Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس تهران معاملات چهارشنبه را با رشد 4 هزار واحدی شاخص آغاز کرد اما در کمتر از 15 دقیقه فروشنده‌ها میدان‌دار شدند و شاخص کل علاوه بر از دست دادن رشد دقایق ابتدایی، سرخ‌پوش شد و افت حدود 2 هزار واحدی را تجربه نمود. با این حال پایان کار متفاوت بود و با رسیدن به یک ساعت پایانی معاملات، به مرور تقاضا در نمادهای تاثیرگذار تقویت شد و همزمان با بازگشت نماد فولاد مبارکه به تابلوی معاملات، شاخص کل موفق شد بخش خوبی از افت روزانه خود را پس گرفته و به نقطه ...

افزایش جسارت معامله‌گران

بورس24 - علیرضا باغانی:

1) پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران معاملات چهارشنبه را با رشد 4 هزار واحدی شاخص آغاز کرد اما در کمتر از 15 دقیقه فروشنده‌ها میدان‌دار شدند و شاخص کل علاوه بر از دست دادن رشد دقایق ابتدایی، سرخ‌پوش شد و افت حدود 2 هزار واحدی را تجربه نمود. با این حال پایان کار متفاوت بود و با رسیدن به یک ساعت پایانی معاملات، به مرور تقاضا در نمادهای تاثیرگذار تقویت شد و همزمان با بازگشت نماد فولاد مبارکه به تابلوی معاملات، شاخص کل موفق شد بخش خوبی از افت روزانه خود را پس گرفته و به نقطه سر به سر نزدیک شود. نکته جالب اینکه شاخص هم‌وزن باری دیگر سبزپوش شد و به جایگاه خود در کانال 400 هزار واحدی ثبات بخشید. ارزش معاملات روز چهارشنبه به بیش از 6 هزار میلیارد تومان بالغ گردید و در حدود 160 میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شد.

در گزارش روز چهارشنبه هم اشاره شد که به دو دلیل قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته و میل به یک استراحت کوتاه، احتمالا بازار نوسانی را داشته باشیم. بر خلاف برخی از معامله‌گران که تمایل به رشد هر روزه سهام خود دارند، معتقدیم که یک دوره اصلاح قیمتی و زمانی به سود بازار خواهد بود. چراکه با تشکیل کف‌های جدید (کوچک شدن حد ضررها)، جسارت بازار برای ادامه رشد و فتح قله‌های جدید بیشتر خواهد شد. انصافا شرایط امروز بازار با روند معاملات آخرین فصل سال گذشته قابل قیاس نیست. در آن مقطع میانگین روزانه ارزش معاملات در حدود 2.500 میلیارد تومان قرار داشت و این در شرایطی است که مدت اخیر ارزش معاملات با رشد بیش از 100 درصد به 6 همت رسیده است و همین موضوع برای کاهش نگرانی و خوش‌بینی به ادامه رشد کفایت می‌کند. اما برای امروز احتمالا بازار در دقایق نخست مقداری پر عرضه باشد اما تصور می‌کنیم با گذر از دقایق ابتدایی و ثبات شاخص در کانال 1.5 میلیون واحد، به مرور شاهد افزایش تقاضا و ادامه روند صعودی شکل‌گرفته باشیم.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* لارا روزن خبرنگار نشریه دیپلماتیک گفت: یک منبع نزدیک به مذاکرات وین به من گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته که با بکارگیری راه‌حل میانه و با در نظر گرفتن قید و شرطی سپاه پاسدران را از فهرست سازمانهای تروریستی FTO خارج نماید‌. منابع دیپلماتیک حاکی از آن است تا روز یکشنبه تحولات مهمی در خصوص احیای برجام روی خواهد داد. امیرعبداللهیان وزیر خارجه گفت: تبادل پیامها بین ما و آمریکایی‌ها درخصوص مذاکرات احیای برجام از طریق اتحادیه اروپا در حال انجام است.

* ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت: همانطور که می‌دانید ما در ماه‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم اما رسیدن به توافق نامشخص است. اختلاف‌هایی وجود دارد که باقی مانده است. ما همچنان فعالانه پیگیر حل‌وفصل آنها هستیم. ما همراه با هم پیمانان خود به طور مساوی برای سناریوهایی، با و بدون بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام آماده می‌شویم. ما تنها توافقی را امضاء خواهیم کرد که رئیس‌جمهور بایدن تشخیص دهد که به سود امنیت آمریکاست.

* روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: مقام‌های آمریکایی و سعودی می‌گویند اختلاف‌های سیاسی میان واشنگتن و ریاض از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین عمیق‌تر شده است. وال استریت ژورنال نوشت: خطری که ایالات‌ متحده آمریکا نسبت به عربستان احساس می کند، این است که سعودی در صف چین و روسیه قرار گیرد یا دست‌کم دولت ریاض (در قبال مسأله اوکراین) بیطرف بماند.

* خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از منبعی دیپلماتیک خبر داد: پنجمین دور مذاکرات عربستان و ایران روز پنجشنبه در پایتخت عراق با حضور نماینده‌ای از دولت عراق برگزار شده است. اسپوتنیک به نقل از این منبع گفت: فضای این جلسه «بسیار مثبت» بوده است. در این گزارش گفته شده که در این گفت‌وگوها علاوه بر پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج‌فارس، درباره مسائل منطقه‌ای نیز گفت‌وگو شده است.

* بر اساس اعلام مرکز آمار؛ تورم نقطه به نقطه در اولین ماه سال ۱۴۰۱ به ۳۵.۶ درصد رسید که نسبت به اسفند ۱۴۰۰، افزایش ۰.۹ واحدی را نشان می‌دهد. همچنین تورم نقطه به نقطه گروه خوراکی‌ها با افزایش ۲.۷ واحد درصدی به ۴۳.۴ درصد رسید ولی  این رقم برای گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با کاهش ٠.١ واحد درصدی به ٣١.٣ درصد رسیده است. نرخ تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۱ به ۳.۳ درصد رسیده که در مقایسه با اسفند ۱۴۰۰، ۲ واحد درصد افزایش داشته است؛ این بالاترین افزیش در تورم ماهانه از مهر ۱۳۹۹ محسوب می‌شود. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۴.۹ درصد و ۲.۵ درصد بوده است.

* داوود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: از نظر مجموع درآمد‌های مالیاتی، پارسال ۳۰۶ هزار میلیارد تومان به طور مستقیم به بودجه عمومی دولت واریز شد؛ ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و مابقی هم به صورت اوراق تسویه خزانه برای تسویه مطالبات پیمانکاران از دولت با در نظر گرفتن بدهی مالیاتی آن‌ها صورت گرفته است.

* صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان که منتشر شد، رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی را 4 درصد اعلام و پیش‌بینی کرد که امسال این رقم به 3 درصد برسد. همچنین نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۱ (سال گذشته میلادی) برابر با 40.1 درصد اعلام و پیش‌بینی شده است، این رقم در سال ۲۰۲۲ (سال جاری) به 32.3 درصد کاهش یابد. بنا بر اعلام این گزارش، نرخ تورم این در سال ۲۰۲۳ به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد و به 27.5 درصد خواهد رسید. بر اساس گزارش‌های پیشین صندوق، نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۰ نیز 36.4 درصد بوده است. صندوق بین‌المللی پول، نرخ بیکاری کشور در سال ۲۰۲۱ را 9.8 درصد اعلام و پیش‌بینی کرده این رقم در سال ۲۰۲۲ به 10.2 درصد برسد. بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی، نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۳ به 10.5 درصد خواهد رسید؛ به این ترتیب نرخ بیکاری در سال پیش روی میلادی افزایش می یابد. تراز حساب جاری ایران در سال ۲۰۲۱ به ۲ درصد رسیده است که در سال جاری به 3.5 درصد افزایش می‌یابد و در سال بعد دوباره کاهشی شده و به ۲ درصد خواهد رسید.

* اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در وزارت جهاد کشاورزی، بخش خصوصی به طور کامل از فرایند واردات کالای اساسی شامل روغن، دانه روغنی، ذرت، جو و کنجاله سویا حذف شد.

* پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیش‌بینی می‌شود از خرداد ماه سال جاری شاهد فراخوان جاماندگان سهام عدالت در کشور باشیم. از اواسط نیمه اول سال نیز شاهد فرایند واگذاری مجدد جاماندگان به ترتیب افراد تحت پوشش و افراد کم درآمد و بقیه اقشار خواهیم بود.

* مبادلات تجاری ایران و چین در ۳ ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار رسید. واردات چین از ایران در ۳ ماه نخست سال جاری میلادی به ۱.۹۳ میلیارد دلار رسیده که این رقم با رشد قابل توجه ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. صادرات چین به ایران نیز در ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۲ رشد ۸ درصدی داشته و به ۱.۹۲ میلیارد دلار رسیده است.

* سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حذف ارز ترجیحی قطعا بر قیمت کالاها تاثیر خواهد گذاشت و به همین دلیل است که مجلس در ارائه راه‌های جایگزین اصرار دارد. وقتی نهاده دامی که با قیمت یارانه‌ای وارد می‌شد، در نتیجه حذف ارز ترجیحی باید با قیمت آزاد تهیه شود، به طور طبیعی محصول آن هم گرانتر تمام خواهد شد، اما موضوع این است که با موج مهاجران روبرو هستیم و این افراد هیچ گونه کارت شناسایی یا گذرنامه‌ای هم به همراه ندارند و از یارانه مردم ایران استفاده می‌کنند، در حالیکه فقط ایرانی‌ها باید از این یارانه بهره ببرند. یکی از نکات مثبت حذف ارز ترجیحی این است که یارانه فقط به دست اهل آن خواهد رسید. البته سوء برداشت نشود، مهاجران مهمانان ما هستند و موضع جمهوری اسلامی این است که به وظایف انسانی خود به عنوان مسلمان عمل کند، اما مسئله مورد اشاره یک ساز و کار مدیریتی است و باید در نظر گرفته شود.

4) بررسی صنایع :

* معاملات در گروه برق و نیروگاهی پس از رشد خوب اخیر که تحت تاثیر خوش‌بینی به افزایش نرخ انرژی رخ داد، پر عرضه دنبال می‌شود. تحلیلگران معتقدند که برای سال جاری تحولات بااهمیتی در این صنعت صورت خواهد گرفت. از همین روی شاید خرید برخی از نمادهای پرپتانسیل در منفی‌های پیش رو استراتژی بدی نباشد. توجه به این نکته ضروری است که دو نماد بفجر و مبین به دلیل شرایط بنیادی مناسب، دارای ریسک کمتری هستند اما در عوض اعمال تغییر و تحولات عاملی برای جهش بیشتر سایر نمادها که از قضا افت سنگینی را هم ثبت کرده‌اند، خواهد بود. نکته مهم اینکه روز پنحشنبه مبین و بفجر شفاف‌سازی زدند و خبر از افزایش نرخ فروش محصولات خود دادند. مبین در شفاف‌سازی نرخ‌های قبلی را بطور میانگین 100 ریال و نرخ‌های جدید 350 ریال اعلام کرده است. در مبین مبلغ فروش محصول یا ارائه خدمت در سال مالی قبل حدود 49 هزار میلیارد ریال گزارش شده است. نسبت فروش محصول یا ارائه خدمت به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل 40 درصد بوده است. بفجر در شفاف‌سازی نرخ‌های قبلی را بطور میانگین 100 ریال و نرخ‌های جدید 472 ریال اعلام کرده است. در بفجر مبلغ فروش محصول یا ارائه خدمت در سال مالی قبل حدود 23 هزار میلیارد ریال گزارش شده است. نسبت فروش محصول یا ارائه خدمت به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل 85 درصد بوده است. در این گروه بمپنا پس از رشد اخیر و همزمان با درگیر شدن با مقاومت 670 تومانی، با فشار عرضه روبرو شده است. 730 تومان یکی دیگر از مقاومت‌های پیش رو در بمپنا است. بنابراین انتظار می‌رود بمپنا پس از اصلاح کوچک به مصاف مقاومت 670 تومانی رفته و با گذر از این سد به جدال سطح 730 تومانی برود. در سوی دیگر، بکهنوج را داریم که در حال نفوذ به مقاومت 120 – 130 تومانی است. به نظر بکهنوج مقداری در این سطح دست به دست شده و سپس به روند صعودی خود با هدف 160 تومان بازگردد. و در آخر اشاره به بپیوند داشته باشیم که با گذر از سد 870 تومانی در حال تلاش برای تثبیت بالای آن است. لذا مادامی که بپیوند بالای حمایت مذکور قرار گرفته، خطر خاصی سهامداران او ‌را تهدید نخواهد کرد. 1.160 تومان هدف بعدی بپیوند خواهد بود. در این گروه وهور 140 تومانی هم برای بررسی بد نیست و به نظر پس کمی نوسان رشد خوبی را تجربه نماید.

* در گروه بانکی برخی از نمادها با شکست مقاومت‌های خود سیگنال رشد مجدد را صادر کرده‌اند و در برخی از نمادها هم به زودی این اتفق رخ خواهد داد. به نظر می‌رسد خوش‌بینی به صورت‌های سالانه سبب حرکت نقدینگی به سمت بانکهای بورس تهران شده است. از ونوین آغاز می‌کنیم که روز چهارشنبه با افزایش تقاضا به مقاومت بسیار مهم 420 – 425 تومانی نفوذ کرد. از این رو انتظار می‌رود به مرور شاهد پیشر.ی سهم به سمت قیمت‌های 490 – 500 تومانی باشیم. در سوی دیگر وپارس را داریم که پس از طی اصلاح حدود 10 درصدی با افزایش تقاضا همراه شده است. چارتیست‌ها معتقدند وپارس با گذر از سد 230 تومانی که نشانه‌های آن در بازار چهارشنبه ظاهر شد، پتانسیل پیشروی تا کانال 300 تومانی را دارد. در بانک تجارت اما، روند معاملات متعادل و نوسانی است. با این حال لازم است بدانید که فرایند پولبک در این نماد رو پایان بوده و به زودی تقاضا او را راهی قیمت‌های 260 و سپس 300 تومان خواهد کرد. و در آخر اشاره به وپست داشته باشیم که با تقاضا خوبی از طرف معامله‌گران همراه شده است. لذا چنانچه تقاضای ایجاد شده ادامه‌دار باشد، دسترسی به سطوح 440 تومانی و پس از آن 480 تومانی کار چندان سختی نخواهد بود.

* اما سری هم به گروه هلدینگی و سرمایه‌گذاری بزنیم که این روزها معاملات بهتری را تحت تاثیر رشد شرکت‌های زیرمجموعه تجربه می‌نمایند. در این گروه شستا پس از حجم معاملات بیش از 2 میلیاردی روز یکشنبه و عرضه‌های کمرشکن، مجددا در ابتدای کانال 100 تومانی معامله می‌شود اما دور از ذهن نیست که این نماد برای هفته پیش رو باری دیگر گارد صعودی گرفته و راهی قیمت‌های 120 تومانی گردد. از اتفاقات مهم بازار چهارشنبه می‌توان به گشایش نماد صبا با رشد نزدیک به 12 درصدی اشاره داشت. 500 تومان هدف نخست صبا است و انتظار می‌رود تحرکات مثبت در این نماد به شستا هم سرایت نماید. در سوی دیگر وسکاب را داریم که مدتی است بین دو سطح 240 – 270 تومانی در نوسان است. انتظار می‌رود این نماد به زودی تحت تاثیر P/NAV جذابی که دارد از این فضا خارج شده و در مسیر کانال 300 تومانی قرار گیرد. و البته اشاره‌ای هم به وبانک داشته باشیم. گویا در این شرکت بحث فروش دارایی داغ شده است. بنابراین وبانک و البته شرکت‌هایی نظیر ایران ترانسفو که بحث فروش بلوک آنها مطرح است را باید زیر نظر داشت.

* در گروه خودروسازی پس از عرضه‌های نسبتا پرشمار دقایق ابتدایی، فشار تقاضا در یک ساعت پایانی تقویت شد. بطوریکه خگستر پس از اتمام فرایند پولبک به سطح 333 تومان به صف خرید میلیونی نشست. 393 تومان مهمترین مقاومت پیش روی خگستر است. مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو گفت: پیرو دستور رئیس‌جمهور مبنی بر واگذاری سهام دولت در خودروسازان به بخش خصوصی، در حال حاضر حدود ۳۰۰ کارشناس رسمی دادگستری مشغول ارزش‌گذاری دارایی‌های کل گروه صنعتی هستند. در ۷۷ شرکت کار ارزش‌گذاری تقریبا به مرحله پایانی رسیده است. این موضوع مهم را باید در نظر گرفت که ابنیه، ملک و ماشین‌آلات و تجهیزات این گروه بسیار گسترده است. پیش نیاز واگذاری بلوک‌ها تعیین قیمت است، شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو باید سهام ایران‌خودرو و سایر دارایی‌ها را واگذار کند. در سایر شرکت‌ها از جمله تعاونی خاص ایران‌خودرو هم این رویه ادامه دارد. بالغ بر ۸۰ درصد کار انجام شده و به زودی و تا پایان اردیبهشت ماه تمام کار به نتیجه نهایی می‌رسد. بنابراین دور از ذهن نیست که خگستر پس از یک زد و خورد در سطوح 393 تومانی، در کانال 400 تومانی تثبیت گردد. به نظر خگستر و خودرو را هم باید در کنار خبهمن، زامیاد و خپارس زیر نظر داشت. بازی زمانی جالب می‌شود که زمزمه‌ها درخصوص واگذاری دو شرکت زامیاد و پارس‌خودرو توسط سایپا به واقعیت مبدل گردد.

* و در نهایت اشاره به نماد دو صندوق پالایش یکم و دارا یکم داشته باشیم که روز چهارشنبه به صحبت‌های رئیس سازمان بورس واکنش نشان دادند و با افزایش تقاضا در مسیر رشد قرار گرفتند. سازمان بورس در راستای نزدیک‌تر شدن NAV صندوق‌های پالایش یکم و دارایکم راهکارهای سه‌گانه‌ای را برنامه‌ریزی کرده است. اشخاص غیردولتی سهامدار این صندوق‌ها بتوانند در صندوق‌ها اعمال رای کنند. 2- صندوق‌های ETF به صندوق‌های فعال و بخشی تبدیل شوند یعنی صندوق‌ها می‌توانند ترکیب سبد سهام را تغییر بدهند و بازارگردان نیز داشته باشند. 3- یونیت واحدهای ممتاز این صندوق‌ها در یک مزایده به فروش برسد و به بخش خصوصی واگذار شود تا نقدینگی بیشتری جذب کند. خبرگزاری سازمان بورس پیش‌بینی کرد که با اجرایی شدن پیشنهادات مجید عشقی، صندوق دارایکم و پالایش یکم به 95 درصد ارزش ذاتی خود برسند ! محدوده 12 هزار تومان مهمترین مقاومت دارایکم است که اگر شکسته شود، یک رشد 15 درصدی دیگر نصیب سهامدارانش خواهد شد. در پالایش یکم نیز خیز بازار برای گذر از سد سرسخت 7.800 تومانی را داریم. پالایش یکم با گذر از این سد ابتدای با مقاومت 8.200 تومانی درگیر خواهد شد و پس از آن رشد تا قیمت‌های 9.000 تومانی تسهیل خواهد شد.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه سیمانی به سراغ سغرب خواهیم رفت. سهمی که در نیمه دوم سال گذشته طوفان به پا کرده و پس از یک استراحت می‌تواند به روند صعودی بازگردد. شرکت سیمان غرب در 3 ماه نخست با فروش 854 میلیارد ریالی 801 ریال سود شناسایی کرد. فروش شرکت در 3 ماه دوم سال 832 میلیارد ریال و سود خالص 231 ریال بود. همچنین شرکت در 3 ماه سوم با فروش 728 میلیارد ریالی موفق به شناسایی سود 375 ریالی شد. در مجموع سغرب در دوره 9 ماهه سال جاری سودی برابر با 1.407 ریال محقق کرده که 42 درصد بیشتر از سود مدت مشابه سال قبل یعنی 991 ریال است. مدیریت صحیح و کاهش هزینه‌ها در این دوره نیز منجر به افزایش 62 درصدی حاشیه سود ناخالص، از 32 به 51 درصد شده است. سغرب در اسفند ماه موفق به ثبت رکورد فروش 783 میلیارد ریالی شده است. این رقم تقریبا 2.2 برابر میانگین درآمد فصل پاییز و 8 درصد بالاتر از فروش بهمن ماه است. نرخ فروش سیمان داخلی که بیشترین وزن در سبد فروش محصولات شرکت را دارد، در مقایسه با بهمن ماه رشد 4 درصدی داشته و در بالاترین سطح از ابتدای سال 1400 قرار گرفته است. با توجه به موارد گفته شده و همچنین فروش خوب 3 ماهه زمستان، بنظر سغرب در کوارتر چهارم به سود بهتری در مقایسه با فصل پاییز دست یابد.

* در گروه فلزی و معدنی، فاسمین در تلاش برای تثبیت در قیمت‌های بیش از 2.200 تومانی و حرکت به سمت سقف تاریخی 2.500 تومانی است. کالسیمین در 3 ماه نخست سال با فروش 5.705 میلیارد ریالی به سود 517 ریال رسید. فروش شرکت در دومین از فصل از سال جاری نیز تقریبا برابر با فصل نخست بوده اما سود خالص تحت تاثیر کاهش نسبی هزینه‌‌ها و افزایش سایر درآمدهای عملیاتی همچنین به دلیل رشد نرخ روی به 658 ریال رسیده است. در 3 ماهه سوم فاسمین شرایط ایده‌آلی داشت. شرکت در این دوره با فروش 7.350 میلیارد ریالی، سود خالص 859 ریالی را محقق کرد. به این ترتیب این شرکت در مجموع 9 ماهه نخست سال به سود 2.034 ریالی رسیده که 55 بیشتر از سود مدت مشابه سال قبل (1.306 ریال) است. حاشیه سود ناخالص شرکت در پائیز با رشد خوب به سطح 68 درصدی رسیده است. فاسمین در اسفند ماه موفق به ثبت رکورد فروش 4.403 میلیارد ریالی شده است. این رقم در مقایسه با میانگین فروش پاییز افزایش 80 درصدی و به نسبت ماه گذشته رشد 73 درصدی داشته است. نرخ فروش شمش روی نیز در اسفند همچنان روند افزایشی داشته است. در جمع‌بندی موارد مطروحه و با توجه به عملکرد خوب شرکت در اسفند ماه انتظار می‌رود فاسمین در کوارتر نهایی با جهش قابل ملاحظه سود مواجه شود.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) منابع صنعتی به S&P Global Commodity Insights گفتند که انتظار می‌رود تقاضای فولاد چین در ماه آوریل به کاهش خود ادامه دهد، زیرا بدتر شدن فروش املاک بر بازارهای داخلی فولاد تاثیر می‌گذارد. به گفته منابع، تنگنای نقدینگی که سازندگان املاک با آن مواجه هستند ممکن است تا انتهای سال 2022 ادامه داشته باشد و به طور مداوم تقاضای فولاد چین در سال جاری را تضعیف کند. محاسبات مبتنی بر تولید فولاد خام، صادرات خالص و ذخایر فولاد توسط S&P Global نشان داد که مصرف آشکار فولاد خام چین در ماه مارس با کاهش 3.8 درصدی در سال به 72.29 میلیون تن در ماه مارس کاهش یافته است.

ب) راه کارهای سه‌گانه سازمان بورس در راستای نزدیک‌تر شدن NAV صندوق‌های پالایش یکم و دارایکم از این قرار است: اشخاص غیردولتی سهام‌دار این صندوق‌ها بتوانند در صندوق‌ها اعمال رای کنند. صندوق‌های ETF به صندوق‌های فعال و بخشی تبدیل شوند یعنی صندوق‌ها بتوانند ترکیب سبد سهام را تغییر دهند و بازارگردان داشته باشند. یونیت واحدهای ممتاز این صندوق‌ها در یک مزایده به فروش برسد و به بخش خصوصی واگذار شود تا نقدینگی بیشتری جذب کند.

ج) مهدی طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تازه‌ترین اظهارنظر درخصوص ایده عرضه خودرو در بورس کالا معتقد است که این پیشنهاد ایده مناسبی برای جایگزینی قرعه‌کشی خودرو است و در قالب طرحی در حال انجام مراحل نهایی است.

د) در مجمع اپال گفته شد، قرارداد جدیدی با وزارت صمت در حال انعقاد است، با این موضوع که برق نیروگاه، در اختیار شرکت باشد و آن را به شبکه برق سراسری تحویل ندهد.

ه) به گزارش چیلان، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اصلاحیه جدول عوارض صادراتی را به دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه ابلاغ کرد. طبق این اصلاحیه، عوارض صادراتی برخی محصولات فولادی نظیر ورق گالوانیزه، ورق رنگی و مفتول‌های فولادی حذف شده است. پیش از این عوارض صادراتی ورق‌های گالوانیزه و رنگی ۵ درصد و عوارض صادراتی انواع مفتول‌های فولادی ۸ درصد تعیین شده بود که اصلاحیه جدید دفتر صنایع معدنی وزارت صمت، عوارض این محصولات را حذف کرده است.

و) قول مهم مدیرعامل ایران‌خودرو در خبرگزاری صداوسیما: امسال ایران‌خودرو را که ثروت ملی و سرمایه ملی و اعتبار اقتصاد و صنعت کشور هست را به سودآوری می‌رسانیم.

ز) معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت گفت: واردات به کاهش تقاضا‌های کاذب در بازار خودرو می‌انجامد و هر زمان نهاد‌های بالادستی اجازه دهند کار را اجرایی خواهیم کرد. یکی از محور‌های دستورالعمل ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهور به وزیر صمت، واگذاری سهام دولتی شرکت‌های خودروسازی است و یک دوره زمانی  برای آن پیش‌بینی‌شده که طبق آن در دوره زمانی موردنظر (۶ ماهه) این اتفاق خواهد افتاد. بدین ترتیب، 8 درصد سهام شرکت ایران‌خودرو برای بانک‌های صادرات، تجارت و ملت، 5.7 درصد سازمان گسترش و نوسازی، ۲۷ شرکت شرکت کروز، 3 درصد صندوق بازنشستگی، پنج درصد آتیه صبا و ۲۵ درصد خود سهامداران و ۱۷ درصد سهام شرکت سایپا برای سازمان گسترش و نوسازی، 15.6 برای صندوق بازنشستگی و فولاد، ۴۰ درصد هم خود سهامداری است.

ح) احسان خاندوزی وزیر اقتصاد که در جلسه هفته گذشته با فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق ایران حاضر شده و در جریان اعتراض به وضع عوارض صادراتی قرار گرفت از این تصمیم دفاع کرده و گفته: «در موضوع عوارض صادراتی هم این مشکل اخیر روسیه پیش آمد و یا همانطور که خودتان مطلع هستید در زمینه قاچاق صادراتی برای میلگرد و اقلام دیگر، کشور دچار مسئله شد و می‌دانید که همه دنیا سراغ تدابیر مقطعی رفتند، از خود روسیه که درگیر جنگ و تحریم هست گرفته تا سایر کشورهای همسایه مثل عراق که در طول یک ماه اخیر چند مصوبه درخصوص تعرفه‌های گمرکی صادر کرد و حتی در ترکیه هم به همین ترتیب این مسیر را پیش گرفتند.» سایت اتاق آنلاین وابسته به اتاق بازرگانی نوشت: خاندوزی با بیان اینکه اقدامات دولت در حوزه رفع موانع صادرات یک پیشرفت است، بیان کرد: «دوست دارم شما هم این موضوع را اذعان کنید که در دولت فعلی به جای اینکه مثل دولت‌های گذشته ممنوعیت صادراتی بگذاریم و بازارهای شما را که چندین سال تلاش کرده و توانسته‌اید در آن بازارها اعتماد و اعتبار جلب کنید را کلاً بی‌اعتبار کنیم، سخت ایستادیم و گفتیم ممنوعیت صادراتی به هیچ ترتیبی نباید رخ دهد. با وضع عوارض همین کار را می‌توان کرد. حق نداریم که ممنوعیت کلی وضع کرده و بازارهای صادراتی را ازاین‌جهت خدشه‌دار کنیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24