Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

کارشناسان معتقدند جو بازارها مثبت است و برای مدتی این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. طی سه هفته آینده، نتیجه نشست اوپک و نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص می شود و برخی اعضاء تیم اقتصادی دونالد ترامپ تعیین خواهند شد.

برای باقی ماندن در سود به چه نکاتی باید توجه کرد؟

روز گذشته، هم شاخص های مالی در بازارهای بزرگ و هم قیمت فلزات پایه، نفت، طلا و محصولات کشاورزی رشد کرد و این رشد درحالی رخ داد که خبرهای مهمی از اقتصادهای بزرگ منتشر نشد. کارشناسان معتقدند جو بازارها مثبت است و برای مدتی این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. طی سه هفته آینده، نتیجه نشست اوپک و نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص می شود و برخی اعضاء تیم اقتصادی دونالد ترامپ تعیین خواهند شد. همچنین داده های مختلف از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و بدین ترتیب می توان انتظار داشت تا قبل از پایان سال جاری میلادی از ابهام در باره آینده کاسته شود. شفاف تر شدن فضا به کاهش نوسان ها در شاخص های مالی و قیمت ها منجر می شود. این امید وجود دارد که پس از مشخص شدن برخی موضوعات رفتار سرمایه گذاران منطقی شود و ثبات به بازارها بازگردد. تا مشخص شدن عوامل اصلی موثر بر تحولات بازارها بهتر است سرمایه گذاران با دیدگاهی منطقی در بازار فعالیت کنند.

رشد مجدد قیمت ها

امروز سه شنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با یک درصد و 0.9 درصد افزایش به 49.2 دلار و 48.7 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت نفت به دو دلیل یعنی کاهش ارزش دلار و احتمال کاهش عرضه از سوی اوپک به سرعت رشد کرد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 4.7 درصد و 4 درصد افزایش به 49 دلار و 47.5 دلار در هر بشکه رسید. پایان ماه جاری میلادی یعنی 8 روز دیگر، نشست اوپک برگزار می شود و افزایش تلاش ها برای همراه کردن همه اعضاء با برنامه کاهش عرضه سبب شده سرمایه گذاران به این نتیجه برسند که در این نشست اقداماتی انجام خواهد شد. البته میزان کاهش در نظر گرفته شده برای عرضه بسیار کم است و برای رشد قیمت ها لازم است بر تقاضا نیز افزوده شود. برخی تحلیلگران معتقدند اگر عرضه نفت کاهش یابد، قیمت ها تا 5 دلار افزایش پیدا خواهند کرد. برای سال آینده میلادی پیش بینی شده قیمت ها در مسیر افزایش حرکت خواهند کرد زیرا هم بر تقاضا افزوده می شود و هم فقدان سرمایه گذاری کافی در دو سال اخیر در حوزه اکتشاف و استخراج سبب می شود از عرضه کاسته شود. در هر حال تا چند روز آینده، بازار تحت تاثیر هیجان ها و پیش بینی های خوشبینانه و بدبینانه قرار دارد و احتمالا نوسان قیمت ها شدید خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

ثبات نسبی در قیمت ها

امروز قیمت طلا با 2 دلار افزایش به 1217 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته قیمت طلا رشدی نسبی داشت و به محدوده 1215 دلار در هر اونس رسید. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز افزایش پیدا کرد البته هنوز فشارهای قابل ملاحظه ای بر قیمت طلا وجود دارد و به همین دلیل کاهش ارزش دلار به رشد شدید قیمت طلا منجر نشد. هر چه از نگرانی ها در باره افق اقتصاد آمریکا و جهان کاسته شود قیمت طلا فشار بیشتری را تحمل خواهد کرد. طی دو هفته ای که از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می گذرد قیمت طلا کاهش قابل ملاحظه ای داشته و ممکن است در هفته های آینده تا پایان سال جاری میلادی، این کاهش جبران نشود. بویژه اگر داده های اقتصادی از آمریکا مثبت باشد و پیش بینی شود دونالد ترامپ منطقی رفتار خواهد کرد دلیلی برای افزایش قیمت طلا وجود ندارد. افزایش نرخ های بهره در آمریکا عاملی دیگر برای کاهش جذابیت طلاست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا افزایش یافته اند و رشد پیاپی قیمت نفت یک دلیل این رونق است. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ آسیایی رشد کردند. سرمایه گذاران معتقدند اقتصاد چین در مسیر ثبات در حرکت است و مواضعی که دونالد ترامپ علیه چین اعلام کرده است در دورانی که وی در کاخ سفید مستقر می شود تعدیل خواهد شد. اگر این پیش بینی تحقق یابد خطر بزرگی اقتصاد آسیا را تهدید نمی کند البته برخی تحلیلگران می گویند اوضاع ممکن است آنطور که پیش بینی شده پیش نرود. برای مثال افزایش نرخ های بهره در آمریکا بخشی از سرمایه ها را از اقتصاد چین و هند به سمت آمریکا هدایت خواهد کرد. از سوی دیگر وضعیت اقتصادی ژاپن چندان امیدبخش نیست و احتمال دارد ترامپ در حوزه سیاست های تجاری اقدامات نسنجیده انجام دهد. همانطور که مشاهده می شود ابهام های زیادی درباره آینده وجود دارد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای اروپایی رشد کردند. افزایش قیمت نفت یک عامل مهم در این زمینه بود. البته سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کردند اما آنها معتقدند بانک مرکزی اروپا به حمایت خود از رونق اقتصاد منطقه یورو ادامه می دهد و احتمال دارد رییس جمهوری بعدی آمریکا مواضع تند در قبال اروپا اتخاذ نکند. در دو هفته اخیر ترامپ برخی از وعده های نگران کننده ای که در دوران تبلیغات انتخاباتی داده بود تکرار نکرده و صاحب نظران می گویند او عاقلانه رفتار خواهد کرد. بدین ترتیب سرمایه گذاران اروپایی هم محتاط هستند و هم امیدوار. فردا مجموعه ای از اخبار مهم از وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای منطقه یورو و برخی اعضاء آن در ماه جاری میلادی از سوی موسسه مارکیت اکونومیکس اعلام می شود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند و به بالاترین میزان رسیدند. این رشد برخی از کارشناسان را نگران کرده است زیرا مبنای آن "پیش بینی" رونق یافتن اقتصاد آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ است. البته رشد قیمت نفت نیز در افزایش شاخص های مالی موثر بود. طی روزهای آینده برخی گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد و فردا گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. در نظرسنجی خبرگزاری رویترز مشخص شده اکثر سرمایه گذاران و کارشناسان معتقدند نرخ های بهره ماه آینده بالا برده خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

قیمت ها به تدریج افزایش می یابند

امروز قیمت فلزات پایه بطور متوسط یک درصد افزایش یافته و قیمت مس در محدوده 5600 دلار در هر تن در نوسان است. روز گذشته همزمان با کاهش ارزش دلار، قیمت فلزات پایه افزایش یافت. قیمت مس به سطح 5560 دلار رسید و قیمت نیکل با بیش از 4 درصد رشد بالاتر از 11250 دلار قرار گرفت. البته رشد قیمت آلومینیوم، روی و سرب زیاد نبود و برخی تحلیلگران معتقدند اگر ارزش دلار کاهش پیدا نکرده بود قیمت فلزات اساسی افزایش نمی یافت. قیمت این فلزات در چند هفته اخیر رشدی قابل ملاحظه داشته و یک عامل مهم این افزایش، پیش بینی رشد مصرف است. باید توجه کرد که ممکن است این پیش بینی تحقق نیابد یا بسیار تدریجی رخ دهد. برنامه حمایت مالی دونالد ترامپ، رییس جمهوری بعدی آمریکا شامل اجرای پروزه های زیرساختی و کاهش مالیات هاست. این برنامه اواسط یا اواخر سال آینده میلادی آغاز می شود و میزان بودجه ای که به این برنامه اختصاص می یابد در مقایسه با تولید ناخالص داخلی آمریکا بسیار اندک است. بدین ترتیب نباید تصور کرد مصرف فلزات پایه به شدت افزایش خواهد یافت. البته اگر بازار با کسری عرضه مواجه شود رشد قیمت ها منطقی است. در هر حال فعلا بازار به کمک هیجان ها رونق دارد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات دلار ادامه می یابد

امروز ارزش دلار در برابر یورو تغییر محسوسی نداشته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.0627 در نوسان است. روز گذشته دلار در مسیر کاهش حرکت کرد و همانطور که پیش بنیی کرده بودیم بازار وارد فاز اصلاح شد. ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافت البته میزان کاهش زیاد نبود و برخی تحلیلگران معتقدند این اصلاح ادامه پیدا نخواهد کرد زیرا عواملی که از دلار حمایت می کنند قدرتمند هستند. روز گذشته با آنکه ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا بر تداوم اجرای سیاست های حمایتی تاکید کرد و این امر قاعدتا باید به کاهش ارزش یورو منجر می شد اما چنین نشد. برخی تحلیلگران معتقدند دلار برای رشد به عوامل جدید حمایتی نیاز دارد و اگر این عوامل پدید نیایند بعید است حرکت در مسیر افزایش ادامه یابد. طی دو هفته ای که از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا می گذرد دلار رشدی قابل ملاحظه داشته و می توان گفت به سطح مقاومت برخورد کرده است در نتیجه برای مدتی احتمال افزایش ارزش این ارز کم است. فردا خبرهایی از بخش های تولید کارخانه ای و خدمات منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود داده های یاد شده بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای ارز تاثیر داشته باشد. اواسط ماه آینده میلادی نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و پیش بینی شده در این نشست نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24