Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس تهران دوشنبه را متعادل و کم حجم و با رگه های مثبت آغاز کرد. در ادامه ورود نقدینگی به صنایع کوچکتر دیروز نیز شاهد اقبال سرمایه‌گذاران به نمادهای کوچکتر چون انبوه سازی‌ها، رایانه‌ای‌ها، سیمانی‌ها، دارویی‌ها و ... بودیم. بدین ترتیب باافت نسبی تقاضا در بزرگترهای بازار در نیمه دوم معاملات ...

بازار سرمایه در انتظار رفع ابهامات

بورس24 - میثم بهرامی: بازار امروز متعادل و متمایل به مثبت کار خود را آغاز کرد و نوسان زیادی نداشت و در نهایت نیز تقریبا به همین شکل و با کمی کاهش تقاضا به کار خود پایان داد. خرده سهام بازار عموما تقاضای بیشتری داشتند و شاهد رنج مثبت در صنایع انبوه سازی، دارویی، غذایی، سیمانی و رایانه بودیم و عمده نمادهای این گروه ها تقاضای خوبی داشتند و در دامنه مثبت معامله شدند. وضعیت لیدر های بازار نیز متعادل و اندکی متمایل به مثبت بود و حجم معاملات بالایی داشتند. صنایع خودروسازی، فلزات، شیمیایی و انبوه سازی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و حقوقی ها نیز فعالیت قابل توجهی در نماد های انبوه سازی داشتند. بازار در نیمه دوم کمی با کاهش تقاضا همراه شد و برخی نماد های بزرگ و شاخص ساز بازار همانند فملی و پتروشیمی ها در دامنه منفی به کار خود پایان دادند.

تاثیر جنگ بر محصولات کشاورزی؛ روسیه یک تولید‌کننده و صادرکننده‌ی عمده‌ی کالاها است. اروپا نزدیک به 40 درصد گاز طبیعی و 25 درصد نفت خود را از روسیه تامین می‌کند. روسیه همراه با اوکراین حدود یک چهارم از صادرات جهانی گندم را به خود اختصاص داده است. بنابراین، خطر اولیه اختلال در عرضه انرژی و سایر کالاهای کشاورزی است که باعث افزایش قیمت‌ها و بالا بودن تورم برای مدت طولانی‌تری می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: توافق در مورد بدهی انگلیس به ایران در لندن باید انجام شود، بدهی قطعی است. در وین نیستیم که متن جدید را مذاکره کنیم، بلکه در وین هستیم که توافق قابل اتکا تری نسبت به سال ۲۰۱۵ داشته باشیم. تجربه سال ۲۰۱۵ نشان داد که باید با دقت برخی نکات را گفتگو کنیم. به خاطر بدعهدی و چندین سال خسارت غرب، اکنون پایدار‌تر و قابل اتکاتر مذاکرات را پیش می‌بریم. اگر به نقطه مورد نظر در وین برسیم قطعا متن توافق را هم نمایندگان هم مردم می‌بینند. تمام رفتار‌ها در وین حرفه‌ای است و تلاش شده گفتگو‌ها به نتیجه برسد.

خطیب زاده در مورد آزاد سازی دارایی هایی ایران در کره هم توضیح داد: گفت‌وگو‌ها بر اساس خواست کره ای‌ها انجام شد اما تاکنون نتیجه‌ای در این مورد حاصل نشده است. چرا که طرف کره‌ای ، لاکپشتی تلاش می‌کند.

شاخص کل امروز با رشد 2554 واحدی با 0.02 درصد رشد در سطح 1.281 میلیون واحدی ایستاد و شاخص کل هم وزن نیز 0.95 درصد رشد را تجربه کرد که نشان میدهد خرده سهام بازار منجر به رشد شاخص کل شده اند. 224 نماد مثبت و 89 نماد منفی در بورس نیز گواهی بر این قضیه هستند. با توجه به تعطیلی فردا باید منتظر باز شدن بازار در روز چهارشنبه باشیم که آخرین روز معاملاتی بازار در نیمه اول اسفند ماه خواهد بود و به نظر میرسد درصورتی که اخبار جدیدی پیرامون جنگ و مذاکرات رخ ندهد، شاهد بازاری متعادل همانند امروز و شاید با کمی تقاضای کمتر در برخی گروه ها باشیم.

بورس از دریچه آمار:

آمار معاملات بورس

نرخهای داخلی و جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در سومین روز معاملاتی هفته و در پیش گشایش بازار، از 655 نماد حدود 98 نماد با صف خرید و حدود 50 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

نمودار شاخص کل

شاخص کل هم وزن

نمودار شاخص هم وزن

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز جاری شاخص کل بازار سرمایه با افزایش 2,369 واحدی معادل 0.18 درصد رشد در سطح یک میلیون و 281 هزار و 662 واحدی جای گرفت. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 2,389 واحدی معادل 0.72 درصد به سطح 333 هزار و 188 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 638 نماد حاضر، 104 نماد در صف خرید و 37 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتا شاخص کل با پیشروی 2,554 واحدی معادل 0.2 درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 281 هزار و 847 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 3,149 واحد پیشروی معادل 1 درصد افزایش، در مدار 333 هزار و 948 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 644 نماد حاضر، 130 نماد در صف خرید و 38 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در صدر پرتراکنش های بورسی، نماد خودرو متعلق به ایران خودرو و در گروه خودرو و ساخت قطعات قرار دارد. این نماد پس از چند روز روند اصلاحی، امروز در بازه مثبت و به صورت متعادل بازگشایی شد. در طی معاملات نیز با روندی تعادلی و غالبا در مدار مثبت به کار خود ادامه داد و در شرایطی که غالب نمادهای گروه خودرو با پیشروی قیمت روبرو شدند، در نهایت در بازه مثبت و به صورت متعادل به کار خود پایان داد. همچنین ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 638.404  میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 299 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 67.8 درصد خریداران حقیقی بودند. همچنین در سومین روز معاملاتی هفته، بیش از 77 درصد فروشندگان خودرو، حقیقی بودند.

نمادهای پرتراکنش

برترین تقاضا:

در روز جاری بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت افرا نماد پایدار با نماد افران با ارزش حدودی 662 میلیارد ریال بوده است.

برترین عرضه و تقاضا

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد کمند با ارزش معاملات ۱,۷۰۳.۰۲ میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افزایش حدود 11 درصدی نسبت به روز گذشته آن به حدود 2,402 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.

بیشترین حجم و ارزش معاملات

نمودار حجم و ارزش معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نماد ثشاهد، بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در پایان بازار روز دوشنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 1 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. لازم به ذکر است که  میزان خروچ نقدینگی حقیقی ها نسبت به روز گذشته کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

نمودار ورود و خروج پول حقیقی

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

مقایسه صندوق های قابل معامله

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران مطابق انتظار امروز را متعادل و کم حجم و با رگه های مثبت در کلیت بازار آغاز کرد. شرایط به گونه ای پیش رفت که با وجود بازگشت نسبی تمایلات مثبت در بزگانی چون خودرویی ها و بانکی ها، در ادامه روند چرخش نقدینگی به سوی صنایع کوچکتر امروز نیز شاهد اقبال سرمایه گذاران به سمت نمادهای کوچکتر چون انبوه سازی ها، رایانه ای ها، سیمانی ها، غذایی ها، دارویی ها و بیمه ای ها بودیم. بدین ترتیب باوجود افت نسبی تقاضا در بزرگترهای بازار در نیمه دوم معاملات شاخص کل به رشد 0.2 درصدی بسنده کرد، اما شاخص هم وزن به لطف پیشروی قیمت در خودرویی ها و بانکی ها و صنایع کوچکتر بازار در نهایت با پیشروی 1 درصدی به کار خود پایان داد.

با اینکه اخبار ضد و نقیض و اغلب مثبتی از نزدیک شدن به یک توافق جامع به گوش می رسد، با ادامه دار شدن درگیری ها در اوکراین، اکنون گمانه زنی ها متفاوتی خصوص مذاکرات برجامی وین مطرح است که موجب شده فعالان بازار سرمایه با حساسیت بیشتری اخبار مذاکرات را در پیش گیرند. با این حال همانطور که قبلا نیز گفتیم بررسی لایحه بودجه 1401 و اظهارات ضد و نقیض مخابره شده از آن بخصوص در رابطه با حذف ارز ترجیحی، بحران اوکراین به جهت تاثیری که بر بازارهای جهانی بخصوص کامودیتی ها خواهد گذاشت و سرنوشت مذاکرات و بالطبع آن نرخ دلار عواملی هستند که بازار را بیش از همه در انتظار فرو برده و موجب شده اند که به جهت تردید معامله گران توان خریداران و فروشندگان در شاخص های عملکردی بازار سرمایه تقریبا یکسان ارزیابی شود. نتیجه آن را در صعود و نزول های پی در پی بازار می بینم که غالباً جانی هم ندارد. باید دید با رفع این ابهامات تا انتهای سال و ابلاغیه عدم تسویه کل اعتبار معامله گران برای تامین نقدینگی نوروزی می‌تواند روزهای بهتری را در نیمه دوم اسفند رقم بزند یا باید منتظر بازگشت تقاضا به بورس در سال آتی بمانیم؟

به هرحال با وجود سایه تردیدهای موجود و با توجه به روند عرضه و تقاضا و صفوف خرید و فروش به نظر می رسد که در پایان هفته نیز شاهد بازی متعادل و آرام باشیم و معامله گران الگویی همانند روز دوشنبه را در جریان معاملات پیش بگیرند. هرچند با توجه به روند محتاطانه معامله گران، انتظار تغییرات صعودی یا نزولی چشمگیر در روند معاملات اندک است. اما اگر اخبار جدیدیاز نتیجه مذاکرات منتشر شود و بحران اوکراین وضعیت بازارهای جهانی را تغییر دهد، ممکن است جریان معاملات به گونه ای متفاوت پیش رود.

در خبرها آمده است که:

مسکو: آماده توافق هرچه سریع‌تر با اوکراین هستیم

رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه گفته از آنجایی که هر ساعت از ادامه درگیری‌ها تلفات جدیدی را در میان سربازان اوکراینی به همراه دارد، مسکو علاقه‌مند است «در اسرع وقت» با هیأت کی‌یف به توافق برسد.

دولت بلاروس هم با برگزاری یک همه‌پرسی که ۶۵.۲ درصد به آن «آری» گفتند، اجازه پیدا کرده تا وضعیت اتمی خود را تغییر دهد و مانع قانونی استقرار سلاح اتمی در این کشور برداشته شد.(فارس)

نشست فوق العاده کمیسیون امنیت ملی با حضور وزیر خارجه

حسین امیرعبداللهیان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ظهر امروز به دعوت کمیسیون امنیت ملی به منظور ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات وین در این کمیسیون حضور می یابد.(خبرگزاری صداوسیما)

مذاکره کننده ارشد ایران وارد وین شد

 علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران پس از انجام مشورت و دریافت دستورالعمل‌ها در تهران، به منظور ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها وارد وین شد.(ایرنا)

حجم تامین مالی برق حرارتی از بورس انرژی اعلام شد

مدیرکل دفتر بودجه و تامین منابع شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی:

با توجه به محدودیت‌های حاکم بر منابع داخلی شرکت به‌دلیل شرایط اقتصادی کشور و همچنین اقتصاد نامتوازن صنعت برق، امکان تسریع در پیشبرد پروژه‌های حیاتی برای عبور از پیک سال ۱۴۰۱ مقدور نبوده است، بدین منظور برای رفع محدودیت‌های یادشده از طریق تنوع بخشی به روش‌های تامین منابع مالی شرکت با استفاده از ابزارهای مالی رایج در بازار سرمایه برای تقویت منابع داخلی شرکت اقدام شده است.

در همین رابطه اوراق سلف موازی استاندارد برق به پشتوانه دارایی برق نیروگاه‌های دارای قرارداد ECA با شرکت برق حرارتی به ارزش ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی ایران مورد پذیرش قرار گرفت.

این اوراق در دو نماد سحرا ۰۲۳ و سحرا ۰۲۴ و با حجم کل عرضه اولیه به میزان ۵۱۰۴۱۰۵ قرارداد ارائه شده و معاملات ثانویه آن ۱۰ روز پس از پایان دوره عرضه اولیه شروع خواهد شد. حداقل تعهد روزانه معاملات بازارگردانی این اوراق به میزان پنج درصد حجم کل اوراق است.

پیش نویس توافق‌نامه به صورت مشترک نگارش شده است

 خطیب زاده‌، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفت: ما در خصوص موضوعات در حوزه رفع تحریم‌ها و تضامین و برخی ادعاها ما در وین نیستیم که توافق جدید کنیم بلکه به خاطر این است که آمریکا نسبت به تعهدات خود اطمینان مارا جلب کند.(خبرگزاری مهر)

نوش آبادی: مذاکرات در حال رسیدن به جمع‌بندی نهایی است

رئیس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع مجلس:

حال نزدیک شدن به نقطه نهایی مذاکرات هستیم. مذاکرات در مرحله‌ای قرار گرفته که در حال رسیدگی نهایی هستیم منتهی باید هرگونه قراردادی در چارچوب حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران و حفظ حقوق هسته‌ای کشورمان باشد.(ایسنا)

ارزش سهام عدالت من ( ۹ اسفندماه)

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۳.۶درصد کاهش یافت.

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۵۳۲هزار تومان، ۲۱ میلیون و ۷۲۳هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۶۹۰هزار تومان رسید.

ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۹۱۹هزار تومان رسیده است. (اقتصاد آنلاین)

وزارت نفت، گاز سیمانی‌ها را وصل کرد؟

طبق ابلاغیه صادره از سوی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، محدودیت مصرف گاز در صنایع از هشتم اسفندماه پایان یافته است.

عبدالرضا شیخان به عنوان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در همین ارتباط  گفت: از روز گذشته با تصمیم وارت نفت گاز کارخانجات سیمان وصل شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم در سال آینده صنعت سیمان شاهد قطعی گاز نباشد، افزود: در صورت عدم قطعی کارخانجات این آمادگی را دارند که با تمام ظرفیت فعالیت کنند تا مسیر تحقق طرح جهش ساخت مسکن فراهم شود.

آخرین اخبار شرکت ها:

  • مجوز افزایش سرمایه 224 درصدی خزر از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.
  • شرکت  لیزینگ ایران اعلام نمود پیرو تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه شرکت از 600 به 4000 میلیارد ریال مورد تصویب قرار گرفت. این شرکت مجوز و مستندات لازم را به همراه پیش نویس اعلامیه پذیره نویسی تایید شده سازمان بورس به اداره ثبت شرکت ها ارائه نمود که منوط به ارائه تاییدیه پذیره نویسی از سوی بانک مرکزی گردید.
  • شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر اعلام نمود در نظر دارد نسبت به احداث یک واحد یک میلیون تنی آلومینا در منطقه آزاد انرژی برپارسیان اقدام نماید. لذا از شرکت های دارای سوابق مرتبط در این زمینه جهت همکاری دعوت به عمل آورد. جزئیات شرایط پیمان به این ترتیب می باشد: تامین مالی طرح به میزان حداقل 70 درصد مبلغ قرارداد EPC ، تامین کلیه تجهیزات مورد نیاز پروژه، انجام کلیه امور اجرایی پروژه شامل آماده سازی زمین، تجهیز کارگاه، ساختمان های اصلی و فرعی  و...
  • مجوز افزایش سرمایه 7834 درصدی پارس از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.
  • شرکت گروه دارویی برکت اعلام نمود که مجوز شروع فاز مطالعه بالینی واکسن برکت پلاس حاوی سویه امیکرون مربوط به شرکت گروه صنایع شفا فارمد از شرکت های زیر مجموعه شرکت گروه دارویی برکت (سهامی عام) در تاریخ 1400.12.09 اخذ شد.
  • مجوز افزایش سرمایه 200 درصدی شبریز از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته صادر شد.
  • شرکت بیمه زندگی باران از خرید سهام خبر داد. این شرکت بیان داشت 15 درصد از سهام  شرکت انرژی پرسیا نیرو ایرانیان(سهامی خاص) معادل 10،950،000 سهم به مبلغ کل 158 میلیارد ریال خریداری نموده است.
  • شرکت مهندسی نصیر ماشین اعلام نمود که با توجه به ظن دستکاری بازار (مبتنی بر اطلاعات یا معاملات) نماد معاملاتی ناشر حداکثر تا تاریخ 1400.12.15 متوقف می گردد.
  • راه اندازی و بهره برداری از ماشین آلات خط میکرونیزه و دانه بندی ، در شرکت فرعی آلومینیوم پارس اکسید کسرا با ظرفیت اولیه برآوردی 3,000 تن تولید در سال
  • مجوز افزایش سرمایه 71 درصدی فارس از محل سود انباشته صادر شد.
  • شرکت توسعه و عمران امید پروژه تجاری چهارباغ اصفهان ( مرکز خرید فیروزه) را به صورت نقد،اقساط و یا تهاتر از طریق برگزاری مزایده عمومی واگذار می نماید. شایان ذکر است حجم ریالی فروش پیش بینی شده در آگهی به میزان حداقل 639 میلیارد تومان برآورد شده است و سهم شرکت از این فروش معادل 70.8% می باشد که عملکرد آن در گزارشات آتی منعکس می گردد.
  • شرکت کشت و صنعت جوین توضیحاتی در خصوص اطلاعات و صورتهای مالی منتشر کرد. لذا  دلایل تغییرات عمده در آمار تولیدات و فروش بدلیل فصلی بودن بخش عمده از محصولات تولیدی و دلیل عمده افزایش سایر درآمدهای عملیاتی، شناسایی درآمد سهمیه تفاله و شکر می باشد.
  • مجوز افزایش سرمایه 68 درصدی خاذین از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد.
  •  

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24