Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

انتظار می رود در گزارش نشست اخیر بانک مرکزی بر فراهم تر بودن شرایط برای محدود شدن سیاست های حمایتی تاکید شده باشد.

اصلاح ترکیب سبد دارایی ها ضروری می شود

تحلیلگران معتقدند این هفته نیز مانند هفته قبل، اصلاح در شاخص های مالی و قیمت مواد خام مشاهده خواهد شد و این امر حاصل کاهش هیجان ها و توجه به داده های اقتصادی است. بر همین مبنا انتظار می رود سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری رفتار کنند و در بازارهایی که نوسان های شدید وجود داشته از شدت افت و خیزها کاسته شود. هفته قبل طلا، فلزات پایه و برخی شاخص های مالی عملکرد منفی داشتند. این هفته گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و نیز گزارش هایی که از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود بیشترین تاثیر را بر بازارهای مختلف خواهند داشت. بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره در ماه آینده میلادی آمادگی دارد و به همین دلیل ارزش دلار حمایت شده است. انتظار می رود در گزارش نشست اخیر بانک مرکزی بر فراهم تر بودن شرایط برای محدود شدن سیاست های حمایتی تاکید شده باشد. هفته پیش جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود به بهبود شرایط اقتصادی این کشور و لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک برای جلوگیری از ریسک های بزرگ اشاره کرد.

با توجه به تحولات سریعی که در بازارهای مختلف در حال وقوع است و پیش بینی تداوم این وضعیت، ضروری است سرمایه گذاران با دقت بیشتری ترکیب سبد دارایی خود را تعیین کنند.

قیمت ها مدتی حمایت می شوند

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 1.2 درصد و 1.1 درصد افزایش به 47.4 دلار و 46.2 دلار در هر بشکه رسیده است. در روزهای اخیر احتمال کاهش عرضه نفت از سوی اوپک بیشتر شده زیرا مشاهده می شود که تلاش ها برای همگام کردن برخی اعضاء اوپک و روسیه در برنامه کاهش عرضه بیشتر شده است. رقم مورد نظر اعضاء اوپک برای قیمت نفت، 15 دلار بالاتر از سطح کنونی قیمت هاست و برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند در صورتی که در نشست 10 روز دیگر اوپک، از عرضه نفت کاسته شود قیمت ها بین 5 دلار تا 10 دلار افزایش خواهد یافت. تحلیلگران خوشبین به افزایش قیمت ها می گویند، رشد تقاضا به برقراری تعادل در بازار کمک خواهد کرد و از آنجا که رشد عرضه از سوی برخی اعضاء زیاد نخواهد بود می توان به ثبات قیمت ها در سطوح بالاتر از ارقام کنونی امیدوار بود.

در مقابل، برخی تحلیلگران می گویند احتمال افزایش قیمت ها بسیار کم است زیرا حتی اگر اوپک از عرضه نفت خود بکاهد میزان کاهش به اندازه ای نیست که سبب رشد پایدار قیمت ها شود. رقم مورد نظر برای کاهش عرضه نفت 500 هزار تا یک میلیون بشکه است. این رقم در مقایسه با مصرف روزانه نفت جهان که حدود 95 میلیون بشکه است بسیار ناچیز است. از سوی دیگر تولیدکنندگان غیرعضو اوپک از جمله کانادا، قزاقستان و برزیل بر تولید نفت خود می افزایند و عملا تاثیر کاهش عرضه نفت از سوی اوپک خنثی خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

ثبات نسبی در قیمت ها

امروز قیمت طلا با 2 دلار افزایش به 1210 دلار در هر بشکه رسیده است. برخی تحلیلگران معتقدند این هفته بخشی از کاهش قیمت طلا در هفته قبل جبران خواهد شد بویژه اگر ارزش دلار کاهش یابد که بعید نیست چنین شود، قیمت طلا تااندازه ای حمایت خواهد شد. روز جمعه شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر، به بالاترین میزان در سیزده سال اخیر رسید و همین عامل، فشاری قابل ملاحظه بر قیمت طلا وارد کرد. عامل دیگری که می تواند به رشد قیمت طل کمک کند کاهش احتمالی شاخص های مالی در بازارهای بزرگ است. شاخص های یاد شده که در طی چند روز پس از اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رشدی قابل ملاحظه داشتند در دو روز پایان هفته قبل کاهش یافتند و اگر این اصلاح ادامه یابد طلا حمایت خواهد شد. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون در مجموع رشد کرده اما پیش بینی هایی که درباره رشد چشمگیر قیمت ها پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح شده بود نه تنها تحقق نیافت بلکه شاهد سقوط قیمت ها بودیم. برخی تحلیلگران همچنان امیدوار هستند با از میان رفتن هیجان های حاصل از وعده های ترامپ در مورد اجرای سیاست های حمایتی مالی، قیمت طلا رشد کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته گذشته نشان داده شده است:

رشد شاخص ها از سر گرفته شد

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا افزایش یافته اند البته میزان رشد زیاد نیست. امروز خبرهای متعددی از اقتصادهای بزرگ منتشر نمی شود اما از فردا موجی از داده های اقتصادی از منطقه یورو و آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت که انتظار می رود به شفاف شدن شرایط کمک کند. سرمایه گذاران آسیایی همچنان به بهبود وضعیت اقتصادی در چین و اجرای برنامه حمایتی مالی در آمریکا امیدوار هستند اما کارشناسان می گویند بهتر است هیجان ها کمتر شود. در دو هفته اخیر، نوسان شاخص های مالی در بازارهای بزرگ شدید بوده و هنوز اوضاع به ثبات نرسیده است. بدین ترتیب انتظار می رود سرمایه گذاران این هفته با احتیاط بیشتری رفتار کنند.

اروپا. این هفته گزارش های مهم از اقتصاد منطقه یورو و برخی اعضاء بزرگ آن منتشر می شود و اگر تاثیر پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمتر شده باشد سرمایه گذاران بر مبنای داده های اقتصادی تصمیم گیری خواهند کرد. امروز ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا سخنرانی خواهد کرد و فردا مهمترین خبر از اقتصاد منطقه یورو شاخص اعتماد مصرف کنندگان در ماه جاری میلادی است. روز چهارشنبه وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای منطقه یورو و برخی اعضاء آن در ماه جاری میلادی از سوی موسسه مارکیت اکونومیکس اعلام می شود.

آمریکا. این هفته سرمایه گذاران آمریکایی، هم به تحولات سیاسی در این کشور توجه خواهند داشت و هم داده های اقتصادی مهم از بخش های مختلف اقتصادی بر رفتار آنها تاثیر می گذارد. باور سرمایه گذاران و فعالان بازار این است که تدابیری برای حمایت از رونق اقتصاد اتخاذ خواهد شد و نیز بانک مرکزی در نشست ماه آینده خود نرخ های بهره را بالا خواهد برد. در این میان تغییرات قیمت نفت نیز بر وضعیت بازار مالی آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. انتظار می رود روند اصلاخ در قیمت ها ادامه یابد. این هفته روز چهارشنبه گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و محتوای آن بر بازار مالی این کشور تاثیر خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی در هفته گذشته نشان داده شده است:

رشد نسبی قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته و قیمت مس با 1.9 درصد رشد، در محدوده 5550 دلار در هر تن قرار دارد. قیمت فلزات پایه در فاز اصلاح قرار گرفته و بعید نیست در روزهای آینده نوسان قیمت ها اندک باشد. در باره افق بازار نظرات مختلفی مطرح شده اما اکثر تحلیلگران معتقدند تنها قیمت آن دسته از این فلزات رشد خواهد کرد که بازار آنها با کسری عرضه مواجه باشد. روی، یکی از این فلزات است. قیمت روی ابتدای سال جاری میلادی 1500 دلار بود و اکنون به 2500 دلار در هر تن رسیده است. پیش بینی رشد تقاضا و کاهش عرضه سبب شده قیمت ها حمایت شوند. در دو هفته اخیر قیمت فلزات پایه رشدی قابل ملاحظه داشته اما بعید است این وضعیت ادامه پیدا کند. در هفته های آینده نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا که بر ارزش دلار تاثیر خواهد داشت عاملی برای اثرگذاری بر قیمت فلزات پایه است. برخی تحلیلگران معتقدند کاهش قیمت فلزات پایه در روزهای اخیر به دلیل رشد ارزش دلار بوده و اگر این رشد متوقف شود قیمت فلزات پایه بار دیگر در مسیر افزایش قرار خواهد گرفت. امروز اندکی از ارزش دلار در برابر یورو کاسته شده و یک عامل افزایش قیمت فلزات پایه همین است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار استراحت می کند!

امروز ارزش دلار در برابر یورو اندکی کاسته شده است. این هفته خبرهایی از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود تاثیر داده های اقتصادی بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای ارز بیشتر از قبل باشد. باور سرمایه گذاران این است که عملکرد دلار در هفته ها و ماه های آینده مثبت خواهد بود زیرا از یک سو بانک مرکزی آمریکا قصد دارد در ماه آینده میلادی نرخ های بهره را بالا ببرد و از سوی دیگر بانک های مرکزی ژاپن، انگلستان و اروپا به اجرای برنامه های انبساطی خود ادامه می دهند. بدین ترتیب شرایط برای رشد ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر فراهم است اما این روزها خبرهای متعددی از تصمیم های دونالد ترامپ رییس جمهوری بعدی آمریکا منتشر شده و او مشغول انتخاب اعضاء تیم اقتصادی خود است. برخی تحلیلگران معتقدند هنوز برای قضاوت در باره آینده زود است و هر گونه پیش بینی نسبی خواهد بود. کارشناسان بازار ارز معتقدند ارزش دلار در مسیر رشد به حرکت خود ادامه خواهد داد اما افزایش شدید آن در روزهای اخیر زمینه اصلاح را فراهم می کند. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24