Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طی بازار امروز و در اولین روز معاملاتی هفته با بازگشت کامودیتی ها به مدار صعودی و مثبت و همچنین با انتقال بخشی از تقاضای روز چهارشنبه به بازار امروز، معاملات از همان ابتدا با افزایش حضور سرمایه‌گذاران حقیقی در تقاضا و ....

نمادهای کوچک پیشروی بازار امروز!

بورس24 - الهه شعبانی: طی بازار امروز و در اولین روز معاملاتی هفته با بازگشت کامودیتی ها به مدار صعودی و مثبت و همچنین با انتقال بخشی از تقاضای روز چهارشنبه به بازار امروز، معاملات از همان ابتدا با افزایش حضور سرمایه‌گذاران حقیقی در تقاضا و رنج کشی‌های مثبت آغاز شد چنانکه با رشد قیمت در عموم نمادها و به ویژه نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی، شاخص کل نیز با روندی صعودی کار خود را آغاز نمود.

در ادامه با افزایش هیجانات مثبت در معاملات و تداوم روند صعودی شاخص کل، در کلیت بازار شاهد افزایش فشار تقاضا از یک‌سو و عقب‌نشینی عرضه‌ها از سوی دیگر بودیم چنانکه در نمادهای گروه خودرو باوجود شروع معاملات در بازه‌های منفی، در ساعات اولیه شاهد بازگشت معاملات به بازه‌های مثبت بودیم.

در نیمه اول معاملات، با رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، در نمادهای کامودیتی محوری همچون گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و گروه استخراج کانه‌های فلزی در عموم نمادها معاملات با رشد قیمت و در بازه‌های مثبت و به صورتی متعادل دنبال شد چنانکه شاخص کل نیز با روندی صعودی کار خود را دنبال نمود.

در نیمه دوم معاملات اما با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی طی روز یک‌شنبه و از طرفی تعطیلات پیش در ایران، با در نظر گرفتن احتمال انتشار اخبار جدید و درنتیجه به منظور اجتناب از زیان‌های احتمالی، در بسیاری از نمادها و گروه‌های بازار به ویژه در گروه‌های کامودیتی شاهد افزایش فشار عرضه‌ها بودیم چنانکه درنهایت در بسیاری از نمادهای گروه محصولات شیمیایی و گروه فلزات اساسی معاملات در بازه‌های منفی و با افت قیمت‌ها پایان یافت.

با افزایش هیجانت و فشار عرضه در نمادهای بزرگ و شاخص سازی همچون نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی و نمادهای گروه‌های فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی و با افت دوباره قیمت در گروه‌های مذکور، در ساعات پایانی معاملات شاخص کل از رشد باز ایستاده و بار دیگر روند نزولی و منفی را در پیش گرفت چنانکه درنهایت شاخص با روندی نزولی ولی با رشدی 0.07 درصد در 1522483.89 واحد به کار خود پایان داد. بیشترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز 1523862.04 واحد و کمترین مقدار آن نیز 1521477.9 واحد گزارش شده است.

از نمادها با بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل می‌توان به نمادهای فولاد با تأثیر 883.53 واحد، شستا با تأثیر 616.67 واحد، تاپیکو با تأثیر 614.4 واحد، خودرو با تأثیر 515.46 واحد، خساپا با تأثیر 402.86 واحد، فملی با تأثیر 402.06 واحد و از جمله نمادهای با بیشترین تأثیر مثبت نیز شپنا با تأثیر 811.66 واحد، حکشتی با تأثیر 455.09 واحد، شبندر با تأثیر 405.1، شتران با تأثیر 341.75 واحد، شپدیس با تأثیر 280.44 واحد و نماد پاکشو با تأثیر 265.36 واحد اشاره نمود.

با شروع به کار بسیاری از نمادهای بزرگ و شاخص بازار در بازه‌های مثبت و همچنین شروع به کار بسیاری از نمادهای کوچک در صف‌های خرید همچون نمادهای گروه لاستیک و پلاستیک و گروه مواد و محصولات غذایی، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل کار خود را با روندی صعودی و مثبت آغاز نمود. اما با تداوم صف‌های خرید در گروه‌های کوچک بازار همچون گروه زراعت و گروه محصولات غذایی در پی انتشار خبر افزایش چند برابری نرخ آرد و نیاز به تعدیل قیمت محصولات، باوجود افت دوباره تقاضا در نمادهای شاخص ساز، شاخص قیمت هم وزن اما همچنان روند صعودی و مثبت خود را حفظ کرده و درنهایت با رشدی 0.85 درصد به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمار آمار

شاخص در روزی که گذشت:

در اولین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 612 نماد حدود 130 نماد با صف خرید و حدود 21 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

شاخص کل

شاخص کل (هم وزن)

شاخص هم وزن

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز شنبه شاخص کل بازار سرمایه با رشد 2281 واحدی معادل 0.14 درصد رشد نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 523 هزار و 704 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 3251 واحدی معادل 0.78 درصد به سطح 414 هزار و 877 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 621 نماد حاضر، 153 نماد در صف خرید و 9 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با پیشروی 1060 واحدی معادل 0.1 درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 522 هزار و 484 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 3488 واحد افزایش معادل 0.8 درصد رشد، در مدار 415 هزار و 115 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 630 نماد حاضر، 180 نماد در صف خرید و 17 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در اولین روز معاملاتی هفته جاری در صدر پرتراکنش های بورسی، نماد شستا متعلق به سرمایه گذاری تامین اجتماعی در گروه شرکتهای چند رشته ای صنعتی ایستاده است. این نماد که امروز در مدار منفی و در محدوده صفر تابلو بازگشایی شد، در ادامه نیز با وجود نوسانات زیاد در دامنه معاملاتی مجاز منفی با روندی نزولی و در مدار منفی معامله شد و سرانجام نیز کار خود را در بازه قیمتی منفی به پایان برد.

ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 1,073.019 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 1.048 میلیارد سهم معامله شد که از این میزان 78.2 درصد خریداران حقیقی بودند. همچنین در اولین روز معاملاتی هفته جاری، حدود 83.6 درصد فروشندگان شستا، حقیقی بودند.

پرتراکنش ها

برترین تقاضا:

در اولین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به انتقال داده ها آسیاتک با نماد آسیاتک و با ارزش حدودی 2862 میلیارد ریال بوده است.

برترین تقاضا

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد خگستر با ارزش معاملات 1970 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با کاهش 6 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 5675 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.

بیشترین هاحجم معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای خزامیا، پردیسح و حکشتی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای فملی، فولاد و شبندر بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز شنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 12 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

حقیقی ها

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز شنبه 10 اردیبهشت 1401، 15 نماد با داد و ستد 5 تا 7 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، کشت و دامداری فکا با نماد زفکا و با حجم معاملات 7 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار اول فرابورس و در گروه زراعت و خدمات وابسته معامله می شود. سهم حقیقی ها در جریان معاملات امروز این نماد در سمت تقاضا 90.3 درصد و در سمت عرضه تنها 44.2 درصد بوده است. در ادامه نمادهای بتک، غمینو، تبرک، سقاین، سمتاز، آبین، دارو، شوینده، سبزوا، خکرمان، سپیدار، سجام، بنیرو و شنفت در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

صندوق ها

نگاهی به بازار فردا:

بازار سرمایه ایران اولین روز از هفته معاملاتی جاری را در شرایطی در کلیت بازار متعادل آغاز کرد که شاهد افزایش تقاضا در صنایعی چون پالایشی ها، شیمیایی ها، زراعتی ها، غذایی ها، دارویی ها و ... بودیم. اما به مرور و در شرایطی که شاهد افزایش عرضه ها در خودرویی ها بودیم و با وجود برتری سمت تقاضا در برخی صنایع به ویژه صنایع کوچکتر اما ردپای فروشندگان در بخشی از بازار به ویژه در بزرگان موجب توقف روند صعودی شاخص کل گردید و به موجب این جریان عرضه و تقاضا، در نهایت شاخص کل با بیشترین تاثیرپذیری مثبت از نمادهای شپنا، حکشتی و شبندر با ثبت پیشروی 0.1 درصدی در ارتفاع 1,522,483 واحد ایستاد. شاخص هم وزن نیز به لطف استقبال از برخی صنایع کوچک متاثر از اخبار و مصوبات مانند غذایی ها، دارویی ها، بیمه ای ها و زراعت با ثبت رشد 0.8 درصدی عملکرد بهتری داشت.

اکنون با توجه به آنکه قیمت دلار نیمایی در کانال 25 هزار تومان و دلار آزاد در محدوده 28 هزار تومان ایستاده است، احتمالا صنایع دلاری و صادرات محور در شرایط باثباتی قرار خواهندگرفت. به ویژه آنکه به دلایلی که در گزارش روز گذشته به آن پرداختیم، به نظر می رسد که انتظارات از تداوم رشد و یا حتی تثبیت قیمت‌ کامودیتی ها در سطح فعلی قوت گرفته است.

 از سویی دیگر افزایش تنش‌ها در اوکراین باعث افزایش فشار بر قیمت انرژی به ویژه نفت و گاز و افزایش فشار بر نرخ بنزین و گازوئیل و درنتیجه رشد قیمت در آن‌ها شده است. مساله ای که موجب شده تا کرک  اسپرد همچنان در سطوح بالایی قرار گیرد و طبیعتاً موجب بهبود قابل توجه سودآوری پالایشی‌ها دست کم در سه ماهه ابتدایی امسال شود.

اما با توجه به روند عرضه و تقاضا و شیب نمودار شاخص و با توجه به تعطیلات دو روزه پیش رو به نظر می رسد که سرمایه گذاران در این هفته با تردید بیشتری گام برداشته و در روز آتی معاملاتی نیز شاهد بازاری متعادل و روند معاملاتی کم رمق شبیه به امروز بخصوص در برخی بزرگان بازار باشیم.

 بدین ترتیب با اینکه ممکن است عرضه‌ها در برخی صنایع بویژه بزرگان مقداری افزایش یابد اما بعید است شاهد منفی های تند و تیزی در کلیت بازار باشیم و احتمالا ورود نقدینگی در برخی صنایع متوسط و کوچک متاثر از اخبار همانند امروز ادامه یابد. 

در خبرها آمده است که:

آغاز پرداخت بدهی عراق به ایران

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفتوگو با ایرنا با بیان اینکه مقدمات پرداخت بدهی عراق به کشورمان فراهم شده است، گفت: مطابق توافقات صورت گرفته بین دو کشور، طی روزهای آینده روال عادی پرداخت مطالبات ایران آغاز خواهد شد.(ایرنا)

زمان بازگشایی نماد سرخابی‌ها فعلا مشخص نیست

 مدیرعامل فرابورس ایران:

 زمان بازگشایی نماد سرخابی‌ها فعلا مشخص نیست.  مراحل افزایش سرمایه استقلال در اداره ثبت شرکت‌ها به پایان رسیده، اما افزایش سرمایه باشگاه پرسپولیس کماکان در جریان است. (تسنیم)

بانک‌ها تا یک ماه دیگر فروش اموال مازاد را اجرایی کنند

در راستای مصوبه شورای پول و اعتبار با عنوان«دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد موسسات اعتباری»، بانک‌ها و موسسات اعتباری اعتباری مکلف است برنامه عملیاتی فروش اموال مازاد خود، به تفکیک نوع املاک، زمانبندی، نحوه فروش و... را حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این بسته، به وزارت اقتصاد ارائه و طبق برنامه مذکور نسبت به فروش اموال مازاد خود اقدام کنند.

بانک‌ها در راستای «دستورالعمل سرمایه گذاری در اوراق بهادار» مصوب شورای پول و اعتبار، مکلف هستند، برنامه عملیاتی فروش سرمایه گذاری در سهام غیربانکی خود، به تفکیک نوع، زمانبندی و نحوه فروش را حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ اعلام و برای آن اقدام کنند.

به منظور بهبود بهره‌وری نیروی انسانی و کاهش هزینه های بدون ارزش افزوده، موسسه اعتباری مکلف است برنامه عملیاتی ۳ ساله تعدیل شعب خود را تا پایان خرداد ماه سال جاری به وزارت تسلیم و تعداد شعب داخلی خود را به شرح جدول این بند کاهش دهد؛ همچنین به منظور استفاده بهینه از دارایی ها و در راستای افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت‌های بانکی، موسسه اعتباری مکلف است با رعایت مقررات ابلاغی مصوب شورای پول و اعتبار و استانداردهای حسابداری ملی، در پایان سال ۱۴۰۱ براساس اهداف در این بسته داشته باشند.

آخرین خبرها از بازگشایی نماد بانک دی

فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران:

پیگیری‌های زیادی در خصوص بازگشایی نماد دو بانک دی و آینده و سایر نمادهای متوقف در فرابورس داشتیم که در برخی از این نمادها از جمله "وملل" موفق به بازگشایی نماد شدیم.

درخصوص بانک دی هم بحث تایید صورت‌های مالی این بانک است، که به دلیل اهمیت این موضوع سعی کردیم حداکثر همکاری را برای دریافت صورت‌های مالی و بازگشایی این نماد داشته‌ایم.

به طوری که در ابتدای همین هفته جلسه ای با معاون نظارت بانک مرکزی داشتیم تا مشکلات بازگشایی نماد بانک دی برطرف شود. هم سازمان بورس، هم بانک مرکزی و هم فرابورس تمام تلاش خود را برای بازگشایی مناسب نماد دی انجام می‌دهند، اما فعلا نمی‌توان زمان دقیقی برای بازگشایی نماد بانک‌های دی و آینده اعلام کرد.

آخرین خبرها از عرضه‌های اولیه فرابورس

مدیرعامل فرابورس ایران:

سال ۹۹ بعد از رشد چشمگیر بازار سرمایه، یکی از بحث‌های قابل طرح این بود که بازار ثانویه رشد کرده و باید بازار اولیه نیز مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس در آن سال انبوهی از شرکت‌ها در بورس و فرابورس پذیرش شدند. البته پس از آن، ریزش شدید بازار را شاهد بودیم که عرضه اولیه این شرکت‌ها با وقفه مواجه شد.

در این راستا در دو ماه گذشته به انتهای دوره تمدیدها رسیده‌ایم و حالا بیشتر مصوبات ما طی دو ماه گذشته به موضوعات مرتبط با تمدید درج و عرضه نمادهای ختم شده است. شرکت‌هایی مانند حمل و نقل گهر ترابر سیرجان، فروسیلیس خمین و فولاد غدیر ایرانیان به عنوان شرکت‌های در صف عرضه‌ اولیه در فرابورس قرار دارند.

نحوه محاسبه قیمت شمش بلوم و مقاطع طولی

نحوه محاسبه قیمت شمش بلوم و مقاطع طولی - اردیبهشت ۱۴۰۱ ابلاغ شد. پیرو ابلاغیه ۱۲ بهمن سال گذشته از دوشنبه ۱۹ اردیبهشت قیمت پایه محصولات فولادی شمش بلوم و مقاطع طولی ( میلگرد، تیرآهن و ...) با در نظر گرفتن بازه مثبت و منفی سه درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی محاسبه و اعمال خواهد شد. سایر موارد اعلامی در ابلاغیه‌های قبلی به قوت باقی است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24