Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بسیاری از کارشناسان بازار می گویند تحولاتی که در هفته های اخیر مشاهده شده .. سرمایه گذاران در بازارهای مختلف این هفته انبوهی از داده های اقتصادی دریافت می کنند و منتظر ..

آرامش این روزهای بازار ادامه نمی یابد

روز گذشته نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام بزرگ نبود و ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی افزایش یافت. سرمایه گذاران در بازارهای مختلف این هفته انبوهی از داده های اقتصادی دریافت می کنند و منتظر نشست روسای جمهور چین و آمریکا هستند به همین دلیل رفتار آنها احتیاط آمیز بوده است. البته بعید است پس از این سه روز همه ابهام ها از میان برود. بزرگ ترین سوالاتی که برای سرمایه گذاران مظرح است به سیاست های دولت جدید آمریکا مربوط است. البته تحولات سیاسی در اروپا نیز مورد توجه قرار دارد.

سرمایه گذاران منتظر تاثیر برنامه کاهش عرضه هستند

امروز چهارشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی افزایش یافته است. روز گذشته پیش بینی کاهش ذخیره نفت آمریکا در هفته گذشته سبب رشد قیمت ها شد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به تریتب با 2 درصد و 1.8 درصد افزایش به 54.1 دلار و 51.1 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت در روزهای اخیر رشد کرده اما دلیل بنیادی برای این افزایش وجود ندارد. برنامه کاهش عرضه نفت که در نیمه نخست سال جاری میلادی اجرا می شود از مازاد عرضه در بازار کاسته اما از مدت ها پیش فعالان بازار می دانستند که تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر تولیدکنندگان، افزایش خواهد یافت. پیش بینی شده امسال تولید نفت در آمریکا 300 هزار بشکه بالاتر از سال قبل است و سال آینده میلادی نیز 500 هزار ببشکه بر تولید نفت این کشور افزوده خواهد شد. در هفته های اخیر افزایش ذخیره نفت آمریکا سبب شده در باره تاثیر برنامه کاهش عرضه تردیدهایی پدید آید. اگر امروز در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا مشخص شود هفته پیش از ذخیره نفت این کشور کاسته شده قیمت ها حمایت خواهد شد. طبق برنامه کاهش عرضه، میزان تولید نفت برخی اعضاء اوپک و 11 کشور تولیدکننده نفت غیرعضو این سازمان در مجموع باید روزانه 1.8 میلیون بشکه کاهش یابد. گزارش ها نشان می دهد میزان پایبندی به این برنامه بالا بوده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت ها اندکی حمایت شد

امروز قیمت طلا بدون تغییر محسوس در سطح 1255 دلار قرار دارد. قیمت نقره نیز در محدوده 18.23 دلار در نوسان است. همانطور که انتظار می رفت روز گذشته قیمت طلا نوسان بزرگی نداشت و در محدوده 1256 دلار در هر اونس قرار گرفت زیرا سرمایه گذاران در باره رویدادهایی که از امروز تا روز جمعه بر بازار این فلز گرانبها تاثیر دارد دیدگاه مشخصی نداشتند. امروز گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و محتوای آن، که دیدگاه اعضاء کمیته درباره زمان مناسب برای بالا بردن نرخ های بهره است، بر ارزش دلار و قیمت طلا تاثیر خواهد داشت. بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه پیش خود نرخ های بهره را بالا برد و پیش بینی کردن امسال 2 بار دیگر نرخ های بالا برده می شود. البته همه چیز به وضعیت اقتصاد آمریکا و شرایط کلی اقتصاد جهان وابسته است. اگر اعضاء کمیته سیاستگذاری قصد داشته باشند نرخ های بهره را با سرعت بیشتری بالا ببرند قیمت طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر فردا و روز پنجشنبه دو گزارش از سوی وزارت کار آمریکا منتشر می شود که انتظار می رود حاوی داده های مثبت باشد. اگر این پیش بینی تحقق یابد قیمت طلا افول خواهد کرد. بدین ترتیب اکنون سرمایه گذاران رویکرد انتظار در پیش گرفته اند. قیمت فلز زرد در سال جاری میلادی تاکنون حدود 105 دلار در هر اونس افزایش یافته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران

آسیا. امروز چهارشنبه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته است. روز گذشته نوسان در شاخص های مالی این قاره بزرگ نبود و سرمایه گذاران ترجیح دادند منتظر باشند تا عوامل موثر بر بازارها مشخص شود. این هفته خبرهای زیادی از اقتصاد چین منتشر نمی شود اما دیدار رییس جمهور این کشور با ترامپ رویدادی بسیار مهم است که بر بازارهای مالی آسیا تاثیر خواهد گذاشت. در بخش های خدمات و تولید کارخانه ای چین فعالیت ها رو به رشد است اما نمی توان مطمئن بود این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. با آنکه دولت چین به حمایت های خود از رونق اقتصاد ادامه می دهد اما اجرای برنامه های اصلاحی یک ضرورت است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. افزایش قیمت نفت و امید به تاثیر برنامه های حمایتی بانک مرکزی اروپا سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده است. بانک مرکزی اروپا معتقد است برنامه های حمایتی که در سال های اخیر اجرا کرده موثر بوده و اکنون اقتصاد منطقه یورو به سمت ثبات در حرکت است. البته نباید تصور کرد همه چیز کاملا سامان یافته است. هنوز هم به حمایت نیاز است و برخی اقتصادهای منطقه یورو از جمله یونان و ایتالیا دچار مشکلات عمیق مالی هستند. عامل دیگر نگرانی انتخابات های پیش رو در فرانسه و آلمان است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا اندکی رشد کردند. افزایش قیمت نفت و خبرهای مثبت از بخش تولید کارخانه ای سبب شد امید به آینده افزایش یابد البته ابهام هایی که درباره تاثیر سیاست های ترامپ بر اقتصاد وجود داشته از میان نرفته است. از آنجا که ترامپ قصد دارد در بسیاری از زمینه ها تغییرات بزرگ ایجاد کند مشخص شدن تاثیر اقدامات او به زمان نیاز دارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند اقدامات ترامپ به زیان اقتصاد این کشور خواهد بود.

در دو روز آینده، دو گزارش از بازار کار آمریکا منتشر می شود که مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد زیرا شرایط حاکم بر بازار کار این کشور بر تصمیم بانک مرکزی در خصوص زمان افزایش نرخ های بهره تاثیر خواهد گذاشت. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بازار فعلا آرام است

امروز قیمت فلزات پایه افزایش یافته و قیمت هر تن مس در محدوده 5820 دلار در هر تن قرار گرفته است. روز گذشته قیمت اکثر فلزات پایه افزایش یافت اما میزان رشد اندک بود زیرا ارزش دلار افزایش یافت و نیز خبر جدیدی از اقتصاد چین منتشر نشده است. در هفته های اخیر قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشته و سرمایه گذاران منتظر تحول در بازار و مشخص شدن جهت حرکت قیمت ها بوده اند. برخی تحلیلگران می گویند صرف نظر از تغییرات ارزش دلار، روابط تجاری و اقتصادی چین و آمریکا که مصرف کنندگان بزرگ فلزات پایه هستند بر قیمت ها تاثیر دارد. انتظار می رود پایان هفته در دیدار رییس جمهور چین با همتای آمریکایی خود برخی از ابهام هایی که در باره روابط دو کشور وجود داشته از میان برود. سرمایه گذاران امیدوار هستند دو طرف اختلاف نظرها را به شکلی رفع کنند زیرا در غیراینصورت افق بازار فلزات پایه منفی خواهد شد. چین و آمریکا شرکای تجاری بزرگ هم هستند و هر گونه تنش در روابط دو کشور، از نرخ رشد اقتصاد آنها خواهد کاست. البته در چین، دولت به برنامه های حمایتی خود ادامه خواهد داد زیرا ایجاد تعداد کافی فرصت های شغلی یک ضرورت است اما اگر از حجم تجارت چین با آمریکا کاسته شود بازارها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. خبر خوب این است که وضعیت بخش های تولید کارخانه ای در اقتصادهای بزرگ امیدبخش است و انتظار می رود این وضعیت ادامه پیدا کند. روز گذشته بیشترین افزایش قیمت با 1.5 درصد در قیمت نیکل مشاهده شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار به سمت بالا حرکت کرد

امروز چهارشنبه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییری نداشته و سرمایه گذاران منتظر تحولات بازار هستند. روز گذشته گزارش های منتشر شده از بخش تولید کارخانه ای آمریکا مثبت بود و این یک عامل رشد ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان محسوب می شود. از سوی دیگر، سرمایه گذاران منتظر گزارش نشست ماه قبل کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بودند که امروز منتشر خواهد شد و انتظار می رود در آن، اعضاء کمیته بر افزایش نرخ های بهره تاکید کرده باشند. این پیش بینی در رشد ارزش دلار تاثیر داشته است. امروز همچنین وضعیت بخش خدمات در انگلستان، منطقه یورو و آمریکا در ماه گذشته میلادی اعلام می شود. پیش بینی شده داده ها مثبت باشد در نتیجه از این جهت تاثیری بر ارزش ارزش دلار، یورو و پوند گذاشته نخواهد شد زیرا داده های مثبت به رشد هر سه ارز یاد شده منجر می شود. شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر، در هفته های اخیر عملکرد منفی داشته اما برخی تحلیلگران معتقدند این روند معکوس می شود. تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته و در ماه جاری میلادی عملکرد دلار مثبت خواهد بود. فردا و روز جمعه، دو گزارش از بازار کار آمریکا منتشر می شود که تاثیری بزرگ بر شاخص دلار خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد ایتالیا، فرانسه، منطقه یورو، انگلستان و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24