Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

داده های این گزارش مهم است اما فعلا اخبار انتخابات بیشترین تاثیر را رفتار سرمایه گذاران دارد. بسیاری از فعالان بازار از حجم فعالیت خود کاسته اند تا جهت گیری بازارها مشخص شود. در این شرایط طلا جذابیت پیدا کرده است.

بروز نشانه های بسیار نگران کننده برای بازارهای مالی

در روزهای اخیر بر التهاب ها در صحنه سیاسی افزوده شده است. شش روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار خواهد شد و احتمال پیروزی ترامپ در این انتخابات سبب ریسک گریزی سرمایه گذاران شده است. از سوی دیگر قیمت نفت کاهش یافته و طبیعی است در این شرایط شاخص های مالی در بازارهای بزرگ کاهش پیدا می کنند. امروز نتیجه نشست کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص خواهد شد و روز جمعه گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی منتشر می شود. داده های این گزارش مهم است اما فعلا اخبار انتخابات بیشترین تاثیر را رفتار سرمایه گذاران دارد. بسیاری از فعالان بازار از حجم فعالیت خود کاسته اند تا جهت گیری بازارها مشخص شود. در این شرایط طلا جذابیت پیدا کرده است.

کاهش مجدد قیمت ها

امروز چهارشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.6 درصد و 0.8 درصد کاهش به زیر 48 دلار و 46.3 دلار در هر بشکه رسیده است. قیمت نفت در روزهای اخیر به دلیل شدت پیدا کردن تردیدهای درباره کاهش عرضه نفت از سوی اوپک در مسیر کاهش حرکت کرده است. از پیش این باور وجود داشت که اعضاء اوپک نمی توانند بر سر نحوه کاهش عرضه توافق کنند. اواخر ماه جاری میلادی نشست اوپک برگزار می شود و قبل از آن تلاش هایی برای یافتن سازوکار کاهش عرضه انجام خواهد شد. رشد کند تقاضا و آمادگی برخی تولیدکنندگان نفت برای بالا بردن عرضه سبب شده بازار نفت دچار ضعف باشد. در سه هفته آینده نوسان قیمت نفت تحت تاثیر اخباری قرار خواهد داشت که از اعضاء اوپک منتشر می شود. تولید نفت این سازمان در ماه سپتامبر به رقمی بی سابقه افزایش یافت. به نظر می رسد اعضاء اوپک تلاش می کنند سهم خود را در بازار بالا ببرند و مایل نیستند از عرضه نفت خود بکاهند. تحلیلگران معتقدند توافق بر سر کاهش عرضه و اجرای این توافق، بسیار دشوار است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

جذابیت طلا

امروز قیمت طلا با 5 دلار افزایش به 1292 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته کاهش ارزش دلار و هراس سرمایه گذاران در باره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سبب رشد یک درصدی قیمت طلا شد. از پیش تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا قیمت طلا حمایت خواهد شد. انتظار می رود روند رشد قیمت ها تا روز انتخابات ادامه یابد. در روزهای اخیر بویژه از زمانیکه موضوع تحقیق درباره ایمیل های هیلاری کلینتون مطرح شده بر التهاب صحنه سیاسی آمریکا افزوده شده و این عاملی برای جذابیت طلاست. قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر در روزهای اخیر رشد کرده البته هنوز سرعت رشد کم است. امروز بیانیه پایانی نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و محتوای آن به احتمال زیاد فشارهایی بر قیمت طلا وارد خواهد کرد. کارشناسان معتقدند در این بیانیه بر لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک تاکید خواهد شد. نشست بعدی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا اواسط ماه آینده میلادی برگزار می شود و پیش بینی شده در آن، نرخ های بهره بالا برده می شود. از سوی دیگر تحلیلگران معتقدند در سال آینده میلادی دو بار دیگر نرخ های بهره بالا برده می شود و مطرح شدن این پیش بینی می تواند از رشد قیمت طلا جلوگیری کند. اگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هیلاری کلینتون پیروز شود و در ماه آینده میلادی نرخ های بهره بالا برده شود قیمت طلا عملکرد مثبتی نخواهد داشت. عامل دیگر رشد قیمت طلا در دو هفته اخیر، پیش بینی افزایش تقاضای فیزیکی برای این فلز در چین و هند است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش ها ادامه دارد

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای آسیایی رشد کردند زیرا اخبار منتشر شده از اقتصاد چین امیدبخش بود و نشان داد وضعیت اقتصادی به سمت رونق در حرکت است. همچنین انتظار می رود در ماه های آینده بانک مرکزی و دولت چین تدابیر جدید برای حمایت از رونق اقتصاد اتخاذ کنند. برخی تحلیلگران معتقدند ضعف کنونی بازارهای مالی آسیا حاصل ریسک هایی است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ایحاد کرده است. پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن سیاست های اقتصادی دولت جدید در این کشور، بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده خواهد شد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. در چند روز باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری رفتار می کنند بویژه در روزهای اخیر احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات مطرح شده و این عاملی برای هراس سرمایه گذاران است. در روزهای اخیر اخبار منتشر شده از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن عموما مثبت بوده است و این باور وجود دارد که اقتصاد منطقه یورو به سمت ثبات و رونق در حرکت است. امروز وضعیت بخش تولید کارخانه ای منطقه یورو در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند. کاهش قیمت نفت و ابهام هایی که در باره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد سبب ریسک گریزی سرمایه گذاران شده است. شش روز دیگر انتخابات برگزار می شود و نزدیک بودن محبوبیت هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در نظرسنجی ها سبب شده برخی پیش بینی کنند ترامپ پیروز خواهد شد. پیروزی ترامپ ریسکی بزرگ برای اقتصاد آمریکا و جهان است زیرا او وعده های بزرگی در باره تغییر رویه های اقتصادی و تجاری آمریکا داده و اگر بخواهد به آنها عمل کند بحران هایی بوجود خواهد آمد. البته وضعیت شاخص های اقتصادی آمریکا در ماه های اخیر خوب بوده و این عامل سبب امیدواری سرمایه گذاران شده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد تدریجی قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه کاهش یافته و بیشترین کاهش با 1.4 درصد در قیمت روی مشاهده شده است. البته عملکرد بازار در روزهای اخیر در مجموع مثبت بوده است. در روزهای اخیر قیمت فلزات پایه رشد کرده و این رشد حاصل کاهش ارزش دلار و انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد چین است. این باور وجود دارد که اقتصاد چین به سمت ثبات در حرکت است و نرخ رشد آن در سال جاری به رقم مورد نظر دولت این کشور خواهد رسید. البته برخی تحلیلگران معتقدند رشد قیمت فلزات پایه ادامه پیدا نخواهد کرد زیرا ارزش دلار در مسیر صعودی به حرکت خود ادامه خواهد داد و نیز میزان تقاضا برای فلزات پایه در چین خیلی افزایش نمی یابد. قیمت مس اکنون در مرز 4900 دلار در هر تن قرار دارد و قیمت روی به بالای 2400 دلار رسیده است. نوسان ها در بازار فلزات پایه در سال جاری میلادی زیاد بوده و قیمت تمامی این فلزات رشد کرده است اما میزان رشد یکسان نبوده است. امروز وضعیت بخش تولید کارخانه ای در برخی اقتصادهای بزرگ در ماه گذشته میلادی مشخص خواهد شد. ارقامی که منتشر می شود بر قیمت فلزات پایه تاثیر دارد اما در ماه های آینده روند تغییرات ارزش دلار و وضعیت اقتصاد چین بیشترین تاثیر را بر قیمت ها دارند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش ارزش دلار ادامه دارد

امروز ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافته است. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و این درحالی بود که اخبار منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی آمریکا در ماه آینده میلادی نرخ های بهره را بالا خواهد برد. در روزهای اخیر تاثیر اخبار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازارهای مختلف از جمله بازار ارز بیشتر شده است. موضوع ایمیل های هیلاری کلینتون چند روز پیش بار دیگر مطرح شده و برخی تحلیلگران معتقدند شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات بیشتر شده است. این پیش بینی فشارهایی بر ارزش دلار وارد کرده است. امروز وضعیت فعالیت تولید کارخانه ای در منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود ارقامی که اعلام می شود مثبت باشد. بخش تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ اخیرا وضعیت مناسبی داشته است. اما امروز مهمترین عامل موثر بر ارزش دلار مشخص شدن نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست. اقتصاددان ها معتقدند در این نشست تغییری در نرخ های بهره ایجاد نخواهد شد زیرا بانک مرکزی نمی خواهد در آستانه انتخابات، توجه سرمایه گذاران به نرخ های بهره و اقدامات بانک مرکزی معطوف شود. با این حال دیدگاهی که اعضاء کمیته در باره وضعیت اقتصاد دارند اهمیت دارد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در ماه گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی ایتالیا، آلمان، فرانسه، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24