Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بازار نقدی سکه هفته اخیز از ثبات نسبی در مقایسه با هفته های گذشته برخوردار بود و قیمت ها تا حدودی و با شیب آرام در جهت کاهش حرکت کرده بود...

خیز دوباره فولاد

غوغای فولادی ها و رکوردشکنی سال های اخیر

بورس24 :رکوردشکنی بهای فولاد در بازار آزاد قطعاً مهمترین خبر روز شنبه در بازارهای کالایی به شمار می آید که بیم و امیدهای بسیاری را به بازار تزریق کرده هرچند که وضعیت کلی در این بازار با محوریت بخش تقاضا ، نشان دهنده بی ثباتی های این نرخ بوده هرچند که ممکن است بهای فولاد باز هم به صورت دستوری افزایش یابد. هم اکنون بهای فولاد در بازار داخلی به بالاترین حد در 2 سال و نیم اخیر رسیده ولی زیرپوست این بازار خبرهایی از شکننده بودن این قیمت ها به گوش می رسد. این در حالی است که حفظ این سطوح قیمتی ، خود موفقیتی مثال زدنی به شمار می رود ولی زیرساخت های مورد نیاز خود را داراست.

رشد قیمت فولاد این بار چهره ای خطرناک از معاملات را ترسیم کرده هرچند که قیمت های پیشنهادی نشان می دهد که از یک سو انسجامی بر سر افزایش قیمت ها وجود نداشته و از سوی دیگر ، بازار نگران فرار خریداران است. این عدم ثبات که شاید در نوسان قیمت ها در ماه های اخیر بی سابقه بوده ، نرخ ها را تا جایی افزایش داده که حتی در سال های اخیر هم بی سابقه به نظر می رسد.

غوغای فولادی ها شاید برای تقریباً هیچ....

باز هم شاهد ادامه رشد قیمت فولاد هستیم ولی مشخص نیست که دلیل این افزایش نرخ چه بود است زیرا آن گونه که انتظار رشد تقاضا در هفته های آینده و البته به صورت آرام وجود دارد ، هنوز در بازار داخلی این کالا دیده نشده و حتی هجوم محسوس خریداران نیز در این خصوص غیرممکن به نظر می رسد. این در حالی است که بخش مدیریت بازار یعنی طرف عرضه ، به شدت از افزایش قیمت ها حمایت کرده همچنین باید گفت به صورت دستوری ، رشد نرخ را به بازار فولاد حکم کرده اند. رخدادی که هم اکنون پایه و اساس بنیادین بزرگی در دست نداشته یعنی بدنه بازار ، به هیچ عنوان کشش چنین رشد نرخ هایی را ندارد. در هر حال بازار فولاد یک گام به بهبود نزدیک شده اما رونق کلی آن را باید در افزایش حجم معاملات جستجو کرد نه تزریق التهاب به قیمت عدم فروش. همین وضعیت را می توان خطری برای بازار فولاد به شمار آورد زیرا مشخص خواهد شد که خبری در این بازار نیست یعنی احتمال سقوط قیمت ها کاملاً محتمل است اگر مدیریت عرضه به گفتمان غالب در بازار تن در دهد.

نکته دیگر را باید در رفتار برخی از عرضه کنندگان جستجو کرد زیرا در معاملات روز شنبه ، بسیاری از واحدهای تولیدی اقدامی برای افزایش قیمت های پیشنهادی خود نکرده یعنی واقعیت های تقاضا را به صراحت درک کرده اند. همین سیگنال احتمال بازگشت قیمت ها را تقویت کرده و ممکن است در روزهای پیش رو ، کاهش قیمت ها چهره حقیقی بازار را ترسیم کند. در هر حال رشد فعلی و شاید افسارگسیخته بهای فولاد در بازار داخلی در صورت ادامه افزایش قیمت ها ، بیشتر چهره ای شبیه به خودزنی به خود خواهد گرفت زیرا بازار نرخ های بالاتر را نخواهد پذیرفت و در نهایت به شکست قیمتی دچار خواهیم شد که ممکن است کف سازی های اخیر بهای فولاد را هم تحت الشعاع قرار دهد.

در بورس کالا شاهد معامله رقمی نزدیک به 11 هزار و 500 تن انواع میلگرد بوده ایم که رقابت برای خرید 10 هزار تن سبد میلگرد 12 تا 32 ذوب آهن اصفهان شاید نکته مهمی به شمار بیاید که در نهایت با رقابت مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که سایر عرضه ها نیز رشد قیمت داشتند بنابراین باید نگران بازار فولاد باشیم زیرا این بازار به رشد قیمت ها از کانال های رسمی خو کرده و این احتمال وجود دارد که بازار باز هم با افزایش قیمت رو به رو شود که سیگنالی خطرناک به شمار می رود. به عبارت ساده تر و با افزایش بیشتر قیمت ها ، احتمال ریزش نرخ چندان هم دور از انتظار نبوده که به خطرناک شدن بازار ، فرار خریداران و بدبینی نسبت به آینده می انجامد که برای کلیت بازار خطرناک است. با توجه به بدبینی غالب اهالی بازار از رشد دستوری قیمت ها ، شاید زمان آن فرارسیده باشد که به عقلانیت بیشتری در بازار پناه برده و واقعیت های تقاضا را به صورت رسمی بپذیریم. در نهایت ذکر این مطلب ضروری است که هرچند بازار مستعد تغییر ، بهبود و اعمال قدرت بیشتری است ولی هم اکنون گام های شکننده رشد تقاضا ، به هیچ عنوان از رشد قیمت های شتابان فعلی حمایت نکرده و حتی می تواند در کوتاه مدت و حتی تا میان مدت ، تأثیر عکس بر جای گذارد. بهتر است جهش مجدد قیمت ها را به ماه های آینده موکول کرده و تلاش کنیم با یک پله عقب نشینی ، سطوح قیمتی فعلی را به کمک ترغیب خریداران به خرید ، حفظ کنیم.

برخی از مهمترین معاملات مصنوعات فلزی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

سبد میلگرد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

سلف

16,700

17,000

504

1512

504

سبد میلگرد مخلوط

ذوب آهن اصفهان

سلف

16,650

16,909

1056

3168

1056

سبد میلگرد

12تا32A3-

ذوب آهن اصفهان

سلف

16,600

17,092

10000

20000

10000

گزارش بازار فولاد داخلی به نقل از برخی کانال های تلگرامی

اصفهانی از کارشناسان بازار فولاد معتقد است: گفتنی است که پایان وقت اداری امروز سمت و سوی اعلام قیمتها در برخی از مبادی این حوزه با تشدید روند افزایشی مواجه شد که این مسئله حتا موجبات غافلگیری برخی دیگر از مبادی را در پی داشت؛ بطوریکه بدون تغییر قیمت و برای روشن تر شدن موضوع، فروش خود را به فردا موکول کردند. دامنه نوسانات ایجاد شده در این حوزه، صرفنظر از فولاد کاوه تیکمه داش؛ بین 5 تا 60 تومان افزایش قیمت بوده است که البته در خلال تهیه این گزارش در برخی مبادی یا همچنان ادامه داشت و یا فروش بسته و به فردا موکول شد.

فولاد سپهرایرانیان : ثابت؛ میانه روز 20 تومان افزایش قیمت

فولاد قزوین و پارس آرمان : ثابت؛ میانه روز 10 تومان افزایش قیمت

ذوب آهن اصفهان : برخی مبادی غیر رسمی برخی سایزها 20 تومان افزایش قیمت؛ برخی مبادی رسمی 30 الی 45 تومان افزایش قیمت.

فولاد ابهر : ثابت

فولاد آناهیتا : ثابت

فولاد کویر کاشان : 30 الی 40 تومان افزایش قیمت نسبت به آخرین اعلام رسمی خود تاریخ شانزدهم آذر ماه؛ نهایتا توقف فروش.

آریان فولاد : ثابت

پولاد نورد شیراز : 20 الی 30 تومان افزایش قیمت

فولاد خرم آباد : ثابت

فولاد نوین ابهر : ثابت

مجتمع فولاد ظفر بناب : 5 تومان افزایش قیمت؛ میانه روز 10 تومان افزایش قیمت؛ مجددا 20 تومان افزایش قیمت

فایکو : ثابت

نورد فولاد گلستان : ثابت

صبا فولاد زاگرس : ثابت

فولاد ارگ تبریز : 25 تومان افزایش قیمت؛ مجددا 30 تومان افزایش قیمت

صنایع فولاد کرمان (بردسیر) :ثابت؛ میانه روز 10 تومان افزایش قیمت

فولاد اردبیل : برخی سایزها 20 تومان افزایش قیمت

فولاد امیرکبیر خزر : ثابت

آذر چلیک تبریز : 40 تومان افزایش قیمت

مجتمع فولاد صنعت بناب : ثابت

پرشین فولاد : ثابت؛ میانه روز 20 تومان افزایش قیمت

آذر فولاد امین تیکمه داش : 40 تومان افزایش قیمت

مجتمع ذوب آهن ونورد کرمان : 5 تا 15 تومان افزایش قیمت

فولاد معراج کردکوی : 50 تومان افزایش قیمت

درپاد تبریز :ثابت؛ میانه روز 20 الی 25 تومان افزایش قیمت

فولاد آذربایجان : ابتدای روز 20 تومان افزایش قیمت ولی سپس 35 تومان کاهش قیمت؛ مجددا 15 تومان افزایش قیمت؛ برآیند این نوسانات ثابت نسب به اعلام دیروز.

فولاد صدر لرستان : 10 الی 20 تومان افزایش قیمت

فولاد شمس سپهر : ثابت

فولاد احرامیان یزد : 10 تا 60 تومان افزایش قیمت

فولاد بافق یزد : 30 الی 45 تومان افزایش قیمت

فولاد کاوه تیکمه داش : 110 تومان افزایش قیمت

موارد فوق در حالی است که بازار ورق، امروز هم توافقی و کمی رو به تعدیل است. شنیده شد ورق سیاه مبارکه امروز در برخی مبادی حدود 10 الی 30 تومان و انواع ورق 2 میل در مبادی شمال و جنوب کشور 5 الی 10 تومان؛ با کاهش قیمت توام بوده است. حوزه قوطی و پروفیل هم پیرو بازار ورق ثابت و توافقی اعلام شده است.

شنیده شد حوزه ناودانی و نبشی هم امروز در بیشتر مبادی فروش، ثابت اعلام شده است؛ تعداد معدودی از مبادی این حوزه هم مثل فولاد ناب تبریز، حدود 20 تا 40 تومان محصولات خود را امروز با افزایش قیمت اعلام کرده اند.

در خصوص تیرآهن ذوبی اصفهان هم امروز، شنیده ها حاکی از عدم تغییرات محسوس و ثبات نسبی در بیشتر مبادی فروش است؛

بازار میلگرد اما همچنان تحت تاثیر رفتار هیجانی و افزایش پی در پی و بدون ترمز نوردی ها، ادامه دارد؛ صعودی که حالا قسمتی از آن به اذعان برخی از فعالان این حوزه بدون برنامه‌ریزی و شتابان صورت گرفته و با توجه به عدم تناسب بین تقاضای موثر و تقاضای فعلی، بطور حتم نمیتواند پایدار باقی بماند و از اینرو انتظار کاهش زود هنگام پس از فروکش نمودن تقاضاهای هیجانی دور از انتظار نخواهد بود.

از طرفی از طریق چیلان با خبر شدیم امروز نشست دیگری بین تولیدکنندگان حوزه میلگرد برگزار شده که در آن تولیدکنندگان این حوزه دو تصمیم مهم گرفته اند؛ یکی ایجاد کمپینی به نام «شمش بی کیفیت و بدون فاکتور نمی خریم» و دیگر اینکه تصمیم به «رتبه بندی تولیدکنندگان مقاطع طویل» گرفته اند؛ دقایقی پس از اعلام نتایج این نشست؛ فولاد کویر کاشان فروش خود را متوقف نمود، بطوریکه بنظر میرسد عدم التزام اکثر تولیدکنندگان این حوزه به وعده داده شده هفته پیش در نشست قبلی آنها که مبتنی بر افزایش حداکثری 20 الی 30 تومانی قیمت میلگرد و اجتناب از رفتار هیجانی در هفته جاری بوده است؛ اینطور به مخاطب القاء میشود که شاید این انجمن سیاست دوگانه ای را پیش گرفته باشد و اتفاقاتی در زیر پوست این حوزه در شرف وقوع است که ما از آن بی خبریم. جالب اینجاست که در نشست امروز هم بر ضرورت عدم افزایش قیمت هیجانی تاکید شده است. از طرفی پیرو اعلام نتایج این نشست، برخی از مبادی فروش مجددا برای افزایش مجدد و معنی دار قیمتها خیز برداشتند و به روند افزایشی قیمتها مجددا شدت دادند، بطوریکه به عنوان مثال شنیده شد رویداد جالب دیگر افزایش 110 تومانی فولاد کاوه تیکمه داش است که تعجب فعالان این حوزه را برانگیخته است.

استنباط نویسنده از خیز دوباره افزایش قیمت ها توسط تولیدکنندگان این حوزه به دو دلیل عمده میتواند باشد:

1 - با توجه به اینکه تولیدکنندگان این حوزه، خود به فراز و فرود های این بازار و بطور کلی به پروسه موج سازی های صورت گرفته این حوزه اشراف کامل دارند؛ در تلاش هستند تا قیمتهای افزایش یافته کنونی را با افزایش مجدد، در محدوده فعلی تثبیت نمایند.

2- با توجه به مهمترین مصوبه امروز تولیدکنندگان این حوزه که شامل "درجه بندی تولیدکنندگان این حوزه از لحاظ کیفیت محصولات آنها" میباشد؛ اگر این طرح آنطور که گفته شده، اجرایی و پیاده سازی شود؛ بصورت خودکار، تولیدکنندگان این حوزه تلاش می نمایند تا با خرید شمش مرغوب، نام تجاری خود را در دسته A قرار دهند که در نتیجه شمش مصرفی برای آنها گرانتر تمام خواهد شد

از سوی دیگر ؛ شنیده شد با شدت گرفتن نارضایتی های کانالهای نظارتی برخی از ناظران سازمان ها و نهادهای ذی ربط؛ در خصوص افزایش بی رویه محصولات فولادی و بخصوص وضیعت امروز بازار میلگرد؛ برخی از مدیران اتحادیه های استانی در حال رایزنی و مکاتبه با مسئولین بلند پایه سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده و درصدد ساماندهی و رسیدگی و نظارت بر اوضاع فعلی هستند.

آنچه که از محتوای این گزارش شنیده شد حکایت از ابراز نارضایتی از تحرکات اخیر برخی از نمایندگان فروش واحدهای تولیدی در جهت بازارسازی های بی رویه و افزایش قیمت بی ملاحظه و بدون دلیل منطقی در این حوزه را دارد؛ در ادامه این گزارش آمده است که با توجه به بارش وسیع برف و باران در 19 استان کشور و افزایش برودت هوا که حکایت از به حداقل رسیدن تقاضا در سمت مصرف‌کننده واقعی دارد؛ و با توجه به اینکه عمده مواد اولیه این محصول فولادی مدتی است که در داخل کشور تهیه و توزیع میشود؛ توجیه افزایش قیمت جهانی فولاد در خصوص افزایشهای پی در پی و بی رویه محصولات این حوزه منطقی نبوده و از مسئولین این سازمان تقاضای رسیدگی و نظارت بیشتر در این حوزه را خواستار شدند.

زیر پوست بازار پتروشیمی ها در هفته گذشته

به گزارش کارگزاری آبان در دو هفته اخیر شاهد ثبات نسبی قیمت ها در بازار داخلی محصولات پلیمری و شیمیایی بودیم که با رشد محسوس حجم عرضه ها و تقویت حجم معاملات در بورس کالا همراه شد. رشد قیمت دلار ، ثبات نسبی قیمت های جهانی در کنار تمایل آن ها به رشد در کنار افزایش قیمت های پایه در بورس کالا را می توان مهمترین ویژگی های بازار در این بازه زمانی به شمار آورد هرچند که افزایش حجم عرضه ها به نسبت هفته های اخیر ، تا حدودی خوش بینانه بوده یعنی شرکت های پتروشیمی تلاش کردند تا عرضه های بیشتری را در بورس کالا به ثبت برسانند. این در حالی بود که خریداران نیز از ترس رشد بیشتر قیمت های پایه در کنار افزایش بهای ارز آزاد، تمام تلاش خود را بر افزایش حجم خرید خود معطوف داشتند تا در نهایت شاهد بودیم که هفته ای بسیار مطلوب در تجربه بورس کالا به ثبت برسد. با توجه به رشد محسوس عرضه ها و تقویت جدی حجم معاملات ، به نظر می رسد که خبرهای دیگری نیز وجود داشته باشد.

شنیده ها حکایت از آن دارد که از این پس صادرات محصولات پتروشیمی که در بورس کالا در حال داد و ستد است همچون پلیمرها و یا محصولات شیمیایی پس از سه دوره عرضه در بورس و عدم معامله ، مجوز صادرات پیدا می کند. این در حالی است که تاکنون هیچ نهاد رسمی و حتی صنفی در خصوص اجرایی شدن این قانون توضیح دقیقی نداده ولی رفتار فعالان بازار و برخی دست اندرکاران از قریب الوقوع بودن اجرای آن خبر می دهد. به عنوان مثال حمید حسینی رئیس انجمن صادرکنندگان محصولات نفتی و پتروشیمی در مصاحبه ای با روزنامه دنیای اقتصاد از اجرایی شدن آن انتقاد کرده و گفت: اخیراً قانونی برای مجتمع های پتروشیمی وضع شده که اگر طبق این قانون عمل نکنند با مشکل مواجه می شوند. وی تصریح کرد: این بند قانونی مبنی بر آن است که پتروشیمی ها کالا و محصولات خود را حتماً باید در بورس کالا عرضه کنند و فقط در این صورت است که می توانند کالای خود را در صورت عدم خرید به بازارهای جهانی صادر کنند. این صحبت ها دقیقاً تبصره بند الف ماده ٢ آئین نامه اجرایی ماده ٣٧ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است که در سال ٩١ تصویب شده ولی در سال ٩٤ دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ شده است هرچند که هنوز هم در خصوص عملیاتی شدن آن حرف و حدیث های بسیاری به گوش می رسد اما این ماده قانونی چیست.

آیین نامه اجرایی ماده (٣٧) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور:

ماده ٢- وضع هرگونه عوارض بر صادرات کالاها و خدمات به استثنای کالاها و خدمات یارانه‌ای، مواد خام و کالاهای با ارزش افزوده پایین ممنوع است. کالاهای یارانه‌ای، مواد خام و کالاهای با ارزش افزوده پایین صرفاً در قالب این آیین‌نامه و منوط به رعایت شرایط زیر می‌توانند مشمول عوارض صادراتی گردند:

الف- وضع عوارض مزبور موجب مازاد عرضه در بازار داخل نشود.

تبصره- برای کالاهای پذیرش شده در بورس کالا، مازاد عرضه صرفاً بر اساس فرآیند عرضه و تقاضای کالا در عرصه (رینگ) داخلی بورس مزبور تعیین می‌شود به گونه‌ای که اگر پس از عرضه در سه نوبت متوالی به قیمت متناسب، تقاضا وجود نداشته باشد، مازاد عرضه احراز می‌شود. برای سایر کالاها مازاد عرضه مبتنی بر تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسب مورد با کسب نظر وزارت جهاد کشاورزی و اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

با توجه به این موارد می توان افزایش محسوس حجم عرضه ها در هفته گذشته را در همین چارچوب ارزیابی کرد یعنی پتروشیمی ها برای در امان ماندن از محدودیت های این قانون ، تلاش کرده اند تا با افزایش عرضه ، حجم کالای معامله نشده را افزایش داده تا بتوانند در نهایت آن را صادر کنند. با توجه به این اوضاع ممکن است حجم عرضه ها در بورس ، باز هم بالا باقی بماند که نکته قوت بزرگی برای حجم خرید در بورس کالا به شمار می رود.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در دو هفته اخیر:

- افزایش ١٠.٦٣ درصد حجم عرضه پلیمرها در هفته گذشته به نسبت هفته پیش از آن و ثبت ٨٢ هزار تن عرضه ، که بالاترین حد از اواسط اسفندماه سال گذشته به شمار آمده و نشان دهنده جذابیت محسوس و غیرمنتظره عرضه در بورس کالا است.

- افزایش ١٣.١ درصدی حجم تقاضا در بورس کالا و ثبت تقاضایی نزدیک به ١٦٧ هزار تن که رقم چندان بالایی به شمار نیامده ولی نشان دهنده کم رمقی واسطه گری و سفته بازی و حضور خریداران اصلی است.

- افزایش ١٤.٠٨ درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقمی نزدیک به ٧٢ هزار و ٦٠٠ تن که بالاترین حد از اواسط اسفندماه سال گذشته تاکنون به شمار می آید.

- ثبت ٢ برابری تقاضا در برابر عرضه ها که از ثبات کلی بازار خبر داده همچنین نشان می دهد که اوج تقاضا تنها در چند گرید محدود تجمیع پیدا کرده است.

- معامله ٨٨.٤٨ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا که از آرامش کلی این بازار و همچنین جذابیت خرید خبر می داده و بالاترین حد در ٤ هفته اخیر محسوب می شود.

- افزایش بسیار قدرتمند حجم عرضه ، رشد منطقی تقاضا و افزایش اعجاب آور حجم معاملات که خود از رخدادهایی پشت پرده در بازار خبر می دهد.

- بروز شایعاتی بسیار در خصوص اجرایی شدن تبصره بند الف ماده ٢ دستورالعمل اجرایی ماده ٣٧ قانون رفع موانع تولید که می تواند مانعی بر سر راه صادرات محصولات پتروشیمی به شمار بیاید.

- ثبات نسبی قیمت ها در بازار آزاد پلیمرها که از ثبات این بازار حکایت داشته هرچند که جهت گیری نسبی آن در طول دو هفته اخیر افزایشی بوده و احتمالاً این روند ادامه یابد.

- انتظار بازار برای اعلام قیمت های پایه جدید در هفته پیش رو که با رشد جدی قیمت دلار ، بسیاری از اهالی بازار منتظر رشد بیشتر قیمت ها در بورس کالا هستند.

- کاهش تمایل به خرید در بازار آزاد به دلیل رشد حجم عرضه ها در بورس کالا و به رغم وجود موجودی انبارهای بالا در بازار آزاد

- افزایش ١٧.٧٤ درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا و عرضه ٣٣ هزار و ٤٣٠ تن که بالاترین حد در ٤ هفته اخیر است.

- رشد ٢٨.١٢ درصد تقاضای محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت ٣٣ هزار و ٤٣٠ تنی تقاضا که رقم متعادلی محسوب می شود.

- افزایش ٥٩.٢٢ درصد حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت داد و ستد ٢٦ هزار و ١١٥ تنی که بالاترین حد در ٥ هفته اخیر به شمار می رود.

- خودنمایی مجدد تقاضا در کنار افزایش عرضه ها که نشان دهنده خودنمایی مجدد خریداران است هرچند که همچون بازار پلیمرها ، خریداران تلاش کردند تا حجم بالاتری را خریداری کنند.

- دورنمای رو به رشد بازار محصولات پتروشیمی هرچند که انتظار رشد قیمت هایی محسوس در برخی گریدها چندان هم دور از ذهن نیست.

بورس انرژی:

معامله 1000 تن سوخت هوایی و 3000 مترمکعب حلال 402 در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (شنبه 20 آذر ماه 95)، در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در کلیه نمادهای فعال 38،512 قرارداد با ارزش 133 میلیارد و 363 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

امروز در بازار فیزیکی نیز کالاهای متانول پتروشیمی زاگرس و گاز بوتان، پروپان و گاز مایع صنعتی و برش سنگین پتروشیمی بندر امام در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش نفت شازند به مقصد افغانستان، نفت گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت تبریز به مقصد جمهوری نخجوان، حلال 402 پالایش نفت اصفهان و سوخت هوایی (ای تی کی) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت اراک به مقصد ارمنستان در رینگ بین‌الملل مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌‌‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 9،733 تن به ارزشی بیش از 112 میلیارد و 505 میلیون ریال بود.

امروز همچنین بازار برق بورس انرژی ایران نیز، شاهد معامله 12،305 قرارداد معادل 174،600 مگاوات ساعت به ارزشی بیش از 61 میلیارد و 716 میلیون ریال بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/10/18، 95/10/19 و 95/10/20 و بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 95/10/18 گشایش یافتند و در پایان جلسه معاملاتی امروز نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/09/24 متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز گردید.

در مجموع ارزش کل معاملات امروز در بورس انرژی ایران به 307 میلیارد و 585 میلیون ریال بالغ گردید.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی آتی (یکشنبه 21 آذر ماه 95)، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 402 پالایش نفت تبریز، حلال 402 و پنتان پالایش نفت کرمانشاه و قطران ذوب آهن اصفهان در رینگ داخلی و میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه خواهند شد

در بازار آتی سکه چه گذشت؟

حجم معاملات آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به ۴۵ هزار و ۲۲۳ قرارداد و ارزش آن به بیش از۵ هزار و ۳۹۴ میلیارد ریال رسید که نسبت به معاملات هفته گذشته رشد ۶۵ درصدی را تجربه کرد؛ چرا که حجم معاملات طی هفته ماقبل به ۲۷ هزار و ۳۷۸ قرار داد رسیده بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ معاملات سکه در بازار نقدی و آتی سکه در حالی هفته گذشته به پایان رسید که قیمت سکه و ارز نوسان زیادی را تجربه نکرد.

به این ترتیب در بین سررسیدهای فعال بازار آتی سکه، بیش‌ترین حجم معاملات با ۳۲ هزار و ۱۳۹ قرارداد به معاملات تحویل شهریور ماه سال آینده اختصاص داشت تا ارزش این سررسید به بیش از۳ هزار و ۸۶۴ میلیارد ریال برسد. این در شرایطی است که سررسید تیر ماه سال جاری با ۸ هزار و ۳۲ قرارداد و ارزش بیش ۹۵۱ میلیارد ریال در جایگاه دوم قرار گرفت. همچنین سکه تحویل دی ماه نیز با حجم سه هزار و ۱۰۲ قرارداد و به ارزش بیش ۳۵۲ میلیارد ریال در جایگاه سوم ایستاد.

سکه تحویل اردیبهشت ماه سال آتی نیز با یک هزار و ۱۴ قرارداد و ارزش ۱۱۸ میلیارد ریال در جایگاه چهارم و همچنین سکه اسفند ماه نیز با ۹۳۶ قرارداد به ارزش بیش از ۱۰۷ میلیارد ریال در جایگاه پنجم معاملات قرار گرفت.

در آخرین روز هفته چه گذشت؟

بازار نقدی سکه هفته اخیز از ثبات نسبی در مقایسه با هفته های گذشته برخوردار بود و قیمت ها تا حدودی و با شیب آرام در جهت کاهش حرکت کرده بود.

البته در بازار آتی سکه بورس کالای ایران نیز شرایط متفاوت بود و با وجود این که ارزش طلای جهانی طی روز پنجشنبه در محور با ثباتی قرار داشت، بهای سکه روند قیمتی متفاوتی را تجربه کرد.

بر این اساس در معاملات پنجشنبه اخیر بورس کالای ایران قرارداد تحویل دی با قیمت یک میلیون و ۱۴۱ هزار تومان معامله شد و رشد۰/۰۷درصدی را در این روز تجربه کرد. همچنین سکه تحویل اسفند با قیمت یک میلیون و ۱۵۵هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با کاهش۰/۰۵ درصدی نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته رو به رو شد. این در شرایطی است که سکه سررسید اردیبهشت ماه با افت ۰/۰۸ درصدی با قیمت یک میلیون و۱۷۱هزار تومان معامله شد. همچنین سکه تحویل تیر ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۸۶ هزار تومان، کاهش ۰/۰۳ درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل شهریور ماه سال آتی با قیمت یک میلیون و ۲۰۵ هزار تومانی معامله شد و ۰/۱۲ درصد افت قیمت را در این روز تجربه کرد.

رشد ۷۵ درصدی حجم معاملات گواهی سپرده سکه

هفته اخیر در مجموع ۱۱۶ قطعه سکه بهار آزادی به ارزش یک هزار و ۳۰۷ میلیون ریال در قالب گواهی سپرده در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که نسبت به معامله ۶۶ سکه در هفته ماقبل، رشد ۷۵ درصدی را تجربه کرد. هفته گذشته ۱۱۶ سکه در ۲۴ نوبت مورد معامله قرار گرفت که بررسی ها نشان می دهد که در پنج روز معاملاتی هفته گذشته قیمت ها در سه روز نزولی و طی دو روز صعودی بوده است.

بیشترین حجم معاملات در روز چهارشنبه با انعقاد ۲۴ سکه طلا به ارزش ۲۷۱ میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که کمترین حجم معاملات طی روز یکشنبه هفته گذشته با ۲۲ معامله و ارزش حدود ۲۴۸ میلیون ریال ثبت شد.

همچنین امروز نیز حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران به ۲۱ سکه و ارزش ۲۳۸ میلیون ریال رسید.

به اعتقاد کارشناسان، معاملات سکه در بورس کالا در بستری امن، شفاف و آنلاین، می تواند در بین معامله گران و فعالان بازار طلا اطمینان خاطر ایجاد نماید و دغدغه حمل و نگهداری فیزیکی سکه طلا که یکی از نگرانی های مهم دارندگان سکه طلا است را برطرف کند. از سویی معامله این اوراق نیز بدون هر گونه مراجعه فیزیکی به فروشندگان سکه طلا صورت می گیرد که می تواند بعضاً نگرانی های حاصل از جعل و تقلبی بودن سکه را نیز کاملا مرتفع کند.

خبر:

« آپشن »، ابزاری جذاب برای افزایش اطمینان خارجی ها به بازار سرمایه

توسعه ابزارهای مشتقه کالایی علاوه بر گسترش دامنه دارایی‌ها، به پوشش ریسک خریداران و فروشندگان در صنایع مختلف کمک خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وجود ابزارهای مالی گوناگون در بازار سرمایه، انگیزش و مشارکت بیشتر معامله گران و سرمایه گذاران را در تأمین منابع مالی فعالیت های اقتصادی به همراه خواهد آورد، در این راستا عملکرد بورس کالای ایران در طراحی و بکارگیری ابزارهای مالی همچون معاملات آتی، سلف، سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و همچنین راه اندازی قراردادهای آپشن در آینده ای نزدیک، قابل قبول بوده و این تنوع ابزارهای مالی از نظر ترکیب ریسک و ماهیت سود، می تواند گروه های مختلفی را به سوی خود جذب کند.

استاد صاحب کرسی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و مولف کتاب «ابزارهای مشتقه مالی» با بیان مطلب فوق گفت: توسعه ابزارهای مشتقه کالایی علاوه بر گسترش دامنه دارایی‌ها، به پوشش ریسک خریداران و فروشندگان در صنایع مختلف کمک خواهد کرد.

دکتر مهدی تقوی در رابطه با گسترش ابزارهای مالی در بازار سرمایه گفت: گسترش این ابزارها سبب اقبال معامله گران به این حوزه شده و نقدشوندگی این بازار را تا حد قابل‌قبولی تضمین خواهد کرد.

ابزار شناخته شده بورس های دنیا در ایران

وی به راه اندازی قراردادهای آپشن در بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: اگر چه این‌گونه ابزارها که در ایران، جدید و تقریبا ناشناخته‌اند اما در بورس‌های پیشرفته، بسیار جاافتاده و پرکاربرد است، به این ترتیب با راه اندازی چنین بازاری می توانیم شناخت بیشتری به معامله گران دهیم؛ پس امر آموزش در خصوص راه اندازی ابزارهای مالی جدید، بسیار مهم تلقی می شود.

تقوی در ادامه به مزیت های معاملات آپشن اشاره کرد و افزود: با راه اندازی معاملات آپشن علاوه بر اینکه ابزار کارآمدی برای پوشش ریسک معاملات در اختیار فعالان بازار قرار می‌گیرد، به نظر می رسد این ابزار مالی بتواند برای سرمایه گذاران خارجی که قصد ورود به بازار سرمایه ایران را دارند جذاب باشد چراکه کاهش ریسک سرمایه گذاری ها از فاکتورهای اصلی قرارداد آپشن است.

به گفته وی، برای سرمایه‌گذاران خارجی، موانع مربوط به ابزارهای مالی و برخی مقررات بسیار اهمیت دارد بنابراین با ایجاد چنین ابزارهای و کاهش ریسک می توان شرایط اطمینان معامله گران خارجی به بازار سرمایه ایران را نیز فراهم کرد.

وی ادامه داد: همچنین پوشش ریسک بنگاه‌های اقتصادی، کاهش هزینه‌های تامین مالی، افزایش بازده دارایی‌ها، تعدیل سریع ساختار جریان نقدی دارایی‌ها و معافیت‌های مالیاتی را می‌توان از مهمترین مزیت های راه اندازی معاملات آپشن در بورس کالای ایران برشمرد.

تفاوت آتی و آپشن

وی در پاسخ به این سوال که معاملات آپشن و آتی چه تفاوتی با هم دارند پاسخ داد: قراردادهای آتی(futures contract)نوعی ابزار مشتقه است که قابلیت خرید و فروش در بازارهای مالی را دارد. در این قرارداد فروشنده توافق می‌کند در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را در عوض قیمتی که اکنون تعیین می‌کنند به خریدار تحویل دهد که این قرارداد نقش بسیار مهمی را نیز ‌در کنترل ریسک بازی می‌کنند.

تقوی اظهار داشت: اما آپشن (Option)، قراردادی است بین یک خریدار و یک فروشنده به نحوی که خریدارOption، حق خرید یا فروش یک دارایی مشخص را در یک قیمت توافقی و تا یک زمان معین، از فروشنده خریداری کرده و مبلغی برای در اختیار داشتن این حق تا آن زمان می‌پردازد.

تقوی در پاسخ به این سوال که چه عواملی بر ارزشOptionتاثیر خواهد گذاشت گفت: ارزشOptionتابع پارامترهای متعددی از جمله ارزش دارایی پایه از جمله ارز، کالا، نرخ بهره و شاخص سهام است و در این معاملات ، قابلیت ها و کاربردهای متنوع و منحصر به فرد به عنوان یک ابزار قدرتمند در کنترل ریسک سرمایه گذاری و ایجاد سودآوری در شرایط مختلف نوسانات بازار بررسی می شود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24