Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

این بنگاه ها باید با ساز و کارهای مورد نیاز بازار تطبیق پیدا کنند، همانطور که در بحث فرابورس، برای اولین بار ۴ صنایع کوچک مورد پذیرش قرار گرفته اند. وی ادامه داد: در حال حاضر ما ٧۵٠٠ معدن داریم...

میلگرد بر می گردد؟؟

بورس24 :پس از جهش قیمت ها در بازار فولاد ، شاهد هستیم که روند کاهشی جدیدی در این بازار آغاز شده و به احتمال قوی باز هم ادامه خواهد یافت هرچند که قیمت های فعلی ، سطوحی ایده آل برای بازار فولاد به شمار می آید. با توجه به برخی داده های بنیادین در بازار فولاد ، شاید این روند کاهشی در هفته آینده متوقف شود. در بازار محصولات پتروشیمی نیز شاهد ثبات نسبی قیمت ها هستیم هرچند که رکودی نسبی در این بازار حاکم شده ولی با گذشته زمان می توان به رونق مجدد معاملات و حتی رشد قیمتی در این بازار امیدوار بود هرچند که محدود باشد.

باز هم کاهش قیمت فولاد به جز تیرآهن ذوب آهن

عقب نشینی گام به گام بازار فولاد باز هم خودنمایی کرد ولی این بار شاهد رشد بهای برخی سایزهای تیرآهن در بازار تهران بودیم که خود رخداد مهمی به شمار می رود ولی باز هم روند کاهشی قیمت ها در این بازار را نتوانست تغییر دهد. به عبارت ساده تر بازار فولاد بعد از رشد محسوس قیمت ها در هفته های اخیر ، هنوز در حال تعدیل التهاب است یعنی رشد قیمت های پیشین را از دست داده اما هنوز هم نرخ ها در سطوحی نسبتاً مطلوب قرار داشته که به نسبت کف قیمتی ، بیش از 100 تومان رشد داشته است. این در حالی است که هنوز هم خریداران میلی به خرید از خود نشان نمی دهند تا شاید در قیمت های پایین تری خرید کرده و یا از زیان احتمالی جلوگیری شود. مشکلات آب و هوایی برای حمل و نقل و توافقی شدن قیمت ها چهره کلی این بازار را تشکیل داده هرچند که میل کاهش قیمت ها در بازار شمش کمتر از سایر بازارها بود آن هم در حالی که توافقی بودن نرخ ها پتانسیل موارد بسیاری را در ذات خود نهفته دارد. در هر حال هم اکنون در اواسط هفته آن هم پس از چند روز تعطیلی قرار داریم بنابراین تازه بازار فولاد خود را برای رو به رو شدن با واقعیت ها آماده می کند پس باید منتظر رخدادهای بیشتری باشیم. به نظر نمی رسد که این بازار هنوز پتانسیل رشد قیمت داشته باشد ولی رفتار عرضه کنندگان برای زمینه سازی برای کاهش بیشتر نرخ ها و یا بالعکس آن مقابله با افت نرخ ها نیز می تواند در جهت گیری بازار مهم باشد.

از سوی دیگر با افزایش قیمت تیرآهن می توان این گونه استناد کرد که تقاضای مختصری در بازار وجود داشته که شاید برای تیرآهن که از پتانسیل حمایت و یا حتی بازارسازی بیشتری برخوردار است ، تأثیر بیشتری نشان داده باشد اما این ادعا نیز تا حدودی مبهم به نظر می رسد. در نهایت باید در خصوص بازار فولاد با محوریت تیرآهن این گونه استناد کرد که بازار هنوز مستعد کاهش نرخ است یعنی ممکن است رقابت منفی بین تولیدکنندگان اصلی باز هم به کاهش بیشتر قیمت ها منجر شود. در هر حال فعالان داخلی در بازار فولاد به جز تولیدکنندگان اصلی ، هم اکنون نگاهشان به رفتار عرضه کنندگان کاخانجات است و هر نسخه ای که کارخانه ها بپیچند ، بازار هم از آن تبعیت خواهد کرد هرچند که توان مقابله با رفتار کارخانه ها را کژ دار و مریز ، دارا هستند ولی از چنین رویکرد استفاده نمی کنند زیرا رشد قیمت های جهانی ، میل دلار به افزایش نرخ و امیدواری به تقویت واقعی تقاضا ، وضعیت را پیچیده تر از قبل ساخته است.

گزارش بازار به نقل از برخی کانال های تلگرامی

اصفهانی از کارشناسان بازار فولاد معتقد است: همانطوریکه انتظار میرفت؛ کاهش قابل توجه دما در اکثر نقاط کشور و بارش برف و باران در مناطق وسیعی از مناطق غرب و شمال غرب کشور و به خصوص سفید پوش شدن پایتخت، اکثر حوزه های بازار فولاد را امروز تحت تاثیر خود قرار داده است؛ بطوریکه به غیر از بازار تیرآهن ذوبی در بقیه حوزه ها، کاهش قیمت، معاملات توافقی و لحاظ تخفیفات، مشهود و مشخص است.

بر اساس اعلام برخی از فروشندگان حوزه ورق شنیده شد، ورق 2 و ورق سرد در مبادی و در اعلام قیمت رسمی، تغییرات محسوسی نداشته ولی معاملات این حوزه بیشتر توافقی گزارش شده است و این در حالی است که برخی از فروشندگان انباری امروز حدود 30~20 تومان قیمت ورق 2 وارداتی و فولاد مبارکه را به صورت شفاف در بنگاه تهران کاهش داده اند.

در حوزه قوطی و پروفیل هم امروز شاهد بازاری آرام و بدون تغییرات محسوس هستیم؛ بطوریکه شنیده شد؛ سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور امروز متوسط قیمت قوطی و پروفیل از ورق 2 را در محدوده 20±2350 تومان اعلام کرده است. معاملات این حوزه بیشتر توافقی گزارش شده است.

تیر آهن اصفهان در مبدا در ابتدا به غیر از سایز 18 که حدود کیلویی 5 تومان در برخی مبادی فروش با افزایش توام بود؛ در بقیه سایزها امروز تقریبا ثابت اعلام شد؛ در بنگاه تهران هم پیرو این ثبات در ابتدا ثابت اعلام شد ولی در ادامه و در میانه روز تیر 14 تا 18 با افزایش قیمتی حدود یک الی دو هزار تومان به ازای هر شاخه مواجه گردید. و این در حالی است که در حوزه تیرآهن های متفرقه در برخی از مبادی شاهد کاهش قیمتی بین 20 تا 40 تومان به ازای هر کیلو بودیم بطور مثال :

فولاد احرامیان یزد و فولاد ناب تبریز تیرآهن های تولیدی خود را 20 الی 40 تومان به ازای هر کیلو با کاهش قیمت اعلام کردند.

در بازار ناودانی و نبشی امروز برخی ثابت و برخی دیگر کاهش قیمتی در حدود حدود 20~30 تومان داشته اند. بطور مثال فولاد ناب تبریز امروز 20 تومان کاهش قیمت داشته است؛ در صورتیکه فولاد شکفته مشهد تقریبا ثابت اعلام کرد.

در حوزه میلگرد اما کاهش قیمت امروز شدت بیشتری به خود گرفت؛ بطوریکه دیده میشود؛ اکثر مبادی این حوزه با کاهش قیمتی حدود 10 تا 50 تومان توام بوده است. از مهمترین دلایل کاهش قیمت در این حوزه و در روزهای اخیر میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

- کاهش بیش از پیش تقاضا به دلیل پس زدگی و اشباع تقاضای بالقوه پس از هجوم برای خرید در پی افزایش های بی رویه 10 روز گذشته؛

- توقف افزایش قیمت و تعییر مسیر و سیر نزولی اما ملایم قیمت جهانی سنگ آهن به دلیل افزایش سطح انباشت انبارهای چین در روزهای اخیر؛

- تغییر شیب و کاهش نرخ دلار و فروکش نمودن فشار تقاضا. بطوریکه شنیده شد عمده این تقاضا مربوط به زائران کربلا و اربعین حسینی بوده است.

- کاهش دما و بارش برف و باران در مناطق وسیعی از کشور.

برخی از تغییرات صورت گرفته در خصوص بازار نرخ میلگرد، به حضورتان تقدیم می شود:

فایکو : ثابت

ذوب آهن اصفهان : مبادی رسمی ثابت

فولاد خراسان : مبادی رسمی و غیر رسمی ثابت

فولاد بافق یزد : ثابت

صبا فولاد زاگرس : ثابت

پرشین فولاد : اعلام رسمی ثابت ولی اعلام غیر رسمی 20 تومان کاهش قیمت

فولاد قزوین و پارس آرمان : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد سپهرایرانیان : 10 تومان کاهش قیمت

آذر فولاد امین تیکمه داش : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد آناهیتا : 10 تومان کاهش قیمت؛ میانه روز مجددا 20 تومان کاهش قیمت

فولاد ابهر : 15 الی 25 تومان کاهش قیمت

فولاد ارگ تبریز : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد شمس سپهر : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد حسن رود : 10 تا 15 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد صنعت بناب : 30 تومان کاهش قیمت

پولاد نورد شیراز : 10 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد ظفر بناب : 5 تومان کاهش قیمت

آریان فولاد : 10 الی 15 تومان کاهش قیمت

فولاد کرمان (بردسیر) : 15 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد نورد گلستان : 40 تومان کاهش قیمت

درپاد تبریز : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد کویر کاشان : نسبت به آخرین اعلامی رسمی خود که دوشنبه هفته پیش بوده است؛ امروز 30 تا 70 تومان کاهش قیمت دیده میشود که بطور حتم در طی این یک هفته اخیر بصورت تدریجی کاهش پیدا کرده است.

مجتمع ذوب آهن ونورد کرمان : 15 تا 25 تومان کاهش قیمت

فولاد صدر خرم آباد : برخی سایزها 20 تومان کاهش قیمت

فولاد احرامیان یزد : 40 تا 50 تومان کاهش قیمت

تیرآهن یزد : 20 تا 40 تومان کاهش قیمت به ازای هر کیلو

فولاد اردبیل : 20 الی 25 تومان کاهش قیمت

امیر کبیر خزر : 25 تومان کاهش قیمت

فولاد البرز تاکستان : 45 الی 65 تومان کاهش قیمت

فولاد کاوه تیکمه داش : 30 تومان کاهش قیمت

فولاد هیربد : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد آذربایجان : حدود 20~25 تومان کاهش قیمت

برخی از مهمترین معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

سبد میلگرد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

سلف

16,500

16,500

693

693

693

سبد میلگرد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

سلف

16,600

16,600

638

638

638

سبد میلگرد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

سلف

16,500

16,500

934

934

934

میلگرد 16

ذوب آهن اصفهان

سلف

16,500

16,500

194

194

194

سبد میلگرد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

سلف

16,500

16,500

953

953

953

میلگرد 16

ذوب آهن اصفهان

سلف

16,500

16,500

183

183

183

سبد میلگرد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

سلف

16,500

16,500

996

996

996

سبد میلگرد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

سلف

16,500

16,500

903

903

903

سبد میلگرد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

سلف

16,500

16,500

500

500

500

نکته دیگری که در خصوص بازار فولاد خودنمایی می کند را باید در معاملات بورس کالا جستجو کنیم زیرا غالب عرضه های ذوب آهن اصفهان در بورس ، مورد داد و ستد قرار گرفته که البته با قیمت 1660 تومان و برای تحویل در پایان دی ماه مورد معامله قرار گرفته است. این وضعیت خود نشان دهنده برخی خوش بینی ها به آینده بازار است اگرچه حجم معاملات روز دوشنبه ، چندان هم چشمگیر نبوده که می تواند از برخی نگرانی ها نسبت به دورنمای بازار نیز حکایت کند. در هر حال قیمت های موجود در بورس کالا نسبتاً مطلوب بوده و با فرض حفظ سطوح قیمتی فعلی در بازار همچنین رکود بسیاری از معاملات ، می تواند سیگنالی مثبت برای این بازار قلمداد شود. این در حالی است که نمی توان خوش بینی های عمیقی را در این بازار برای کوتاه مدت ترسیم کنیم.

قراداد ریلی میان ایران و عراق نهائی و امضاء شد/ کالای فولادی در اولویت حمل ریلی به عراق

تفاهم نامه و قراردادی فی مابین ایران و عراق در سه حوزه حمل کالا، مسافر و فعالیت های بازرگانی امضا شد. محمد سیاوشی، مدیر پروژه راه اندازی خط ریلی بین ایران و عراق در گفت و گو با چیلان با بیان این مطلب گفت: این قرارداد در راستای تعامل و استفاده عراق از کریدور ایران است همچنین قرار است پس از جنگ در عراق، ایران نیز بتواند از کریدورهای عراق استفاده کند.

وی افزود: یکی از دستاوردهای این تفاهم نامه، کاهش هزینه تمام شده حمل کالا از ایران به عراق و رقابتی تر شدن کالای ایرانی است چراکه هزینه های حمل در عراق بسیار پایین از حمل جاده ای است.

سیاوشی به ارزش ۶ میلیارد دلاری حمل کالا به عراق اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه می تواند حلقه مفقوده ای در جهت توسعه صادرات ایران به عراق باشد و قطعا شاهد جهش ثادراتی خواهیم بود. لذا اشتغال و تولید به مراتب در کشور گسترش خواهد یافت.

وی در بخش دیگری با تاکید این نکته که در وهله اول کالای کانتینری، مصالح ساختمانی و فولادی در این مسیر حمل خواهد شد گفت: البته محدودیتی در حمل کالا نداریم و این اتفاق نه تنها حمل زائران را آسان تر می کند بلکه جهشی در صادرات ایجاد خواهد کرد. گفتنی است، ۱۲ آبان نیز شاهد راه اندازی و افتتاح خط ریلی مسافری در این مسیر بودیم.

سیاوشی پیش از این در گفت و گو با چیلان گفته بود، مرز عبور این خط ریلی از ایران به عراق و بالعکس، مرز شلمچه خواهد بود و با افتتاح این خط ریلی، می توان به افزایش حجم صادرات ایران به عراق امیدوار بود چرا که هزینه حمل در عراق یک چهارم جاده ای است.

بازار پتروشیمی :

در بازار پلیمرها شاهد ثبات نسبی فعالیت ها هستیم هرچند که تغییرات محدودی نیز در این معاملات به ثبت رسید. این در حالی است که در روزهای گذشته از دورنمای نسبتاً با ثبات قیمت ها در بازار آزاد سخن گفتیم که دقیقاً در حال خودنمایی است. به نظر می رسد این شرایط با جهت گیری افزایشی آرامی در این بازار باز هم ادامه داشته اما در هر حال رشد قیمت های پایه خود سیگنالی برای افزایش قیمت ها به شمار می رود. به عبارت ساده تر بازار آزاد پلیمرها در روزهای آینده وضعیت نسبتاً با ثبات خود را حفظ کرده ولی به سمت افزایش آرام قیمت ها به پیش می رود. رشد انتظاری قیمت دلار حواله ای در بازار آزاد ، دوگانگی رفتار قیمتی در بازارهای جهانی در کنار ابهام در خصوص دورنمای بهای نفت خام مواردی است که به کمک رشد قیمت ها آمده ولی چندان هم نمی تواند عمیق باشد. این در حالی است که مشاهده معاملات روز سه شنبه ، می تواند راهگشای وضعیت معاملات در روزهای آینده باشد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی شازند

نقدی

38,097

39,730

1500

2600

1500

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی شازند

نقدی

38,785

39,609

500

920

500

پلی پروپیلن نساجی HP552R

پتروشیمی شازند

نقدی

33,179

36,496

1000

10140

1000

پلی پروپیلن نساجی SF060

پتروشیمی پلی نار

نقدی

33,179

36,496

798

11634

798

پلی پروپیلن نساجی ZH552R

نوید زرشیمی

نقدی

33,179

36,496

798

3423

798

پلی پروپیلن نساجی ZH550J

نوید زرشیمی

نقدی

33,179

36,496

252

3696

252

پلی پروپیلن شیمیایی ZH515MA

نوید زرشیمی

نقدی

35,248

38,772

105

2289

105

پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C

نوید زرشیمی

نقدی

38,076

41,883

630

7413

630

پلی پروپیلن نساجی Z30S

پتروشیمی شازند

نقدی

33,179

36,496

260

980

260

نگاهی به معاملات روز دوشنبه پلیمرها در بورس کالا نشان می دهد که شاهد کم رونقی معاملات هستیم هرچند که جذابیت ، بیشتر نصیب برخی گریدها و گونه های خاصی بود که در گذشته نیز شرایط ملتهبی را تجربه کردند. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که با افزایش قیمت گرید EX3 در بازار آزاد ، همین کالا نیز در بورس کالا مورد افزایش قیمت و رونق خرید قرار گرفت که نشان دهنده ارتباط قوی تر بازار آزاد و بورس کالا به شمار آمده هرچند که نشان می دهد موجودی انبارهای این گرید در بازار آزاد چندان هم چشمگیر نیست. در هر حال بازار هنوز هم روند پیشین خود را طی می کند

کاهش حجم معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا

عقب نشینی حجم معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا را می توان مهمترین رخداد هفته گذشته به شمار آورد ولی باز هم شرایطی نسبتاً مطلوب در این بازار حاکم است.

به گزارش کارگزاری آبان؛ در بازار پلیمرها شاهد عقب نشینی نسبی حجم معاملات بورس کالا بودیم که در گزارش هفته گذشته نیز به وجود پتانسیل چنین رخدادی اشاره شد. این در حالی است که با توجه به وجود حجم بالایی از کالاها در بازار آزاد ، فضای چندانی برای تقویت محسوس حجم معاملات وجود ندارد. در هفته گذشته شاهد افت ٦.٧٤ درصدی حجم معامله پلیمرها بودیم اگرچه ٥٥ هزار و ٨٢٩ تن از این گروه کالایی مورد داد و ستد قرار گرفت که به نسبت هفته های گذشته رقم مطلوبی به شمار آمده و هنوز هم این حجم معامله از رونق نسبی این بازار حکایت می کند. از سوی دیگر حجم عرضه ها در بورس کالا در سطوح جذابی قرار داشته و برخی از التهابات پیشین نیز متعادل شده است که نشان دهنده وضعیت مطلوب معاملات است هرچند که برای برخی از گروه های کالایی همچون پلی اتیلن های ترفتالات بطری و یا برخی گریدهای نساجی ، هنوز هم به عرضه های بیشتری نیاز داریم.

در بازار آزاد به کمک معاملات جذاب هفته های اخیر ، حجم عرضه ها نسبتاً بالاست هرچند در کنار آن رکودی نسبی را با کاهش حجم خرید تجربه می کنیم. به عبارت ساده تر در بازار ، کالای مورد نیاز وجود دارد ولی بخش بزرگی از فعالان بازار و خریداران در صنایع پایین دستی تمایل چندانی به خرید از خود نشان نمی دهند. این وضعیت در کنار ثبات نسبی قیمت ها در هفته گذشته می تواند از یک گام عقب نشینی حجم تولید در صنایع پایین دستی حکایت کند که در شرایط فعلی و ورود به روزهای سرد سال ، نکته چندان مهمی برای این بازار به شمار نمی آید و شاید از هم اکنون باید نگران کاهش حجم تولید در صنایع پایین دستی و مصرف کننده پلیمرها باشیم. به نظر می رسد عقب نشینی خریداران در بورس کالا باز هم ادامه یابد هرچند که افزایش قیمت های پایه در بورس کالا نیز خود دلیلی برای ادامه بی میلی خریداران محسوب می شود. با توجه به این شرایط ، شاید حجم معاملات حداقل در هفته پیش رو در بازار آزاد کاهش محدودی را تجربه کرده که می تواند به ادامه ثبات قیمتی در بازار آزاد منتهی شود.

در بازار محصولات شیمیایی شاهد کاهش ٣١.٨٩ درصدی حجم معاملات هستیم که البته دلیل اصلی آن را باید در کاهش ٢٢.٩٢ درصدی حجم عرضه ها جستجو کرد. این در حالی است که در هفته های اخیر حجم معاملات این گروه کالایی نیز نسبتاً بالابوده یعنی افت حجم عرضه ها چندان هم غیرمنطقی به نظر نمی رسد زیرا شرکت های پتروشیمی در حال تولید برای تحویل معاملات هفته های قبل بوده و ظرفیت خطوط تولید نسبتاً پر بوده است. با توجه به این مطلب در کنار کاهش حجم معاملات هفته پیش و البته رشد قیمت های پایه و تقویت جذابیت فروش ، می توان این گونه انتظار داشت که حجم عرضه ها باز هم افزایش داشته و حجم معاملات محصولات شیمیایی نیز تقویت شود.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی:

- کاهش حجم معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا برای بسیاری از گریدها ، گونه ها و ترکیبات

- کاهش ناچیز حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا و عرضه ٦٦ هزار و ٢٩٣ تن در هفته گذشته

- افت ١٠.٧٩ درصدی حجم تقاضای پلیمرها در بورس کالا و ثبت تقاضای ١٣٢ هزار و ٦٠٠ تن که از کاهش نسبی جذابیت خرید در بورس کالا حکایت می کند.

- افت ٦.٧٤ درصدی حجم معامله پلیمرها و ثبت معامله ٥٥ هزار و ٨٢٩ تن که به رغم کاهش حجم معاملات ، از جذابیت حجم داد و ستدها و رونق کلی بازار حکایت دارد.

- ثبت تقاضایی ٢ برابر عرضه در بورس کالا که کمترین نسبت در ٥ هفته اخیر به شمار رفته و نشان دهنده پایین بودن حجم رقابت برای خرید است.

- معامله ٨٤.٢٢ درصدی حجم عرضه پلیمرها که کمترین نسبت معامله از پایان شهریورماه تاکنون به شمار آمده و نشان دهنده عقب نشینی نسبی خریداران است.

- افزایش قیمت های پایه محصولات پتروشیمی به کمک افزایش قیمت دلار در هفته گذشته که جذابیت خرید را تا حدودی کاهش داده است.

- وجود عرضه های کافی در بورس و بازار که شرایطی مطلوب را برای تولید فراهم کرده و به کمک افزایش قیمت های پایه ، فضای جذابی را برای فروشندگان فراهم آورده است.

- کاهش التهاب در بسیاری از محصولات پلیمری در بورس کالا همچون PVC ، پلی استایرن ها و مخصوصاً گریدهای لوله و سنگین اکستروژن به کمک وجود عرضه و عقب نشینی نسبی خریداران

- عرضه نسبتاً مطلوب PVC در هفته گذشته که به دلیل معامله سلف و زمان تحویل آن در آذرماه ، با عقب نشینی خریداران و ثبات نسبی این بازار رو به رو بودیم.

- عدم معامله حجم بزرگی از عرضه پلی اتیلن های سبک فیلم در هفته گذشته که به رغم وجود عرضه ، عقب نشینی خریداران را نشان می دهد.

- ادامه جذابیت خرید پلی اتیلن های ترفتالات بطری حتی برای عرضه های سلف پتروشیمی تندگویان همچون گذشته که نیاز بازار به افزایش عرضه ها مخصوصاً عرضه های نقدی حکایت می کند.

- کاهش ٢٢.٩٢ درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و عرضه ٢٦ هزار و ٥٦١ تن که کمترین حجم عرضه از ابتدای تیرماه تاکنون به شمار می رود.

- کاهش ٣١.٥٤ درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت رقمی نزدیک به ٢٤ هزار تن که کمترین حد از انتهای تیرماه محسوب شده و نشان دهنده عدم وجود عرضه های جذاب و پایین بودن حجم خرید است.

- کاهش ٣١.٨٩ درصدی حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا و ثبت معامله ١٧ هزار و ٧٦٥ تنی این گروه کالایی که کمترین حد در ٥ هفته اخیر است.

- پر بودن ظرفیت تولید بسیاری از واحدهای بزرگ عرضه کننده محصولات شیمیایی به دلیل تلاش برای تحویل معاملات پیشین با وجود رشد قیمت های پایه در بورس کالا

- ثبات نسبی قیمت ها در بازار آزاد که باعث شد رشد قیمت های پایه تأثیر چندانی بر قیمت های بازار نداشته و باز هم بازار ثبات نسبی خود را با کاهش ناچیز قیمت ها در طول هفته حفظ کند.

- بالابودن حجم عرضه ها در بازار آزاد از مبدأ بورس کالا که پتانسیل ادامه وضعیت با ثبات فعلی را نشان می دهد.

- پایین بودن قیمت های جهانی نفت خام که می تواند در برابر رشد فعلی قیمت های محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی موضع گیری کند.

- امکان توقف رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و انتظار ورود به یک فاز با ثبات در روزهای سرد سال

- احتمال ادامه روند با ثبات قیمتی در بازار آزاد در هفته پیش رو در کنار بالابودن حجم عرضه ها و موجودی بالای انبارها در بازار داخلی

بازار آتی و سپرده کالایی سکه طلا

رشد ۲۷۷ درصدی حجم معاملات آتی سکه

حجم معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران طی روز شنبه به رقم ۸ هزار و ۲۰۰ قرارداد و ارزش آن به ۹۶۲ میلیارد ریال رسید که نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته رشد ۲۷۷ درصدی را تجربه کرد، چرا که حجم معاملات در روز پنجشنبه به ۲ هزار و ۵۰۱ قرارداد رسیده بود. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بهای سکه در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران طی معاملات روز شنبه به دلیل افت اونس طی روز جمعه با روند نزولی رو به رو شد، به طوری که قیمت سکه در پنج سررسید دی، اسفند، اردیبهشت، تیر و شهریورماه در مسیر کاهشی قرار گرفتند.

به این ترتیب روز گذشته سکه تحویل دی ماه با افت ۰/۸۳ درصدی به قیمت یک میلیون ۱۱۵ هزار تومان رسید. از سویی قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت یک میلیون و ۱۳۱ هزار تومان معامله شد و ۰/۷۲ درصد کاهش داشت. سکه تحویل اردیبهشت سال آتی نیز با افت قیمت ۰/۷ درصدی با نرخ یک میلیون و ۱۴۷ هزار تومان به فروش رسید. همچنین سررسید تیر سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان معامله شد و کاهش ۰/۷۸ درصدی را به ثبت رساند و در پایان نیز سر رسید شهریور ماه با افت ۰/۷۱ درصدی با قیمت یک میلیون و ۱۸۵ هزار تومان معامله شد.

در بازار نقدی چه گذشت؟

روز شنبه، همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی ۱۲ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۱۰۱ هزار تومان رسید. این بیشترین کاهش فلز گرانبهای داخلی از ۲۳ آبان بود و آن را به کمترین قیمت از دومین روز آبان‌ماه رساند. با وجود افت روز آخر، بازدهی سکه در آبان‌ماه به ۶/ ۰ درصد رسید.

بازار گواهی سپرده سکه طلا

همچنین حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات امروز به ۲۲ سکه به ارزش ۲۴۲ میلیون ریال رسید.

معاملات سکه در کنار سهام در سامانه برخط معامله گران سهام یکی از جذابیت معاملات گواهی سکه در بورس کالاست به طوریکه سرمایه گذاران می توانند سکه و سهام را در کنارهم در پرتفوی خود مشاهده کننده و در هر لحظه از نوسانات و سود و زیان خود مطلع شوند.

خبر:

صنایع کوچک و متوسط از طریق بورس کالای ایران احیا می شوند

تفاهم نامه همکاری سه جانبه میان بورس کالای ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک شنبه این هفته طی برگزاری مراسمی به امضا رسید.

براساس این تفاهمنامه، همکاری طرفین در خصوص تسهیل پذیرش، عرضه و معاملات محصولات تولیدی صنایع کوچک و متوسط کشور، استفاده از ابزارهای تامین مالی و مدیریت ریسک و بهره گیری از پتانسیل های انبارهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی از طریق بورس کالای ایران خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، مدیرعامل بورس کالای ایران به عنوان نخستین سخنران در این مراسم گفت: طی سال های فعالیت بورس کالای ایران فضایی فراهم شد تا بنگاههای بزرگ بتوانند نقش آفرینی کنند و کالاها را در سیستم مبتنی بر عرضه و تقاضا ارایه دهند.

دکتر حامد سلطانی نژاد افزود: قیمت گذاری دولتی طی سال ها نشان داد که این روش نمی تواند سیستمی کارا و مثمرثمر باشد؛ از طرف دیگر در سال های اخیر با واگذاری شرکت ها به بخش های خصوصی و بخش های عمومی غیر دولتی روبه رو بودیم اما این واگذاری ها به شرطی می توانست به طور کامل به اهداف اقتصادی برسد که سیستم قیمت گذاری شرکت ها اصلاح و براساس عرضه و تقاضا، کالاهای آنها به خریداران ارایه می شد.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا بورس کالای ایران زیرساخت های اصلاح قیمت گذاری و ارایه کالاها براساس عرضه و تقاضا را برای عرضه کنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کرد و طی حدود 14سال فعالیت بورس کالا در ایران، شرایطی فراهم شد تا بستری برای بنگاه های بزرگ اقتصادی که برخی از آنها دچار انحصار نیز بودند، ایجاد شود تا به طور موثر اقدام به عرضه مواد اولیه و تامین نیاز صنایع پایین دست کنند.

مزایای گواهی سپرده کالایی برای شرکت ها

وی در ادامه گفت: ضروری بود که ما بتوانیم با صنایع کوچک و متوسط نیز ارتباط نزدیک تری داشته باشیم؛ چرا که یکی از اهداف بورس کالای ایران حذف واسطه های غیرضروری در تامین مواد اولیه است که البته امروز بسیاری از خریداران در بورس کالا صنایع کوچک و کارخانه داران هستند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه با اشاره به موضوع ضمانت نامه ها، افزود: فرآیند اوراق بهادارسازی دارایی ها و گواهی سپرده کالایی و استفاده از انبار (قبض انبار) در واقع ساختاری است که در بورس کالا به شکلی بسیار مطلوب در حال پیاده سازی است.

دکتر سلطانی نژاد افزود: این روش به ما کمک می کند تا هر لحظه موجودی انبارها در اختیار بورس کالا قرار بگیرد و می توان برای تصمیم گیری در خصوص واردات و صادرات کالا از این روش بهره گرفت، از سوی دیگر زیرساختی ایجاد می کند تا شرکت هایی که موجودی انبار دارند درگیر مشکلات سیستم بانکی برای تامین مالی نباشند و از دارایی های که دارند بتوانند بهره برداری کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب شرکت ها می توانند از طریق ابزارهای نوینی که به تازگی در شرکت بورس کالای ایران به شدت رونق گرفته، تامین مالی کنند.

تقویت صنایع کوچک، احیای بخش خصوصی

وی تاکید کرد: بورس کالا در زمانی کوتاه توانسته 3 هزار میلیارد تومان تامین مالی برای شرکت ها انجام بدهد، به طوری که بزرگترین آن طرح خرید گندم از کشاورزان بود که سیستم بانکی توانایی انجام آن را نداشت. به گفته سلطانی نژاد، پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک شاهد توسعه قابل توجه حجم تامین مالی صنایع از بازار سرمایه باشیم که در این حرکت رو به جلو و با توجه به امضای این تفاهمنانه، به زودی میزبان سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در بورس کالا خواهیم بود. مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان یادآور شد: امیدوارم این تفاهم نامه سبب شود تا گام های بزرگی در راستای اعتلای کشور و توانمند سازی صنایع کوچک که بخش خصوصی واقعی هستند در بورس کالا برداشته شود

حل مشکلات صنایع کوچک در سال اقتصاد مقاومتی

در ادامه این مراسم، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: وابستگی به نظام بانکی یکی از مشکلاتی است که ما در تامین مالی درگیر آن هستیم. محمدحسین مقیسه افزود: ظرفیت نظام بانکی با توجه به شرایط فعلی محدودیت های خاص خودش را داراست، از طرف دیگر معضلات صنایع کوچک با توجه به محدودیت ها و درخواست های بانک ها برای ارایه وثیقه ها مضاعف است.

وی تاکید کرد: امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه بخش عمده مشکلات صنایع کوچک در سال اقتصاد مقاومتی حل و اقدامات عملیاتی در این راه برداشته شود و با صدور ضمانت نامه ها بخش تضامین مورد نیاز برای صنایع کوچک نیز مرتفع شود.

خروج صنایع کوچک از رکود با تامین مالی از بورس کالا

همچنین در ادامه این مراسم، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: امضای این تفاهم نامه تعامل دو سازمان و تحرک صنایع کوچک و متوسط را افزایش خواهد داد و با تمرکز بیشتر روی مفاد این تفاهم نامه می توان منافع زیادی را برای بنگاههای کوچک و متوسط و همچنین شفاف سازی بیشتر فعالیت آنها منجر شد. علی یزدانی افزود: بنگاهها باید با تامین مالی از طریق بورس کالای ایران برای خروج از رکود آشنا شوند و همچنین امضای این تفاهم نامه می تواند دستاوردهایی نظیر حذف واسطه ها و ایجاد حاکمیت عدالت اقتصادی در چهارچوب اقتصاد مقاومتی و در حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: حضور صنایع کوچک در بورس کالا می تواند به فروش محصولاتشان بدون واسطه بینجامد که با این کار هم جان تازه ای به این صنایع داده می شود و هم با تامین مواد اولیه صنایع کوچک و متوسط از بورس، شاهد کاهش قیمت تمام شده محصولات خواهیم بود.

شفاف سازی عملیات ٨٤ هزار بنگاه

وی با اشاره به این که ضروری است، صنایع کوچک برای ادامه حیات خود وارد بورس کالا شوند، تاکید کرد: این بنگاه ها باید با ساز و کارهای مورد نیاز بازار تطبیق پیدا کنند، همانطور که در بحث فرابورس، برای اولین بار 4 صنایع کوچک مورد پذیرش قرار گرفته اند. وی ادامه داد: در حال حاضر ما 7500 معدن داریم، اما حضور ما در صادرات بسیار کمرنگ است، این در حالی است که اکثر مسئولان رده بالا در خصوص صنایع کوچک و متوسط بسیار تاکید و تمرکز دارند، چرا که تعداد این صنایع کوچک و متوسط 84 هزار بنگاه است و این تفاهم نامه ها می تواند به شفاف سازی عملیات آنها و تقویت حضور آنها در بازار سرمایه کمک کند. وی در پایان اظهار داشت: این صنایع با عملیاتی شدن تفاهمنامه، می توانند برای تامین مواد اولیه و تامین مالی از طریق بورس کالای ایران هدایت شوند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24