Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

این باورها زمینه ساز رونق بازارهای مالی هستند بنابراین نباید انتظار داشت بازارهای رقیب از جمله بازار طلا جذابیت خاصی داشته باشد.

چند باور سرمایه گذاران در آستانه سال جدید

روز گذشته شاخص ها در بازارهای مالی رشد کردند اما قیمت طلا کاهش یافت. همچنین در بازار فلزات پایه نوسان ها اندک بود و قیمت نفت رشد کرد. این روزها که در آستانه آغاز سال جدید میلادی قرار داریم نوسان در بازارهای مختلف زیاد نیست و تحلیلگران معتقدند در چند هفته آینده وضعیت به همین شکل خواهد بود. اواخر ماه آینده میلادی، از یک سو دولت جدید در آمریکا کار خود را آغاز می کند و از سوی دیگر مشخص خواهد شد تولیدکنندگان نفت چه میزان به برنامه کاهش عرضه پایبند هستند. در واقع رویه های اقتصادی دولت دونالد ترامپ و تحولات در بازار نفت دو عامل مهم هستند که بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهند داشت. البته در هفته های آینده سرمایه گذاران همچنین به گزارش هایی که از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود توجه خواهند کرد. فعلا فعالان بازار معتقدند بانک مرکزی آمریکا در مسیر کاستن از سیاست های حمایتی خود حرکت می کند، عرضه و تقاضا در بازار نفت در چند ماه آینده به تعادل خواهد رسید، اوضاع اقتصاد چین و منطقه یورو رو به بهبود است و ریسک رکود اقتصاد جهان را تهدید نمی کند. این باورها زمینه ساز رونق بازارهای مالی هستند بنابراین نباید انتظار داشت بازارهای رقیب از جمله بازار طلا جذابیت خاصی داشته باشد.

نوسان محدود قیمت ها در سطوح بالاتر

امروز چهارشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی رشد به 55.5 دلار و 53.5 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت ها تحت تاثیر احتمال کاهش عرضه رشد کردند. البته نوسان قیمت ها کمتر از یک درصد بود و می توان گرفت بازار افت و خیز زیادی نداشت. رشد قیمت ها به رغم افزایش ارزش دلار رخ داد و برخی تحلیلگران معتقدند نزدیک شدن به آغاز سال جدید یعنی زمان اجرای برنامه کاهش عرضه نفت سبب رشد قیمت ها شده است. البته سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند رشد قیمت ها ادامه یابد. در حال حاضر فعالان بازار نفت منتظر اجرای برنامه کاهش عرضه هستند و باید ثابت شود تولیدکنندگان نفت به این برنامه پایبند هستند. امروز اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت خام این کشور در هفه قبل را اعلام خواهد کرد. در چند ماه گذشته این ذخیره در بالاترین میزان خود بوده و این یک عامل فشار بر قیمت هاست. برخی تحلیلگران معتقدند اگر قیمت نفت رشدی قابل ملاحظه داشته باشد احتمالا آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ مصرف کننده نفت، از ذخایر خود استفاده خواهند کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

باز هم کاهش قیمت ها

امروز قیمت طلا با 4 دلار افزایش به 1135 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته در ساعات اولیه معاملات، قیمت طلا نوسانی اندک داشت اما هنگامیکه ارزش دلار رشد کرد شاهد کاهش قیمت فلز زرد بودیم. قیمت ها تا 11 دلار در هر اونس کاهش یافت اما در پایان معاملات میزان کاهش به 6 دلار رسید. برخی کارشناسان می گویند روند کاهش قیمت طلا تا رسیدن آن به زیر 1100 دلار ادامه پیدا خواهد کرد. بویژه اگر در هفته های آینده شاهد تداوم رونق بازارهای مالی و کاهش ریسک ها باشیم بازار طلا شانسی برای رونق ندارد. روز گذشته قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز کاهش یافت. در هفته های اخیر تمامی پیش بینی هایی که درباره افق بازار طلا مطرح شده بود اشتباه از آب درآمده است. در نیمه نخست امسال، پیش بینی می شد در پایان سال، قیمت طلا به 1500 دلار برسد و برخی تحلیلگران گفته بودند اگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ترامپ پیروز شود قیمت طلا از این رقم نیز بالاتر خواهد رفت. اما درست برعکس شده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

بازارهای مالی وضعیت خوبی دارند

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا رشد کرده اند. روز گذشته شاخص ها در بازارهای مالی این قاره کاهش یافتند. حملات تروریستی دوشنبه شب در ترکیه و آلمان سبب شد از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته شود. در هفته های اخیر گزارش هایی که از اقتصاد چین منتشر شده سرمایه گذاران را به بهبود وضعیت اقتصاد این کشور امیدوار کرده است. البته یک نگرانی بزرگ هنوز وجود دارد و آن این که مشخص نیست سیاست های دولت جدید آمریکا چگونه خواهد بود. به همین دلیل لازم است تا مشخص شدن این موضوع سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند. برخی تحلیلگران معتقدند بعید است ترامپ در قبال چین موضعی سخت در پیش گیرد. او می داند که بهترین راه تعامل با دومین اقتصاد برزگ جهان، همکاری است نه تقابل.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. روز گذشته خبرهای زیادی از اقتصادهای اروپایی منتشر نشد و سرمایه گذاران فعالیت محدودی داشتند. اساسا در روزهای پایانی سال جاری میلادی، مانند سال های قبل، از حجم فعالیت ها کاسته می شود. در حال حاضر سرمایه گذاران معتقدند اوضاع اقتصادی در منطقه یورو رو به بهبود است و فرایند جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا لطمات بزرگی به اقتصاد این کشور و اتحادیه اروپا وارد نخواهد کرد. همچنین بانک مرکزی اروپا همواره تاکید کرده برای حمایت از رونق اقتصاد منطقه یورو اقدامات لازم را انجام خواهد داد. بدین ترتیب نگرانی خاصی وجود ندارد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند. در واقع حملات تروریستی در ترکیه و آلمان تاثیری بر بازار مالی آمریکا نداشته است. فردا گزارش های مهم از جمله نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری میلادی و سفارش کالاهای بادوام منتشر می شود. این داده ها نشان می دهند اوضاع در چند ماه اخیر چگونه بوده است. دیدگاه بانک مرکزی آمریکا درباره آینده مثبت است و به همین دلیل است که این نهاد قصد دارد سال آینده سه بار نرخ های بهره را بالا ببرد. اگر پیش بینی بهبود اوضاع اقتصادی تحقق نیابد موارد افزایش نرخ های بهره کمتر از سه بار خواهد بود. امروز دو خبر از بازار مسکن آمریکا منتشر خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی 250 در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال رشد قیمت ها زیاد نیست

امروز چهارشنبه قیمت برخی فلزات پایه افزایش یافته اما قیمت روی و سرب کاهش یافته است. روز گذشته در ساعات اولیه معاملات، قیمت فلزات پایه کاهش یافت زیرا ارزش دلار در مسیر رشد حرکت کرد اما در ساعات پایانی فعالیت بازارها شاهد رشد نسبی قیمت ها بودیم. البته میزان رشد زیاد نبود و می توان گفت روند کاهش قیمت ها که در روزهای اخیر مشاهده شده ادامه یافته است. اکنون قیمت مس در محدوده 5500 دلار و قیمت روی در سطح 2600 دلار در هر تن قرار دارد. در واقع بازار همچنان در فاز اصلاح است و قیمت ها نسبت به چند هفته پیش پایین تر هستند. این اصلاح رو به پایین، چندان نگران کننده نیست زیرا پس از هر رشد قابل ملاحظه، برای مدتی قیمت ها کاهش می یابند. البته کارشناسان معتقدند افزایش مجدد قیمت ها به وجود عوامل جدید نیازمند است. در چند روز آینده یعنی تا پایان سال جاری میلادی به احتمال زیاد نوسان قیمت ها زیاد نخواهد بود. داده های اقتصادی و تغییرات ارزش دلار دو عامل مهم هستند که بر قیمت فلزات پایه تاثیر می گذارند. در ماه های آینده تغییرات میزان عرضه و تقاضا نیز عاملی مهم خواهد بود. برای سال آینده میلادی، وضعیت اقتصاد چین عاملی تعیین کننده در قیمت فلزات پایه است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار در بالاترین میزان در 14 سال اخیر

امروز ارزش دلار در برابر یورو اندکی پایین آمده است. روز گذشته روند رشد ارزش دلار در برابر یورو از سر گرفته شد البته میزان افزایش زیاد نبود. تحلیلگران می گویند برای مدتی نسبتا طولانی ارزش دلار تحت تاثیر برنامه بانک مرکزی آمریکا یعنی افزایش نرخ های بهره، قرار دارد و با توجه به اینکه دیگر بانک های مرکزی در حال اجرای سیاست های حمایتی هستند عملکرد دلار مثبت خواهد بود. پیش بینی شده در سال آینده میلادی، بانک مرکزی آمریکا سه بار دیگر نرخ های بهره را بالا خواهد برد. اگر داده هایی که از شاخص های اقتصادی این کشور منتشر می شود مثبت باشد و شرایط کلی اقتصاد جهان وخیم نشود این برنامه اجرا می شود و این به معنای رشد ارزش دلار است. البته اگر بانک مرکزی اروپا سیاست های حمایتی خود را محدود کند ارزش یورو تقویت خواهد شد. همچنین در صورتی که روند جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا به آرامی و بدون وارد شدن لطمه به اقتصاد این کشور انجام شود پوند حمایت می شود. در این حالت رشد شاخص دلار کند خواهد بود. رشد شدید ارزش دلار لطماتی به اقتصاد آمریکا وارد خواهد کرد به همین دلیل بانک مرکزی آمریکا باید در زمینه محدود کردن سیاست های حمایتی خود با احتیاط رفتار کند. روز گذشته در پایان معاملات، نسبت یورو به دلار در سطح 1.0386 قرار گرفت. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24