Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

پیرو دستور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی کلیه قراردادهای دوجانبه از تاریخ ١ فروردین ٩۵ تا پایان سال جاری کان لم یکن تلقی می شود. لذا لازم است کلیه شرکت های خریدار در خصوص برنامه ریزی خرید از بورس انرژی اقدامات لازم را بعمل آورند. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بر اساس دستور وزیر نیرو طی نامه ای به همایون حائری قراردادهای دوجانبه نیروگاه های دولتی با شرکت های توزیع نیروی برق را لغو کرد. بر این اساس کلیه قراردادهای دوجانبه از تاریخ ١ فروردین ٩۵ تا پایان سال جاری کان لم یکن تلقی می شود...

بورس انرژی با برق «زرق و برق» دار می شود!؟

بورس24 :رشد قیمت محصولات پتروشیمی باز هم ادامه یافت تا جایی که باز هم پلیمرها به عنوان برنده بازارهای کالایی خودنمایی کرده و شاهد رشد قیمت این گروه کالایی برای دومین روز پیاپی بودیم که احتمال بازاری جذاب را برای این کالا ترسیم می کند. در خصوص فولاد هنوز هم همان روند پیشین و افت قیمت ها را شاهد هستیم هرچند که نمی توان از نابودی امیدواری ها به این بازار سخن گفت.

خبر مهم روزهای گذشته را باید دستور وزیر نیرو به شرکت های تابعه به شمار آورد که به آن ها دستور می دهد برق مصرفی خود را فقط از بورس انرژی خریداری کنند.

برق فقط در بورس انرژی / بر اساس دستور وزیر نیرو؛ قراردادهای دوجانبه نیروگاه های دولتی با شرکت های توزیع لغو شد

پیرو دستور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی کلیه قراردادهای دوجانبه از تاریخ 1 فروردین 95 تا پایان سال جاری کان لم یکن تلقی می شود. لذا لازم است کلیه شرکت های خریدار در خصوص برنامه ریزی خرید از بورس انرژی اقدامات لازم را بعمل آورند. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بر اساس دستور وزیر نیرو طی نامه ای به همایون حائری قراردادهای دوجانبه نیروگاه های دولتی با شرکت های توزیع نیروی برق را لغو کرد. بر این اساس کلیه قراردادهای دوجانبه از تاریخ 1 فروردین 95 تا پایان سال جاری کان لم یکن تلقی می شود.

به گزارش برق نیوز؛ هوشنگ فلاحتیان بر اساس دستور وزیر نیرو طی نامه ای به همایون حائری مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران، قراردادهای دوجانبه نیروگاه های دولتی با شرکت های توزیع نیروی برق را لغو کرد.
بر همین اساس شرکت مدیریت شبکه برق ایران با صدور پیامی از بازیگران بازار خواسته است تا با توجه به ابلاغیه اخیر وزیر نیرو در امور برق و انرژی در خصوص لغو قراردادهای دوجانبه، در اسرع وقت اطلاعیه شماره 1099 بازار برق را در EMIS ملاحظه نمایند.

در اطلاعیه ای که برای بازار برق صادر شده، آمده است:

پیرو دستور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی کلیه قراردادهای دوجانبه از تاریخ 1 فروردین 95 تا پایان سال جاری کان لم یکن تلقی می شود. لذا لازم است کلیه شرکت های خریدار در خصوص برنامه ریزی خرید از بورس انرژی اقدامات لازم را بعمل آورند.

این در حالی است که اسناد نشان می دهند وزیر نیرو در تاریخ 11 آبان ماه 95 مصوبه ای را به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق و شرکت های توزیع برق ابلاغ کرده است که در آن ذکر شده است از ابتدای سال 95 شرکت های توزیع نیروی برق مجازند از شرکت های زیر مجموعه شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، برق را به نرخ 230 ریال خریداری کنند.

در ادامه مصوبه آمده است شرکت های تولید برق فوق الذکر موظف به فروش حداقل 50 درصد برق تولیدی خود از ابتدای سال 95 در قالب قراردادهای دوجانبه به شرکت های توزیع نیروی برق می باشند.

گفتنی است قراردادهای دوجانبه قبلا مورد اعتراض شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی بوده است. در متن نامه دست نویس فلاحتیان به همایون حائری نیز آمده است که با توجه به مفاد مذاکرات صورت گرفته در جلسه هیات مدیره شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی این تصمیم اخذ شده است.

دستور اخیر ترامپ در خصوص ممنوعیت ورود اتباع برخی کشورها از جمله ایران به امریکا به تازگی در حال تأثیرگذاری است و تازه تبعات این دستور در رفت و آمدهای برخی افراد برجسته در حال خودنمایی است. این نگرانی وجود دارد که این قبیل دستورات ادامه یافته و یا بر روابط بانکی نیز تأثیر گذارد. در صورت تحقق چنین رخدادهایی قطعاً قیمت دلار اولین گزینه برای افزایش خواهد بود بنابراین احتمال افزایش قیمت دلار اصلاً هم دور از ذهن نیست اگرچه این تنها یک احتمال است. این رخدادها در گذشته بر قیمت دلار به اندازه کافی تأثیرگذار بوده بنابراین نگرانی از افزایش قیمت ارز را باید در معادلات اقتصادی جدی گرفت هرچند که در روزهای اخیر شواهدی از رشد قیمت دلار در بازار آزاد دیده شده است.

بازار پتروشیمی:

در بازار پتروشیمی ها شاهد ادامه رشد قیمت پلیمرها آن هم برای دومین روز پیاپی هستیم تا جایی که این بار، غالب گریدهای پلیمری رشد قیمت را در بازار آزاد تجربه کردند هرچند که در بورس کالا عرضه های مهمی را شاهد نبودیم تا چهره این بازار بهتر قابل رهگیری و رصد باشد.

به نظر می رسد خوش بینی در این بازار جای ضعف تقاضا را گرفته و به رغم کاهش قیمت های پایه در هفته گذشته ، این بار بازار پلیمرها برای بهبود بازار پیش قدم شده که نشان دهنده ورود تقاضا مؤثر جدید به این بازار است. نزدیکی به روزهای پایانی سال را باید دلیل اصلی این رفتار قیمتی جستجو کرد هرچند که معاملات روز سه شنبه در بورس کالای ایران خود دلیل متقنی برای بررسی رویکردهای قیمتی به شمار می رود که به دلیل رشد قیمت ها در بازار آزاد ، احتمال رونق معاملات دور از ذهن نیست ولی نمی توان به صراحت از افزایش حجم معاملات به نسبت هفته گذشته نیز خبر داد. به نظر می رسد افزایش گام به گام و زیرپوستی قیمت دلار در این بازار مؤثر بوده اگرچه شنیده ها از عرضه نامحسوس برخی از کالاها آن هم به صورت مستقیم از کارخانه خبر می دهد اما چنین ادعایی نه تأیید شده و نه شواهدی قطعی از آن وجود دارد.

نکته دیگری در خصوص روند حرکت قیمت پلیمرها را باید ضعف عرضه ها جستجو کرد زیرا پس از اعمال برخی محدودیت ها برای خرید کدهای غیرمرتبط در بهین یاب ، بالاخره حجم عرضه ها در بازار آزاد کاهش یافته که در کنار ورود تقاضا هرچند محدود به بازار آزاد ، شاهد برتری تقاضا بر عرضه ها هستیم که در نهایت فرش قرمزی برای رشد قیمت ها در بازار آزاد محسوب می شود. از سوی دیگر خریداران اصلی در بورس کالا غالباً برای نیاز خود اقدام به خرید می کنند که در کنار کاهش قیمت های پایه ، جذابیت خرید نیز افزایش یافته بنابراین تمایل به واسطه گری و سفته بازی ها نیز محدود شده که تجمیع تمامی این موارد به رشد قیمتی منجر شده است.

رخداد دیگری نیز در این بازار تجربه شده که آن هم تغییر گریدهای جذاب است یعنی تاکنون گریدهای مختلف پلی پروپیلنی بیشترین تقاضا را به خود جذب کرده ولی هم اکنون سایر پلی اتیلن ها نیز با رونق معاملاتی رو به رو شده اند که جای گریدهای جذاب را با سایرین تغییر داده است. این نکته نیز خود به پتانسیلی جدید برای تغییر در بازار پتروشیمی ها منجر شده که می تواند جذابیت این بازار را افزایش دهد.

با توجه به تمامی این موارد باز هم نمی توان به صراحت از ادامه رشد قیمت پلیمرها سخن گفت ولی شواهد امر از بهبود این بازار خبر می دهد. در صورتی که روند افزایشی و البته آرام بهای دلار ادامه یابد قطعاً پتانسیل جدیدی به این بازار برای بهبود و رشد قیمت ها تزریق خواهد شد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

قیر PG6422

نفت پاسارگاد شیراز

نقدی

9,983

9,983

2000

1695

1695

بنزن

ذوب آهن اصفهان

سلف

20,000

20,000

100

300

100

وکیوم باتوم

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

7,338

7,811

5000

25250

5000

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG641

پتروشیمی تندگویان

نقدی

34,978

34,978

880

880

880

قیر PG7010

نفت پاسارگاد بندرعباس

نقدی

10,239

10,239

2000

2000

2000

لوب کات سبک

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

11,948

11,948

3000

3050

3000

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG645

پتروشیمی تندگویان

نقدی

34,978

34,978

154

154

154

لوب کات سنگین

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

11,644

11,644

7000

7050

7000

تولوئن دی ایزو سیانات (TDI)

پتروشیمی کارون

سلف

115,532

117,524

400

460

400

بازار فولاد:

هرچند از شتاب افت قیمت ها در بازار فولاد کاسته شده ولی هنوز هم چهره منفی این بازار تغییری نکرده و رکود و افت قیمت ها هنوز هم وضعیت کلی در بازار فولاد را تشکیل می دهد. به نسبت روز قبل تغییر خاصی در این بازار رخنمایی نکرده بنابراین همان رخدادها را باید در ترسیم آینده قیمت ها لحاظ کرد.

قیمت ها هر روز به نسبت روز قبل با کاهش بیشتری رو به رو می شوند تا جایی که کف سازی پیشین را شکسته و به نظر می رسد مانعی در برابر افت قیمت ها وجود ندارد اگرچه نزدیکی به روزهای پایانی سال نیز باعث بهبود تقاضا نشده است. همچون روز قبل نمی توان اظهارنظر قاطعی نسبت به دورنمای بازار داشت زیرا تا زمانی که ترس از افت نرخ و تلاش برای جذب مشتری حداقلی فعلی ادامه دارد ، این روند کاهشی نیز ادامه خواهد یافت.

موارد فوق همگی از احتمال ادامه کاهش قیمت ها حکایت می کند مخصوصاً در شرایطی که فعالان برجسته بازار نیز به افت قیمت ها مهر تأیید زده و با کاهش قیمت های پیشنهادی خود ، روند بازار را منطقی تر از قبل جلوه می دهند. این در حالی است که کاهش بیشتر قیمت ها نخواهد توانست به جذب مشتری جدید منجر شده زیرا قیمت های فعلی آن قدر جذاب هستند که خریدار به سمت تأمین تقاضای خود حرکت کند ولی ترس از کاهش بیشتر قیمت هاست که اجازه هیچ فعالیت و خرید جدیدی را با حجم بالا نمی دهد. البته از این واقعیت نیز نمی توان غافل شد که در صورت کاهش قیمت ها پتانسیل صادرات محصولات نهایی به کشورهای همسایه افزایش یافته اما این نکته نیز چندان هم در تعیین نرخ نهایی بازار دخیل نخواهد بود.

در خصوص آینده بازار می توان به احتمال ضعیفی توجه کرد و آن افزایش مجدد قیمت دلار و بازگشت تقاضای فصلی است. هنوز افزایش ناچیز قیمت ارز نتوانسته است تأثیری بر این بازار برجای گذاشته هرچند که این رشد شکننده نیز خود چندان قابل توجه نیست. در صورت افزایش مجدد قیمت دلار و حتی رسیدن به سقف قیمتی 3900 تومانی برای دلار امریکا می توان امیدوار بود که تقاضای فصلی سریع تر از زمان مرسوم خود به بازار بازگشته و به بهبود قیمت ها منجر شود هرچند که این ادعا تنها یک احتمال ضعیف است. تجربه سال گذشته به ما آموخته است که در این روزهای خطرناک بسیار مراقب باشیم.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد در برخی از کانال های تلگرامی در خصوص وضعیت بازار فولاد عنوان داشت: در حوزه ناودانی و نبشی هم با وجود اینکه در برخی مبادی ثبات بر قرار است، در برخی مبادی دیگر، امروز و بنا بر گزارش اقنا و رصد گزارشگر فولاد، بطور متوسط شاهد کاهش 10 الی 30 تومانی هستیم. برخی از تغییرات این حوزه امروز شامل موارد زیر بودند :

- نصر تبریز : 10 -

- سراب : 20 -

- دهشیر یزد : 20 - الی 30 -

- نورد سجاد : 30 -

- ماهان : 20 -

- منظومه اصفهان : 30 - الی 50 -

- شکفته مشهد : ثابت

- آریان فولاد : ثابت

- گرم فلز : ثابت

- جاوید بناب : ثابت

- ناب تبریز : ثابت

برخی از مشاهدات صورت گرفته امروز در حوزه میلگرد شامل موارد زیر بودند :

میلگرد شاخه کوثر اهواز توسط برخی از نمایندگان رسمی فروش، امروز ثابت شنیده شد.

فولاد هیربد : انواع میلگرد : ثابت

فولاد کویر کاشان : کلیه محصولات ثابت

فولاد آذر چلیک تبریز : ثابت

فولاد آناهیتا گیلان : ثابت

فولاد خراسان : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد البرز ایرانیان : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد کوثر اهواز : از انبار اهواز : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

یکی از نمایندگان رسمی فروش انواع میلگرد ذوب آهن اصفهان امروز ثابت اعلام کرد.

فولاد بافق یزد : ثابت

ذوب آهن و نورد کرمان : ثابت

انواع میلگرد ذوب آهن اصفهان در برخی از مبادی غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

سیما فولاد جهان : ثابت

ذوب آهن اردبیل : سایز 16و18 آجدار در انبار رشت امروز توسط برخی از نمایندگان فروش غیر رسمی ثابت شنیده شد.

نورد فولاد یزد : انواع میلگرد : ثابت

انواع میلگرد 6.5 ساده تولیدی فولاد نطنز توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش ثابت شنیده شد.

فولاد خراسان : برخی مبادی غیر رسمی فروش : ثابت

آریان فولاد : انواع میلگرد : ثابت

فولاد قزوین و پارس آرمان : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد ایزد خواست جنوب : 10 تومان کاهش

کیان کاشان : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد پرند : محصولات A2 حدود 10 تومان کاهش قیمت و محصولات A3 ثابت

فولاد خرم آباد : محصولات A2 حدود 30 تومان کاهش و محصول A3 حدود 60 تومان کاهش قیمت

پرشین فولاد : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد ابهر : 10 تومان کاهش قیمت

آذر فولاد امین تیکمه داش : 10 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد ایوان : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد سپهرایرانیان : محصولات A2 حدود 10 الی 20 تومان کاهش و محصولات A3 حدود 20 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد ظفر بناب : 15 تومان در مجموع کاهش قیمت

نورد فولاد گلستان : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد نیک صدرای توس : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد الماس : برخی مبادی غیر رسمی : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد کیان ابهر : برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز 10 تومان کاهش قیمت

فولاد کاوه تیکمه داش : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد معراج کردکوی : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد شمس سپهر : 10 تومان کاهش قیمت؛ مجددا برخی سایزها 10 تومان کاهش قیمت

پولاد نورد شیراز : کلاف 10 ساده حدود 50 تومان کاهش قیمت و بقیه محصولات حدود 20 تومان کاهش قیمت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : 10 تا 30 تومان کاهش قیمت

نورد فولاد گیلان ( حسن رود ) : 15 تومان کاهش قیمت

آریا ذوب : برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز 15 تومان کاهش قیمت

صدر فولاد لرستان : سایز 10 و 12 حدود 40 تا 60 تومان کاهش و بقیه سایزها 10 تومان کاهش قیمت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر ) : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد درپاد تبریز : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد امیرکبیر خزر : 5 تا 10 تومان کاهش قیمت برخی از مبادی غیر رسمی فروش

انواع کلاف گروه ملی اهواز توسط برخی از نمایندگان رسمی فروش به غیر از سایز 10 که امروز توام با 10 تومان کاهش قیمت شنیده شد بقیه ثابت اعلام شده است.

فولاد شاهرود : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد آذربایجان : برخی مبادی اندکی ( 5 تومان) کاهش قیمت و برخی دیگر ثابت و توافقی

فولاد آلیاژی ایران ( یزد ) : توسط برخی از نمایندگان رسمی فروش : انواع میلگرد ساده 10 الی 50 تومان کاهش و انواع میلگرد آجدار حدود 10 تومان کاهش قیمت

در بازار ورق، امروز تغییرات قابل توجهی روئیت نشد و بطوریکه مشاهده میشود در اکثر مبادی این حوزه روند توافقی و در تعداد معدودی از این مبادی هم کمی کاهش قیمت اعلام شده است. برخی از مشاهدات صورت گرفته در این حوزه شامل موارد زیر بودند :

- یکی از نمایندگان رسمی فروش ورق سیاه مجتمع گیلان نرخ انواع ورق 30 تا 65 میلیمتر را امروز ثابت اعلام کرد.

- برخی از انواع ورق سیاه فولاد مبارکه در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان رسمی فروش این محصول امروز ثابت شنیده شد.

- انواع ورق کاویان توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه گیلان در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت و برخی از ضخامت ها اندکی ( 5 تا 10 تومان) کاهش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه اکسین در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز به غیر از ضخامت 30 و 40 که اندکی با کاهش قیمت توام شده است، بقیه سایزها ثابت شنیده شد.

- انواع ورق روغنی فولاد مبارکه در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- ورق 2 میل سیاه روس در " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه از " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- برخی از انواع ورق مجتمع گیلان ( ضخامت 8 و 10 میلیمتر) از انبار مبدا امروز توسط برخی از نمایندگان رسمی فروش ثابت شنیده شد.

- ورق سیاه ضخامت 2 میلیمتر قزاق و روس در " بندر انزلی " توسط برخی از مبادی غیر رسمی فروش امروز با اندکی کاهش قیمت ( کمتر از 10 تومان ) شنیده شد.

- ورق سیاه ضخامت 2 میلیمتر سبا در " اصفهان " توسط برخی از مبادی غیر رسمی فروش امروز با اندکی کاهش قیمت ( 5 تومان ) شنیده شد.

در حوزه قوطی و پروفیل هم امروز با اینکه ثبات در بیشتر مبادی این حوزه برقرار بود اما در برخی از مبادی دیگر شاهد کاهش قیمت بودیم و بطوریکه رصد شد؛ در نظر گرفتن برخی تخفیفات و معاملات توافقی امروز در بیشتر این مبادی شنیده شد. برخی از مشاهدات صورت گرفته این حوزه بر اساس قوطی ضخامت ۲ میلیمتر شامل موارد زیر بودند :

- یزد : ثابت

- علویجه : ثابت

- مشهد : ثابت

- آدنیس : ثابت

- نورد یزد : ثابت

- چی چست : ثابت

- تهران شرق :20 -

- جهان : 20 +

- صابری : 10 -

- صدرا : 20 -

- ساوه : ثابت

- پترو فولاد : 10 -

- کیان پرشیا : ثابت

- یاران : 20 -

- اصفهان : ثابت

- آریا افق پاسارگاد : ثابت

بیشترین قیمت : 2410

کمترین قیمت : 2340

قیمت میانگین : 2380

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24