Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

اما در هفته ها و ماه های آینده برخی عوامل که از آنها می توان به "مهره های خاکستری" یاد کرد نقش برجسته ای پیدا می کنند. یکی از این مهره ها، دونالد ترامپ است. کسی نمی داند او در نقش یک سیاستمدار چه رفتاری خواهد داشت.

نقش آفرینی مهره های خاکستری بزودی آغاز می شود

روز گذشته قیمت ها و شاخص ها در بازارهای مختلف رشد کردند و به نظر می رسد سرمایه گذاران همزمان با رفتار محطاتانه، حاضر هستند ریسک بپذیرند زیرا از نظر آنها وضعیت کلی اقتصاد جهان امیدوارکننده است. روز گذشته خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود و پیش بینی شده در آینده نیز داده هایی که از اقتصاد این کشور منتشر می شود امیدبخش باشد. اگر این پیش بینی تحقق یابد سال آینده سیاست های حمایتی بانک مرکزی آمریکا محدود می شود و بازارهای مالی وضعیت بهتری خواهند داشت. نکته مهم این است که سرمایه گذاران باید بدانند به تدریج از هیجان های هفته های اخیر کاسته می شود و داده های اقتصادی اهمیت بالاتری پیدا می کنند. ماه پیش (نوامبر) هیجان حاصل از خوشبینی درباره آینده سبب شد شاخص های مالی و قیمت مواد خام به سرعت رشد کند و در ماه جاری میلادی بخشی از این رشد حباب گونه از میان رفته است. اما در هفته ها و ماه های آینده برخی عوامل که از آنها می توان به "مهره های خاکستری" یاد کرد نقش برجسته ای پیدا می کنند. یکی از این مهره ها، دونالد ترامپ است. کسی نمی داند او در نقش یک سیاستمدار چه رفتاری خواهد داشت. برخی در باره عملکرد او خوشبین هستند و برخی بدبین. مهره خاکستری بعدی تحولات سیاسی در اروپاست. در سال آینده میلادی چند انتخابات در این قاره برگزار می شود و نتیجه آنها ممکن است تاثیرات پایدار بر بازارهای مختلف بگذارد. همچنین در صحنه اقتصادی، تصمیم بانک مرکزی اروپا در خصوص سیاست های حمایتی مشخص نیست.

پیش بینی نوسان قیمت ها در سطوح کنونی

امروز چهارشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی نوسان، به ترتیب به 55.9 دلار و 53.8 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت نفت بیش از 1.5 درصد رشد کرد زیرا در آستانه اجرای برنامه کاهش عرضه نفت هستیم و قرار است از ابتدای سال آینده میلادی عرضه این ماده خام کاهش یابد. تحولات در بازار نفت این روزها بزرگ نیست اما به محض آنکه گزارش هایی از میزان پایبندی اعضاء اوپک به برنامه کاهش عرضه منتشر شود شاهد افت و خیز قیمت ها خواهیم بود. قرار است در نیمه نخست ماه آینده میلادی، کمیته ای از اوپک میزان پایبندی اعضاء این سازمان به کاهش عرضه را بررسی کند. گزارشی که در پایان این بررسی منتشر می شود اهمیت بالایی دارد. امروز گزارشی از تغییرات میزان ذخیره نفت خام در آمریکا در هفته قبل منتشر می شود. ذخیره نفت روی زمینی در اقتصادهای بزرگ در سطح بسیار بالایی قرار دارد و یکی از دلایلی که برخی تحلیلگران معتقدند قیمت نفت نمی تواند خیلی بالا رود این است که اگر قیمت ها رشدی شدید داشته باشند بخشی از این ذخیره وارد بازار خواهد شد. عامل دیگر مهار رشد قیمت ها رشد تولید نفت شیل در آمریکاست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها در سطحی بالاتر

امروز قیمت طلا رشد کرده و به 1142 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته با آنکه شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا و آمریکا رشد کردند قیمت طلا افزایش یافت البته میزان رشد زیاد نبود. قیمت هر اونس فلز زرد با 5 دلار افزایش به مرز 1140 دلار رسید. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز دیروز افزایش یافت. تحلیلگران می گویند پیش بینی تحولات در بازار طلا در سال آینده دشوار است زیرا وضعیت بسیاری از عواملی که بر این بازار تاثیر خواهند گذاشت هنوز مشخص نیست. البته در هفته های اخیر پیش بینی هایی در باره متوسط قیمت طلا در سال آینده مطرح شده است. فعلا دیدگاه ها در باره افق بازار طلا منفی است زیرا تحلیلگران و سرمایه گذاران معتقدند شرایط اقتصاد جهان سال آینده بهتر خواهد شد. تحقق این پیش بینی قطعی نیست. در واقع هنگامیکه دولت جدید در آمریکا مستقر شود و برنامه های حمایتی خود را آغاز کند، واکنش سرمایه گذاران و کنگره به این برنامه ها بر بازار طلا تاثیر خواهد داشت. در هفته های اخیر پیش بینی رونق اقتصاد آمریکا سبب شده طلا جذابیت خود را از دست بدهد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

رشد شاخص های مالی

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا در مسیر یکسانی حرکت نکرده اند. برای مثال شاخص بورس چین کاهش و شاخص بورس ژاپن افزایش یافته است. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای این قاره رشدی محدود داشتند و این درحالی بود که گزارش منتشر شده از اقتصاد چین مثبت و گزارش مربوط به اقتصاد ژاپن منفی بود. فضای کلی بازارهای مالی در آسیا مثبت است اما سرمایه گذاران ترجیح می دهند با احتیاط رفتار کنند تا برخی ابهام ها رفع شود. این رفتار طبیعی است زیرا هنوز مشخص نیست در آینده چه تحولاتی در اقتصاد جهان رخ خواهد داد. در واقع ابهام هایی که اکنون در باره سال آینده وجود دارد بیش از ابهام هایی است که پایان سال پیش در باره وضعیت اقتصاد جهان در سال جاری میلادی وجود داشت.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. این هفته خبرهای زیادی از اقتصادهای بزرگ اروپایی منتشر نمی شود و نیز سرمایه گذاران از فعالیت های خود در بازار کاسته اند. برخی تحلیلگران معتقدند سال آینده میلادی تحولات سیاسی در اروپا تاثیر بالاتری بر بازارهای مالی دارد. سال آینده چند انتخابات در اروپا برگزار می شود و قرار است برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا آغاز شود. خارج از اروپا نیز تحولاتی رخ خواهد داد که بر بازارهای مالی تاثیر خواهد داشت و مهمترین تحول تغییر دولت آمریکاست.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا رشد کردند. گزارش هایی که روز گذشته از اقتصاد این کشور منتشر شد مثبت بود. در هفته ها و ماه های آینده یکی از مهمترین سوالاتی که برای سرمایه گذاران مطرح است این است که بانک مرکزی آمریکا چه وقت بار دیگر نرخ های بهره را بالا خواهد برد. گفته شده در ماه ژوئن یعنی شش ماه دیگر این اقدام انجام می شود اما قطعیتی در این باره وجود ندارد. همچنین موضعی که کنگره آمریکا در قبال برنامه های اقتصادی دولت جدید خواهد داشت بر بازار مالی این کشور تاثیری بزرگ دارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی 250 در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

باید بر داده های اقتصادی چین تمرکز کرد

امروز قیمت فلزات پایه نوسانی اندک داشته و قیمت مس با رشدی محدود، به بالای 5550 دلار در هر تن رسیده است. قیمت روی با اندکی کاهش، زیر 2600 دلار قرار گرفته است. بازار فلزات پایه در هفته های آینده تحول بزرگی نخواهد داشت البته اگر تغییراتی بزرگ در ارزش دلار ایجاد شود شرایط فرق خواهد کرد. بازار این فلزات عموما تحت تاثیر وضعیت اقتصاد چین است و اکنون این باور وجود دارد که اقتصاد این کشور به سمت ثبات در حرکت است. بدین ترتیب قیمت ها حمایت شده اما در باره تداوم رشد قیمت ها تردیدهایی وجود دارد. داده های اقتصادی از چین اخیرا مثبت بود و حتی بخش صادرات و واردات وضعیت بهتری پیدا کرده است اما در دو زمینه مشخص نیست چه روی خواهد داد. زمینه نخست سیاست های حمایتی دولت چین در سال آینده میلادی است. دولت چین تلاش خواهد کرد نرخ رشد در محدوده 6.5 درصد تا 7 درصد باقی بماند. اما سرمایه گذاران باید بدانند تحقق این نرخ رشد به رشد قابل ملاحظه مصرف فلزات پایه منجر نمی شود. زمینه دوم تعاملات تجاری چین و آمریکاست. دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا وعده داده در رویه های تجاری با دیگر کشورها بویزه چین تجدید نظر کند. اگر او به وعده خود عمل کند و نوعی جنگ تجاری رخ دهد لطماتی به اقتصاد هر دو کشور وارد خواهد شد و این به نفع بازار فلزات پایه نیست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در سال جاری میلادی نشان داده شده است:

پیش بینی دامنه نوسان دلار دشوار است

امروز ارزش دلار در برابر یورو اندکی کاهش یافته است. روز گذشته همانطور که انتظار می رفت نوسان ارزش دلار در برابر یور و پوند انگلستان اندک بود و انتظار می رود در چند روز آینده همین وضعیت در بازار ادامه یابد. البته فردا چند گزارش از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که به احتمال زیاد بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت. تحلیلگران پیش بینی کرده اند عملکرد دلار در هفته های آینده مثبت خواهد بود مگر آنکه رویدادی غیرمنتظره رخ دهد. با توجه به اینکه بانک مرکزی آمریکا قصد دارد سال آینده نرخ های بهره را بالا ببرد دلار حمایت می شود اما اگر وضعیت شاخص های اقتصادی چنان نگران کننده شود که این برنامه به تعویق افتد آنگاه فشارهایی بر دلار وارد خواهد شد. سال پیش در ماه دسامبر بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را پس از یک دهه بالا برد و قصد داشت امسال این اقدام را چند بار دیگر انجام دهد اما ضعف اقتصاد جهان و تحقق نیافتن شروط بانک مرکزی سبب شد تنها یک بار نرخ ها بالا برده شود. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در سال جاری میلادی تاکنون نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24