Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هفته پیش عملکرد بازار طلا مثبت بود و علاقمندان به بازار این فلز گرانبها تشویق شده اند به شکل گسترده تر وارد بازار شوند اما به نظر می رسد ضروری است عوامل مختلف مورد توجه قرار گیرد. در مطلب حاضر به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق بازار در هفته پیش رو و نیز عواملی که بر بازار در کوتاه مدت و بلندمدت تاثیر ..

چند نکته مهم برای علاقمندان به بازار طلا

بورس24 : هفته گذشته قیمت طلا رشد کرد و کاهش ارزش دلار در این رشد موثر بود. روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت هر اونس طلا در سطح 1820 دلار قرار گرفت. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم ترتیب ۲۳ دلار، ۹۶۷ دلار و ۱۸۸۳ دلار بود. قبل از بررسی عوامل موثر بر بازار طلا، به نتیجه دو نظرسنجی درباره افق بازار طلا در هفته پیش رو اشاره می کنیم. در نظرسنجی کیتکو، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده‌اند قیمت فلز زرد این هفته هم رشد خواهد کرد. در یک نظرسنجی دیگر، متوسط قیمت طلا در هفته پیش رو 1815 دلار پیش بینی شده یعنی تحلیلگران معتقدند این هفته عملکرد بازار خنثی خواهد بود.

روز جمعه رشد شاخص دلار و بالا رفتن نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله خزانه در آمریکا بر بازار طلا فشار وارد کرد و قیمت‌ها کاهش یافت. سرمایه‌گذاران در بازار طلا بر داده ها از اقتصاد آمریکا و اظهارنظرهای مقامات بانک مرکزی این کشور درباره برنامه‌های حمایتی تمرکز کرده اند. هفته گذشته نرخ تورم در آمریکا مربوط به ماه قبل 7 درصد یعنی بالاترین میزان در چهار دهه اخیر اعلام شد و این یعنی بانک مرکزی باید برای مهار تورم اقدامات موثر و فراگیر انجام دهد. اما رئیس بانک مرکزی در کنگره اعلام کرد مهار تورم با اقدامات تدریجی بانک مرکزی انجام خواهد شد و این یعنی بانک مرکزی قصد ندارد امسال بارها نرخ های بهره را بالا ببرد طوری که به اقتصاد به شوک وارد شود. این یک خبر مثبت برای بازار طلا بود در نتیجه عملکرد هفتگی بازار مثبت شد.

تحلیلگران بازار طلا می گویند این بازار نه تنها مومنتوم تکنیکال مثبت دارد بلکه داده ها از اقتصاد نشان داده نرخ تورم بالا رفته و مصرف چندان امیدبخش نیست و نیز ابهام های ژئوپلیتیک افزایش یافته در نتیجه زمینه برای افزایش قیمت طلا فراهم است البته باید به این واقعیت توجه کرد که بانک مرکزی آمریکا قصد دارد اقداماتی برای مهار تورم انجام دهد در نتیجه شاخص دلار حمایت شده و مسیر صعودی قیمت طلا با مانع مواجه است.

در نظرسنجی این هفته کیتکو، ۵۸ درصد تحلیلگران و ۵۷ درصد سرمایه گذاران پیش‌بینی کردند شرایط برای رشد قیمت طلا فراهم است و عملکرد هفتگی بازار مثبت خواهد بود. به نظر می رسد همه چیز به وضعیت نرخ تورم وابسته است. ماه گذشته نرخ تورم در آمریکا ۷ درصد بود و درباره نرخ تورم در ماه‌های آینده دیدگاه های متفاوت وجود دارد. عده ای از اقتصاددان ها معتقدند از ماه جاری یا ماه بعد نرخ تورم به تدریج کاهش خواهد یافت و در پایان سال، نرخ تورم در محدوده ۴ درصد خواهد بود در حالی که برخی معتقدند حداقل تا اواسط سال آینده نرخ تورم بالا باقی می ماند.

اگر پیش‌بینی گروه اول تحقق یابد بانک مرکزی می‌تواند به آرامی سیاست‌های حمایتی خود را محدود کند و این خبری مثبت برای بازار طلا است. اما اگر نرخ تورم بالا باقی بماند بانک مرکزی مجبور است بارها نرخ های بهره را بالا ببرد و در این حالت، هم اقتصاد لطمه می‌بیند و هم بازار طلا تحت فشار قرار خواهد گرفت. البته یک نکته مهم این است که عوامل گوناگون بر بازار طلا تاثیر می گذارند و برآیند آنها جهت قیمت‌ها را مشخص خواهد کرد.

در هفته پیش رو داده های مهم اقتصادهای بزرگ اروپایی و اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد و پیش‌بینی شده شاخص دلار کاهش خواهد یافت. در این حالت، شانس رشد قیمت طلا بالاست. در آمریکا این هفته وضعیت بخش مسکن و وضعیت بازار کار در هفته قبل مشخص می‌شود و قاعده کلی این است که هر داده مثبت زمینه را برای افزایش ارزش دلار و افت قیمت طلا فراهم می‌کند.

نکته دیگری که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه کنند این است که بعید نیست بانک مرکزی اروپا در مسیر کاستن از سیاست‌های حمایتی خود قرار گیرد. این عامل به رشد ارزش یورو منجر می‌شود و از افزایش قیمت طلا حمایت می‌کند. بانک مرکزی انگلستان از پیش یک بار نرخ های بهره را بالا برده و در سال جاری باز هم این اقدام را انجام خواهد داد. این به معنای رشد ارزش پوند در برابر دلار و تقویت بازار طلا است. تحلیلگران به سرمایه گذاران توصیه کرده اند به دلیل ابهام های گوناگون، بهتر است با احتیاط رفتار کنند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت طلا در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24