Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طی بازار امروز با انتقال بخشی از عرضه‌ها روز معاملاتی قبل در پی افزایش هیجانات در خصوص افت قیمت کامودیتی ها در مبادلات جهانی با اظهارات مقامات فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره در آمریکا و همچنین برخی تحلیل‌ها از .....

شاخص هم وزن و شاخص کل، دو روایتگر از یک بازار!

بورس24 - میثم بهرامی: طی بازار امروز با انتقال بخشی از عرضه‌ها روز معاملاتی قبل در پی افزایش هیجانات در خصوص افت قیمت کامودیتی ها در مبادلات جهانی با اظهارات مقامات فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره در آمریکا و همچنین برخی تحلیل‌ها از افزایش نرخ بهره در سایر کشورها و درنتیجه حرکت اقتصاد جهانی به سمت رکود، شاهد شروع معاملات بسیاری از نمادهای بزرگ و شاخص ساز همچون نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی و گروه فلزات اساسی در بازه‌های منفی و درنتیجه حرکت شاخص کل با روندی نزولی بودیم.

با این حال در عموم نمادهای کوچک بازار همچون نمادهای گروه سیمان در پی افزایش تقاضا برای سیمان در بورس کالا و نمادهای گروه حمل و نقل با افزایش مبادلات جهانی و همچنین هزینه نقل و انتقال، امروز برخلاف نمادهای بزرگ و کامودیتی محور، کار خود را با روند صعودی قیمت‌ها آغاز نمودند چنانکه با افزایش حجم معاملات در نمادهای کوچک و مثبت بازار و همچنین متعادل شدن معاملات در نمادهای منفی، شاخص کل نیز از افت باز ایستاد.

با رشد قیمت‌ها در بورس کالا طی بازار امروز و با وجود ریزش شدید قیمت‌ها در مبادلات جهانی اما در نمادهای شاخصی همچون نمادهای گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و همچنین نمادهای گروه استخراج کانه‌های فلزی با حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی در نیمه‌های بازار و با توجه به موقعیت تکنیکالی شاخص و قرارگیری آن در ناحیه مقاومت، شاهد بازگشت روند صعودی قیمت‌ها بودیم چنانکه شاخص کل با تغییر روند همراه و بار دیگر به مدار صعودی و مثبت خود بازگشت.

با بازگشت روند صعودی شاخص کل در کلیت بازار از فشار عرضه‌ها کاسته و بار دیگر شاهد اقبال سرمایه‌گذاران حقیقی به نمادهای کوچکی همچون نمادهای شاخص گروه خودرو بودیم چنانکه در نمادهای خگستر و ورنا بار دیگر معاملات به صف‌های خرید کشیده شد. افزایش تقاضا در گروه فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی و گروه محصولات شیمیایی نیز باعث بازگشت معاملات بسیاری از نمادها به بازه‌های مثبت شد و این در حالی است که در برخی قیمت‌های پایانی همچنان در بازه‌های منفی باقی ماند.

درنهایت با بازگشت دوباره اقبال سرمایه‌گذاران به نمادهای کوچک بازار و همچنین بازگشت روند صعودی قیمت به نمادهای شاخص سازی همچون نمادهای گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با توجه به موقعیت تکنیکالی شاخص و رسیدن به ناحیه مقاومت، درنهایت شاخص کل با روندی صعودی و با رشد  0.17 درصد در بیشترین مقدار ثبت شده آن و در 1507301.73 واحد به کار خود پایان داد. کمترین مقدار ثبت شده شاخص نیز طی بازار امروز 1502279.2 واحد گزارش شده است.

از نمادها با بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل می‌توان به نمادهای فارس با تأثیر 1475.65 واحد، تاپیکو با تأثیر 1310.35 واحد، فولاد با تأثیر 1030.49 واحد، رمپنا با تأثیر 974.72 واحد، فملی با تأثیر 502.43 واحد، ومعادن با تأثیر 168.82 واحد و از جمله نمادهای با بیشترین تأثیر منفی نیز وامید با تأثیر 1900.31 واحد، پارسان با تأثیر 518.89 واحد، وغدیر با تأثیر 379.84 واحد، وبملت با تأثیر 291.27 واحد، شبندر با تأثیر 269.99 واحد و نماد وپارس با تأثیر 263.14 واحد اشاره نمود.

برخلاف شاخص کل با شروع به کار عموم نمادهای کوچک بازار همچون نمادهای گروه زراعت و خدمات وابسته، حمل و نقل، سیمان، مواد و محصولات دارویی و گروه عرضه برق در بازه‌های مثبت و با رشد قیمت‌ها، شاخص قیمت هم وزن اما با روندی صعودی و مثبت کار خود را آغاز نمود. همچنین با افزایش حجم معاملات در نمادهای مثبت و همچنین بازگشت معاملات نمادهای شاخصی همچون نمادهای خگستر و ورنا در گروه خودرو به صف‌های خرید و همچنین بسیاری از نمادهای دیگر در گروه محصولات شیمیایی و گروه فلزات اساسی به بازه‌های مثبت، شاخص قیمت هم وزن طی بازار امروز با روندی صعودی و در بازه‌های مثبت کار خود را دنبال نموده و درنهایت با رشدی 0.77 درصد به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمارآمار

شاخص در روزی که گذشت:

در دومین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 625 نماد حدود 121 نماد با صف خرید و حدود 18 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

شاخص کل

شاخص کل (هم وزن)

شاخص قیمت هم وزن

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز دوشنبه شاخص کل بازار سرمایه با افت 1871 واحدی معادل 0.12 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 502 هزار و 844 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 2228 واحدی معادل 0.55 درصد به سطح 404 هزار و 633 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 624 نماد حاضر، 171 نماد در صف خرید و 12 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با پیشروی 2587 واحدی معادل 0.2 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 507 هزار و 301 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 3110 واحد افزایش معادل 0.8 درصد رشد، در مدار 405 هزار و 515 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 630 نماد حاضر، 180 نماد در صف خرید و 12 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در دومین روز معاملاتی هفته جاری در صدر پرتراکنش های بورسی، نماد خگستر متعلق به گسترش‌ سرمایه‌گذاری ‌ایران ‌خودرو در گروه خودرو و ساخت قطعات ایستاده است. این نماد که امروز در نیمه ابتدایی معاملات روز گذشته و در سقف قیمتی بازگشایی شد، تخت تاثیر عرضه های ساعات پایانی دیروز در مدار منفی آغاز به کار کرد. در ادامه نیز با روندی صعودی و رو به جلو در مدار مثبت معامله شد و سرانجام کار خود را در بازه قیمتی مثبت و در سقف قیمتی به پایان برد.

ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 2,545.567 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 640 میلیارد سهم معامله شد که از این میزان 84.7 درصد خریداران حقیقی بودند. همچنین در دومین روز معاملاتی هفته جاری، حدود 86 درصد فروشندگان خگستر، حقیقی بودند.

پرتقاضا

برترین تقاضا:

در دومین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت افرا نماد پایدار با نماد افران و با ارزش حدودی 1543 میلیارد ریال بوده است.

برترین تقاضا

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد کمند با ارزش معاملات 1371 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با کاهش 9 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 5229 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.

بیشترین ها

حجم معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای فزر، فاراک و رمپنا بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای فملی، آریا و شتران بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز دوشنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شده و حدود 50 میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت.

تحرکات حقیقی

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز دوشنبه 5 اردیبهشت 1401، 15 نماد با داد و ستد 5 تا 16 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، داروسازی آوه سینا با نماد داوه و با حجم معاملات 16 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار اول فرابورس و در گروه مواد و محصولات دارویی معامله می شود. سهم حقیقی ها در جریان معاملات امروز این نماد در سمت تقاضا 92 درصد و در سمت عرضه 93 درصد بوده است. در ادامه نمادهای بتک، وامید، پردیس، شتوکا، فاراک، مادیرا، بگیلان، ساینا، سنیر، پکویر، وثخوز، ثاصفا، لوتوس و فزر در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).


صندوق ها

نگاهی به بازار فردا:

در ادامه فشار عرضه های ساعات پایانی روز گذشته، امروز نیز شاهد شروع معاملات بزرگان بازار با نوسانات منفی بودیم. البته امروز کوچکترهای بازار از ابتدا عملکرد بهتری داشتند و عمدتاً در مدار مثبت آغاز به کار کردند. اما در حالی وارد نیمه دوم معاملات شدیم که تقاضا در بزرگترها تا حدودی بهتر شده و همزمان با رنج کشی های مثبت در برخی فلزاتی ها، خودرویی ها و شیمیایی ها شاهد معکوس شدن روند نزولی شاخص و ماندگاری آن در کانال 1.5 میلیون واحدی همزمان با افزایش بیش از 2500 واحدی این نماگر بودیم. شاخص هم وزن به واسطه قدرت بیشتر تقاضا در صنایع کوچکتر امروز نیز با رشد بهتری روبرو شد و بیش از 3100 واحد پیشروی کرد.

نگرانی ها از شکنندگی چشم انداز مثبتی که پیشتر برای بازارهای جهانی به سبب عواملی که در گزارش روز گذشته به آن ها اشاره کردیم، سبب افت قیمت در بازارهای جهانی بویژه کامودیتی ها شده است. با این حساب بسیاری از مجلات معتبر این حوزه افت قابل توجه قیمت کامودیتی ها  را بعید دانسته و ثبات در محدوده های قیمتی فعلی را محتمل می دانند. بنابراین شاید با وجود تمامی تردیدها  همچون وضع مالیات بر صادرات، عوارض صادراتی و ... برای بخش بزرگی از بازار سرمایه چشم انداز سودآوری مناسبی را می توان تصور کرد.

بنابراین کاهش شتاب رشد بازار در روزهای اخیر را نمی توان به عنوان تغییر مسیر رو به جلوی بازار و حتی تضعیف قدرت خریداران قلمداد کرد و چه بسا بازار برای تداوم مسیر صعودی نیازمند حرکت بر مداری آهسته است تا حرکت جهشی. بنابراین در نزدیکی فصل مجامع و در شرایطی که سیگنال های حمایتی بازارهای جهانی همچنان برای بورس در دسترس باشند ، در نزدیکی فصل مجامع انتظار برقراری تعادل و روندی رو به بالا برای ادامه مسیر بازار سرمایه دست کم در نیمه اول سال می رود.

حال با توجه به روند عرضه و تقاضا و شیب نمودار شاخص در ساعت انتهایی معاملات انتظار می رود در روز آتی شاخص با روندی رو به جلو آغاز به کار کند، اما احتمالاً در ادامه شاهد بازاری متعادل و حضور هر دو سمت عرضه و تقاضا در جریان معاملات خواهیم بود.

در خبرها آمده است که:

ارزش سهام عدالت من (۵ اردیبهشت ماه)

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۵درصد افزایش یافت. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۲۹۰هزار تومان، ۲۶ میلیون و ۹۱۹هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۲۴۸هزار تومان رسید. ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۵۷۴هزار تومان رسیده است. (اقتصاد آنلاین)

توضیح خطیب‌زاده درباره توافق اولیه به‌ منظور آزادسازی مطالبات ایران

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اظهارات امیرعبداللهیان مبنی بر توافق اولیه درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی گفت: این توافق در تهران انجام شده و در یکی دو هفته گذشته ادامه پیگیری بندهای توافقات بوده است. اگر جزییاتی باشد بانک مرکزی اعلام کند.(فارس)

مصوبه سران قوا درباره ممنوعیت واردات خودرو پایان اردیبهشت منقضی می‌شود

حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو در کشور وجود ندارد و محدودیت موجود ناشی از مصوبه سران قوا در سال ۱۳۹۷ است.در واقع به دلیل مدیریت بازار ارز و کمبود این منابع، براساس تصمیم سران قوا واردات برخی کالاها از جمله خودرو به کشور ممنوع شد.مدت اجرای مصوبه سران قوا درباره ممنوعیت واردات خودرو پایان اردیبهشت ماه به اتمام می‌رسد. با انقضای این مصوبه شرایط واردات خودرو تسهیل می‌شود و دست دولت برای واردات مدیریت شده خودرو به گونه‌ای که به تولید داخل لطمه وارد نشود، باز خواهد شد.

سطح کلاس خودروهای وارداتی باید به گونه‌ای باشد که مردم عادی نیز توانایی خرید این خودروها را داشته باشند.با واردات، خودروسازان نیز ملزم می‌شوند که کیفیت خودروهای تولیدی را ارتقا دهند همچنین زمینه انتقال تکنولوژی‌های مربوط به تولید خودروهای به روز و باکیفیت فراهم می‌شود.(باشگاه خبرنگاران)

سهام به عنوان وثیقه در نظر گرفته می‌شود / لزوم تسریع در ثبت افزایش سرمایه سهامداران

دکتر مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:  وثیقه قرار دادن دارایی‌های فیزیکی زمان‌بر است اما توثیق سهام به صورت الکترونیکی و فقط با طرح درخواست از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برقرار می‌شود.

توافقی با سازمان ثبت اسنا و املاک کشور در حال پیگیری است تا این موارد به صورت الکترونیکی انجام شود حتی موضوع افزایش سرمایه شرکت‌ها نیز دیگر به صورت تحویل لوح فشرده (سی دی) نباشد بلکه به صورت مستقیم ارتباط الکترونیکی برقرار شود تا فرایند افزایش سرمایه‌ها تسهیل شود و شرکت‌ها بتوانند زودتر سرمایه‌های خود را ثبت کنند.( ایرنا)

قیمت برق مشترکان صنعتی پرمصرف افزایش یافت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

در ادامه بررسی موادی از "طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور" ماده ۳ این طرح به تصویب رسید که براساس آن مقرر شد؛ بهای برق صنایع پرمصرف افزایش پیدا کند البته این مهم در قانون بودجه سنواتی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ذکر شده است.

با تصویب قانون فوق، دائمی خواهد شد این در حالی است که اختلاف نرخ بسیاری میان قیمت برق تمام شده و برق تحویلی به صنایع وجود دارد، این اختلاف قیمت بالا سبب بدهی دولت به وزارت نیرو و سازمان توانیر تا سقف ۸۵ هزار میلیارد تومان شده و این مسئله توقف "طرح‌های توسعه‌ای صنعت برق در کشور" را به دنبال دشته است.

همچنین در ماده ۴ این طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد؛ از طریق صنایع انرژی‌بر برای تولید حداقل ۹ هزار مگاوات برق حرارتی و ۱۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر حداکثر تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی کند، البته صنایع فوق می‌توانند درصورت تامین نیاز کشور، برق مازاد خود را در بورس انرژی به فروش برساند، ضمن آنکه وزارت نفت نیز مکلف به تامین سوخت آن‌ها و وزارت نیرو مکلف به انتقال برق‌شان شده‌اند.

طیب‌زاده: مذاکرات وین معطل پاسخ‌های آمریکاست

آقای مورا و باقری در گفت‌وگوهای منظمِ گاه روزانه هستند و پیام‌هایشان رد و بدل می‌شود. این‌که ملاقاتی فرای این انجام شود توافقی بوده که بین امیرعبداللهیان و بورل انجام شده ولی هنوز تاریخی روشن نشده است.

اگر آمریکا پاسخ به موضوعات باقیمانده داده بود الان همه در وین بودند. وین معطل پاسخ‌های آمریکاست. این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم.(فارس)

زمان معامله سهام استقلال و پرسپولیس اعلام شد + جزییات

سرپرست دفتر شرکت‌ها و آماده سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی:

پول پذیره نویسی در حساب دو باشگاه قرار دارد، اما به صورت قانونی مسدود است. پس از پذیره نویسی، باشگاه ها در نامه ای خطاب به فرابورس وجود مبلغ حاصل از افزایس سرمایه در حساب بانکی را تایید و فرابورس در نامه ای خطاب به سازمان ثبت، افزایش سرمایه دو باشگاه را ثبت کرد.

در حال حاضر نیز هر دو باشگاه در این مرحله قرار دارند. ۷۲ ساعت بعد از اینکه سازمان ثبت تایید کرد، فرابورس گشایش نماد را انجام داده و گشایش نماد که انجام شد سهام قابل معامله می شود. پس از آن مبلغی که نزد بانک برای هر دو باشگاه مسدود شده قابل برداشت است. با هدف انضباط بخشی، قرار است ناظری برای نحوه هزینه کرد این منابع در دو باشگاه در نظر گرفته شود.

۳۵۰  میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل پذیره نویسی عاید باشگاه پرسپولیس و ۳۵۹ میلیارد تومان نیز عاید باشگاه استقلال شد. از این میزان حدود دو میلیارد تومان برای هر باشگاه به طور قانونی و بر اساس مصوبات سازمان بورس برای مالیات، هزینه های کارگزاری و... اخذ شده است.

سایر مبلغ در حساب بانکی باشگاه ها قرار دارد اما به صورت قانونی مسدود است. سه روز بعد از اینکه مجوز را از سازمان ثبت گرفتند، گشایش نماد صورت میگیرد و این مبلغ قابل برداشت است اما پس از تشکیل یک نهاد ناظر این مبلغ استفاده خواهد شد.

قرارداد اختیار معامله سکه از چهارشنبه می‌آید

قرارداد اختیار معامله سکه طلا با سررسید شهریور ۱۴۰۱ از چهارشنبه هفته جاری، ۷ اردیبهشت راه اندازی می شود. مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از راه اندازی قرارداد اختیار معامله سکه طلا با سررسید شهریور ۱۴۰۱ خبر داد.

بر اساس این اطلاعیه، راه اندازی قراردادهای اختیار خرید و فروش سکه طلا سررسید شهریور امسال از روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت خواهد بود. تاریخ سررسید قراردادهای مذکور ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ است. قراردادهای اختیار معامله بدون حد نوسان قیمت، با دوره گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی ادامه می یابند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24