Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

رصد و پایش تحرکات سه گرووه اثر گذار در بازار آپارتمان طی ماه های پیش رو یک دسته جدید احتمالا به جمع اقلیت خریداران اضافه می شود.این دسته افرادی هستند که از بقیه بازارها ناامید می شوند و فقط به بازار ملک چشم خواهند دوخت در حالتی این دسته جدید فعال می شود که مذاکرات آغاز نشود و همچنان امیدواری به شروع آن وجود داشته باشد.همین دسته سوم در شهریور ماه امسال باعث رشد ۵۰ درصدی خرید خانه در تهران شدند!

مَسکن ، دلار و مذاکرات...

بورس24 : پارامترهای مختلفی در نیمه دوم‌ امسال بر سمت و سوی بازار مسکن تاثیر می‌ گذارد.
اثرپذیرها شامل قیمت مسکن، خریداران و فروشندگان هستند.
خریداران خود به دو دسته تقسیم‌ می شوند. دسته اول متقاضیانی هستند که در این مدت خریدهای سرمایه ای انجام دادند به این معنا که به خاطر انتظارات تورمی و امیدواری به افزایش قیمت مسکن در آینده، خانه خریداری کردند تا در آینده گرانتر بتوانند بفروشند.
دسته دوم هم خریدارانی هستند که برای سکونت اقدام به خرید می کنند. این دسته طی سه سال گذشته در بازار مسکن حضور نداشتند. اما دسته اول حضور قوی داشتند.
در نیمه دوم امسال دسته اول ممکن است فعالیت نسبی داشته باشد اما دسته دوم تا مادامی که قیمت حقیقی کاهش مدت دار پیدا نکند، وارد بازار نمی شود.
البته طی ماه های پیش رو یک دسته جدید احتمالا به جمع اقلیت خریداران اضافه می شود.این دسته افرادی هستند که از بقیه بازارها ناامید می شوند و فقط به بازار ملک چشم خواهند دوخت.
در حالتی این دسته جدید فعال می شود که مذاکرات آغاز نشود و همچنان امیدواری به شروع آن وجود داشته باشد.همین دسته سوم در شهریور ماه امسال باعث رشد ۵۰ درصدی خرید خانه در تهران شدند!
این گروه با احتیاط خرید می کند اما همین خریدهای احتیاطی مانع کاهش قیمت مسکن می شود.
با این حال به نظر می‌ رسد روندی که در هفته های اخیر پیرامون مذاکرات هسته ای اتفاق افتاد، بزودی باید شاهد کاهش قیمت مسکن بود.
تغییرات قیمت مسکن وابستگی زیادی به تغییرات نرخ ارز دارد.
صحبت هایی که کارشناسان اقتصادی درباره چشم‌ انداز نرخ دلار می‌ کنند بیانگر آن است که در نیمه دوم امسال گزینه محتمل کاهش قیمت مسکن است. کاهش قیمت احتمالا به شکل افت قیمت واقعی عمل‌ می کند.
ماه گذشته یعنی شهریور ماه قیمت واقعی مسکن حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد چون میزان رشد قیمت مسکن حدود ۱۰ درصد بیشتر از نرخ تورم بود. این ارقام تغییرات نقطه ای را توضیح می دهد.
اما در فاصله مرداد تا شهریور نیز قیمت واقعی یک درصد کاهش یافت.
مجموع شرایط گذشته و‌ پیش رو در بازار مسکن حکایت از آن دارد که در ماه های باقی مانده از سال جاری لازم است قیمت مسکن جهت کاهشی به خود بگیرد تا شرایط‌ قیمتی برای خریداران برقرار و تامین شود. قدرت خرید مسکن اولین گام برای شروع پرقدرت معاملات ملک است. آمارها از درون بازار مسکن می‌ گوید نبود خریدار باعث نبود فروشنده شده است. در ماهی که گذشت یعنی شهریور ماه سازنده ها نتوانستند در حجم مناسب، بفروشند. سهم واحدهای نوساز در معاملات خرید خانه به ۳۰ درصد افت کرد در حالی که سال گذشته این سهم ۳۵ درصد و سال قبل از آن نیز حدود ۴۰ درصد گزارش شده بود.
علت افت شدید فروش خانه رکود تورمی خرید ملک بوده است. بنابراین راه خروج‌ از رکود مسکن، از مسیر کاهش قیمت مسکن می گذرد.
نیمه‌ اول امسال کارشناسان اقتصادی اعلام کردند برای آنکه خریدار به بازار مسکن برگردد باید میانگین قیمت مسکن به حدود ۲۲ تا حداکثر ۲۴ میلیون تومان در مترمربع کاهش پیدا کند.
اکنون نیز چنین برآوردی از قیمت مورد انتظار برای رونق معاملات وجود دارد.
حجم معاملات خرید خانه باید ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.طی ماه های آینده کاهش سرعت رشد قیمت زمین هم می تواند زمینه رونق ساخت و رونق فروش مسکن را فراهم کند.
بیش از ۸۰ درصد از قیمت تمام شده ساخت مسکن، سهم زمین است بنابراین اثر بزرگی بر رفتار سازنده ها دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24