Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

برخی تحلیلگران معتقدند رونق بازارهای مالی و بازار فلزات پایه بزودی پایان می یابد زیرا پیش بینی رونق اقتصاد آمریکا و افزایش مصرف فلزات پایه، تا مدتی تاثیر مثبت بر بازارها دارد و پس از سپری شدن این دوره، سرمایه گذاران بار دیگر به شاخص های بنیادی بازار توجه خواهند کرد.

سرمایه گذاران برای هفته ای پرالتهاب آماده باشند!

هفته پیش هیجان های حاصل از پیش بینی رونق در اقتصاد آمریکا ادامه پیدا کرد در نتیجه شاخص های مالی و قیمت فلزات پایه رشد کردند. قیمت طلا در مسیر کاهش حرکت کرد و قیمت نفت تحت تاثیر تردیدها در باره برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا کاهش یافت. البته میزان کاهش قیمت ها زیاد نبود. این هفته نشست روز چهارشنبه اوپک و گزارش نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، بیشترین تاثیر را بر بازارهای مختلف خواهند داشت. سرمایه گذاران معتقدند بانک مرکزی آمریکا ماه آینده نرخ های بهره را بالا خواهد برد و در ماه های آینده بر سوددهی شرکت های بورسی در آمریکا افزوده می شود زیرا با استقرار دونالد ترامپ در کاخ سفید، برنامه هزار میلیارد دلاری توسعه زیرساخت ها آغاز می شود. برخی تحلیلگران معتقدند رونق بازارهای مالی و بازار فلزات پایه بزودی پایان می یابد زیرا پیش بینی رونق اقتصاد آمریکا و افزایش مصرف فلزات پایه، تا مدتی تاثیر مثبت بر بازارها دارد و پس از سپری شدن این دوره، سرمایه گذاران بار دیگر به شاخص های بنیادی بازار توجه خواهند کرد. در هر حال فعلا شرایط به گونه ایست که شاخص های مالی و قیمت فلزات پایه در حال رشد هستند.

فشار بر قیمت ها بیشتر شده است

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 3.5 درصد و 4 درصد کاهش به 47.3 دلار و 46 دلار در هر بشکه رسید. هفته پیش خبرهای مختلفی از بازار نفت منتشر شد و سرمایه گذاران بیشتر به اخبار مربوط به نشست این هفته اوپک تمرکز کرده بودند. حدس های مختلفی درباره نتیجه این نشست مطرح شده و اکثر تحلیلگران معتقدند از عرضه نفت اوپک کاسته خواهد شد. قرار است حداکثر یک میلیون بشکه از عرضه نفت کاسته شود تا بازار سریع تر به تعادل برسد اما در باره تحقق این برنامه و تاثیر آن بر بازار تردیدهای جدی وجود دارد. برخی تحلیلگران می گویند کاهش عرضه نفت از سوی اوپک حتی اگر اندک باشد نشان می دهد این سازمان بار دیگر مایل است نقش موثر بر بازار نفت داشته باشد و این امر به رشد نسبی قیمت ها منجر خواهد شد. در مقابل عده ای از کارشناسان معتقدند وضعیت قیمت نفت به میزان عرضه و تقاضا وابسته است در نتیجه تا زمانیکه بازار با مازاد عرضه مواجه است تغییر بزرگی در قیمت ها مشاهده نخواهد شد. در هر حال فعلا سرمایه گذاران و فعالان بازار منتظر برگزاری نشست اوپک هستند. روز جمعه عربستان اعلام کرد در نشست نفتی برخی کشورهای تولیدکننده غیرعضو اوپک شرکت نخواهد کرد. با انتشار این خبر قیمت نفت بیش از پیش کاهش یافت. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا نوسان های بزرگی داشت و در نهایت اندکی افول کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

کاهش هفتگی قیمت ها

روز گذشته قیمت طلا با اندکی کاهش به 1184 دلار در هر اونس رسید. قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر هفته گذشته کاهش یافت و این کاهش حاصل فشارهایی است که اخیرا بر بازار این فلزات وارد شده است. در بازار طلا، پیش بینی افزایش نرخ های بهره در آمریکا و بهبود اوضاع در بازارهای مالی سبب کاهش جذابیت این فلز شده است. طی هفته های اخیر، گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و نشانه های متعددی از آمادگی بانک مرکزی این کشور برای بالا بردن نرخ های بهره وجود دارد. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا بارها اعلام کرده افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک اقدامی "مناسب" است. همچنین اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی معتقدند شرایط برای این اقدام فراهم شده است. پیش بینی شده سه هفته دیگر در نشست این کمیته، نرخ ها 0.25 درصد بالا برده شود. این اقدام از جذابیت طلا می کاهد. در نظرسنجی کیتکو در باره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، سرمایه گذاران و تحلیلگران دیدگاه یکسانی درباره وضعیت بازار طلا در هفته پیش رو نداشتند. تحلیلگران معتقد هستند قیمت ها رشد خواهد کرد در حالیکه سرمایه گذاران معتقدند فشار بر قیمت ها بیشتر خواهد شد. این هفته گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته قبل و گزارش وزارت بازرگانی آمریکا در باره نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم امسال بر قیمت طلا تاثیری بزرگ خواهند داشت. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا با حدود 2.5 درصد کاهش به 1184 دلار در هر اونس رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

رونق ادامه یافته است

آسیا. روز جمعه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا رشد کردند. افزایش قیمت فلزات پایه و پیش بینی بهبود اوضاع اقتصادی در چین و ژاپن سبب شده ریسک پذیری سرمایه گذاران افزایش یابد. طی هفته های آینده برخی رویدادها بر بازارهای مالی آسیا تاثیر خواهند گذاشت. نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا که پیش بینی شده در آن نرخ های بهره بالا برده می شود یکی از این رویدادهاست. سرمایه گذاران آسیایی در هفته های اخیر بر مبنای پیش بینی بهبود اوضاع اقتصاد آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ رفتار کرده اند. البته وضعیت شاخص های اقتصادی در چین نیز بر نوسان شاخص های مالی موثر بوده است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای اروپایی رشد کردند. این افزایش، به رغم کاهش قیمت نفت رخ داد و برخی تحلیلگران معتقدند هیجان های دو هفته اخیر ادامه یافته است. سرمایه گذاران اروپایی معتقدند در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، بر رونق اقتصاد آمریکا افزوده می شود و نیز برنامه های حمایتی بانک مرکزی اروپا ادامه پیدا خواهد کرد. این دو عامل بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده است. این هفته مجموعه از گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ منطقه یورو و آمریکا منتشر خواهد شد و انتظار می رود نوسان در شاخص های مالی بازارهای اروپایی شدید باشد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند. هفته گذشته خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود و نیز نشانه هایی از ثبات در سیاست های ترامپ نمایان شد. در هفته پیش رو نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم امسال اعلام می شود و نیز برخی گزارش های مهم از شاخص های اقتصادی این کشور منتشر خواهد شد. هفته گذشته گزارش وزارت کار نشان داد اوضاع بازار کار همچنان در حال بهتر شدن است و پیش بینی می شود این روند ادامه یابد. هفته گذشته همچنین گزارش نشست ابتدای ماه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی منتشر و مشخص شد اعضاء این کمیته آماده بالا بردن نرخ های بهره به دلیل بهتر شدن شرایط اقتصاد هستند. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا با حدود 30 واحد افزایش به بالای 2210 واحد رسید. در زیر نمودار تغییرات این شاخص در هفته گذشته نشان داده شده است:

افزایش قابل ملاحظه قیمت ها

روز گذشته قیمت فلزات پایه رشد کرد و بیشترین میزان افزایش در قیمت سرب و روی مشاهده شد. قیمت مس با بیش از 2 درصد رشد در مرز 5900 دلار در هر تن قرار گرفته است. رشد قیمت فلزات پایه در هفته های اخیر قابل ملاحظه بوده و برخی تحلیلگران معتقدند عواملی که سبب این رونق در بازار شده برای مدتی ادامه پیدا می کند. بازار فلزات پایه تااندازه ای دچار هیجان شده و بعید است بزودی این هیجان از میان برود. پیش بینی شده بر مصرف فلزات پایه افزوده می شود و در برخی موارد از عرضه کاسته خواهد شد. مجموعه پیش بینی هایی که در باره افق بازار این مواد خام شده مثبت است. در ماه های اخیر، وضعیت اقتصاد چین بهتر شده و انتظار می رود ثبات در آن مشاهده شود. از سوی دیگر بخش های تولید کارخانه ای و خدمات در اقتصادهای بزرگ رونق دارند و بر حجم فعالیت های در آنها افزوده شده است. بدین ترتیب زمینه برای افزایش قیمت فلزات پایه فراهم است اما در هفته های اخیر رشد قیمت ها بسیار سریع بوده و به همین دلیل است که عده ای از تحلیلگران درباره بروز حباب در این بازار هشدار داده اند. در هفته های آینده اگر ارزش دلار در مسیر رشد حرکت کند قیمت فلزات پایه اصلاح خواهد شد. همچنین احتمال دارد از هیجان های موجود کاسته شود. در هفته ای که گذشت، قیمت مس از 5550 دلار به محدوده 5900 دلار در هر تن افزایش پیدا کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار حمایت شد اما نه زیاد

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو 0.4 درصد کاهش یافت. عملکرد دلار در برابر پوند انگلستان نیز منفی بود البته تحلیلگران معتقدند این کاهش نوعی اصلاح و طبیعی است و در هفته پیش رو، رشد ارزش دلار از سر گرفته خواهد شد. در دو هفته اخیر، هم گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و هم به نظر می رسد کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره در نشست ماه آینده خود، آمادگی دارد. سخنان جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا در کنگره این کشور به وضوح نشان داد بانک مرکزی دیگر نمی خواهد برنامه افزایش نرخ های بهره را به تعویق اندازد. اوضاع اقتصادی رو به بهبود است و انتظار می رود شرایط بهتر شود. از نظر اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا تعویق در افزایش نرخ های بهره لطماتی به اقتصاد این کشور وارد خواهد کرد. در هفته های آینده مهمترین رویداد موثر بر ارزش دلار، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست که اواسط ماه آینده میلادی برگزار می شود و پیش بینی شده در این نشست نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو نوسان های محدود داشت و در مجموع تغییری نکرد. نسبت یورو به دلار در پایان معاملات روز جمعه به 1.0585 رسید. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24