٧٠ تن تقاضا که رقم بالایی به شمار می آید.

- رشد ادامه دار حجم تقاضای محصولات شیمیایی در بورس کالا از اواخر شهریورماه تاکنون که این رقم از ٢٤ هزار تن ، هم اکنون به بیش از ٥١ هزار تن افزایش یافته است.

- نگرانی از کاهش عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا در کنار وجود تقاضا در بازار آزاد.

- ثبات نسبی حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا در رقمی نزدیک به ٢١ هزار و ٣٤٠ تن که در بالاترین حد از خردادماه تاکنون قرار دارد.

- محاسبه قیمت خوراک مایع بر مبنای ارز آزاد به جای ارز مبادله ای که به افزایش محسوس ( نزدیک به ١٦ درصد ) قیمت این ماده اولیه برای پتروشیمی های تبریز ، بندرامام ، اصفهان و آبادان منجر خواهد شد.

- اعلام عدم عرضه در هفته جاری از سوی پتروشیمی شازند در شرایطی که این تصمیم تغییر کرده و باز هم شاهد عرضه این پتروشیمی در بورس کالا در هفته پیش رو خواهیم بود.

- نگرانی از تغییر در عرضه های پتروشیمی شازند و سایر پتروشیمی های خوراک مایع مخصوصاً برای ترکیبات شیمیایی و یا PVC پتروشیمی آبادان

- انتظار برای ادامه رشد قیمت های جهانی که در کنار افزایش گام به گام بهای دلار ، ممکن است به رشد قیمت های پایه در بورس کالا منجر شود.

- انتظار رشد قیمت ها در بازار آزاد در کنار تقویت حجم معاملات در بورس کالا در هفته پیش رو

برخی از مهمترین معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

وکیوم باتوم

پالایش نفت تبریز

نقدی

7,020

7,642

10000

30230

10000

قیر 6070

نفت پاسارگاد تهران

نقدی

9,273

9,273

2000

1386

1386

تری اتانول آمین

پتروشیمی شازند

نقدی (مچینگ(

36,584

36,584

0

44

44

اوره صنعتی گرانوله

پتروشیمی کرمانشاه

نقدی (مچینگ(

6,772

6,772

0

20

20

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

30,150

30,216

550

2750

550

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

سلف

19,687

21,655

330

4224

330

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

21,831

24,014

110

627

110

ایزوبوتانول

پتروشیمی شازند

نقدی

18,803

20,683

165

660

165

دی اتانول آمین

پتروشیمی شازند

نقدی

33,436

33,436

330

264

264

تری اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

55,011

55,011

110

22

22

پلی اتیلن ترفتلات نساجی Super Bright TG641

پتروشیمی تندگویان

سلف

29,422

32,364

297

3432

297

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

سلف

24,262

33,998

1100

1628

1100

در اولین روز هفته صورت گرفت؛ رقابت برای ۴ محصول شیمیایی

امروز در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی ۱۳ هزار و ۷۷۸ تن محصول مورد معامله قرار گرفت. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عرضه محصولات ۶۲ هزار و ۳۶۰ تن و تقاضای آن بالغ بر ۴۴ هزار و ۲۵۹ تن بود.همچنین در این روز محصولات شیمیایی پتروشیمی شازند که عرضه آنها در روزچهارشنبه هفته گذشته لغو شده بود، انجام شد.

به این ترتیب در این روز حجم معاملات در گروه محصولات شیمیایی با توجه به عرضه های شازند، کرمانشاه و خراسان یک هزار و ۵۸۵ تن بود، عرضه ها نیز ۳ هزار و ۶۱۳ تن و تقاضای آن هم ۸ هزار و ۷۰۱ تن رقم خورد.

منومروینیل استات، منواتیلن گلایکول، دی اتیلن گلایکول و ایزوبوتانول از کالاهای مورد توجه خریداران در این روز بودند که با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

منومروینیل استات پتروشیمی شازند با حجم عرضه ۵۵۰ تن ۲۷۵۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۱۵ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۲۱ تومان رقم خورد.

همچنین منواتیلن گلایکول هم با حجم عرضه ۳۳۰ تن ۴ هزار و ۲۲۴ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا یک هزار و ۹۶۸ تومان و نرخ خرید آن هم ۲ هزار و ۱۶۵ تومان رقم خورد، این کالا به صورت سلف عرضه شده بود.

دی اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند هم با حجم عرضه۱۱۰ تن به میزان ۶۲۷ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۱۸۳ تومان و نرخ خرید آن هم ۲ هزار و ۴۰۱ تومان بود.

ایزوبوتانول این مجتمع هم ۱۶۵ تن عرضه و ۶۶۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا یک هزار و ۸۸۰ تن و قیمت خرید آن هم ۲ هزار و ۶۸ تومان رقم خورد.

در همین حال دی اتانول آمین و تری اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند به ترتیب اب حجم ۲۶۴ و ۲۲ تن با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت.همچنین در این روز آمونیاک گاز و مایع پتروشیمی خراسان و تری اتانول آمین پتروشیمی شازند و اوره صنعتی گرانوله پتروشیمی کرمانشاه وارد سیستم مچینگ شد.

بازار فولاد

هنوز هم روند نزولی قیمت ها در بازار ادامه یافته و این بار نیز فولاد قزوین باز هم پیش قراول افت قیمت ها شد. البته عقب نشینی نرخ ها در بازار میلگرد چندان هم عمیق و وسعت فراوانی نداشته و بسیاری از مصنوعات فولادی باز هم با حفظ سطوح قیمتی پیشین به حرکت محدود خود ادامه دادند. این در حالی بود که در بازار تیرآهن شاهد رخداد خاصی نبوده ولی هنوز بهای ورق از مبادی در حال افزایش است. با توجه به شرایط شکننده در بازار ورق در کنار نوسان قیمت ها در هفته های گذشته ، هنوز نمی توان در مورد بازار ورق اظهارنظر قاطعی داشت. در هر حال روز ابتدایی هفته جاری نمی تواند برای کل هفته پیش رو ملاکی ارزشمند برای ارزیابی بازار باشد ولی نمی توان رخدادها و نوسانات قیمتی روز شنبه را نیز از نظر دور داشت. در هر حال میلگرد قزوین چندان هم به رشد قیمت ها گویی متمایل نیست ولی در هر حال ضعف تقاضا را نیز نمی توان نادیده گرفت.

گزارش تغییرات بازار به گزارش برخی از کانال های تلگرامی ( اصفهانی ):

بازار قوطی و پروفیل امروز از ثبات و پایداری برخوردار بود، بطوریکه شنیده شد در محدوده میانگین قیمتی 2170+-15 اعلام میگردد.

حوزه ناودانی و نبشی هم صرفنظر از برخی تغییرات جزئی که شامل افزایش نامحسوس قیمت نبشی در برخی مبادی خصوصی بود؛ امروز بصورت میانگین تقریبا" ثابت با میل به افزایش قیمت بود.

در حوزه تیرآهن اصفهان؛ افزایش قیمت، بخصوص در سایزهای 14 تا 20 همچنان ادامه دار است؛ شنیده شد 2 تا 5 هزار تومان تیر 14 تا 18 و تیر 20 حدود 7 تا 10 تومان امروز در بنگاهها با افزایش قیمت مواجه شده است. در خصوص سایر تولیدکنندگان خصوصی تغییرات خاصی مشاهده نشد.

در بازار میلگرد اما امروز کمی ناهماهنگی بین مبادی اعلام قیمت، مشهود است؛ چرا که نمیتوان به صراحت سمت و سویی برای این بازار (افزایش یا کاهش) تعیین کرد، که خود نشان از "ضعف تقاضای بالقوه و تلاش برای حفظ و جلوگیری از ریزش کف قیمت بازار و پیشگیری از رقابت منفی" دارد.

مبادی توام با اعلام کاهش قیمت

فولاد قزوین و پارس آرمان : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد ابهر : میلگرد 10 و12 حدود 5 تومان افزایش قیمت و بقیه سایزها 5 تومان کاهش قیمت

فولاد پرشین : بنظر میرسد این مبدا سیاست دوگانه ای را در اعلام قیمت پیش گرفته است؛ بدین صورت که در اعلام رسمی خود : سایز 12 کمی افزایش قیمت و بقیه سایزها ثابت و در اعلام غیر رسمی خود که از واسطه ها شنیده میشود، حدود 20 تا 30 تومان ارزان تر هم اعلام میکند، امروز حدود 5 تا 10 تومان کاهش قیمت دارد.

فولاد هیربد : 10 تومان کاهش قیمت

مبادی با ثبات قیمت

نورد فولاد گلستان : ثابت

فولاد آناهیتا گیلان : ثابت

فولاد بردسیر : ثابت

فولاد صدر خرم آباد : ثابت

فولاد خراسان : ثابت

نورد پولاد شیراز : ثابت

آریان فولاد : ثابت

فولاد آذربایجان : ثابت

مجتمع فولاد صنعت بناب : ثابت

مجتمع ذوب آهن ونورد کرمان : ثابت

فولاد اردبیل : ثابت

فولاد امیرکبیر خزر : ثابت

فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

درپاد تبریز : ثابت

فولاد شمس سپهر : ثابت

مبادی توام با افزایش قیمت

ذوب آهن اصفهان : در مبادی رسمی با 10 تومان نوسان در سایزهای مختلف؛ میانگین قیمت تقریبا" ثابت اعلام شده است ولی در مبادی غیر رسمی 10 تا 20 تومان افزایش قیمت در برخی مبادی مشهود است.

فولاد حسن رود : به غیر از سایز 8 بقیه سایزها 5 تومان افزایش قیمت

فولاد بافق یزد : 5 تومان افزایش

بازار گواهی سپرده و آتی سکه طلا:

در معاملات گواهی سپرده سکه چه گذشت؟

هفته اخیر در مجموع ۱۴۶ قطعه سکه بهار آزادی به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در قالب گواهی سپرده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هفته گذشته ۱۴۶ سکه در ۱۳ نوبت معاملاتی مورد معامله قرار گرفت که بررسی معاملات بیانگر آن است که در پنج روز معاملاتی هفته گذشته قیمت ها صعودی بوده است.

بر این اساس طی هفته گذشته بیشترین حجم معاملات در روز شنبه با انعقاد ۴۰ سکه طلا به ارزش ۴۳۶ میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که کمترین حجم معاملات طی روز سه شنبه هفته گذشته با ۲ معامله و ارزش حدود ۲۱ میلیون ریال ثبت شد.

همچنین امروز نیز حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران به ۲۸ سکه و ارزش ۳۰۹ میلیون ریال رسید.

به اعتقاد کارشناسان، معاملات سکه در بورس کالا در بستری امن، شفاف و آنلاین، می تواند در بین معمله گران و فعالان بازار طلا اطمینان خاطر ایجاد نماید و دغدغه حمل و نگهداری فیزیکی سکه طلا که یکی از نگرانی های مهم دارندگان سکه طلا است را برطرف کند. از سویی معامله این اوراق نیز بدون هر گونه مراجعه فیزیکی به فروشندگان سکه طلا صورت می گیرد که می تواند بعضاً نگرانی های حاصل از جعل و تقلبی بودن سکه را نیز کاملا مرتفع کند.

طی اولین هفته آبان ماه رقم خورد؛ تیر۹۶، صدرنشین سررسیدهای بازار آتی سکه

حجم معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران طی هفته گذشته به ۱۸هزار و ۸۰۰ قرارداد و ارزش آن به بیش از دو هزار و ۱۹۶میلیارد ریال رسید. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، در اولین هفته آبان‌ماه، قیمت دلار و سکه به تاثیر از بازارهای جهانی عمدتا در مسیر افزایشی قرار گرفتند، به طوری که طی هفته گذشته بازار آتی سکه نیز روند مثبت قیمتی را به ثبت رساند.

از سویی طی هفته اخیر در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۱۳ هزار و ۱۷۶ قرارداد به معاملات تحویل تیر ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از یک هزار و ۵۵۸ میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید اردیبهشت سال آتی با ۲ هزار و ۱۱۹ قرارداد، ارزش ۲۴۶ میلیارد ریالی را تجربه کرد و جایگاه دوم را کسب کرد.

همچنین سررسید آبان نیز با دو هزار و ۱۵۴ قرارداد و ارزش بیش ۱۵۱ میلیارد ریال در جایگاه سوم قرار گرفت. از طرفی سکه تحویل اسفند ماه با حجم ۸۰۳ قرارداد و به ارزش بیش ۹۱ میلیارد ریال در جایگاه چهارم ایستاد. این در شرایطی است که سر رسید دی ماه با کسب جایگاه پنجم حجم ۵۴۷ قرداد و ارزش ۶۱ میلیارد ریالی را تجربه کرد.

طلای جهانی در هفته گذشته و با شروع بازارهای دنیا با افزایش ۲ دلاری هفته کاری را شروع کرد و با نوسان های اندک هفته کاری را مثبت به پایان رساند، این در شرایطی است که پیش بینی ها نیز از روند بهای اونس در بازارهای جهانی مثبت است و انتظار می روند طی هفته آتی، سکه بازار داغ تری را تجربه کند.

روند معاملات آتی سکه در آخرین روز هفته

نگاهی به آمار معاملات بازار آتی سکه در آخرین روز هفته گذشته (پنجشنبه) نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر افزایش ارزش طلای جهانی و نوسان رو به پایین بهای دلار با رشد قیمت رو به رو شد، به طوری که بهای سکه تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۱۰۷ هزار تومان معامله شد و افزایش۰/۲۹ درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل دی سال جاری با قیمت یک میلیون و ۱۲۳هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افزایش۰/۲ درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته رو به رو شد. از سویی سکه سررسید اسفند ماه با افزایش ۰/۱۶درصدی با قیمت یک میلیون و۱۴۲ هزار تومان معامله شد. این در حالی است که سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آتی با نرخ یک میلیون و ۱۶۲ هزار تومان، رشد ۰/۱۷ درصدی را تجربه کرد. در پایان نیز سکه تحویل تیر ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۸۲ هزار تومان، افزایش ۰/۰۲ درصدی را به ثبت رساند.

بورس انرژی:

معامله 3،000 تن گاز محصولات پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی بورس انرژی ایران

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (‌شنبه8آبان ماه 95)، در بازار فیزیکی، کالاهای آیزوفید و آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز، متانول پتروشیمی زاگرس، برش سنگین، گاز بوتان صنعتی، گاز پروپان صنعتی و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام در رینگ بین‌الملل مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌‌‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 11,578 تن به ارزشی بیش از 116 میلیارد و 362 میلیون ریال بود. از نکات قابل توجه معاملات بازار فیزیکی می‎توان به معامله 3،000 تن گاز بوتان، گاز پروپان و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی اشاره نمود.

امروز در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در کلیه نمادهای فعال، بیش از 2,000 قرارداد با ارزش بیش از 10 میلیارد و 125 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

امروز همچنین بازار برق بورس انرژی ایران نیز، شاهد معامله 46 قرارداد معادل 552 مگاوات ساعت به ارزشی بیش از 397 میلیون ریال بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/09/06، 95/09/07 و 95/09/08 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 95/09/06 گشایش یافتند و در پایان جلسه معاملاتی امروز نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/08/12 متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغازگردید.

در مجموع ارزش کل معاملات امروز در بورس انرژی ایران به 126 میلیارد و 885 میلیون ریال بالغ گردید.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی آتی (یکشنبه9آبان ماه 95)، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای حلال 402 و 410 پالایش نفت شیراز، میعانات گازی پالایش گاز ایلام و قطران واحد کک سازی و پالای قطران زرند در رینگ داخلی بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد.

خبر:

در گفت و گو با سلطانی نژاد مطرح شد: توسعه مناسبات بین المللی در پسابرجام

مدیرعامل بورس کالای ایران جزئیات تامین مالی توسط بورس کالا در شرایط رکود اقتصادی و توسعه مناسبات بین المللی در شرایط پسابرجام را تشریح کرد.

به گزارش ایبنا؛ حامد سلطانی نژاد درباره تامین مالی توسط بورس کالا در شرایط رکودی فعلی گفت: در سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فروش سلف کالا توسط عرضه کنندگان صورت گرفت که به تامین مالی فروشندگان کمک کرده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان اورق سلف موازی برای تامین مالی منتشر شده است، افزود:‌ بورس کالا طرح هایی برای کمک به عرضه کنندگان در دست اجرا دارد تا هم محصولاتشان را بفروشند و هم تامین مالی انجام دهند. گواهی سپرده و صندوق کالایی می تواند به نوعی به کسانی که قبلا در حوزه پتروشیمی فعال نبودند کمک کند تا در این حوزه به فعالیت بپردازند.

وی با بیان اینکه فعالان بازارهای مالی و صندوق های سرمایه گذاری می توانند با خریداری گواهی سپرده کالایی، پول های خود را بیاورند و تامین مالی عرضه کنندگان را انجام دهند، تصریح کرد: از طرفی اوراقی پیشنهاد کرده ایم به نام اوراق دین و به این نحو عمل می کند که کسانی که می خواهند محصولاتشان را به صورت اعتباری در بورس کالا بفروشند، با توجه به پشتوانه و اعتبار مصرف کننده و خریدار کالا ، دین مصرف کننده به تولید کننده در قالب این اوراق بفروش می رسد.

سلطانی نژاد عنوان کرد: این طرح منجر به نقد شدن ارقام حساب های دریافتی و اسناد دریافتی در ترازنامه عرضه کنندگان در بورس کالا می شود. مصرف کننده ای که دین برگردن وی است، کسی است که در بورس کالا سابقه خرید دارد و اعتباری را کسب کرده و بر مبنای آن اعتبار می شود دینش را ارزیابی کرده و نهایتا دین را در بازار ثانویه فروخت.

تمرکز بورس کالا بر فروش محصولات در کشورهای همسایه

وی درباره توسعه مناسبات بین المللی در شرایط پسابرجام توسط بورس کالا عنوان کرد: در حوزه بازار فیزیکی عمده مصرف کنندگان محصولات کشور ما، کشورهای همسایه هستند و تمرکز بورس کالا هم بر روی این موضوع است و عمدتا کالاهایی در بورس کالا می توانند مورد مبادله قرار گیرند که بازار مصرف شان در کشورهای همسایه است.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، تاکید ویژه این است که ما بر روی کشورهای همسایه کار کنیم و این موضوع در دستور کار قرار گرفته است تا زمینه فروش کالاها را در کشورهای همسایه فراهم کنیم، اما در بازارهای مالی و قراردادهای مشتقه به دنبال این هستیم که از همکاری های بین المللی حتی کشورهای دورتر و بزرگ تر هم استفاده کنیم زیرا در حوزه اوراق مشتقه بحث مبادله و تحویل کالا کمتر مطرح است.

شرط پذیرش انبارهای پتروشیمی در اروپا

وی درباره پذیرش انبارهای پتروشیمی در اروپا عنوان کرد:‌ بحث مبادلات بانکی در این زمینه مطرح شده که اگر حل شود امکان عرضه کالاها در آنجا وجود خواهد داشت. در حال رایزنی برای برقراری ارتباطات بانکی به منظور پذیرش انبارهای پتروشیمی در اروپا هستیم.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24