Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

اگر بازاری متعادل و شاخصی سبز رنگ را جستجو می کنیم باید حقوقی ها با مشارکت حقیقی ها حمایت سراسری از بازار سرمایه داشته باشند تا شاخص هم وزن متعادل شود ، وگرنه با خرید چند سهم بزرگ اتفاقی که روز شنبه و یک شنبه رخ داد ، بازار به تعادل نمی رسد... باید حقیقی ها هم در سهم های کوچک و متوسط حس کنند که یک حامی وجود دارد و آن کسی نیست جزو سهامدار عمده آن کمپانی و البته صندوق های حامی بازار...

شاخص هم وزن را دریابید!

بورس24 : شاخص کل بازار سهام منفی هایی متوالی را تجربه می کند.

در این شاخص شرکت ها با توجه به میزان ارزش بازاری که در بازار سرمایه دارند مقدار شاخص را تحت تأثیر قرار می دهند. به عنوان مثال شرکتی همانند هلدینگ خلیج فارس که ارزش بازاری نزدیک به 83 هزار میلیارد تومان را دارد بزرگترین شرکت بازار سرمایه محسوب شده و نوسان قیمتی شرکت مذکور یکی از تأثیرگذارترین در مقدار شاخص کل می باشد و شرکتی همانند سایپا که 8 هزار میلیارد تومان ارزش بازار آن بوده اثر بسیار کمتری دارد. از طرفی دیگر ، شاخص کل هم وزن ، شمایل بهتری از وضعیت بازار را نمایش دهد. در این شاخص به تمامی شرکت ها وزن یکسانی داده شده و تأثیرات قیمتی همه شرکت ها در شاخص یکسان است.

در ابتدا ببینیم در طی این هفته چه تغییری در میزان این دو شاخص اتفاق افتاده است. شاخص کل در این هفته تاکنون با کاهش 25107 واحد و افت 6.5 درصدی مواجه بوده ، لکن شاخص کل هم وزن با کاهش 11920 واحدی ، افت 9.8 درصدی را ثبت کرده است.در طی سه روز گذشته بالغ بر 3491 میلیارد تومان پول حقوقی به کمک بازار سرمایه آمده ، اما سوال اینجاست که با ورود چنین پولی، چرا از سختی سهامداران این روزهای بازار کاسته نشده است و ایضا حمایت حقوقی های بازار سرمایه چرا تنها بر روی تعداد معدودی از سهم هایی که تأثیر به سزایی بر روی شاخص کل داشته صورت گرفته ، در صورتی که اکثر سهامداران حاضر، متحمل ضرر بیشتری می شوند و آیا اساسا این تفاوت در وضعیت حرکت شاخص کل و شاخص هم وزن ، با حمایت از برخی از قیمت سهام شرکت های خاص باعث بهبود اوضاع بازار می گردد؟ در ادامه نگاهی به نمودار امروز دو شاخص مذکور و روزهای گذشته خواهیم پرداخت.

در نمودار بالا وضعیت دو شاخص را در طی ساعات معاملاتی امروز مشاهده می کنیم. همانطور که دیده می شود از ابتدای ساعات معاملاتی شاخص کل با روندی رو به بالا تا ساعت 10 مواجه بوده ، در صورتی که در این زمان شاخص کل هم وزن روندی کاهشی داشته و با توجه به آن که حمایتی در سایر سهام شرکت های دیگر دیده نشده از ساعت 10 به بعد شاخص کل نیز نتوانست خود را نگه دارد و فشار عرضه ها در سهام شرکت های بزرگ نیز پیشی گرفت ، به طوری که شاخص کل نیز روند رو به کاهشی را تا آخر معاملات در پی داشت.

در نمودار فوق نیز حرکت یک سال اخیر دو شاخص را می بینیم و همانطور که مشاهده می گردد هم بستگی این دو شاخص نسبت به هم بسیار بالا بوده و گاها نیز شاخص کل هم وزن نسبت به شاخص کل پیشتاز بوده است. همانطور که در کادر قرمز که مرتبط با افت شاخص در مهرماه سال جاری می باشد، شاخص کل هم اصلاح بیشتر و زودتری نسبت به شاخص کل داشته و در آغاز روند صعودی نیز ( کادر سبز رنگ) شاخص کل هم وزن زودتر از شاخص کل حرکت خود را شروع کرده است. پس همانگونه که در دو نمودار فوق مشاهده شد، حرکت شاخص کل در صورتی که شاخص هم وزن یاری نکند امکان پذیر نخواهد بود و شاید بتوان گفت که وضعیت بهتری از اوضاع سهامداران را نمایش می دهد.

همه می دانیم که بازار سرمایه امسال توانسته نقدینگی بسیار بالایی را به خود جذب کند و اگر هدف حمایت از بازار ، کاهش هیجانات شکل گرفته در بازار سرمایه بوده ، لازم است که این امر به درستی انجام شود و معطوف به سهم های اثرگذار بر شاخص نباشد.

به تعبیری واضح تر اگر بازاری متعادل و شاخصی سبز رنگ را جستجو می کنیم باید حقوقی ها با مشارکت حقیقی ها حمایت سراسری از بازار سرمایه داشته باشند تا شاخص هم وزن متعادل شود ، وگرنه با خرید چند سهم بزرگ اتفاقی که روز شنبه و یک شنبه رخ داد ، بازار به تعادل نمی رسد.باید حقیقی ها هم در سهم های کوچک و متوسط حس کنند که یک حامی وجود دارد و آن کسی نیست جزو سهامدار عمده آن کمپانی و البته صندوق های حامی بازار.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24