Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در جلسه معاملاتی آتی (یکشنبه ٢٨ آذر ماه ٩۵)، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، کالای متانول پتروشیمی زاگرس، میعانات گازی پالایش گاز ایلام، گاز مایع، بوتان و پروپان صنعتی و برش سنگین پتروشیمی بندر امام و برش سنگین پتروشیمی شازند در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین الملل بازار فیزیکی عرضه خواهند شد...

جرقه جدید در بازار فولاد

بورس24 :هنوز بازارهای کالایی کم رمق است.رفت و برگشت قیمت ها در بازار فولاد در روز چهارشنبه تجربه شد یعنی در ساعات اولیه فعالیت بازار با کاهش قیمت ها رو به رو بودیم ولی در ساعات پایانی فعالیت ها ، باز هم جرقه های مهمی از رشد قیمت ها ملاحظه شد ولی نتوانست تمامی بازار را با خود همراه سازد. این رفت و برگشت قیمتی بیشتر نگرانی ها را در بازار فولاد افزایش می دهد هرچند که رشد قیمت دلار را بهانه کرده باشد. در بازار محصولات شیمیایی با افزایش حجم عرضه ها شاهد کاهش واسطه گری و خرید توسط مصرف کنندگان نهایی بودیم هرچند که جهش 20 درصدی بهای نرمال بوتانول خود به اندازه کافی خبرساز بود ولی تنها بخش کوچکی از بازار با جهش قیمتی رو به رو شد. در بازار آزاد پلیمرها ولی هنوز کاهش قیمت ها تجربه می شود و هنوز تغییر جهت مهم و محسوسی را شاهد نبودیم.

امشب بیانیه فدرال رزرو منتشر می شود یعنی ممکن است نرخ بهره امریکا افزایش یافته و متعاقب آن ارزش طلا کاهش یافته و ارزش دلار نیز سیگنال مهمی برای تقویت بدست آورد. این در حالی است که مدت هاست بازار دلار با افزایش ارزش رو به رو شده یعنی خود را برای افزایش نرخ بهره آماده کرده هرچند که نوساناتی را در روزهای اخیر تجربه می کند. بهتر است منتظر باشیم و ببینیم که فدرال رزرو چه برنامه ای را برای بازارهای کالایی طرح ریزی کرده است.

سردرگمی یا سرگیجه در بازار فولاد

در ابتدای آغاز به کار بازار شاهد بودیم که بهای مصنوعات فولادی از سمت بخش های مختلف بازار با کاهش رو به رو شد ولی در ادامه فعالیت بازار ، باز هم شاهد رشد قیمت بودیم هرچند که از سمت بدنه غالب بازار ، مورد حمایت قرار نگرفت.

روز چهارشنبه بازار فولاد فعالیت های خود را دیرهنگام آغاز کرد هرچند که افزایش تقاضا و گونه ای رقابت برای خرید بیلت ( بلوم ) 150 در 150 فولاد خوزستان ، موجب شد که قیمت ها با تأخیر اعلام شده همچنین افزایش نسبی قیمت دلار در بازار نیز برخی خوش بینی ها را به رشد قیمتی برانگیخت. این در حالی بود که اعلام کاهشی بهای برخی از مصنوعات فولادی از سمت کارخانجات اصلی موجب شد تا بازار خود را برای کاهش قیمت ها آماده کند. از طرف دیگر برخی رفتارهای قیمتی از سمت برخی از فروشندگان که شاید از سمت رشد تقاضا نیز مورد حمایت قرار گرفت ، در نهایت موجب شد تا برخی از کارخانجات ، فروش خود را متوقف کرده و اقدام به افزایش قیمت ها کنند. همین مطلب کافی بود تا بخش بزرگی از بازار نسبت به افت قیمت ها تردید کرده یعنی رشد نرخ ها را محتمل ببینند بنابراین از اعلام گسترده قیمت ها برای فروش امتناع کرده و توقف فروش و یا افزایش قیمت ها را اعلام کنند.

این رفت و برگشت قیمتی در کنار خودنمایی خوش بینی ها و بدبینی ها در نهایت سردرگمی در بازار را موجب شد تا جایی که بتوان حتی از نام سرگیجه قیمتی در بازار استفاده کرد. از سوی دیگر بخش دیگری از عرضه کنندگان که کالا در انبار داشتند نیز بی توجه به این وضعیت ، تلاش کردند تا با اعلام توافقی قیمت ها ، حداکثر مشتری را برای خود بدست آورده تا شاید به کمک رقابت منفی بتوانند موجودی انبارهای خود را در ضعف تقاضا به فروش برسانند.

با توجه به این موارد نمی توان به صراحت در خصوص واقعیت های بازار سخنی گفت زیرا از یک سو تقاضای نهایی از سمت بدنه مصرف کننده فولاد تغییر چندانی نداشته اگرچه به نسبت ماه های گذشته بهبود مختصری را تجربه می کند ولی واقعیت آن است که تقاضای مؤثر نه پتانسیل خودنمایی چندانی داشته و نه می تواند با نرخ های موجود خود را تطبیق دهد. این در حالی است که هنوز هم تلاش های بسیاری برای رشد قیمت ها به کار گرفته می شود ولی نمی توان از افزایش قدرتمند قیمت ها دفاع کرد.

تمامی موارد فوق در کنار تعطیلی روز شنبه تنها به نگرانی ها در بازار فولاد دامن می زند چون رفت و برگشت قیمتی در کنار وجود عرضه در نقاط مختلف کشور ، توان چندانی را برای بازارسازی بر جای نگذاشته همچنین بسیاری از واسطه ها ، هم اکنون در سود هستند یعنی با قیمت های کمتری کالاهای خود را خریداری کرده اند بنابراین در صورت وجود تقاضا حتی در نرخ هایی پایین تر از بازار قطعاً اقدام به فروش خواهند کرد که پتانسیلی در برابر رشد قیمت ها بوده و همچنین به سرعت تقاضا را تغذیه کرده و اجازه مانور چندانی در بازار ایجاد نمی کند.

تمامی این موارد در حالی است که همین رشد قیمتی هرچند کژ دار و مریز ممکن است از واقعیت های پشت پرده دیگری حکایت کرده که هم اکنون نه شواهدی از آن در دسترس است و نه می توان به صراحت در مورد آن سخن گفت. بهتر است ادامه بازار را در هفته آینده رصد کنیم تا شاهد بتوان با دقت و اعتماد بیشتری در خصوص این بازار اظهارنظر کرد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات صنعتی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

شمش 1000p-99.75

آلومینیوم المهدی

نقدی

73,087

73,087

1000

100

100

تختال C

فولاد هرمزگان جنوب

سلف

16,300

16,300

15000

8500

8500

شمش بلوم (150*150)5SP

فولاد خوزستان

سلف

15,300

15,409

25000

34100

25000

سبد میلگرد 32تا10-A3

فولاد آذربایجان

نقدی

16,900

-

110

0

0

تختال C

فولاد هرمزگان جنوب

سلف (مچینگ)

16,300

16,300

0

6500

6500

بازار شمش فولاد ، چه خبر ؟؟؟

به گزارش کانال تلگرامی دیده بان فولاد؛ روز چهارشنبه همانطوری که مطلع هستید شمش فولاد خوزستان در بورس کالا بصورت رقابتی معامله شد که چند ویژگی منحصر بفرد داشت :

در اطلاعیه عرضه عنوان شده بود 10 هزار تن + 30 هزار تن افزایش عرضه که در مجموع 40 هزار تن می شد تقاضای ثبت شده در قبل از معامله 39000 تن بود که در نهایت این واحد بر خلاف آگهی عرضه کلا 25 هزار تن محصول شمش به بازار آورد که با قیمت میانگین 1540 تومان معامله شد حالا چرا در میزان افزایش عرضه تجدید نظر و کم شده ؟؟؟ ما نمی دانیم !!!

از میزان معامله انجام شده بورس حجم 5000 تن توسط یک واحد تولیدی انجام شده که مطلعین آن را خرید بصورت ال سی ( اعتباری ) می دانند جالب اینجاست که فروش اعتباری فولاد خوزستان سه ماهه است ولی بعضی آگاهان بازار می گویند برخی واحد تولیدی به عنوان خریدار گاها تمدیدهای شش تا 9 ماهه هم داشته که باز هم در این خصوص نظر خاصی نداریم در موارد اینگونه چندان نمی شود به معامله و قیمت کشف شده آن توجه کرد چرا که گاهی شمش ها ی اعتباری به دلیل قدرت نقدشوندگی در بازار زیر قیمت هم معامله می شود بطور مثال روز گذشته در بازار شمش فولاد خوزستان با قیمت تمام شده 1580 تومان به واحدهای تولیدی پیشنهاد می شد

از میزان حجم معامله شده روز چهارشنبه 20 هزار تن در قبال مطالبات بستانکاران بوده که احتمالا خریداران به دلیل سرعت در فروش و تبدیل کالا به پول قیمت های جذابی را به خریداران پیشنهاد خواهند کرد و این مغایر با روح جلسات هم اندیشی است چون قابل کنترل در بازار نخواهد بود مگر آنکه طی توافقی این حجم یاد شده در اختیار تعاونی ها ی وابسته قرار گیرد

کارخانجات تولیدی شمش به دلیل ضعف نقدینگی جاری در بازار مطالبات زیادی از تولید کنندگان مقاطع دارند که بر حسب نوع واحد تولیدی شمش ( دولتی یا خصوصی )حجم مطالبات متغیر است علت رغبت واحدهای بزرگ تولیدی به استفاده از شمش های گران قیمت علاوه بر کیفیت بیشتر به همین نوع تسویه مرتبط است چرا که با تمدید فعلا گذران روزگار می کنند

در نهایت در بازار روز چهارشنبه قیمت شمش تا این لحظه تقریبا همانند روز گذشته اعلام شد ولی گزارشات حاکی است که متقاضیان به دلیل عدم فروش مناسب در بخش محصول نهایی تولید ( میلگرد ، نبشی و... ) فعلا خرید خود را به روزهای آتی موکول کرده اند که البته دو عامل تعطیلی روز شنبه و همچنین حضور بازار در ایام پایانی ماه نیز مزید علت هم هست

گزارش بازار فولاد داخلی به نقل از برخی کانال های تلگرامی

اصفهانی از کارشناسان بازار فولاد معتقد است: بازار ورق روز چهارشنبه هم همچنان توافقی با شیب ملایم کاهشی در برخی مبادی گزارش شده است.

انواع ورق 2 میل در انبارها، توسط برخی از مبادی فروش روز چهارشنبه ثابت شنیده شد. همچنین انواع ورق 2 در مبادی شمال و جنوب کشور تقریبا ثابت و در برخی مبادی با 5 تومان کاهش قیمت توام بوده است.

شنیده شد انواع ورق سیاه مبارکه در انبار تهران توسط برخی از نمایندگان فروش حدود 10 الی 20 تومان و از مبدا حدود 20 تا 30 تومان با کاهش قیمت توام بوده است.

برخی از نمایندگان فروش مجتمع گیلان نیز انواع ورق این واحد تولیدی را ثابت اعلام کردند.

در حوزه قوطی و پروفیل، با توجه به اینکه چند روزی بود که علیرغم کاهش 30~40 تومانی و پلکانی ورق 2 میل، قیمت محصولات این حوزه ثابت مانده بود؛ روز چهارشنبه این مقاومت شکست و چنان که مشاهده میشود؛ برخی از فروشندگان این حوزه بطور متوسط حدود 40 تومان محصولات خود را کاهش دادند. متوسط نرخ محصولات این حوزه بر پایه ورق 2 میل روز چهارشنبه 20±2450 تومان اعلام شده است.

انواع قوطی ستونی سایز 14 از 3 تا 4 میل هم، روز چهارشنبه در برخی از مبادی فروش ثابت شنیده شد.

در خصوص تیرآهن ذوبی در "انبار تهران" شنیده شد برخی از مبادی فروش کلیه سایزها را ثابت و برخی دیگر هم در خصوص سایز های سنگین کمی (1 تا 2 هزار تومان به ازای هر شاخه) افزایش قیمت داشته اند. از "خط کارخانه" هم شنیده شد که تغییرات محسوسی اعمال نشده است.

"انبار اصفهان" هم ثابت شنیده شد.

فولاد یزد (احرامیان) هم انواع تیرآهن تولیدی خود را روز چهارشنبه ثابت اعلام کرد.

در خصوص حوزه ناودانی و نبشی هم روز چهارشنبه روند این حوزه بیشتر توافقی و در برخی دیگر (تعداد کمی) رو به پایین گزارش شده است. چنانچه در ادامه می خوانید برخی از مبادی این حوزه کاهشی بین 5 تا 50 تومان را روز چهارشنبه در قیمت محصولات خود لحاظ کرده اند.

فولاد ناب تبریز انواع محصولات خود را ثابت اعلام کرد.

فولاد نصر تبریز : ناودانی 8و10 حدود 5 تا 50 تومان کاهش قیمت دارد.

صبا فولاد منظومه اصفهان انواع نبشی خود را 10 تومان کاهش قیمت داد.

فولاد شکفته مشهد انواع نبشی و ناودانی خود را ثابت اعلام کرد.

آریان فولاد برخی از انواع نبشی تولیدی خود را 15 تومان کاهش داد

بازار میلگرد در ابتدای روز، همچون روز گذشته با روند کاهشی بازگشایی شد و بطوریکه در ادامه می خوانید، دامنه این کاهش قیمت بین 5 تا 50 تومان دیده میشود. در میانه روز و پس از انتشار معاملات بورس کالای ایران مبنی بر فروش شمش فولاد خوزستان با نرخ مبهم و متوسط 16796 ریال (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) که به اذعان برخی از کارشناسان این حوزه، به احتمال زیاد تسویه بلند مدت 6 تا 9 ماهه بوده است؛ فولاد کویر کاشان بعنوان لیدر میلگردی ها در تلاش برای تغییر روند بازار و پیرو این خبر، در یک حرکت استراتژیکی محصولات خود را 10 تومان افزایش داد. پیرو این حرکت، سکوت معنی داری بر بازار حاکم شد، چراکه نرخ فروش نقدی شمش فولاد خوزستان بر پایه 1580 تومان در روز قبل گزارش شده و این اختلاف فاحش قیمتی نمیتوانست بازار را برای تغییر روند بازار مجاب نماید. با اینحال بنظر میرسد که تا لحظه تدوین این گزارش؛ تعداد کمی از مبادی فروش این حوزه، از این تغییر روند استقبال کرده و بطوریکه شنیده شد 10 تومان افزایش قیمت را در اعلام قیمت محصولات خود لحاظ کرده اند.

آخرین تغییرات قیمتی شنیده شده در این حوزه تا لحظه تدوین این گزارش؛ شامل موارد زیر بوده است :

فولاد قزوین و پارس آرمان : 10 تومان میانه صبح روز سه شنبه و 10 تومان روز چهارشنبه، در مجموع 20 تومان کاهش قیمت نسبت به اعلام صبح روز سه شنبه

فولاد کویر کاشان : 20 الی 30 تومان کاهش قیمت

پولاد نورد شیراز : 20 الی 30 تومان کاهش قیمت

فولاد ابهر : ثابت

فولاد آناهیتا گیلان : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد خراسان : برخی مبادی غیر رسمی : ثابت

فولاد سپهر ایرانیان : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد الماس : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد کیان ابهر : 5 تومان کاهش قیمت

نورد فولاد گلستان : 120 تومان کاهش قیمت انواع کلاف 6.5 و بقیه محصولات 20 تا 40 تومان کاهش قیمت

فولاد کیان کاشان : 10 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد خرم آباد : ثابت

فولاد خرمدشت : ثابت؛ 10 تومان افزایش قیمت در میانه روز

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : 20 تا 30 تومان کاهش قیمت

ذوب آهن اصفهان : برخی مبادی غیر رسمی ثابت

صدر فولاد لرستان : 10 تا 30 تومان کاهش قیمت

فولاد معراج کردکوی : 20 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد پرند : ثابت

فولاد شاهرود : 30 تا 40 تومان کاهش قیمت

فولاد آریاذوب : 5 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد صنعت بناب : ثابت

صنایع فولاد کرمان (بردسیر) : 15 تومان کاهش قیمت

فولاد درپاد تبریز : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد ظفر بناب : 30 تا 50 تومان کاهش قیمت

پرشین فولاد : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد آذر چلیک تبریز : 30 تومان کاهش قیمت

فولاد آذربایجان (میانه) : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : 30 تومان کاهش قیمت

فولاد امیرکبیر خزر : ثابت

فولاد اردبیل : ثابت

آریان فولاد : انواع میلگرد : 40 تومان کاهش قیمت

فولاد هیربد : انبار تهران : 10 تومان کاهش قیمت

گروه ملی اهواز : 5 تا 10 تومان کاهش قیمت؛ میانه روز 20 تومان افزایش قیمت

سیما فولاد غرب : 25 تومان کاهش قیمت

فولاد نطنز : کلاف 6.5 ثابت

فولاد یزد (احرامیان) : ثابت

فولاد کاوه تیکمه داش : 30 تومان کاهش قیمت

براساس پیش بینی تحلیلگران؛ تقاضای فولاد چین در ۲۰۱۷ افزایش می یابد

تحلیلگران جهانی پیش بینی می کنند در سال ۲۰۱۷ میلادی تقاضای فولاد در چین با روند رو به رشدی مواجه می شود چرا که دولت چین به بخش زیرساخت ها پول تزریق کرده تا رشد اقتصادی به حدود ۷ درصد بهبود یابد. به گزارشایفناساخت خطوط ریلی، بنادر و بزرگراه ها همچنان به رشد مصرف فولاد در سال آینده کمک خواهد کرد.

در سال جاری میلادی واردات سنگ آهن به چین با افزایش ۹ درصدی مواجه شده و تا یک میلیارد تن رسیدهاست. تقاضای زغال سنگ نیز با رشد ۲۳ درصدی به ۲۲۹ میلیون تن رسیده است. همچنین آخرین گزارش انجمن آهن و فولاد چین حاکی از آن است که فولادسازان بزرگ چینی در ماه نوامبر یک میلیون و ۷۱۹ هزار تن فولاد خام در روز تولید کرده اند که این میزان ۰.۲۴ درصد افت ماهانه را نشان می دهد.

یکی از کمترین قیمت میلگرد در بازار تهران - ریال بر هر کیلوگرم

میزان تغییر

چهارشنبه

سه شنبه

کارخانه تولیدی

نوع کالا

-

17350

17350

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

-

16550

16650

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

-

16550

16700

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

100-

17700

17800

فولاد نیشابور

میلگرد 14 آجدار A3

100-

17700

17800

فولاد نیشابور

میلگرد 16 آجدار A3

100-

17700

17800

فولاد نیشابور

میلگرد 18 آجدار A3

100-

17700

17800

فولاد نیشابور

میلگرد 20 آجدار A3

100-

17700

17800

فولاد نیشابور

میلگرد 22 آجدار A3

100-

17900

17800

فولاد نیشابور

میلگرد 25 آجدار A3

20000-

3000000

3020000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

10000-

3690000

3700000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

10000-

4390000

4400000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

20000

6670000

6650000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

-

7450000

7450000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

50000-

8780000

8730000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

10000

10360000

10350000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

در برخی لیست های فروش برخی سایزهای تیرآهن و مخصوصاً میلگرد بالاتر درج شده است. برخی از عرضه کنندگان در ساعات پایانی بازار ، قیمت های بالاتری را ارائه کردند

بازار پتروشیمی

در معاملات روز چهارشنبه در بورس کالا که به عرضه محصولات شیمیایی اختصاص داشت شاهد آرامشی نسبی بودیم که البته افزایش حجم عرضه ها را باید دلیل آرامش قیمتی در این بازار دانست. این در حالی است که بعد از افزایش قیمت های پایه در بورس کالا ، این اولین عرضه گسترده محصولات شیمیایی بود که در نهایت با قیمت های پایه بالاتر ، سود مطلوبی را نصیب عرضه کننده ها کرده بنابراین رشد حجم عرضه ها منطقی به نظر می رسد. از طرف دیگر با افزایش حجم عرضه ، فضای چندانی برای واسطه گری و سفته بازی بر جای نمی ماند بنابراین عدم رقابت جدی برای بسیاری از ترکیبات ، چهره این بازار را ترسیم کرد ولی این تمام ماجرا نبود.

در معاملات روز چهارشنبه شاهد بودیم که برخی از کالاهای خاص جهش قیمتی جدی و محسوسی را تجربه کردند که البته باید در سابقه معاملاتی آن ها جستجو کرد. به عنوان مثال نرمال بوتانول که ماه ها عرضه نشده بود ، با رشد قیمتی 20 درصدتی معامله شد که به صراحت از غیرطبیعی بودن رشد قیمتی حکایت دارد. اسید استیک ، منومر وینیل استات ، دی اتیلن گلایکول شازند و کریستال ملامین مهمترین کالاهایی بودند که رشد قیمتی را در بورس کالا تجربه کردند. در هر حال این جهش نرخ قطعاً برای بدنه مصرف کننده در بازار جذاب نبوده و تولیدکننده نیز نمی تواند به حجم فروش خود در این وضعیت مطمئن باشد. به عنوان مثال سود کاستیک که همه هفته یکی از جذاب ترین عرضه ها به شمار می رفت ، رشد قیمتی نداشته و حتی تمامی عرضه این کالا نیز مورد معامله قرار نگرفت که نشان می دهد با عقب نشینی خریداران ، وضعیت کلی فروش هم چندان مساعد نبوده است.

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه (ریال)

قیمت پایانی میانگین موزون (ریال)

عرضه (تن)

تقاضا (تن)

حجم معامله (تن)

افزایش به نسبت قیمت های پایه

درصد رشد نرخ

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

13,006

13,849

828

1357

828

843

6.48

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

28,500

28,624

550

1507

550

124

0.44

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

26,507

27,988

110

220

110

1481

5.59

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

42,865

47,151

150

1395

150

4286

10.00

نرمال بوتانول

پتروشیمی شازند

سلف

25,005

30,006

550

1617

550

5001

20.00

در بازار آزاد پلیمرها شاهد ادامه افت قیمت ها بودیم که باز هم ادامه روند روزهای قبل بوده همچنین از برتری عرضه بر تقاضا حکایت دارد. به نظر می رسد تقاضا مخصوصاً از سمت واحدهای کوچک ، نیمه صنعتی و صنفی کاهش محسوسی داشته همچنین شرایط سخت فروش محصولات نهایی در کنار قیمت های بالای موجود ، به عقب نشینی خریداران و افت قیمت ها منجر شده است. از سوی دیگر واحدهای بزرگ صنعتی نیز مواد اولیه خود را از بورس کالا تأمین می کنند که در نهایت به دشواری وضعیت فروش و افت قیمت ها منتهی شده است. در هر حال گذشته زمان به سود این بازار است یعنی در صورت ادامه این وضعیت قطعاً موحودی انبارها که غالباً با قیمت هایی پایین تر خریداری شده به پایان خواهد رسید و جایگزینی کالاهای جدید با قیمت های پایه بالاتر در بورس کالا ، به تقویت نرخ منتهی می شود. شاید این وضعیت به طول انجامیده ولی در هر حال بازار به این سمت حرکت می کند.

۱۹ هزارتن محصول شیمیایی معامله شد؛ آشنایی با ۵ کالای جذاب تالار پتروشیمی

حجم معاملات محصولات شیمیایی روز چهارشنبه در بورس کالای ایران ۱۹ هزار و ۷۷۸ تن رقم خورد. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» عرضه محصولات ۳۶ هزار و ۲۷۴ تن و تقاضای آن بالغ بر ۲۳ هزار و ۹۹۸ تن رقم خورد. به این ترتیب در گروه شیمیایی ها، دی اتیلن گلایکول، اسیداستیک، منومروینیل استات، کریستال ملامین و نرمال بوتانول از محصولاتی بودند که مورد رقابت قرار گرفتند؛ مابقی محصولات در شرایط آرام و با قیمت پایه خریداری شدند.

اورتوزایلین پتروشیمی برزویه با حجم عرضه یک هزارتن ۱۰۸۰ تن تقاضا داشت و نهایتا با قیمت پایه یعنی ۲ هزار و ۸۱۶ تومان مورد معامله قرار گرفت.

دی اتیلن گلایکول فرسا شیمی و مارون با قیمت پایه معامله شد، اما دی اتیلن گلایکول شازند با رقابت خریداری شد، عرضه ۱۱۰ تنی این کالا ۲۲۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۲ هزار و ۶۵۰ تومان و میانیگن نرخ خرید آن هم ۲ هزار و ۷۹۸ تومان بود.

در همین حال منومر وینیل استات پتروشیمی شازند هم با حجم عرضه ۵۵۰ تن به میزان ۱۵۰۷ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزارو ۸۵۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۲ هزار و ۸۶۲ تومان رقم خورد.

استایرن منومر هم از کالاهایی بود که برخلاف همیشه با شرایط آرامی روز چهارشنبه معامله شد و تقاضایی کمتر از عرضه داشت، به طوری که عرضه ۳ هزارتنی آن با ۲۶۱۶ تن تقاضا روبه رو شد، نرخ خرید این کالا برابر با قیمت پایه و ۴ هزار و ۲۲۷ تومان بود.

نرمال بوتانول پتروشیمی شازند هم با عرضه ۵۵۰ تنی ۱۶۱۷ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ خرید آن هم ۳ هزار تومان رقم خورد.

همچنین کریستال ملامین پتروشیمی خراسان هم با حجم عرضه ۱۵۰ تن ۱۳۹۵ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۴ هزار و ۲۸۶ تومان بود، معامله گران این کالا را با قیمت ۴ هزار و ۷۱۵ تومان خریداری کردند.

در همین حال روز چهارشنبه دی اتیلن گلایکول فرسا شیمی، استایرن منومر پتروشیمی پارس، منواتیلن گلایکلو پتروشیمی شازند، سودکاستیک پتروشیمی اروند،اوره صنعتی پتروشیمی شیراز و زایلین مخلوط پتروشیمی بندرامام وارد سیستم مچینگ شدند.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

ارتوزایلن

پتروشیمی برزویه

سلف

28,169

28,169

1000

1080

1000

پارازایلین

پتروشیمی برزویه

نقدی

28,112

28,112

2000

2000

2000

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

26,507

26,507

132

154

132

اسید ترفتالیک

پتروشیمی تندگویان

نقدی

25,870

25,870

300

300

300

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

13,006

13,849

828

1357

828

اوره صنعتی گرانوله

پتروشیمی کرمانشاه

نقدی

8,179

8,179

1500

320

320

اوره صنعتی

پتروشیمی خراسان

نقدی

8,408

8,408

1000

500

500

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

28,500

28,624

550

1507

550

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی

42,279

42,279

3000

2616

2496

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

26,507

27,988

110

220

110

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

42,865

47,151

150

1395

150

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

6,583

6,583

15000

3175

3175

نرمال بوتانول

پتروشیمی شازند

سلف

25,005

30,006

550

1617

550

زایلین مخلوط

پتروشیمی بندرامام

نقدی

23,741

23,741

1000

260

180

بنزن

پتروشیمی بندرامام

نقدی

29,268

29,268

500

500

500

انعقاد ۴هزار قرارداد آتی سکه

حجم معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران روز گذشته به ۴ هزار و ۸۷۸ قرارداد و ارزش آن به ۵۸۲ میلیارد ریال رسید. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بر این اساس طی معاملات این روز هر پنج سررسید بازار آتی با روند افزایشی رو به رو شدند، به طوری که سکه تحویل دی ماه با افزایش ۰.۱۹درصدی به قیمت یک میلیون ۱۳۹ هزار تومان رسید. از سوی دیگر قرارداد تحویل اسفند نیز با قیمت یک میلیون و ۱۵۵ هزار تومان معامله شد و ۰.۲۶ درصد رشد داشت. این در شرایطی است که سکه تحویل اردیبهشت سال آتی با رشد قیمت ۰.۱۵ درصدی با نرخ یک میلیون و ۱۶۹هزار تومان به فروش رسید. همچنین سررسید تیر سال آینده با نرخ یک میلیون و ۱۸۳هزار تومان معامله شد و افزایش ۰.۰۵ درصدی را نسبت به آخرین معامله تجربه کرد. در پایان نیز سر رسید شهریور ماه با رشد ۰.۱۱ درصدی با قیمت یک میلیون و ۲۰۱ هزار تومان معامله شد.

در بازار جهانی طلا هم روز گذشته معاملات تحت تاثیر انتظارات فزاینده برای افزایش نرخ های بهره آمریکا تغییر چندانی نداشت. به طوری که هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز سه شنبه بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۱۶۲.۴۰ دلار ایستاد. در در بازار نیویورک هم هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با ۰.۲ درصد اُفت، در ۱۱۶۳.۵۰ دلار قرار گرفت.

در همین حال سکه بهار آزادی روز گذشته در بازار تهران بدون تغییر قیمت به نرخ ۹۳۴ هزار تومان و سکه طرح قدیم به نرخ ۹۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد.

بازار گواهی سپرده سکه طلا

همچنین حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران طی معاملات روز چهارشنبه با افزایش به ۲۶ سکه به ارزش ۲۹۶ میلیون ریال رسید.

بورس انرژی:

یکشنبه: عرضه 7000 تن گاز مایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران

در جریان معاملات روز چهارشنبه بورس انرژی ایران (چهار‌شنبه 24 آذر ماه 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالای نفتای سبک پالایش نفت بندر عباس در رینگ داخلی و کالای گاز مایع خام پالایش گاز ایلام در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته در این عرضه‌‌‌ها و عرضه‌های مازاد معادل 588 تن به ارزشی بیش از 7 میلیارد ریال بود.

روز چهارشنبه همچنین در بازار برق شاهد معامله 1,215 قرارداد معادل 20,080 مگاوات ساعت به ارزشی بیش از 6 میلیارد و 988 میلیون ریال بود. لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی روز چهارشنبه، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/10/24 گشایش یافتند و در پایان جلسه معاملاتی روز چهارشنبه نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/09/28، 95/09/29، 95/09/30 و 95/10/01 متوقف شده و فرآیند تحویل آن‌ها آغاز گردید.

در مجموع ارزش کل معاملات روز چهارشنبه در بورس انرژی ایران به 14 میلیارد و 9 میلیون ریال بالغ شد.

شایان ذکر است در جلسه معاملاتی آتی (یکشنبه 28 آذر ماه 95)، علاوه بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه، کالای متانول پتروشیمی زاگرس، میعانات گازی پالایش گاز ایلام، گاز مایع، بوتان و پروپان صنعتی و برش سنگین پتروشیمی بندر امام و برش سنگین پتروشیمی شازند در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین الملل بازار فیزیکی عرضه خواهند شد. از نکات حائز اهمیت عرضه‌های پیش رو در جلسه معاملاتی آینده، می‌توان به عرضه 7000 تن گاز مایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین الملل اشاره کرد.

تفاهمنامه همکاری بورس کالای ایران با بورس کالایی و مشتقه اندونزی امضا شد

تفاهمنامه همکاری مشترک میان بورس کالای ایران و بورس کالایی و مشتقه اندونزی امضا شد. به گزارش "روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران" همزمان با مراسم امضای چهار سند همکاری میان تهران و جاکارتا، همراه با حضور حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان و "جوکو ویدودو" رییس جمهوری اندونزی، بخش خصوصی ایران و اندونزی نیز برای تعمیق مناسبات خود ۸ سند همکاری امضا کردند که یکی از این تفاهمنامه ها بین بورس کالای ایران و بورس کالایی و مشتقه اندونزی به امضا رسید.

براساس این گزارش، در جریان سفر رییس جمهوری اندونزی و هیات عالی رتبه این کشور به ایران، "مگان ویدجاجا"، مدیرعامل بورس کالایی و مشتقه اندونزی نیز به عنوان یکی از مقامات ارشد بخش خصوصی کشور اندونزی حضور داشت که صبح روز چهارشنبه تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و بورس کالایی و مشتقه اندونزی منعقد شد.

به این ترتیب روز چهارشنبه نشستی رسمی میان هیأت بلندپایه کشور اندونزی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور روسای اتاق های بازرگانی دو کشور، "مگان ویدجاجا"، مدیرعامل بورس کالایی و مشتقه اندونزی و "نورسلام"، مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی اندونزی و هیات عالی رتبه بخش خصوصی ایران برگزار شد که در این نشست با حضور حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و بورس کالایی و مشتقه اندونزی منعقد شد. این تفاهمنامه در راستای تسهیل تجارت میان دو کشور، ایجاد مکانیسمی برای همکاری های بلندمدت از طریق توسعه کانال های ارتباطی، پرورش روابط مداوم بین دو بورس کالایی و توسعه بازار مالی ایران و اندونزی و همچنین برای کمک به تنظیم بازارهای مالی هر دو کشور منعقد شد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24