Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

اما این سوال مطرح است که واقعا در بازار نفت چه خبر است و آیا رشد قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد؟ در پاسخ باید دید از نشست الجزایر تا کنون یعنی ۵٠ روز اخیر چه رخ داده است.

نیم خیز بازار نفت برای رونق به نتیجه می رسد؟

قیمت نفت همچنان در مسیر رشد در حرکت است و طی دو روز اخیر شاهد افزایش بیش از 5 درصدی قیمت ها هستیم. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا امروز به ترتیب به بالای 49 دلار و 48 دلار در هر بشکه رسیده است. طی دو هفته اخیر قیمت ها نوسان قابل ملاحظه داشته و با آنکه اکنون بازار حمایت شده اما قیمت ها هنوز به سطوح چند هفته پیش یعنی بالای 53 دلار، نرسیده است.

اما این سوال مطرح است که واقعا در بازار نفت چه خبر است و آیا رشد قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد؟ در پاسخ باید دید از نشست الجزایر تا کنون یعنی 50 روز اخیر چه رخ داده است.

پایان ماه سپتامبر، اعضاء اوپک در نشست غیررسمی الجزایر توافق کردند از عرضه نفت بکاهند اما در آن نشست جزییات کاهش عرضه مشخص نشد و قرار شد طی جلسات بعدی، تا قبل از نشست پایان ماه جاری میلادی، میزان و نحوه کاهش عرضه مشخص شود.

در هفته اول ماه قبل یعنی چند روز پس از توافق الجزایر، قیمت نفت به سرعت رشد کرد و به بالای 53 دلار در هر بشکه رسید زیر پیش بینی می شد این بار اوپک واقعا قصد دارد انفعال را کنار گذارد و در تعیین قیمت ها نقش ایفا کند.

اما به تدریج تردیدهای زیادی در باره عملی شده برنامه کاهش عرضه پدید آمد و به همین دلیل قیمت ها تا دو هفته پیش کاهش پیدا کرد و به نزدیکی 44 دلار رسید.

دو هفته پیش چند عامل سبب شد روند افزایش قیمت ها آغاز شود. مهمترین عامل، پیش بینی جدی بودن موضوع کاهش عرضه از سوی اوپک است. طی دو سال و نیم گذشته اوپک عملا به سازمانی منفعل تبدیل شده و عامل این وضعیت سیاست های نفتی عربستان از جمله ارزان فروشی نفت برای کسب سهم بالاتر در بازار است.

در این مدت اعضاء اوپک به جای همکاری به رقابت پرداخته اند و نتیجه آن، کاهش قیمت ها و ایجاد کسری بودجه عظیم در اکثر کشورهای تولیدکننده نفت عضو این سازمان بوده است.

طی دو هفته اخیر تلاش ها برای همراه کردن تمامی اعضاء اوپک در برنامه کاهش عرضه و سهمیه بندی تولید، شدت پیدا کرده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند در نشست هفته آینده اوپک اقدامی در جهت کاهش عرضه انجام می شود زیرا اعضاء اوپک می دانند که چاره ای جز همکاری ندارند. در این میان روسیه اعلام کرده با برنامه کاهش عرضه نفت همراهی خواهد کرد.

پیش بینی اقدام اوپک و روسیه به رشد قیمت ها کمک کرده است. البته اما و اگرهایی وجود دارد که سرمایه گذاران در بازار باید به آنها نوجه کنند.

نخستین نکته این است که میزان مورد نظر کاهش عرضه یعنی 500 هزار تا یک میلیون بشکه در روز رقم بسیار کوچکی است که براحتی با افزایش عرضه برخی کشورهای غیرعضو اوپک قابل جبران است.

از سوی دیگر اگر برخی اعضاء اوپک با برنامه کاهش عرضه و سهمیه بندی همراهی نکنند عملا پایبندی دیگر اعضاء به این برنامه بی فایده خواهد بود. عراق به شدت با تعیین سهمیه مخالف است زیرا معتقد است سهم منصفانه از بازار کسب نکرده است. همچنین این کشور اعلام کرده برای مبارزه با داعش به منابع مالی قابل ملاحظه ای نیاز دارد و باید حداکثر میزان توان خود نفت تولید کند.

سومین موضوع مهم این است که عرضه نفت برخی کشورهای غیرعضو اوپک از جمله کانادا در حال افزایش است. تولید نفت برخی از این کشورها اخیرا اختلال پیدا کرده بود و اکنون این اختلال ها در حال از میان رفتن است.

چهارمین موضوع این است که رشد قیمت ها سبب فعال شدن برخی شرکت های تولیدکننده نفت در آمریکا می شود. این شرکت ها به دلیل قیمت پایین نفت فعالیت خود را متوقف کرده بودند اما اکنون تولید نفت به صرف شده است.

بدین ترتیب تاثیر کاهش عرضه نفت اوپک بر قیمت ها بزرگ نخواهد بود اما برخی تحلیلگران معتقدند صرف نظر از میزان تولید نفت از سوی اوپک، اینکه اعضاء اوپک بتوانند بر سر کاهش عرضه به توافق برسند موضوع مهمی است که سبب رشد قیمت ها خواهد شد.

پیش بینی شده در صورت کاهش عرضه نفت، قیمت ها به بالای 55 دلار افزایش خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24