Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدت هاست نوسان های قیمت طلا چندان بزرگ نیستند و عملکرد بازار در چهار هفته اخیر در مجموع منفی بوده است. حتی تحلیلگران درباره افق بازار دچار سردرگمی هستند و برای شفاف شدن آینده باید برخی ابهام ها از میان برود. در مطلب حاضر به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق بازار طلا در هفته پیش رو و دیدگاه هایی که درباره بازار مطرح است اشاره شده است.

این هفته بازار طلا دستخوش نوسان خواهد شد!

بورس24 : هفته گذشته عملکرد بازار طلا تقریبا خنثی بود. در حال حاضر عوامل گوناگون بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارند و همین امر پیش بینی آینده را دشوار کرده است. قیمت هر اونس فلز زرد روز جمعه در پایان معاملات هفته در سطح 1783 دلار قرار گرفت. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب 22.26 دلار، 938 دلار و 1760 دلار بود. قبل از بررسی وضعیت بازار و عواملی که بر آن تاثیر می گذارند به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق بازار اشاره می‌کنیم.

در نظرسنجی این هفته کیتکو تقریبا نیمی از تحلیلگران نظر خاصی درباره جهت حرکت قیمت ها در هفته پیش رو نداشتند و نیم دیگر نسبت به رشد قیمت‌ها خوشبین بودند. در مقابل، سرمایه گذاران معتقد بودند قیمت‌ها بالا خواهد رفت البته جو حاکم بر بازار خنثی است یعنی عموماً این باور وجود دارد که پیش بینی آینده آسان نیست. در یک نظرسنجی دیگر تحلیلگران پیش بینی کردند متوسط قیمت‌ها این هفته 1770 دلار و در ۴ هفته آینده 1780 دلار خواهد بود. به این ترتیب این گروه نگاه مثبت به افق بازار ندارند.

هفته پیش سرمایه‌گذاران در انتظار گزارش نرخ تورم در آمریکا مربوط به ماه قبل بودند و روز جمعه این گزارش منتشر شد. همان طور که انتظار می‌رفت نرخ تورم افزایش یافته اما از آنجا که رشد آن زیاد نبود شاخص دلار روز جمعه کاهش یافت و قیمت طلا رشد کرد. گزارش روز پنجشنبه وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار این کشور در دو هفته پیش بسیار مثبت بود و ترکیب این دو عامل یعنی رشد نرخ تورم و وضعیت مطلوب بازار کار زمینه را برای کاهش سریع تر برنامه‌های حمایتی فراهم می‌کند. این عامل از ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران در بازار طلا کاسته است.

کاهش برنامه های حمایتی و افزایش نرخ های بهره، نرخ بازده اوراق خزانه دولت را بالا می‌برد و از جذابیت طلا می کاهد. قیمت طلا اکنون نسبت به ابتدای سال جاری میلادی حدود ۱۴۰ دلار در هر اونس پایین‌تر است و بعید است در سه هفته باقیمانده تا پایان سال، این عملکرد منفی مثبت شود البته سیتی گروپ پیش بینی کرده در سه ماهه دوم سال آینده قیمت ها به ۱۹۰۰ دلار افزایش خواهد یافت و بانک مرکزی آمریکا تا نیمه دوم سال آینده نرخ های بهره را بالا نخواهد برد.

اما تمام این پیش‌بینی‌ها گمانه‌زنی هستند و عوامل موثر بر بازار طلا چنان متنوع و پرنوسان اند که سخن گفتن درباره آینده تقریباً غیرممکن است. در هفته پیش رو مهم ترین عاملی که بر بازار طلا تاثیر می‌گذارد نشست کمیته سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکاست که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد. پس از نشست، یک بیانیه منتشر می‌شود و رئیس بانک مرکزی در جمع خبرنگاران صحبت خواهد کرد. محتوای این بیانیه و سخنان آقای جروم پاول بر ارزش دلار و قیمت طلا تاثیر می گذارد.

رویکرد بانک مرکزی در قبال نرخ تورم و سیاست‌های پولی تا دو هفته پیش این بود که نباید نگران رشد نرخ تورم بود و ضروری است تا رسیدن اقتصاد به اشتغال کامل برنامه‌های حمایتی ادامه پیدا کند. اما دو هفته پیش آقای پاول در سخنان خود در کنگره آمریکا از سرعت بخشیدن به کاهش برنامه‌های حمایتی حمایت کرد. این باور به وجود آمده که در نشست این هفته سیاستگذاری بانک مرکزی، سرعت کاستن از خرید اوراق قرضه افزایش می یابد و به افزایش نرخ های بهره در سال آینده اشاره خواهد شد.

از پیش سرمایه‌گذاران انتظار دارند چنین موضعی از سوی بانک مرکزی مطرح شود و استراتژیست ها می گویند اگر این پیش بینی تحقق یابد تاثیر آن بر بازارها بزرگ نخواهد بود. لحن سخنان آقای پاول و محتوای بیانیه پایانی نشست اهمیت بالایی دارد. اگر نتیجه نشست برای سرمایه‌گذاران غیرمنتظره باشد شاهد نوسان ارزش دلار و قیمت طلا خواهیم بود. سرمایه‌گذاران مثل هفته‌های اخیر سوالات مختلف دارند که پاسخ آنها با گذشت زمان مشخص خواهد شد.

نرخ تورم اکنون در بالاترین میزان در چهار دهه اخیر قرار دارد و سرمایه گذاران می دانند که بانک مرکزی اقداماتی برای مهار تورم انجام خواهد داد. روز سه شنبه شاخص بهای تولیدکننده در آمریکا اعلام می‌شود و روز چهارشنبه تغییرات خرده فروشی اعلام خواهد شد. روز پنجشنبه نیز وضعیت بازار کار در هفته قبل مشخص می شود. روز جمعه نرخ تورم در منطقه یورو در ماه قبل اعلام می شود. به این ترتیب در سه روز پایانی هفته داده های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می‌شود که بر ارزش یورو و دلار تاثیر خواهند گذاشت. فعلا تحلیلگران نسبت به ثبات در بازار طلا خوشبین هستند اما درباره آنچه در هفته‌ها و ماه‌های آینده رخ خواهد داد ابهام‌های عمیق وجود دارد. رویدادهای دو سال اخیر ثابت کرده که نمی توان با اطمینان، به پیش بینی آینده اقدام کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24