Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روز چهارشنبه پس از انتشار خبر امضاء فرمان اجرایی از سوی بایدن در حوزه ارزهای دیجیتالی، قیمت بیت کوین رشد کرد اما دیروز قیمت ها کاهش یافت و امروز نوسان بازار اندک بوده است. بیت کوین یک حوزه پرریسک سرمایه گذاری محسوب می شود و در دوران های بحرانی جذابیت کمتری دارد. در مطلب حاضر به متن فرمان اجرایی بایدن و نیز وضعیت کلی بازار ارزهای دیجیتالی ...

مروری بر وضعیت بازار ارزهای دیجیتالی

بورس24 : نوسان قیمت ارزهای دیجیتالی در روزهای اخیر نسبتا بزرگ بوده و پیش‌بینی تحلیلگران این است که بی ثباتی در بازار ادامه پیدا خواهد کرد. روز چهارشنبه همزمان با رشد شاخص های مالی در بورس آمریکا، تابلوها در بازار ارزهای دیجیتالی سبز بود اما روز گذشته جهت بازار تغییر کرد و قیمت بیت کوین به زیر ۴۰ هزار دلار کاهش یافته است. تردیدی وجود ندارد که نقایص ذاتی بازار ارزهای دیجیتالی از میان نرفته و سرمایه گذاران در این بازار همواره با موضوع بی ثباتی قیمت ها، مخالفت بانک های مرکزی بزرگ با گسترش ارزهای دیجیتالی، سفته بازی شدید در بازار و .. مواجه هستند اما عده‌ای از سرمایه‌گذاران همواره آماده اند در این بازار حضور داشته باشند زیرا امیدوارند در آینده بتوانند دارایی های دیجیتالی خود را با قیمت‌های بالاتر بفروشند.

طی دو سال اخیر نوسان قیمت ارزهای دیجیتالی بسیار شدید بوده و این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. به هر حال ارزهای دیجیتالی هرگز از میان نخواهند رفت و بر گستردگی استفاده از آنها افزوده می شود البته پیش‌بینی شده سال جاری نهادهای قانونگذار مقررات بیشتری برای این بازار تدوین خواهند کرد. روز چهارشنبه قیمت بیت کوین رشد کرد و این رشد حاصل صدور فرمان اجرایی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا درباره ارزهای دیجیتالی بود. در ادامه به برخی بخش‌های مهم این فرمان اشاره می‌کنیم.

جو بایدن از دولت خواسته است ریسک ها و فواید ارزها یاد شده را بررسی کند. در فرمان اجرایی یاد شده از آژانس‌های فدرال خواسته شده رویکردی متحد در قبال مقررات و کل دارایی های دیجیتالی داشته باشند. تدابیری که روز چهارشنبه اعلام شد بر ۶ موضوع تمرکز دارد: حفاظت از مصرف کنندگان و سرمایه گذاران، ثبات مالی، فعالیت های غیرقانونی، رقابت پذیری آمریکا در صحنه جهانی، سیستم مالی و نوآوری همراه با مسئولیت پذیری و حفاظت از مصرف کنندگان.

موارد بسیار زیادی از زیان سرمایه‌گذاران به علل مختلف وجود دارد. ضروری است از آنها در برابر حملات سایبری و فعالیت های سفته بازانه حفاظت شود. دولت از وزارت دارایی خواسته موازینی برای فعالیت در بازار ارز دیجیتالی تدوین کند و نیز از نهادهای قانونگذار خواسته شده ترتیبی دهند نظارت کافی بر فعالیت ها در این بازار اعمال شود و از سرمایه‌گذاران در برابر هرگونه ریسک مالی سیستماتیک محافظت گردد.

درباره نقش استیبل کوین ها در سیستم مالی نگرانی وجود دارد. اینها ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش شان به ارزش یک ارز متعارف نظیر دلار وابسته است. تتر بزرگ ترین استیبل کوین جهان با ۸۰ میلیارد دلار گردش، مورد توجه قانون‌گذاران قرار گرفته زیرا درباره آن نگرانی‌هایی وجود دارد. انتظار می‌رود کنگره برای استیبل کوین ها مقرراتی تعیین کند.

یک بخش دیگر فرمان اجرایی بایدن، مبارزه با فعالیت‌های غیرقانونی است که با ارزهای دیجیتالی انجام می شود. بایدن از آژانس های فدرال خواسته به شکل کاملا هماهنگ بر رفع ریسک هایی که این ارزها برای سیستم مالی و امنیت ملی آمریکا دارند تمرکز کنند. او همچنین خواستار همکاری بین المللی برای کاهش این ریسک ها شده است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، مقامات آمریکایی حالا نگران استفاده افراد و شرکت‌های تحریم شده روسیه از ارزهای دیجیتالی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا هستند اما طرفداران ارزهای یاد شده می‌گویند استفاده از این ارزها برای پولشویی بسیار سخت است زیرا تمامی تراکنش ها در سیستم ثبت غیر قابل تغییر به نام بلاکچین در معرض دید همه قرار می گیرد.

موضوع مهم دیگر تغییرات آب و هوایی و تاثیر گسترش استفاده از این ارزها بر گرم شدن زمین است اما در فرمان اجرایی بایدن به این تاثیر اشاره نشده است. در استخراج و تراکنش های بیت کوین میزان بالا انرژی مصرف می شود. بایدن مایل است دولت تحقیق کند و روش‌هایی برای کاستن از تاثیرات منفی ارزهای دیجیتالی بر محیط زیست بیابد. استخراج بیت کوین به سازوکاری که "اثبات کار" نامیده می‌شود وابسته است تا تراکنش های آن تایید شود و بیت کوین جدید استخراج گردد. شبکه‌ای از رایانه‌های غیرمتمرکز برای حل پازل های پیچیده ریاضی با هم رقابت می کنند و از این طریق بیت کوین استخراج می‌شود. هرچه قدرت محاسباتی یک ماینر بیشتر باشد احتمال آنکه با دریافت یک بیت کوین پاداش بگیرد بیشتر است. این سازوکار، زنگ های خطر را برای سیاست‌گذاران سرتاسر جهان به صدا درآورده و حتی سال پیش چین تمام فعالیت‌های وابسته بیت کوین را ممنوع کرد. این اقدام به مهاجرت ماینرهای چینی به دیگر کشورها از جمله آمریکا و قزاقستان منجر شد.

موضوع بعدی، رقابت پذیری است. یکی از بخش‌های فرمان اجرایی که روز چهارشنبه به امضاء بایدن رسید به ایجاد مزیت رقابتی برای آمریکا در حوزه توسعه سیستم‌های رمزنگاری شده و نوآوری در حوزه ارزهای دیجیتالی مربوط است. بایدن به وزارت بازرگانی وظیفه داده چارچوبی برای ایجاد رقابت‌پذیری و پیشرو بودن آمریکا در حوزه فناوری و دارایی های دیجیتالی به وجود آورد.

و در نهایت دولت بایدن مایل است نسخه دیجیتالی دلار توسعه پیدا کند. این درخواست در حالی مطرح شده که چین در مسیر ایجاد و رواج ارز دیجیتالی بانک مرکزی پیش رو است. بایدن نمی گوید آمریکا باید ارز دیجیتالی بانک مرکزی داشته باشد یا نداشته باشد بلکه مایل است تحقیقات درباره یک ارز دیجیتالی بالقوه بانک مرکزی با سرعت انجام شود. سال پیش بانک مرکزی تحقیق در این زمینه را آغاز کرد. این نهاد گزارشی درباره فواید و ضررهای ارز دیجیتالی بانک مرکزی منتشر کرده است اما هنوز درباره ضروری بودن یا نبودن ایجاد چنین ارزی اظهار نظر نکرده است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت و ارزش بازار بیت کوین در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24