Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طی بازار امروز و در اولین روز معاملاتی هفته در پی افت قیمت دلار ناشی از انتشار اخبار و شایعات در خصوص روند مذاکرات در وین و افزایش احتمال توافق طی روزهای آتی، معاملات در عموم نمادهای بزرگ و کامودیتی محور .....

سهامداران در انتظار تعیین نتیجه مذاکرات وین

بورس24 - میثم بهرامی: طی بازار امروز و در اولین روز معاملاتی هفته در پی افت قیمت دلار ناشی از انتشار اخبار و شایعات در خصوص روند مذاکرات در وین و افزایش احتمال توافق طی روزهای آتی، معاملات در عموم نمادهای بزرگ و کامودیتی محور همچون نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی و گروه فلزات اساسی در بازه‌های منفی و با افت قیمت‌ها آغاز شد. از طرفی اما با توجه به تأثیرات مثبت توافقات و رفع تحریم‌ها در صنعت خودروسازی و همچنین بانکداری، در نمادهای بزرگ گروه‌های خودرو و بانکی معاملات برخلاف سایرین در بازه‌های مثبت آغاز گردید چنانکه تحت تأثیر حجم بالای معاملات در نمادهای مثبت گروه‌های مذکور، شاخص در دقایق ابتدایی کار خود را با روندی صعودی آغاز نمود.

در ادامه و در همان ساعت ابتدایی اما با افزایش حجم معاملات در کلیت بازار و به ویژه در نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و گروه فرآورده‌های نفتی، شاخص کل از رشد باز ایستاده و روند نزولی و منفی را در پیش گرفت. با این حال افزایش حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی در نمادهای بزرگ و شاخص سازی همچون نمادهای فولاد و فملی در گروه فلزات اساسی به همراه افزایش حجم معاملات در نمادهای کوچک گروه‌های خودرو و گروه بانکی بار دیگر باعث تغییر در روند شاخص و بازگشت آن به مدار صعودی و مثبت شد.

در نیمه دوم معاملات اما بار دیگر با تداوم ریزش قیمت دلار در بازار ارز و با افزایش عرضه‌ها در نمادهای شاخص ساز و کامودیتی محور، شاخص کل بار دیگر با تغییر روند مواجه و به مدار نزولی و منفی خود بازگشت چنانکه درنهایت با روندی نزولی و با افت 0.02 درصد در 1282131.45 واحد به کار خود پایان داد. بیشترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز 1283213.11 واحد و کمترین مقدار آن نیز 1281997.98 واحد گزارش شده است.

از نمادهای با بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص می‌توان به نمادهای وبملت با تأثیر 761.48 واحد، خودرو با تأثیر 498.12 واحد، وتجارت با تأثیر 481.82 واحد، وبصادر با تأثیر 368.53 واحد و نماد حکشتی با تأثیر 280.5 واحد اشاره نمود. بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل نیز مربوط به نمادهای شبندر با تأثیر 436.95 واحد، شپنا با تأثیر 418.75 واحد، شتران با تأثیر 353 واحد، ومعادن با تأثیر 231.18 واحد و نماد تاپیکو با تأثیر 183.52 واحد بوده است.

همچون شاخص کل، شاخص قیمت هم وزن نیز با آغاز به کار نمادهای گروه بانکی، خودرویی و همچنین بسیاری از نمادهای گروه حمل و نقل در بازه‌های مثبت، در ابتدا کار خود را با روندی صعودی آغاز نمود که این روند تا نیمه‌های بازار نیز تداوم یافت. اما در نیمه دوم بازار با افزایش حجم عرضه‌ها در کلیت بازار و به ویژه نمادهای کامودیتی محور تحت تأثیر افت قیمت‌ها در بازار ارز، این شاخص نیز همچون شاخص کل با روندی نزولی کار خود را دنبال و درنهایت با افتی 0.06 درصد به کار خود پایان داد و این در حالی است که شاخص پنجاه شرکت فعال تحت تأثیر رشد قیمت در نمادهای بزرگ گروه بانکی همچون وتجارت، وبصادر و وبملت و همچنین نمادهای بزرگ گروه خودرو همچون خودرو و خگستر، درنهایت با رشدی 0.02 درصد کار خود را پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمارآمار جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در نخستین روز معاملاتی هفته و در پیش گشایش بازار، از 661 نماد حدود 80 نماد با صف خرید و حدود 86 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

شاخص کل

شاخص کل (هم وزن)

شاخص قیمت هم وزن

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز جاری شاخص کل بازار سرمایه با افزایش 738 واحدی معادل 0.05 درصد رشد در سطح یک میلیون و 283 هزار و 149 واحدی جای گرفت. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 385 واحدی معادل 0.11 درصد به سطح 325 هزار و 667 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 651 نماد حاضر، 77 نماد در صف خرید و 78 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتا شاخص کل با عقب نشینی 279 واحدی معادل 0.02 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 282 هزار و 131 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در یک روز نوسانی در نهایت با 198 واحد کاهش معادل 0.1 درصد افت، در مدار 325 هزار و 83 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 655 نماد حاضر، 78 نماد در صف خرید و 84 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در صدر پرتراکنش های بورسی، نماد خودرو متعلق به ایران خودرو و در گروه خودرو و ساخت قطعات قرار دارد. این نماد امروز در بازه مثبت و به صورت متعادل بازگشایی شد. در طی معاملات نیز به صورت نوسانی و متعادل مورد معامله قرار گرفت و در نهایت در بازه مثبت به کار خود پایان داد. همچنین ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 723.506 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 352 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 75 درصد خریداران حقیقی بودند. همچنین در اولین روز معاملاتی هفته، بیش از 92 درصد فروشندگان خودرو، حقیقی بودند.

پرتراکنش ها

برترین تقاضا:

در روز جاری بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت افرا نماد پایدار با نماد افران با ارزش حدودی 562 میلیارد ریال بوده است.

برترین تقاضابیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد کمند با ارزش معاملات ۳,۰۱۱.۷۸ میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افزایش حدود 11 درصدی نسبت به روز گذشته آن به حدود 2,738 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات نیز مربوط به گروه استخراج کانه های فلزی بوده است.

بیشترین ها

حجم معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نماد وتجارت، بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در پایان بازار روز شنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 429 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

تحرکات حقیقی

معاملات مشکوک:    

در جریان معاملات روز شنبه 30 بهمن 1400، 15 نماد با داد و ستد 4 تا 12 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند.

در صدر این فهرست، س. ساختمانی اعتماد گستر‌ با نماد ثعتما با حجم معاملات 12 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار پایه زرد فرابورس و در گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات معامله می شود. سهم حقیقی ها در جریان معاملات امروز این نماد در هر دو سمت عرضه و تقاضا 100 درصد بوده است.

در ادامه نمادهای دجابر، وآرین، مفاخر، سیمرغ، حسینا، کطبس، قثابت، وتعاون، کگل، وپاسار، ونیکی، اپرداز و وسبحان در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات مرتب شده است).

صندوق ها

نگاهی به بازار فردا:    

بورس تهران نخستین روز معاملاتی هفته را متعادل و با گرایشات نسبتا منفی در کلیت بازار آغاز کرد. البته عمده نماد های بانکی و خودرویی با اقبال خوبی از سوی خریداران همراه شده و از ابتدا رشد قیمتی را تجربه کردند.

سیگنال های مثبتی از برجام مخابره می شود و طرفین از نزدیکی به یک توافق ظرف روزهای آتی خبر می دهند. وزیر امور خارجه نیز گفته است که اگر همین‌امروز به خواسته های مشروع تهران توجه شود می توان در وین به توافق دست یافت. نکته قابل توجه اما سخنان طرف‌های مختلف درمورد پیشرفت واقعی در مذاکرات است و گمانه زنی ها از باقی‌ ماندن تنها چند روز برای دستیابی به یک توافق خبر می دهند. چنانچه یکی از جدی ترین واکنش‌ها به اخبار رسیده، واکنش نرخ دلار در چندروز گذشته  و نزدیکی آن به کف کانال 26 هزار تومان بود.

 بنابراین مطابق انتظار امروز شاهد واکنش جداگانه صنایع دلاری و ریالی به افت نرخ دلار بودیم. به طوری که از ابتدای معاملات شاهد افزایش نسبی عرضه ها و افت قیمت در اغلب نمادهای دلاری و کامودیتی محور و تداوم رشد قیمت در نمادهای ریالی بخصوص نمادهای خودرویی و بانکی بودیم. بنابراین مطابق روند معاملاتی شنبه های اخیر و این بار تحت تاثیر سیگنال های رسیده از برجام، شاهد بازاری نوسانی و نسبتا پرعرضه بخصوص در نیمه دوم معاملاتی و با افت اندک شاخص کل بودیم. بدین ترتیب در یک روز کم رمق دیگر شاهد خروج 429 میلیارد تومان پول از سوی حقیقی ها بودیم.

به طور کلی اخبار مثبت برجامی می‌تواند در کوتاه مدت فرصت خوبی برای صنایع ریالی مانند صنعت خودرو و بانک باشد و نزدیک شدن به توافق می‌تواند شانس بیشتری را برای صعود قیمت این نمادها ایجاد کند. هرچند در گزارشات پیشین بر این نکته تاکید شده‌بود که رسیدن به یک توافق خوب می‌تواند با تسهیل مراودات تجاری و برداشتن ابهامات از سر راه معامله گران، در بلندمدت به سود اغلب صنایع باشه و با تزریق امید به بورس شرایط را به مرور در کلیت بازار بهتر کند.

حال با توجه به روند عرضه و تقاضا و از آنجا که معمولا شیب نمودار شاخص در ساعات پایانی نمایانگر چگونگی آغاز معاملات روز بعد است، بنابراین احتمالا فردا نیز معاملات چالش برانگیزی را به رسم یکشنبه های پیشین شاهد خواهیم بود و با توجه به نقش اصلی نرخ دلار در روند معاملات فردا، در صورت تداوم افت نرخ دلار احتمالا شاهد بازاری متعادل با تداوم واکنش نسبتا منفی صنایع دلاری بوده و دست کم این صنایع روز را با حضور سهامداران در سمت عرضه آغاز کنند و منطقاً برخی صنایع چون صنایع ریالی شرایط بهتری را تجربه کنند.

در خبرها آمده است که:    

نماد سرخابی‌ها فردا در فرابورس ثبت می‌شود

نماد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برای ورود به بازار سرمایه فردا رسماً در فرابورس ثبت خواهد شد.

قرار است تا پایان اسفند ماه سال جاری، مراحل پذیره‌نویسی ۱۰ درصد عرضه اولیه سهام سرخابی‌ها بین هواداران و پیشکسوتان این دو باشگاه انجام شود. (تسنیم)

پرداخت سود ۹۱ درصد سرمایه گذاران صندوق پالایشی یکم از طریق سجام

محسن عبدی مدیر اداره توزیع سود سمات  با بیان اینکه مجمع عمومی صندوق پالایشی یکم روز بیستم بهمن ماه امسال برگزار شد، افزود: شرکت سپرده گذاری مرکزی روز شنبه سود 6 هزار ریالی هر واحد (یونیت) این صندوق را به حساب سرمایه گذاران واریز کرد.

وی کل سرمایه گذاران صندوق پالایشی یکم را ۲ میلیون و ۲۷ هزار و ۱۳۷ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: یک میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۵۱ نفر سجامی بودند که بامداد امروز رقمی بیش از ۶ هزار و ۸۴۴ میلیارد ریال سود میان این تعداد سرمایه گذار توزیع شد.

عبدی با بیان اینکه از ابتدای امسال شرکت سپرده گذاری مرکزی توزیع سود ۲۷۳ شرکت را انجام داده است، گفت: تاکنون ۴۴ میلیون سهامدار سود خود را از طریق اطلاعات سامانه سجام دریافت کرده اند.(سنا)

تاثیرات مثبت بودجه و اصلاح قوانین مالیاتی بر اقتصاد کشور در سال آینده

جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

آینده اقتصاد کشور با توجه به اینکه تغییرات خوبی در بودجه‌نویسی صورت گرفت و مباحث مربوط به اصلاحات مالیاتی و بورس مورد توجه قرار گرفت، مثبت به نظر می‌رسد.

دولت سیزدهم در کسب درآمدهای نفتی  و بحث سوآپ و تجارت عملکرد قابل قبولی دارد، مشکلی که در این زمینه با آن درگیر است، میزان سرعت کارها است. دولت باید مقداری برسرعت کارها اضافه کند تا مشکلات مردم سریع‌تر برطرف شود. (ایبنا)

فردا؛ آغاز بررسی بودجه ۱۴۰۱ در مجلس

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس:

نمایندگان پس از بازگشت از حوزه‌های انتخابیه خود از فردا به بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ می‌پردازند.

طبق آئین‌نامه مجلس نیاز نیست که رئیس‌جمهور در زمان بررسی جزئیات در مجلس حضور داشته باشد. قطعاً تا پایان اسفند کار بررسی لایحه بودجه در مجلس به اتمام می‌رسد و به دولت برای اجرا ابلاغ می‌شود.(تسنیم)

امیرعبداللهیان: اگر همین‌امروز به خواسته های مشروع تهران توجه شود می توان در وین به توافق دست یافت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای آلمانی:

تهران از روز اول عزم جدی برای یک توافق خوب داشته است. جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد طرف های اروپایی و برجامی خطوط قرمز ایران را با دقت در نظر داشته و تلاش نمایند پس از سال ها بی‌عملی، نقش موثری در تامین حقوق مشروع ایران به عنوان طرف متضرر از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا داشته باشند.

تهران کیفیت توافق را در کنار عنصر زمان می بیند و اگر همین‌ امروز به خواسته های مشروع تهران توجه شود می توان در وین به توافق دست یافت. ضروری است در این گام های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه ای نکشاند.

آنالنا بربوکـ وزیر امور خارجه آلمان:

گفت‌وگوها در نقطه حساسی قرار دارد و لازم است همه طرف ها حداکثر تلاش خود را بنمایند تا بتوان در کوتاه ترین زمان از این مرحله عبور کرد و فصل جدیدی را گشود. این دیدار در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ انجام شد.(باشگاه خبرنگاران)

جلسه غیرعلنی بررسی حذف ارز ترجیحی

سخنگوی هیات رئیسه مجلس: مجلس شورای اسلامی فردا جلسه غیرعلنی درباره بودجه و ارز ترجیحی خواهد داشت در این باره پنج نفر از روسای کمیسیون‌های اقتصادی، بودجه، کشاورزی، جهش تولید و انرژی صحبت می‌کنند و  تعدادی از نمایندگان  هم به قید قرعه به بیان نظراتشان می‌پردازند.

با پایان جلسه غیرعلنی، مجلس شورای اسلامی وارد جلسه علنی خواهد شد و بعد از آن دو تقاضای دو فوریتی در دستور مجلس قرار می‌گیرد اگر در شیفت صبح مجلس وارد دستور بودجه شد آنگاه شیفت بعد از ظهر هم برای بررسی جزییات بودجه تشکیل می‌شود و در غیر این صورت، بررسی جزییات بودجه از روز دوشنبه  آغاز خواهد شد.(ایرنا)

اولیانوف: اتمام موفقیت‌آمیز مذاکرات وین نزدیک است

رئیس هیأت مذاکره کننده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های ضد ایرانی در وین ساعاتی پیش در توییتر نوشت اتمام موفقیت‌آمیز مذاکرات برجام نزدیک است. روسای هیات‌های E3 (آلمان، فرانسه و انگلیس) باید چند روز وین را ترک کنند اما تیم‌های آن‌ها برای مذاکرات بیشتر در پایتخت اتریش در دسترس خواهند بود.

ارزش سهام عدالت من (۳۰ بهمن ماه)

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۲۷ بهمن ماه)، ۰.۱درصد افزایش یافت. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۶۴هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۷۲۵هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۱۸۲هزار تومان رسید.ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۲۳۸هزار تومان رسیده است. (اقتصاد آنلاین)

جدیدترین اخبار شرکت ها:

  • شرکت صنایع تجهیزات نفت (سهامی عام) پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ 1400.11.30  بعنوان دویست و هفتاد و پنجمین نماد معاملاتی (یکصد و شصت و نهمین شرکت در بازار دوم)، در فهرست نرخ های فرابورس ایران درج گردید.
  • شرکت البرز دارو از معامله با اشخاص وابسته خبر داد. دالبر با شرکت پخش البرز معامله انجام داده و مبلغ 83 میلیارد تومان محصول به این شرکت فروخته است.
  • شرکت صنعتی دریائی ایران در خصوص عقد قراردادساخت یک فروند کشتی چند منظوره حمل بار خشک و کانتینر 3500 تنی توضیحات تکمیلی ارائه نمود. خصدرا بیان داشت بابت اخذ این پروژه ضمانت نامه ای به کارفرما تحویل نشده و وجوهی دریافت نگردیده است. پیش بینی شده به طور تجمیعی درآمد این پروژه در سال های 1401 و 1402 691 میلیارد ریال باشد.
  • شرکت پتروشیمی کازرون اعلام نمود که تعلیق نماد معاملاتی ناشر به مدت 1 ماهه دیگر (تا تاریخ 1400.12.25 ) تمدید می گردد.
  • شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان توضیحات تکمیلی را در خصوص اطلاعات و صورتهای مالی منتشر کرد.

لذا این شرکت بابت بدهی مالیاتی اقدام به طرح شکایت در هیات ماده 251 مکرر ق.م.م نموده که در حال بررسی می باشد.

  • شرکت سرمایه گذاری استان هرمزگان جزئیات زمین و ساختمان شرکت را منتشر کرد. لذا دارای دو قطعه زمین مسکونی به بهای تمام شده 1 میلیارد تومان و  حدود 2 میلیارد تومان می باشد.
  • شرکت  داروسازی کوثر از افزایش نرخ فروش محصولات خبر داد. بر اساس این گزارش 5 محصول این شرکت مجوز افزایش نرخ فروش گرفتند که کمترین آن 23 درصد و بیشترین آن 53 درصد می باشد.
  • شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه اعلام نمود که با توجه به هماهنگی های انجام شده با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و لغو محدود استفاده از گاز خوراک و اتمام تعمیرات دوره ای واحد های تولیدی شرکت و پس از انجام کنترل های لازم واحد های فوق در مدار قرار گرفته است. لذا مبلغ درآمدهای عملیاتی سال مالی گذشته 2401 میلیارد تومان می باشد.
  • علی رغم پیگیری های انجام شده ابهامات موجود در وضعیت شفافیت اطلاعاتی  پتروشیمی ممسنی برطرف نشده است. لذا تعلیق نماد معاملاتی ناشر به مدت 1 ماهه دیگر (تا تاریخ 1400.12.25 ) تمدید می گردد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24