Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

یش بینی می شود بهار سال آینده زمستان بازار مسکن باشد...

پیش بینی بازار مسکن در شب عید

بورس24 : بازار معاملات مسکن هر چقدر به پایان سال نزدیک می شود از یک طرف با ورود خریدارانی که دنبال بهبود محل سکونت خود هستند روبرو خواهد شد و از طرف دیگر خریداران سرمایه گذار را از دست می دهد.

این ورود و خروج متقاضیان مسکن شاید باعث تعادل در حجم معاملات بشود اما برخی کارشناسان فراتر از این تحلیل سخن می گویند و معتقدند بازار ملک در شب عید رونق خواهد گرفت.

طی دو ماه گذشته حدود 10 هزار واحد مسکونی در تهران فروش رفت که 2 برابر حجم معاملات ماه های نیمه اول امسال بود. درباره چرایی این رشد خرید و فروش آپارتمان در تهران دو نکته وجود دارد.

نکته اول فروشنده شدن خریداران قبلی است!

کسانی که در سال های اخیر با شروع به رشد قیمت مسکن تشویق به خرید شدند در این دوره با کاهش قیمت قصد فروش دارند تا در ادامه کاهش بیشتر قیمت احساس زیان نکنند.

منظور از زیان در واقع از دست دادن همه سود و اصل پول نیست بلکه هدف این گروه آن است که اجازه ندهند سود حداکثری ناشی از در اوج بودن قیمت را از دست بدهند.

به عنوان مثال در بهار امسال قیمت مسکن 5 درصد تهران کاهش پیدا کرد در حالی که بهار پارسال قیمت مسکن نزدیک به 15 درصد در فاصله ابتدا تا انتهای فصل افزایش یافته بود.

سرمایه گذاران ملکی قبلی ترس از این دارند که کاهش بیشتر قیمت و ریخته شدن ارزش فروش آپارتمان ها باعث شود سودشان کم شود.

به همین خاطر در ماه های گذشته از نیمه دوم امسال بخش زیادی از اوج گیری معاملات مسکن به خاطر فروشنده شدن صاحبان سرمایه ای واحدهای مسکونی بوده است.

نکته دوم نیز این است که یکسری از خریداران هم قصد دارند با تسهیلات خرید مسکن 2 برابری در شب عید امسال صاحب خانه شوند یا آپارتمانی که دارند را بهتر کنند.

عجله این گروه برای خرید مسکن در بازار شب عید دو علت دارد؛ وام و آینده قیمت مسکن.

مبلغ وام خرید مسکن نسبت به نیمه اول امسال 2 برابر شده است و اگر کسی کل سقف وام زوجین را استفاده کند (480 میلیون تومان) می تواند نزدیک به 15 مترمربع از مساحت واحد مسکونی خریداری شده خود را با تسهیلات پوشش دهد.

اگر قیمت مسکن در ماه های آینده افزایشی شود در این صورت قدرت متراژی تسهیلات کم خواهد شد ضمن آنکه بعید است طی سه سال آینده وام خرید مسکن افزایش پیدا کند و سقف آن متناسب با سطح قیمت تعدیل شود.

دولت در بخش مسکن و تسهیلات بانکی مدافع پرداخت تسهیلات ساخت و تولید مسکن است. 360 هزار میلیارد تومان هم برای این موضوع اختصاص داده است. لذا اگر قیمت مسکن رو به افزایش باشد قدرت تسهیلات به صورت پیوسته کاهش می یابد و از دست می رود.

این متغیرهای موجود در بازار مسکن شرایط را برای گرم شدن تنور معاملات در شب عید فراهم آورده است.

با این حال رونق معاملات مسکن شب عید همانطور که از اسمش پیداست مخصوص شب عید بوده و بعید است ادامه پیدا کند.

کارشناسان اقتصادی احتمال سرایت رونق شب عید معاملات مسکن به سال آینده را خیلی ضعیف ارزیابی می کنند و تاکید دارند این بازار تا زمانی که قیمت مسکن حداقل 15 تا 20 درصد کاهش پیدا نکند عادی نخواهد شد.

عادی شدن بازار مسکن از نظر کارشناسان یعنی حضور تمام قد خریداران مصرف کننده در میز معاملات خرید و کم بودن خریداران سرمایه ای در کنار آن ها.

نسبت خریدهای مصرفی به خریدهای سرمایه ای در زمانی که بازار مسکن حالت عادی دارد 70 به 30 است. این در حالی است که سال گذشته و سال قبل از آن دو سوم خریداران مسکن افراد سرمایه گذار بودند.

این که الان بخش زیادی از خریداران مصرف کننده هستند نباید به پای رونق عادی نوشت چون که این معاملات شب عید است که باعث تکانه در بازار مسکن شده است.

پیش بینی می شود بهار سال آینده زمستان بازار مسکن باشد و میزان خرید در حجم پایینی صورت بگیرد.همچنین پیش بینی های کارشناسان اقتصادی آن است که در صورت توافق برجام حتی مصرف کنندگان بازار شب عید نیز دست نگه دارند و منتظر کاهش قیمت شوند.

تغییرات (رشد) قیمت مسکن در ماه های گذشه به میزان یک تا دو درصد ماهانه گزارش شده است.

این رشد کم می تواند بواسطه توافق در مذاکرات این روزهای وین به کاهش ماهانه به مدت یکسال منجر شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24