Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس تهران امروز را در حالی متعادل آغاز کرد که در کنار بهبود نسبی موقعیت خریداران، شاهد حضور نسبی عرضه‌ها نیز بودیم. در نیمه دوم معاملات نیز ...

نوسان اندک شاخص در نخستین روز معاملاتی هفته

بورس24 - میثم بهرامی: طی بازار امروز و در اولین روز معاملاتی هفته با حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی از نمادهای بزرگ و شاخص سازی همچون نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی و با آغاز به کار عموم نمادهای گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پی انتشار خبر افزایش نرخ تسعیر دارایی‌های پولی بانک‌ها تا 90 درصد نرخ دلار سامانه نیما و معافیت مالیاتی سود شناسایی شده از این محل و همچنین نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات ناشی از افزایش خوش‌بینی‌ها به صنعت خودروسازی کشور پس از حصول توافقات سیاسی در وین، شاخص کل نیز کار خود را در ابتدا با روندی صعودی و در بازه‌های مثبت آغاز نمود.

با شروع به کار شاخص کل در بازه‌های مثبت، در نمادهای کوچک بازار نیز معاملات به صورتی متعادل و عموماً در بازه‌های مثبت آغاز گردید چنانکه با تداوم حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی از نمادهای شاخص ساز و کامودیتی محور بازار، تا نیمه اول معاملات شاهد رشد شاخص بودیم.

در نیمه دوم معاملات اما با وجود رشد قیمت دلار، بار دیگر با توجه به رشد قیمت‌ها و فرصت‌های خروج ایجاد شده در بازار سرمایه و در پی اقدام سرمایه‌گذاران حقیقی برای حفظ سود کسب شده و اجتناب از زیان‌های احتمالی پس از توافقات و احتمالاً ریزش بیشتر قیمت دلار در بازار ارز، شاهد برتری عرضه‌ها بر تقاضا بودیم چنانکه در بسیاری از نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی بار دیگر معاملات به بازه‌های منفی بازگشت. با افزایش فشار عرضه‌ها در بازار و همچنین افزایش حجم معاملات در نمادهای منفی همچون نمادهای گروه محصولات شیمیایی، شاخص کل نیز درنهایت از رشد باز ایستاده و بار دیگر روند نزولی را در پیش گرفت.

درنهایت بدون تغییر در روند عرضه و تقاضا به ویژه در نمادهای بزرگ و کامودیتی محصور گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و گروه فرآورده‌های نفتی و تداوم معاملات در بازه‌های منفی، شاخص کل با روندی نزولی و تنها با افت 38.5 واحدی در 1284121.22 واحد که کمترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز بود، به کار خود پایان داد. بیشترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز نیز 1285803.89 واحد گزارش شده است.

از نمادهای با بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص طی بازار امروز می‌توان به نمادهای فارس با تأثیر 861.43 واحد، فملی با تأثیر 600.3 واحد، ومعادن با تأثیر 378.2 واحد، حکشتی با تأثیر 291.2 واحد و نماد کگل با تأثیر 275.14 واحد اشاره نمود. بیشترین تأثیر منفی بر شاخص نیز مربوط به نمادهای فولاد با تأثیر 513 واحد، وبملت با تأثیر 424.65 واحد، نوری با تأثیر 333.16 واحد، خودرو با تأثیر 286.71 واحد و نماد تاپیکو با تأثیر 285.4 واحد بوده است.

با شروع به کار بسیاری از نمادهای بزرگ و پرطرفدار بازار در بازه‌های مثبت با حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی و همچنین آغاز به کار عموم نمادهای گروه بانکی و خودرویی در بازه‌های مثبت، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل کار خود را با روندی صعودی و مثبت آغاز نمود. در ادامه اما بار دیگر با افزایش حضور سهامداران حقیقی در عرضه‌ها به منظور اجتناب از زیان‌های احتمالی طی روزهای آتی هفته و با انتشار اخبار جدید در خصوص مذاکرات و با وجود رشد قیمت دلار در بازار ارز، با بازگشت معاملات به بازه‌های منفی در بسیاری از نمادهای بازار، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل از رشد باز ایستاده و به روند نزولی خود بازگشت چنانکه درنهایت این شاخص نیز با روندی نزولی ولی با رشدی 0.02 درصد به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمار معاملات بورس

بازارهای جهانی و داخلی

شاخص در روزی که گذشت:

در اولین روز معاملاتی هفته و در پیش گشایش بازار، از 655 نماد حدود 92 نماد با صف خرید و حدود 76 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

نمودار شاخص کل

شاخص کل هم وزن

نمودار شاخص هم وزن

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز جاری شاخص کل بازار سرمایه با افزایش 1,629 واحدی معادل 0.12 درصد رشد در سطح یک میلیون و 284 هزار و 121 واحدی جای گرفت. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 709 واحدی معادل 0.21 درصد به سطح 326 هزار و 958 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 643 نماد حاضر، 76 نماد در صف خرید و 76 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتا شاخص کل با عقب نشینی 39 واحدی معادل 0.003 درصد افت نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 284 هزار و 121 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 51 واحد افزایش معادل 0.02 درصد رشد، در مدار 326 هزار و 299 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 650 نماد حاضر، 77 نماد در صف خرید و 115 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در صدر پرتراکنش های بورسی، نماد خودرو متعلق به ایران خودرو و در گروه خودرو و ساخت قطعات قرار دارد. این نماد امروز در بازه منفی و به صورت متعادل بازگشایی شد. در طی معاملات نیز به صورت نوسانی و متعادل مورد معامله قرار گرفت و در نهایت در بازه منفی به کار خود پایان داد. همچنین ارزش معاملات این نماد در روز جاری 742.631 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 362 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 85.6 درصد خریداران حقیقی بودند. همچنین در اولین روز معاملاتی هفته، بیش از 99 درصد فروشندگان خودرو، حقیقی بودند.

پرتراکنش ترین ها

برترین تقاضا:

در روز جاری بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت افرا نماد پایدار با نماد افران با ارزش حدودی 536 میلیارد ریال بوده است.

برترین عرضه و تقاضا

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد پالایش با ارزش معاملات ۲,۸۲۶.۹۸ میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افزایش حدود 4 درصدی نسبت به روز گذشته آن به حدود 2,795 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات نیز مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.

برترین حجم و ارزش معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نماد تجلی، بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در پایان بازار روز شنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 265 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

نمودار ورود و خروج پول حقیقی

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

مقایسه صندوق های قابل معامله

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران نخستین روز معاملاتی هفته را در حالی متعادل آغاز کرد که در کنار بهبود نسبی موقعیت خریداران در سمت تقاضا در برخی نمادها چون معدنی‌ها، شاهد حضور نسبی عرضه‌ها در برخی صنایع چون خودرویی‌ها و بانکی‌ها نیز بودیم.

شرایط به گونه‌ای پیش رفت که با گذر از نیم ساعت ابتدایی معاملات و همزمان با افزایش نسبی گرایشات مثبت در کلیت بازار نماگرهای بازار سرمایه راه صعود را در پیش گرفتند. اما با آغاز نیمه دوم معاملات و با افزایش نسبی قدرت عرضه‌ها در جریان معاملات اغلب شاخص سازان به رغم حمایت حقوقی‌ها و در صنایع کوچکتر چون غذایی‌ها و دارویی‌ها و زراعت شاهد عقب گرد شاخص‌ها و تداوم روند نزولی آنها بودیم. بدین ترتیب شاخص کل با افت 0.003 درصدی رسید و شاهد خروج 265 میلیارد تومانی پول های خرد از بازار سرمایه بودیم.

اما این روزها شنیده هایی از  تایید کلی بسته حمایتی ده بندی توسط اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان مخابره می‌شود. بسته‌ای که تصویب آن با ابهام زدایی از یکی از ریسک‌های بزرگ بازار سرمایه که همان بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع بزرگ مانند پتروشیمی، پالایشی، فولادی و سیمانی است می‌تواند نقش بسزایی در به تعادل رساندن بازار سهام ایفا کند و صنایع مذکور را با بهبود نسبی تقاضا همراه کند. صنایعی که طی هفته‌های گذشته روندی اصلاحی داشتند و حالا با حذف این ریسک پتانسیل بازگشت به شرایط بهتر را دارند. هرچند با وجود ثبات در نرخ نیمایی، سهامداران این صنایع گوشه چشمی به سرانجام نرخ دلار نیز دارند. متغیری که این روزها بیشترین تاثیر را از اخبار مذاکرات برجام می‌گیرد و اصلی ترین عامل موجود برای عدم تشکیل یک روند پرقدرت صعودی در بازار سرمایه نیز به حساب می‌آید. البته باید یادآوری کنیم که این روزها هرکدام از صنایع تاثیر منحصر به فرد خود را از مسیر مذاکرات می‌گیرند و روندهای متفاوتی را تجربه می‌کنند.

حال با وجود آنکه این روزها نگاه بازار به نتیجه مذاکرات است و بسیاری محتاطانه گوش به زنگ اخبار نشسته‌اند، اما به طور کلی با توجه به روند عرضه و تقاضا و حرکت رو به جلوی فروشندگان در ساعت انتهایی معاملات، تداوم خروج پول حقیقی و تداوم تردید و ابهام سهامداران، احتمالا بخشی از عرضه های ساعات پایانی امروز به ابتدای معاملات فردا سرایت کرده و شاخص را در ادامه مسیر خود با چالش روبرو کند. هرچند انتظار می‌رود به تدریج و با ادامه معاملات، جریان معاملات متعادل‌تر و روان‌تر شود.

در خبرها آمده است که:

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی خودرو

سخنگوی شورای نگهبان:

ما در ابتدا ابهاماتی درباره این طرح داشتیم که در مرحله آخر و پس از رفع ایرادات اعلام کردیم که هیچ مغایرت و ابهامی ندارد.

در این زمینه ایرادات نهایی را به مجلس اعلام کردیم که ایرادات هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت بود اما شورای نگهبان خود هیچ ایرادی ندارد اما هیأت عالی باید نظر خود را اعلام کرده و ما هم موظفیم این ایرادات را به مجلس انتقال دهیم.(ایرنا)

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برای شرکت در مذاکرات رفع تحریم‌ها به وین بازگشت

مهدی صفری در دور هفتم مذاکرات حضور داشت و در حاشیه مذاکرات با رئیس بانک مرکزی، رئیس بیمه و قائم مقام وزیر اقتصاد اتریش دیدار و گفت و گو کرده بود.

دور هشتم گفت‌وگوها از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است. شرکت‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند. (ایرنا)

خاندوزی: سال آینده تورم بسیار کمتری را تجربه خواهیم کرد

وزیر اقتصاد: دولت در مرحله کنترل کسری بودجه و تورم بسیار جدی است و در سال آینده تورم بسیار کمتری را تجربه خواهیم کرد. ما به دنبال کاهش ۵ درصدی مالیات بنگاه‌های معاملاتی هستیم و نتایج این نوع تغییر رویکرد به اخذ مالیات را در سال آینده شاهد خواهیم بود.

در دولت جدید اصلاح بازار سرمایه را در پیش گرفته‌ایم که در این زمینه پیشنهادی را به هیئت دولت ارائه کرده و منتظر تصویب آن هستیم.(ایرنا)

طرح مالیات بر عایدی سرمایه بزودی نهایی می‌شود

غلامرضا مرحبا؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

بررسی طرح مالیات برعایدی سرمایه درمجلس به اتمام رسیده و نیاز به یکسری هماهنگی‌ها در خصوص برخی معافیت‌ها از جمله در مناطق ویژه و آزاد دارد که باید تعیین تکلیف شود.

مالیات برعایدی سرمایه یک مالیات استاندارد بین المللی است که تمام کشورها از آن برای جلوگیری از سوداگری های غیر مولد استفاده می کنند و سرمایه از این طریق  به طرف سرمایه گذاری و فعالیت های مولد اقتصای هدایت می شود.(ایبنا)

ارزش سهام عدالت من (۲۳ بهمن ماه)

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۲۰ بهمن ماه)، ۰.۱درصد افزایش یافت.

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۹۸۹هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۵۸۶هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۱۱۴هزار تومان رسید.

ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۱۹۳هزار تومان رسیده است. (اقتصاد نیوز)

جدیدترین اخبار شرکت ها:

  • شرکت تولید مواد اولیه داروپخش اعلام نمود که شرکت تماد توانست با نرخ های ارائه شده برای چهارمین سال متوالی برنده مناقصه صادرات کدئین فسفات هند به ارزش حدودی 2.600.000 دلار گردد که وجه حاصل از آن بصورت روپیه پس از تحقق فروش و ارسال کالا در سال 1400 یا 1401 دریافت خواهد شد. لازم بذکر است پیش بینی می گردد مناقصه فوق علاوه بر مبلغ پیش بینی منتشر شده قبلی برای سال 1401 می باشد که در صورت محقق شدن فروش فوق مبلغ پیش بینی سال 1401 تغییر خواهد کرد. ضمناً شرکت متعهد می گردد در صورت وجود هر گونه تغییرات با اهمیت در پیش بینی و اطلاعات اعلام شده قبلی در اسرع وقت اطلاع رسانی لازم به سهامداران را انجام دهد.
  • شرکت مخابرات ایران اعلام نمود املاک خود را از طریق مزایده عمومی به فروش می رساند. جزئیات مزایده املاک از طریق روزنامه های کثیرالانتشار در تاریخ 23بهمن ماه در روزنامه های اطلاعات و در تاریخ 25 بهمن ماه 1400در روزنامه دنیای اقتصاد و همشهری و در تاریخ 1400.11.27 در روزنامه ایران و همچنین سایت شرکت مخابرات ایران به نشانی www.tci.ir منتشر خواهد شد.
  • شرکت  معدنی املاح ایران اعلام نمود  فروش چهار دستگاه آپارتمان با کاربری اداری با توجه به حضور تنها یک متقاضی مزایده به نتیجه نرسید لذا مقرر گردید مزایده با همان شرایط قبلی تجدید گردد.
  • شرکت تولیدی قند شیروان قوچان بجنورد توضیحات تکمیلی را در خصوص اطلاعات و صورتهای مالی منتشر کرد. لذا  در خصوص میزان تولید شرکت و موجودی شکر، دلایل تعدیل 3400 تن شکر و کنترل داخلی، لیست فروش ها و مغایرت تعداد تولید و اصلاح نرخ های مربوط به فروش  آبان و آذر توضیحات تکمیلی منتشر شد.
  • شرکت پارس سرام اعلام نمود قرارداد خرید ملک اداری دفتر مرکزی به موجب توضیحات ارائه شده در صورتجلسه هیات مدیره اقاله گردید و معادل 20 میلیارد ریال به عنوان خسارت از فروشندگان دریافت گردید
  • شرکت سرمایه گذاری مسکن الوند اعلام نمود که بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1400.08.10  افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 50 میلیاد تومان به‌مبلغ 80 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته مبلغ 30 میلیارد تومان ، ) در تاریخ 1401.08.10 در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.
  • شرکت داروسازی سبحان انکولوژی اعلام نمود که این شرکت موفق به دریافت پروانه ثبت ساخت 3 دوز داروی جدید از سازمان غذا و دارو شده است. لذا  3 دوز ناشی از قرص پیوسته رهش فامپریدین 10mg، کپسول انتریک کوتد دی متیل فومارات 120mg  و 240mg   می باشد.
  • هیأت مدیره شرکت سازه پویش افزایش سرمایه 442 درصدی این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را به تصویب رساند.
  • شرکت  فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش اعلام داشت پیرو استعلام شرکت از موسسه حسابرسی و متعاقباً نامه دریافتی موسسه حسابرسی بیات رایان مبنی بر اعلام زمان احتمالی انتشار صورت های مالی حسابرسی شده دوره مذکور، پیش بینی می گردد تا پایان بهمن ماه سال 1400 ، صورت های مالی حسابرسی شده صادر و در سامانه کدال منتشر گردد.
  • شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش توضیحات تکمیلی را در خصوص اطلاعات و صورتهای مالی منتشر کرد. لذا علت افزایش سود عملیاتی ناشی از افزایش درآمد عملیاتی است بطوریکه حاشیه سود ناخالص در دو دوره 14%می باشد.
  • شرکت خدمات فنی فولاد یزد  توضیحات تکمیلی را در خصوص اطلاعات و صورتهای مالی منتشر کرد. لذا علت افزایش 275 درصدی سود عملیاتی ناشی از قراردادهای تامین نیروی انسانی و تصویب تعدیل نرخ قراردادهای چهارماهه ابتدای سال از جمله قرارداد نظافت صنعتی چادرملو می باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24