Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

انتظار می رود ابتدای سال آینده که دولت ترامپ عنان امور را در آمریکا در دست می گیرد برنامه ای به ارزش ۵٠٠ میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت ها معرفی کند.

چهار عامل اصلی رشد شدید قیمت سنگ آهن در روزهای اخیر

قیمت سنگ آهن در روزهای اخیر رشدی قابل ملاحظه داشته و این رشد سبب تعجب سرمایه گذاران و تحلیلگران شده است. قیمت ها در حال حاضر بالاتر از 74 دلار در هر تن، یعنی بالاترین میزان در دو سال اخیر قرار دارد و این درحالیستکه تا چند هفته پیش بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند قیمت ها در مسیر کاهش حرکت خواهند کرد.

از روز چهارشنبه که اعلام شد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شده است قیمت سنگ آهن بیش از 11 درصد رشد کرده و در سال جاری میلادی تاکنون رشد قیمت ها حدود 72 درصد بوده است. در ماه دسامبر سال پیش یعنی یازده ماه قبل، قیمت سنگ آهن به پایین ترین میزان در یک دهه اخیر رسیده بود.

تحلیلگران معتقدند عامل اصلی رشد شدید قیمت ها در روزهای اخیر، سخنرانی ترامپ است. وی در نخستین سخنرانی خود پس از اعلام پیروزی در انتخابات، بر حمایت از صنایع و اجرای سیاست های حمایتی مالی یعنی اختصاص بودجه برای توسعه زیرساخت ها و اجرای پروژه های بزرگ ملی در آمریکا تاکید کرد.

انتظار می رود ابتدای سال آینده که دولت ترامپ عنان امور را در آمریکا در دست می گیرد برنامه ای به ارزش 500 میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت ها معرفی کند. او وعده داست طی 10 سال، هزار میلیارد دلار صرف ساخت پل، مدرسه، بیمارستان، فرودگاه، جاده و .. کند. افزایش ساخت و سازها به رشد مصرف فولاد و افزایش قیمت سنگ آهن منجر می شود.

عامل دوم افزایش قیمت سنگ آهن، تصمیم دولت چین برای محدود کردن تعداد روزهای کاری معادن زغال سنگ از 330 روز به 276 روز است. این اقدام در راستای تغییر ساختار بخش معدن صورت می گیرد که به رشد قیمت ها منجر شده است.

از سوی دیگر تعطیلی معادن سنگ آهن به دلیل مسایل ایمنی و بدی آب و هوا در رشد قیمت سنگ آهن موثر بوده است.

در نهایت چهارمین دلیل رشد قیمت ها، پیش بینی افزایش مصرف فولاد در چین است که به رشد قیمت سنگ آهن کمک کرده است. دولت چین که در دو سال اخیر تدابیر حمایتی فراگیر اجرا کرده مجبور است به حمایت های خود از اقتصاد این کشور ادامه دهد زیرا ضعف اقتصاد جهان سبب شده از صادرات کاسته شود و اگر دولت از اقتصاد حمایت نکند نرخ رشد کاهش خواهد یافت.

دولت چین در برنامه اصلاحات اقتصادی خود تلاش کرده از وابستگی رشد اقتصاد به صادرات و سرمایه گذاری بکاهد و مصرف داخلی را بالا ببرد اما ضعف اقتصاد جهان سبب شده در ماه های اخیر از صادرات کاسته شود. همچنین مصرف داخلی به اندازه کافی رشد نکرده در نتیجه اگر دولت حمایت از رونق اقتصاد را کنار گذارد شاهد افول نرخ رشد اقتصاد خواهد بود. برنامه های دولت برای کمک به رونق اقتصاد عمدتا شامل اجرای پروژه های بزرگ زیرساختی است و در همه آنها از فولاد استفاده می شود.

برخی تحلیلگران معتقدند اگر ترامپ به وعده های خود عمل کند و بودجه ای عظیم را به توسعه زیرساخت ها اختصاص دهد، مصرف فولاد و سنگ آهن در آمریکا به سرعت افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب باید تا ابتدای سال آینده میلادی صبر کرد و دید دولت ترامپ پس از رسیدن به قدرت چه برنامه هایی را اجرا خواهد کرد. تا آن زمان بعید نیست قیمت سنگ آهن بالا باقی بماند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن از سال 2013 تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24