Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طی بازار امروز با وجود پایان معاملات بسیاری از نمادها در سقف قیمتی و صف‌های خرید در روز معاملاتی قبل و همچنین عدم تکذیب اخبار در خصوص تغییر نظام قیمت‌گذاری صنعت خودرو و همچنین برنامه‌ها از تغییر قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها، با انتشار اخبار در خصوص .....

سایه سنگین خبر انتشار اوراق بدهی بر سر بازار!

بورس24 - میثم بهرامی: طی بازار امروز با وجود پایان معاملات بسیاری از نمادها در سقف قیمتی و صف‌های خرید در روز معاملاتی قبل و همچنین عدم تکذیب اخبار در خصوص تغییر نظام قیمت‌گذاری صنعت خودرو و همچنین برنامه‌ها از تغییر قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها، با انتشار اخبار در خصوص تصمیم دولت به انتشار ده هزار میلیارد تومان اوراق طی بازار روز سه‌شنبه و با وجود انتشار اخبار و شایعات در خصوص لغو این تصمیم و همچنین با توجه به آمار در خصوص نرخ بهره بین بانکی و افزایش آن تا سقف تاریخی خود، معاملات در بسیاری از نمادها ابتدا در بازه‌های منفی و با افت قیمت آغاز گردید ولی در نمادهای گروه خودرو همچنان شاهد آغاز معاملات در صف‌های خرید بودیم چنانکه ناشی از رشد قیمت‌ها در این گروه، شاخص ابتدا با روندی صعودی و در بازه‌های مثبت کار خود را آغاز نمود.

در همان دقایق ابتدایی بازار اما بار دیگر با افزایش حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی از بازار، در بسیاری از نمادها همچون نمادهای شاخص گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی، معاملات به بازه‌های مثبت و در برخی همچون نماد خپارس به صف‌های خرید بازگشت. اما با تداوم فشار عرضه به ویژه از سوی سهامداران حقیقی، درنهایت روند نزولی قیمت‌ها آغاز گردید و با وجود افزایش تحرکات حقوقی‌ها در عرضه به ویژه در نمادهای شاخص ساز، درنهایت در بسیاری از نمادهای بازار معاملات به بازه‌های منفی کشیده شد.

با کاهش هرچند اندک نرخ دلار در نیمه دوم بازار و با تداوم معاملات نمادهای بزرگ و شاخص سازی همچون نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی، نمادهای گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی و همچنین نمادهای گروه محصولات شیمایی در بازه‌های منفی و حتی کف قیمتی و با افت قیمت‌های پایانی در عموم نمادهای بازار، درنهایت شاخص کل با روندی نزولی همراه و با افت 0.67 درصد در 1430961.6 واحد به کار خود پایان داد. کمترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز 1430961.2 واحد و بیشترین مقدار نیز 1442956 واحد گزارش شده است.

نکته قابل توجه اما افزایش اقبال سرمایه‌گذاران و سهامداران به نمادهای گروه خودرو به ویژه نمادهای خساپا، خودرو و خپارس بود چنانکه در این نمادها شاهد افزایش حجم معاملات و وجود تقاضا به ویژه از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی و خورد بودیم و درنهایت نیز نماد خودرو در صف خرید و دو نماد دیگر به همراه عموم نمادهای این گروه در بازه‌های مثبت به کار خود پایان دادند. البته با توجه به خبر لغو انتشار اوراق طی روزهای آتی، در ساعت پایانی بازار با افزایش حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی، در نمادهایی همچون فولاد صف‌های فروش برچیده شد اما توجه به افت قیمت‌های پایانی در آن‌ها، درنهایت معاملات در بازه‌های منفی و به صورتی متعادل پایان یافت.

با آغاز به کار نمادهای گروه خودرو و همچنین نمادهای گروه بانکی در بازه‌های مثبت و با توجه به حجم بالای معاملات در این گروه‌ها، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل کار خود را با روندی صعودی و مثبت آغاز نمود که با بازگشت سرمایه‌گذاران حقوقی به صحنه و حمایت از نمادهای شاخص ساز و بزرگ، این روند تا نیمه بازار تداوم یافت. اما در نیمه دوم معاملات با کاهش نرخ دلار در بازار ارز و افزایش هیجانات در میان سهامداران و سرمایه‌گذاران، درنهایت با کشیده شدن معاملات بسیاری از نمادها به بازه‌های منفی و حتی کف‌های قیمتی، درنهایت این شاخص نیز با روندی نزولی و منفی و با افت 0.4 درصد به کار خود پایان داد و این در حالی است که با توجه به حجم بالای معاملات در نمادهای بزرگ و پرطرفدار در بازه‌های منفی، شاخص سی شرکت بزرگ درنهایت افتی 1.08 درصد و شاخص پنجاه شرکت فعال افتی 0.76 درصد را تجربه نمودند.

بازار بورس از دریچه آمار

آمار بازار 16 آبانآمار جهانی 16 آبان

شاخص در روزی که گذشت:

در دومین روز معاملاتی هفته و در پیش گشایش بازار، از 633  نماد حدود 157 نماد با صف خرید و حدود 46 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

شاخص کل 16 آبان

شاخص قیمت هم وزن

شاخص قیمت هم وزن 16 آبان

شاخص در نیمه اول بازار:

 در نیمه اول معاملات روز جاری شاخص کل بازار سرمایه با ریزش 699 واحدی معادل 0.04درصد افت در سطح یک میلیون و 439 هزار و 952 واحدی جای گرفت. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 667 واحدی معادل 0.17 درصد به سطح 386 هزار و 922 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 646 نماد حاضر، 48 نماد در صف خرید و 159 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در نیمه دوم بازار:

در انتهای معاملات، نهایتا شاخص کل با افت 9,690 واحدی معادل 0.7 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 430 هزار و 961 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 1,559 واحد کاهش معادل 0.4 درصد، در مدار 384 هزار و 696 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 647 نماد حاضر، 44 نماد در صف خرید و 74 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در صدر پرتراکنش های بورسی، نماد شستا متعلق به سرمایه گذاری تامین اجتماعی از گروه شرکت های چندرشته ای صنعتی قرار دارد که امروز در مدار منفی بازگشایی شده و در روز جاری، ارزش معاملات آن به 3,466.99 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 285 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 82 درصد خریداران حقیقی بودند. در دومین روز معاملاتی هفته، بیش از 88 درصد فروشندگان شستا، حقیقی بودند.

پرتراکنش ها 16 آبان

برترین تقاضا:

در انتهای بازار مجموع صفوف خرید 259 میلیارد تومان و ارزش کل صفوف فروش 110 میلیارد تومان بوده است که کاهش     را در ارزش صفوف خرید و افزایش در صفوف فروش نسبت به روز معاملاتی گذشته شاهد هستیم. در روز جاری برترین تقاضا در نماد انرژی3 بوده است.

برترین تقاضا 16 آبان

انرژی3:  بر اساس مصوبه اخیر سازمان بورس، نمادهای شرکت‌ بورس انرژی براساس نوع سهامداری در چند دسته طبقه‌بندی می‌شوند. یکی از این دستهها که از معاملات بالایی برخوردار و نقدشونده‌تر است، نماد اصلی این شرکت‌ یعنی «انرژی3» است.

 با توجه به نقدشوندگی پایین در سایر نمادهای انرژی شورای‌عالی بورس طی مصوبه‌ای مقرر کرد تا افزون بر انتقال بخشی از دارایی اشخاص به نماد اصلی، سایر نمادها به‌جز نماد اصلی، تجمیع و در قالب یک نماد تحت‌عنوان دسته «نهادهای مالی» ایجاد شود. به بیانی دیگر، هر کدام از این شرکت‌ها، از دو نماد که مربوط به دسته «نهادهای مالی» و دسته «سایر اشخاص» خواهد بود، برخوردار می‌شوند. طبق این مصوبه، پنج درصد از دارایی اشخاص از نمادهای «انرژی1»، «انرژی2» به نماد اصلی شرکت بورس انرژی یعنی «انرژی3» انتقال ‌می‌یابد. حجم معاملات این نماد پرتقاضا در روز معاملاتی جاری 2.256  میلیون برگ سهم به ارزش حدودی 228 میلیارد ریال بوده است و شاهد معاملات در دامنه مثبت و بسته شدن این نماد در سقف قیمتی بودیم. 100 درصد خریداران این نماد حقیقی بوده که هر کد حقیقی به طور میانگین 30 میلیون تومان خرید انجام داده است. در سمت فروشندگان نیز عمده فروشندگان حقیقی بوده و بیش از 65 درصد از کل فروش را به خود اختصاص دادند سرانه خرید به فروش حقیقی در این نماد 13 بوده است که نشان از قدرت خوب خریداران نسبت به فروشندگان دارد. نماد انرژی در 6 ماهه ابتدایی سال جاری 361 میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 34 درصدی داشته است.

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد دارایکم با ارزش معاملات ۵,۰۹۵.۴ میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افزایش حدود 35 درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته به حدود 6,254  میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات نیز مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات با سهم 21.6 درصدی بوده است.


بیشترین حجم معاملات 16 آبان

بیشترین ارزش معاملات 16 آبان

ورود و خروج پول حقیقی:

تحرکات حقیقی 16 آبان

جدول بالا نمادهایی را که در آن ها بیشترین ورود و خروج پول حقیقی صورت گرفته است، نمایش می دهد. در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نماد شستا، بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در میان گروهها نیز گروه خودرو و ساخت قطعات، خدمات فنی مهندسی و مخابرات بیشترین میزان ورود پول حقیقی را دارا بود. در مقابل، گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی بیشترین خروج پول حقیقی را در روز جاری داشتند. در پایان بازار روز یکشنبه، حدود 495 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

تحرکات حقیقی ها 16 آبان

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز یکشنبه 15 آبان 1400، 15 نماد با داد و ستد 3 تا 7 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند.

در صدر این فهرست، س. ساختمانی نظام مهندسی ایران با نماد ثنظام با حجم معاملات 7 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار پایه زرد فرابورس و در گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات معامله می شود. سهم حقیقی ها در جریان معاملات امروز این نماد در سمت تقاضا بیش از 98 درصد و در سمت عرضه 81 درصد بوده است.

در ادامه نمادهای وملت، واعتبار، دسینا، خودرو، ورنا، کهرام، خساپا، پیزد،       غویتا، خبهمن، وخارزم، ختور، کالا و خپارس در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است). در دومین روز معاملاتی هفته شاهد خروج 15 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از صندوق های درآمد ثابت بودیم.

صندوق ها 16 آبان

نگاهی به بازار فردا:

در دومین روز معاملاتی هفته جاری شاهد آغاز به کار متعادل بازار سهام با پیشتازی خودرویی ها بودیم. با روی کار آمدن عرضه ها و نوسانات منفی در جریان معاملات، نماگرهای اصلی بازار روند نزولی به خود گرفتند. اما با جان گرفتن دوباره تقاضا در برخی گروه ها شاخص توانست در یک ساعت ابتدایی معاملات روند صعودی ابتدای معاملات را ادامه دهد. اما در ادامه روند عرضه ها به گونه ای بود که اغلب نمادهای بزرگی چون فلزاتی ها، پالایشی ها، معدنی ها و هلدینگی ها به بازه های منفی کشیده شده و شاخص کل در یک روز نسبتا پرعرضه با ریزش 9,690 واحدی روبرو گشت و در سطح 1,430,961 واحد ایستاد. کوچکترهای بازار نیز همسو با بزرگترهای بازار در پی تداوم عرضه ها در ساعات پایانی موجب کاهش 1,559 واحدی شاخص هم وزن و قرارگیری آن در سطح 384,695 واحد شدند.

در ادامه عرضه برخی صفوف خرید در ساعت پایانی معاملات دیروز، امروز شاهد بازگشت عرضه‌ها در کلیت بازار و افت نماگرها بودیم. به طوری که حتی صفوف خرید خودرویی‌ها نیز که پیشتاز بازار بودند، چندین بار عرضه شدند. افزایش مداوم نرخ سود بین بانکی و کاهش اندک نرخ دلار در کنار تاثیر روانی اخبار شنیده شده از برنامه مرحله نوزدهم فروش اوراق بدهی که البته بعدا لغو گردید، سبب شد تا بازار سهام پس از آنکه در یک هفته توانست بخش خوبی از افت خود را جبران کند، با بازگشت عرضه‌ها مواجه شود که این مسئله موجب افزایش ارزش معاملات نیز گردید. در این میان، خودرویی‌ها بیشترین پول حقیقی را جذب کردند. در کنار این‌ها، با وجود درگیری شاخص با محدوده مقاومتی 1میلیون و 430 هزار واحد، تکنیکالیست‌ها چشم انداز روشنی را پیش روی شاخص کل می‌دانند و البته معتقدند که احتمالا شاخص به محدوده مقاومتی مهم پیش‌روی خود (1میلیون و 480 تا 1 میلیون و 490 هزار واحد) نیز واکنش نشان خواهد داد و موجب اصلاحی موقت در این ناحیه می‌شود. حال با توجه به روند عرضه و تقاضای امروز و تداوم عرضه‌ها، به نظر می رسد که بازار فردا با حضور فروشندگان آغاز به کند.  

در خبرها آمده است که:

ارزش سهام عدالت من (۱۶ آبان ماه)

ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۱.۲درصد کاهش یافت.

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۲۰۹هزار تومان، ۲۴ میلیون و ۷۸۹هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۲۴۴هزار تومان رسید.

ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۲۵هزار تومان رسیده است. (اقتصاد آنلاین)

صنعت خودرو تا ۲ سال آینده بهبود می‌یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

اصلاح ساختار مالی شرکت بایستی صورت گیرد که اکنون در حال انجام است.  نمی‌توان منکر بدهی‌های صنعت خودرو به قطعه‌سازان و زیان‌انباشته بالای آن‌ها شد.  برنامه‌ریزی‌هایی برای بهبود صنعت خودرو تعریف شده است که در مسیر تحقق بوده و ظرف دو سال آینده قطعا شاهد صنعت خودرو به روزتر با تولیداتی با مصرف سوخت پایین و باکیفیت خواهیم بود(ایسنا)

جزئیات تحقیق و تفحص مجلس از بورس مشخص شد

علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس:

ادامه قیمت‌گذاری دستوری کالاهای عرضه شده در بورس یکی از محورهای تحقیق و تفحص مجلس است.

بعضی از فعالین بازار با استفاده از رانت‌ سبب شدند که سود‌های هنگفتی نصیب‌شان شود و به همان نسبت ضرر‌های زیادی برای سهامداران خرد ایجاد شد.

یک سهامدار حقوقی بیش از ۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. اما زمانی که لازم بوده از بازار حمایت کند، کمتر از یک هزار میلیارد تومان آن را هزینه و با همین مبلغ تمام آن سهامی را که ۸ هزار میلیارد تومان فروخته بود را مجددا خریداری کرده است. نام بردن از این شخصیت‌ها اکنون صحیح نیست. اما اتفاقات مشابه به آن در بازار زیاد تکرار شده است. (باشگاه خبرنگاران)

توقف بررسی طرح عرضه خودرو در بورس / به کمیسیون صنایع ارتباطی ندارد

جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

در حال حاضر در این کمیسیون، بحثی درمورد عرضه خودرو در بورس مطرح نیست و اعضای کمیسیون در حال بررسی طرحی که مرتبط به مجلس دهم بود، هستند.

موضوع مذاکره برای عرضه خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند در بورس کالا، به کمیسیون ارتباطی ندارد و بحثی میان خود وزارت صمت و سازمان بورس و اوراق بهادار است و می‌توانند در این زمینه تصمیم بگیرند. یعنی می‌توانند بدون اعمال تصمیم کمیسیون، خودرو را مانند بسیاری دیگر از کالا‌ها (فولاد، سیمان و...) در بورس کالا عرضه کنند. بحث عرضه خودرو در بورس، به صورت کامل در کمیسیون صنایع منتفی نشده و تنها در بازه فعلی متوقف شده است و احتمال مطرح شدن دوباره آن وجود دارد. (اقتصاد آنلاین)

جدیدترین اخبار شرکت ها:

  • مزایده نوبت دوم فروش سهام شرکت توسعه اعتماد مبین متعلق به بانک سینا آگهی شد.
  • به استناد ماده 16 مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع می‌رساند با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده توسط ناشر، نماد معاملاتی حداکثر به مدت 2 روز کاری متوقف می شود.
  • حآسا اعلام کرد: پیرو افزایش تعرفه های جاده ای از تاریخ 9 اردیبهشت و نرخ مالکانه از تاریخ یکم تیر به میزان 22 درصد مبلغ 100 میلیارد ریال به سود عملیاتی شرکت تا 30 مهر اضافه میشود.
  • سرمایه گذاری مسکن جنوب از تایید افزایش سرمایه 56 درصدی از 90 میلیارد تومان به 140 میلیارد تومان در مجمع فوق العاده خبر داد.
  •  با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده توسط ناشر، نماد معاملاتی کگهر حداکثر به مدت 2 روز کاری متوقف می شود.
  • به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر، تعلیق نماد معاملاتی قشیر حداکثر تا تاریخ 30 آبان ادامه می یابد.
  • در اجرای بند 5 هفتصد و بیست و پنجمین صورتجلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر شده است در راستای اجرای تدریجی مصوبه مذکور در مرحله دوم، 5 درصد دیگر از سهام بورس انرژی ایران متعلق به سهامداران دسته نهادهای مالی و فعالان بورس انرژی به دسته سایر اشخاص (نماد انرژی3) انتقال و قابلیت معامله برای آن ها در نماد انرژی 3 فراهم شود.
  • با توجه به افزایش سرمایه فاراک از 1435.1 میلیارد تومان به 2063.7 میلیارد تومان، تعداد 4.4 میلیارد سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 1.8 میلیون سهم 100 تومانی برای پذیره نویسی عمومی عرضه میشود. مهلت پذیره نویسی عمومی از تاریخ 6 ابان تا 15 آذر امسال تعیین شد.
  • به منظور بررسی علت عدم افشای به موقع اطلاعات با اهمیت نماد معاملاتی فاذر حداکثر تا تاریخ 29 آبان امسال تعلیق می شود.
  • توسعه و عمران امید تعداد محدودی از واحدهای مسکونی و تجاری خود را به صورت نقد،اقساط و یا تهاتر از طریق برگزاری مزایده عمومی واگذار می کند. حجم ریالی فروش پیش بینی شده در آگهی به میزان حداقل 567 میلیارد تومان برآورد شده است که عملکرد آن در گزارش های بعدی منعکس می شود.
  • به استناد ماده 16 مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع می‌رساند با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده توسط ناشر، نماد معاملاتی حفارس حداکثر به مدت 2 روز کاری متوقف می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24