Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

پس از رشد قیمت های روزهای اخیر در بازار فولاد شاهد هستیم که رشد بهای شمش منطقی تر شده و بهای سایر مصنوعات فولادی نیز روی آرامش به خود دیده که نشان می دهد شرایط کلی در این بازار در تقابل واقعی عرضه و تقاضا قرار گرفته و پتانسیل های بازارسازی در آن ها کاهش یافته است. این شرایط را می توان یکی از منطقی ترین رویکردهای معاملاتی در بازار فولاد برشمرد که از یک سو بخش تقاضا را به سمت این بازار جذب کرده و از سوی دیگر در تلاش است تا منافع عرضه کنندگان را تا حد امکان تأمین کند. این در حالی است که هنوز هم اختلافات قیمتی در لیست های فروش متفاوت دیده می شود که این نکته نیز با گذشت زمان امکان اصلاح خواهد داشت...

فولاد منطقی شد!

بورس24 : پس از رشد قیمت های روزهای اخیر در بازار فولاد شاهد هستیم که رشد بهای شمش منطقی تر شده و بهای سایر مصنوعات فولادی نیز روی آرامش به خود دیده که نشان می دهد شرایط کلی در این بازار در تقابل واقعی عرضه و تقاضا قرار گرفته و پتانسیل های بازارسازی در آن ها کاهش یافته است. این شرایط را می توان یکی از منطقی ترین رویکردهای معاملاتی در بازار فولاد برشمرد که از یک سو بخش تقاضا را به سمت این بازار جذب کرده و از سوی دیگر در تلاش است تا منافع عرضه کنندگان را تا حد امکان تأمین کند. این در حالی است که هنوز هم اختلافات قیمتی در لیست های فروش متفاوت دیده می شود که این نکته نیز با گذشته زمان امکان اصلاح خواهد داشت. به نظر می رسد بازار فولاد رفتار خود را با واقع بینی به پایان می برد و می تواند هفته آینده شرایط بهتری را به ثبت برساند. در بازار پلیمرها هنوز هم شاهد رشد قیمت ها هستیم که نشان دهنده برتری تقاضا بر عرضه ها و همچنین بیم و امید از آینده قیمت ها آن هم با فرض رشد بهای نفت خام است. معاملات بورس انرژی نیز به سمت بهبودی نسبی گام برداشته که می تواند نوید معاملاتی جذاب در هفته آینده باشد.

تداوم آرامش بورس انرژی و ثبت جرقه هایی مهم

معامله 17 هزار و 648 تن از انواع حامل های انرژی در بازار فیزیکی بورس انرژی نشان می دهد که وضعیت این بازار به سمت رشد حجم معاملات تغییر مسیر داده و ارزش معاملاتی 23 میلیارد و 600 میلیون تومانی نیز معرف این رخداد است. مهمترین معامله روز چهارشنبه را می توان داد و ستد نفتای سبک پالایش نفت تهران در رینگ داخلی به ارزش 21 میلیارد تومان دانست که به تنهایی توانست وزن معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی را تغییر دهد. به نظر می رسد برای هفته آینده شاهد رشد بیشتر معاملات باشیم اگرچه هفته آینده را باید زمانی نیمه تعطبل در تاریخچه معاملات به شمار آورد که البته عرضه های جذاب روزهای کاری آینده نیز همین شرایط را نوید می دهد. همچنین شاهد معامله بیش از 25 میلیون کیلو وات ساعت برق در هفته جاری بودیم.

معامله بیش از 25 میلیون کیلو وات ساعت برق در هفته نخست مهرماه96

بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 9 میلیون و 503 هزار قرارداد معادل 128 میلیون و 588 هزار کیلووات ساعت به ارزش 44 میلیارد و 987 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای بارپایه، میان باری، بارپیک و کم باری با متوسط قیمت‌ 346 ، 353 ، 407 و 300 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. شایان ذکر است طی هفته جاری بالغ بر 25 میلیون و 720 هزار کیلووات برق به ارزش بیش از 145 میلیارد و 94 میلیون ریال در بورس انرژی ایران مورد معامله قرار گرفته است.

خاطر نشان می‌گردد در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/08/05 گشایش و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/07/09، 96/07/10، 96/07/11، 96/07/12 و 96/07/13در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آن ها آغاز شد.

نام کالا

حجم کل معامله شده بر حسب واحد عرضه

واحد عرضه

متوسط قیمت معامله (ریال بر هر کیلوگرم)

قیمت پایه

واحد قیمت دهی

متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی

125

تن

10444

10444

ریال

هیدروکربن سبک حاصل از بلندینگ کد HHB1 ساینا شیمی بهشت در رینگ بین الملل با کد استاندارد 251030629

0

تن

-

480

دلار(سنا)

آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

تن

-

488.93

دلار (بانک مرکزی)

حلال 404 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل

0

مترمکعب

-

453.23

دلار (بانک مرکزی)

نفتای سبک پالایش نفت تهران در رینگ داخلی

20000

مترمکعب

10648

10648

ریال

حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی

30000

لیتر

14734

14734

ریال

سی اس او پالایش نفت شازند در رینگ داخلی

2000

تن

11130

11130

ریال

دلار(سنا-مطابق مکانیسم مصوب هیئت مدیره بورس انرژی ایران مورخ 95/8/9 )

افزایش روز افزون مشارکت و رقابت شرکت های کارگزاری عضو در معاملات

در شش ماهه نخست سال 1396 بازارهای بورس انرژی ایران شاهد انجام معاملاتی به ارزش 45,447 میلیارد ریال بوده‌اند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با ارزشی قریب به 16,245 میلیارد ریال، میزان رشدی قریب به 180 درصد را تجربه نموده‌اند. این در حالی است که تعداد روزهای کاری در شش ماه ابتدایی سال 96 ، 120 روز و در دوره مشابه سال 95 ،122 روز بوده است.

محمود کریمی، مسئول اداره بازرسی، امور اعضاء و نظارت بورس انرژی ایران ضمن بیان مطلب فوق افزود: در شش ماهه نخست سال جاری تعداد شرکت‌های کارگزاری عضو بورس انرژی ایران 60 شرکت کارگزاری بوده است که از این تعداد، 51 شرکت کارگزاری در دوره مذکور در سال 96 در زمینه ارائه خدمات به مشتریان فعالیت نموده‌اند.

تعداد کارگزاران فعال در بازار مشتقه برای شش ماهه نخست سال 96، 27 شرکت کارگزاری بوده است. اما تعداد کارگزاران فعال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران با رشد 8.8 درصدی از 45 کارگزاری در شش ماهه نخست سال 95 به 49 کارگزاری در مدت مشابه در سال جاری رسیده است.

پنج شرکت کارگزاری برتر از نظر ارزش کل معاملات در بازارهای بورس انرژی ایران در شش ماهه نخست سال 96 به ترتیب شرکت‌های کارگزاری آتی ساز بازار (با 13.4 درصد سهم از بازار)، شهر (با 10.91 درصد سهم از بازار)، نواندیشان بازار سرمایه (با 10.69 درصد سهم از بازار)، بانک ملی ایران (با 9.44 درصد سهم از بازار) و شرکت کارگزاری خبرگان سهام (با 7.69 درصد سهم از بازار) بوده‌اند. مجموع سهم پنج شرکت برتر در این دوره از کل معاملات در بازارهای بورس انرژی ایران برابر با 52.15 درصد بوده است.

همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، پنج شرکت کارگزاری برتر از نظر ارزش معاملات در بازار مشتقه بورس انرژی ایران عبارتند از: شهر (40.69%)، سهم آشنا (15.33%)، بانک سپه (14.93%)، حافظ (6.93%) و بانک رفاه کارگران (4.34%) .

در همین رابطه، پنج شرکت کارگزاری برتر در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در شش ماهه نخست سال جاری شرکت های کارگزاری آتی ساز بازار (18.31%)، نواندیشان بازار سرمایه (14.20%)، بانک ملی ایران ( 12.90%)، خبرگان سهام ( 10.51%) و مفید ( 6.65%) بوده اند.

کریمی همچنین با اشاره به نخستین عرضه‌ها در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران افزود: از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه همچنین کالاهای متانول پتروشیمی شیراز (عمده)، رافینت، پنتان و حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه (عمده)، برق شرکت تولید نیروی برق پرند مپنا، نیروگاه سیکل ترکیبی قم و نیروگاه خوی ، نیتروزن مایع پتروشیمی فجر، CSO پالایش نفت شازند، حلال 502 و 503 پالایش نفت اصفهان، میعانات گازی سراجه قم و ریفورمیت شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در رینگ داخلی و کالاهای نفتان سنگین تصفیه نشده، حلال 410، آیزوفید و آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز، گاز بوتان پالایش نفت کرمانشاه، نفت کوره 380 سانتی استوک شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت اصفهان، مشهد و تبریز، بلندینگ نفتای پالایش نفت لاوان، هیدروکربن سبک حاصل از بلندیگ کد HHB1 ساینا شیمی بهشت، نفت گاز شرکت ملی نفت ایران و CSO پالایش نفت شازند در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای نخستین بار عرضه شده و مورد معامله قرار گرفتند.

تثبیت بازار فولاد با طعم خوش بینی

پس از چند روز رشد بهای شمش و البته افزایش قیمت مصنوعات فولادی در بازار آزاد شاهد هستیم که از یک سو رشد قیمت فولاد متوقف شده و از سوی دیگر بهای شمش نیز با کاهش شتاب رشد قیمتی رو به رو شده است. این وضعیت را باید سیگنالی مهم در بازار فولاد به شمار آورد زیرا یکی از بهترین و متعادل ترین کارنامه های اجرایی در این بازار به ثبت رسیده است. بهای شمش پس از برخورد به کف 1700 تومانی تغییر فاز داده و هم اکنون در نزدیکی 1800 تومان نوسان می کند. این در حالی است که بهای میلگرد نسبتاً به ثبات رسیده و گویی بازار قیمت های فعلی را به عنوان نرخ هایی تعادلی برای خود برگزیده است. این شرایط موجب خواهد شد تا تولید در بخش های مختلف صنعت فولاد جریان داشته و خریداران گریزپای فعلی را نیز به سمت بازار جذب کند. این وضعیت یعنی عدم کاهش قیمت ها و البته کم توجهی به بازارسازی و تلاش برای رشد نرخ خود نشان می دهد بازار شم اقتصادی خود را باز هم بدست آورده ولی ممکن است نگرانی از وخامت اوضاع بعد از تعطیلات و همچنین بیم و امید از نوسان قیمت های جهانی هم به این وضعیت دامن زده باشد یعنی در هر حال فاکتورهای محدودکننده بسیاری در بطن بازار وجود دارد که می تواند در رفتار آینده قیمت ها تأثیرگذار باشد. موارد فوق در حالی است که هنوز بازار به سمت رشد قیمت ها با نیم نگاهی توأم با طمع می نگرد یعنی رشد شکننده بهای شمش و همچنین برخی جرقه های رشد قیمتی می تواند باز هم به تعادل شکننده فعلی دامن بزند که در نهایت تغییر فاز بازار را موجب خواهد شد. هنوز هم بازار به سمت رشد قیمت ها متمایل است و البته هنوز هم کالاهایی که با قیمت بالاتر خریداری شده اند ، در بطن بازار و در انبارهای مختلف وجود دارند که همین نکته میل به رشد قیمتی را افزایش می دهد. به نظر می رسد بازار فولاد بیش از ثبات با ابهام رو به رو است اگرچه تقاضای مؤثر چندانی وجود نداشته و البته کاهش قیمت های جهانی و میل به تولید و فروش نیز در بدنه بازار وجود دارد. با توجه به تمامی این موارد باید انتظار داشت که ثبات شکننده بازار بعد از تعطیلات تغییر فاز دهد ولی باید نشست و منتظر ماند و دید که رقابت منفی قدرت نمایی بیشتری خواهد داشت یا تلاش برای حفظ سطح قیمتی فعلی. به نظر می رسد پتانسیل بازارسازی نیز در بطن بازار تضعیف شده است و همین رخداد را باید دلیل اصلی آرامش قیمت ها دانست یعنی اگر بازار به صورت دست ساخته مورد تحریک قرار نگیرد در نهایت تقابل عرضه و تقاضا راه خود را به پیش خواهد برد که منافع بخش بزرگ تری از فعالان بازار را تأمین خواهد کرد.

تداوم رشد قیمت ها در بازار پتروشیمی

بازار پلیمرها برای سومین روز متوالی شاهد رشد نسبی معاملات بود اگرچه دو روز اخیر این رشد نرخ برجستگی بیشتری داشته است. خریداران در تلاش بودند تا مواد اولیه مورد نیاز خود را تا قبل از تعطیلات تأمین کرده تا از یک سو از نوسان قیمت های احتمالی در هفته آینده به دور بمانند و از سوی دیگر شوک قیمتی به دلیل رشد بهای جهانی نفت خام را نیز متعادل سازند. این وضعیت در نهایت با برتری تقاضا بر عرضه ها به رشد بهای پلیمرها و سایر محصولات پتروشیمی منتهی شد و نشان دهنده خوش بینی به دورنمای بازار است.

معاملات محصولات شیمیایی نیز در بورس کالا شرایط خوبی را سپری کرد و 6 محصول با رقابت مورد معامله قرار گرفتند. این در حالی است که هنوز انتظارها از این بازار بالاتر از سطوح فعلی است بنابراین هفته آینده می توان به رونق بازار پلیمرها و محصولات شیمیایی امیدوار بود.

۶ محصول شیمیایی با رقابت خریداری شدند

حجم معامله محصولات شیمایی امروز ۱۳ هزار و ۹۱۹ تن رقم خورد. به گزارش پایگاه خبری بورس کالا؛ عرضه محصولات ۱۹ هزار و ۹۶۴ تن و تقاضای آن هم ۲۲ هزار و ۸۵ تن بود. به این ترتیب در گروه محصولات شیمیایی، کریستال ملامین، اسیدترفتالیک، دی اتیل هگزانول، دی اتیلن گلایکول، ارتوزایلین و زایلین مخلوط با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

کریستال ملامین پتروشیمی خراسان با ۲۵۰ تن عرضه ۳۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۵ هزار و ۸۵ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۵ هزار و ۱۳۱ تومان رقم خورد.

اسیدترفتالیک پتروشیمی تندگویان هم با ۲۰۰ تن عرضه ۵۴۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۵۹۳ تومان و میانگین نرخ خریدآن هم ۲ هزار و ۷۸۷ تومان رقم خورد.

در ادامه دی اتیل هگزانول پتروشیمی شازند با ۱۱۰۰ تن عرضه ۲۵۷۴ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۵۵۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۷۷۳ تومان رقم خورد.

دی اتیلن گلایکول این مجتمع هم با ۱۱۰ تن عرضه ۳۱۹ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۸۳۲ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۲ هزار و ۹۹۳ تومان بود، دی اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون هم با حجم ۸۸ تن با نرخ پایه خریداری شد، دی اتیلن گلایکول پتروشیمی مروارید هم با حجم ۱۰۰ تن و با نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت.

اورتوزایلین پتروشیمی بروزیه با ۱۰۰۰ تن عرضه ۶۳۶۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۲ هزار و ۴۷۲ تومان و نرخ خرید آن هم ۲ هزار و ۷۱۹ تومان رقم خورد.

زایلین مخلوط پتروشیمی بندرامام با حجم عرضه ۷۰۰ تن و تقاضای ۱۲۴۰ تن همراه بود، نرخ پایه این کالا ۲ هزار و ۵۲۶ تومان بود، این کالا با میانگین نرخ خرید ۲ هزار و ۶۷۳ تومان مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال منواتیلن گلایکول پتروشیمی شازند، اسیداستیک فن آوران، دی اتیلن گلایکول مارون و استایرن منومر پتروشیمی پارس وارد سیستم مچینگ شدند.

برخی از مهمترین معاملات انواع محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

ارتوزایلن

پتروشیمی برزویه

سلف

24,727

27,199

1000

6360

1000

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی

47,319

47,319

5016

4056

4056

بنزن

پتروشیمی بندرامام

نقدی

34,532

34,532

3000

3000

3000

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

نقدی

35,502

47,734

1100

2574

1100

زایلین مخلوط

پتروشیمی بندرامام

سلف

25,262

26,730

700

1240

700

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

17,307

17,307

1219

1150

1127

اسید ترفتالیک

پتروشیمی تندگویان

سلف

25,939

27,878

200

540

200

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

37,240

37,240

660

517

517

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

32,063

32,063

407

407

385

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی (مچینگ)

32,063

32,063

0

374

374

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

50,850

51,316

250

340

250

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی شازند

نقدی

28,328

29,932

110

319

110

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی (مچینگ)

47,319

47,319

0

312

312

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

32,063

32,063

616

308

242

آروماتیک سنگین

پتروشیمی برزویه

سلف

21,580

21,580

500

180

180

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مروارید

نقدی

28,328

28,328

100

120

100

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

28,328

28,328

616

110

88

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24