Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه تحت تاثیر 3 رویداد: حرکت دلار به سمت کانال 30 هزار تومانی، اعلام نرخ‌های جدید برای برخی از کالاهای اساسی نظیر روغن، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات و البته حرکت پائین به بالای شاخص‌ها در بازار سه‌شنبه، با تحرکات مثبت و افزایش تقاضا آغاز کرد و با گذر از دقایق ابتدایی، سمت خریدار قدرت بیشتری گرفت تا در یک روز خوب و به دلیل تقویت انتظارات تورمی، شاهد جهش نزدیک به 25 هزار واحدی شاخص و جبران کل افت روزهای اخیر باشیم. البته ...

«شکست قدرتمند مقاومت هم‌وزن !!»  

بورس24 - علیرضا باغانی:

1) پیش بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه تحت تاثیر 3 رویداد: حرکت دلار به سمت کانال 30 هزار تومانی، اعلام نرخ‌های جدید برای برخی از کالاهای اساسی نظیر روغن، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات و البته حرکت پائین به بالای شاخص‌ها در بازار سه‌شنبه، با تحرکات مثبت و افزایش تقاضا آغاز کرد و با گذر از دقایق ابتدایی، سمت خریدار قدرت بیشتری گرفت تا در یک روز خوب و به دلیل تقویت انتظارات تورمی، شاهد جهش نزدیک به 25 هزار واحدی شاخص و جبران کل افت روزهای اخیر باشیم.

البته در بازار چهارشنبه شاخص هم‌وزن شرایط بهتری داشت و با رشد جالب توجه 9.500 واحدی، مقاومت 430 – 433 هزار واحدی را در هم شکست تا نگرانی‌ها نسبت به روند اصلاحی بازار خاتمه یابد. ارزش معاملات روز چهارشنبه به بیش از 6.500 میلیارد تومان رسید و رقمی بالغ بر 260 میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها وارد تالار شیشه‌ای شد.    

به نظر انتظارات تورمی سبب بسته شدن کف بازار شده است. اگرچه بحث جهش قیمت‌ها با براندازی ارز 4.200 تومانی قابل پیش‌بینی بود اما به هر جهت فشاری که این وضعیت به خانوار تحمیل می‌کند، بسیار استرس‌زا است و نوید یک تورم جدی را می‌دهد. نکته مهمی که معامله‌گران باید به آن توجه داشته باشند این است که مدل دهک‌بندی طوری هست که اکثر فعالان بازار در دهک‌های یک تا نه قرار نمی‌گیرند ! بنابراین اثرات تورم حاصل شده از سیاست‌های دولت را باید از بازار گرفت ! و در واقع یکی از دلایل سفت شدن کف بازار هم همین مساله است.

در ادامه شاید بد نباشد نگاهی به تصمیمات اخیر دولت‌ها در حوزه افزایش قیمت و اثرات آن بر بازار سرمایه داشته باشیم. در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۸۹، محمود احمدی‌نژاد با حضور در صدا و سیما، آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را رسماً اعلام کرد. او گفت که از صبح روز ۲۸ آذر، حامل‌های انرژی، آب و نان در سراسر ایران با بهای جدید ارائه خواهند شد. در نتیجه این رویداد شاخص کل کف خود را بست و رشد نزدیک به 50 درصدی طی بازه زمانی 4 ماهه ثبت کرد.

در دولت گذشته هم مشابه همین رویداد، رخ داد. بامداد ۲۴ آبان ۱۳۹۸ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، بدون اعلام قبلی از تغییر قیمت بنزین غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان خبر داد. با رسیدن این شاخص کل مجددا در سطوح ۳۰۰ هزار واحدی کف بست و پرواز سنگینی را به نمایش گذاشت. رشد هر دو دوره به دلیل انتظارات تورمی بوده است. بنابراین انتظار می‌رود این بار هم شاهد رشد بازار و گذر موفق شاخص از مقاومت یک میلیون و 580 هزار واحدی باشیم.

اما برای امروز بازاری متعادل با رگه‌های مثبت مورد انتظار است. طی روزهای پیش رو باید در انتظار انتشار گزارش‌های 12 ماهه باشیم. به نظر می‌رسد موج تورمی آغاز شده در کنار تحولات مثبت در کدال بتواند موج مثبت در بازار را حفظ نماید.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* بورل در گفتگو با خبرنگاران پیش از ورود به جلسه سران گروه ۷، گفت: سفر انریکه مورا، به تهران «بسیار مثبت» بود و مذاکرات با ایران به‌زودی از سر گرفته می‌شود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مانع مذاکرات متوقف‌شده پس از گفت‌وگوهای جدید انریکه مورا در تهران برطرف شده است. توافق نهایی در دسترس است. پاسخ ایران به اندازه کافی مثبت بوده است.

* ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: از ۱۰۷ تحریمی که این دولت از ژانویه ۲۰۲۱ بر ایران اعمال کرده است، تا ۸۶ درصد آن‌ها علیه سپاه پاسداران یا وابستگان آن بوده است. ما از اختیارات خودمان استفاده کرده و با شرکایمان در منطقه همکاری می‌‎‌کنیم تا با سپاه پاسداران و تهدیدی که به طور بالقوه برای کارکنان نظامی ما و شرکایمان در منطقه ایجاد می‌کند، مقابله کنیم.

* میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای دارو و نان تمام دهک‌ها برابر هستند. مبلغی هم که به عنوان یارانه واریز شده است ارتباطی به نان و دارو ندارد. نانوایی‌ها تا اطلاع ثانوی به همان شکل قبل کار خواهند کرد.

* عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر قرار است تغییر قیمتی اعمال شود باید در لایحه بودجه سال آینده بیاید یعنی اگر دولت پیشنهادی دارد، در آذرماه ارائه دهد و در اسفند ماه در مجلس بررسی خواهد شد، اما در هر حال اکنون تمامی مسئولین اتفاق‌نظر دارند که افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نخواهیم داشت.

4) بررسی صنایع :

* رسیدن خبر افزایش نرخ روغن نباتی و لبنیات موجب شد تا کلیه نمادهای گروه غذایی با افزایش تقاضا آغاز به کار کرده و تا پایان ساعت بازار به روند رو به جلوی خود ادامه دهند. تقریبا همه می‌دانیم که رشد قیمت‌ها چه اثراتی به سود شرکت‌ها خواهد داشت. به عنوان مثال غبشهر در زمستان سال گذشته طی شفاف‌سازی اعلام کرد که در صورت براندازی ارز 4.200 تومانی به سود 125 تومانی دست خواهد یافت ! در واقع اگر قرار به استناد نسبت به شفاف‌سازی مذکور باشد، P/E سهم اکنون در سطوح کمتر از 4 واحدی است. به نظر سود مارگارین و بهپاک هم رشد خوبی می‌کند و تحولات در غکورش هم قوی خواهد بود. لذا طبیعی است که در سایر شرکت‌های گروه هم شاهد رشد سود باشیم. برای امروز با توجه به شفاف‌سازی برخی از نمادها نظیر غبشهر و غمارگ، انتظار توقف نمادها را خواهیم داشت. البته به این نکته باید توجه داشت که اقلام غیرضروری در سبد کالای بسیاری از خانواران کاهش خواهد یافت و در نتیجه ممکن است رشد نرخ فروش عاملی برای افت مقداری فروش در برخی از کالاها نظیر آدامس، کیک، بیسکوییت، سس و یا ... غیره گردد. و نکته آخر اینکه، شاخص گروه غذایی تنها یک قدم تا مقاومت 61.500 واحدی فاصله دارد و چنانچه موفق به گذر از این سطح گردد، در مسیر مقاومت دوم 70 هزار واحدی قرار خواهد گرفت.

* اما در گروه فلزی و معدنی هم تقاضای خوبی را علیرغم افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی شاهد هستیم. این رویداد چند دلیل مهم دارد. نخست اینکه گویا بحث قطعی برق در فصل گرما به آن شدتی که برخی آن را بزرگنمایی می‌نمودند نیست. دوم اینکه با افزایش انتظارات تورمی، دلار در مسیر کانال 30 هزار تومانی و سقف تاریخی 32 هزار تومانی قرار گرفته و نتیجتا رشد دلاری نیمایی شتاب خواهد گرفت. و سوم اینکه با رسیدن گزارش‌های 12 ماهه و برگزاری مجامع، P/E شرکت‌ها تعدیل خواهد شد. در این گروه فولاد کف 1.150 تومانی را حفظ کرد و آرام‌آرام به جدال مقاومت 1.270 تومانی می‌رود. به نظر فولاد تا شب مجمع قیمت‌های 1.500 تومانی را خواهد دید. اما ذوب دیگر نمادی است که این روزها تقاضای خوبی داشته و حتی در برابر اخبار منفی هم مقاومت کرد. به نظر کف ذوب در قیمت‌های 298 تومانی بسته شده و به مرور شاهد حرکت سهم به سمت قیمت‌‌های 350 و سپس 370 تومانی باشیم. اما در گروه معدنی، کیمیا یکی از نمادهایی است که پس از رشد اخیر تحت تاثیر درگیر شدن با خط روند نزولی روند نوسانی را در پیش گرفته است. انتظار می‌رود کیمیا پس از کمی نوسان در سطوح فعلی، از مقاومت 800 تومانی عبور نموده و راهی هدف 920 تومانی گردد. و در نهایت اشاره به فزرین داشته باشیم که او هم از نظر تکنیکی شرایط خوبی دارد. بنابراین خرید سهم در قیمت‌های نزدیک به 700 تومان برای یک بازدهی 30 درصدی استراتژی مناسبی خواهد بود.

* کچاد گزارش 12 ماهه خود را منتشر کرد. این شرکت در یکسال گذشته موفق شده به سود 2.057 ریالی (بهار 505 ریال + تابستان 578 ریال + پائیز 449 ریال + زمستان 525 ریال) دست یابد. البته کچاد سهامدار ارفع است و هنوز سود سرمایه‌گذاری‌ها بطور کامل شناسایی نشده است. انتظار می‌رود سود کچاد در گزارش حسابرسی شده با تعدیل اندک به سطوح 2.100 – 2.150 ریالی برسد.

* اما سری هم به گروه تجهیزاتی بزنیم. بازار توجه چندانی به این گروه ندارد و این در حالی است که طی مدت اخیر قراردادهای بزرگی بین شرکت‌ها با بسیاری از کارفرمایان منعقد شده که تاثیر مثبتی بر سود و زیان شرکت‌ها دارد. در این گروه فاذر روز چهارشنبه با افزایش تقاضا به قیمت‌های مثبت و صف خرید رسید. از گوشه و کنار شنیده می‌شود که مشکل ضمانت‌نامه این شرکت برای قراردادها برطرف شده است. فاذر برای امروز با مقاومت 93 تومانی درگیر می‌شود و چنانچه از این سد گذر نماید، هدف اول 115 تومانی و در صورت گذر از آن، هدف دوم 150 تومانی در دسترس خواهد بود. اما سری هم به چدن بزنیم که مدتی است در یک بازه 10 درصدی و حد فاصل قیمت‌های 225 – 250 تومانی در نوسان است. چدن از نظر بنیادی شرایط خوبی داشته و با خروج رو به بالا از محدوده نوسانی یاد شده، راهی قیمت‌های 300 تومانی خواهد شد. در کنار 2 نماد یاد شده باید، 3 نماد رمپنا، فاراک و حفاری را هم زیر نظر داشت. مپنا کمی کُند حرکت می‌کند اما در عوض از نظر بنیادی یکی از بهترین‌ها است که اخیرا قراردادهای خوبی هم منعقد کرده است.

* و در نهایت اشاره‌ای هم به نمادهای قندی داشته باشیم که به پیشواز افزایش نرخ قند و شکر رفته‌اند. البته چندان پیشواز هم نیست چراکه روز پنجشنبه نرخ جدید شکر اعلام شد. دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر گفت: با تعیین قیمت شکر به قیمت هر کیلوگرم ۱۸ هزار تومان درب کارخانه توزیع گسترده آن از شنبه آغاز می‌شود. قیمت شکر پیش از این ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان بود. در این گروه قزوین با شکست سقف کانال نزولی، روند میان‌مدتی صعودی گرفته و به سمت قیمت‌های 700 تومانی در حرکت است. در قمرو اما خیز بلند برای گذر از مقاومت 2.900 تومانی را داریم. این سهم شیرازی گارد صعودی برای رسیدن به تارگت 3.400 - 3.500 تومانی گرفته است. و در نهایت اشاره به قثابت داشته باشیم که با تشکیل صف خرید میلیونی مقاومت 237 تومانی را در هم شکست. این سهم خراسانی در روند صعودی جدیدی که شکل‌گرفته به سمت هدف نخست 300 تومانی حرکت خواهد کرد.  

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه پتروشیمی، شغدیر معاملات متعادلی را در کانال 9 هزار تومانی تجربه می‌کند. چراکه بازار به تحقق سود مناسب شرکت در گزارش 12 ماهه و همچنین تکرار آن برای سال 1401 امیدوار است. بنابراین به زودی شغدیر بیش از 10 هزار تومانی را خواهیم داشت. سود شغدیر تا پایان دوره 9 ماهه سال گذشته 10.720 ریال گزارش شده است. این شرکت در سال 99 به سود 10.197 ریالی رسیده بود. شغدیر در فروردین فروش جالب 3.316 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. و این در حالی است که فروش فروردین سال گذشته 2.584 میلیارد ریال بود. این یعنی رشد 28 درصدی ! کل درآمد سال گذشته 33.487 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین شغدیر در نخستین ماه از سال 1401 موفق شده 8 درصد از بودجه سال گذشته را پوشش دهد. بیشترین وزن سبد فروش این مجموعه را pvc تشکیل می‌دهد. نرخ این محصول در فروردین ماه با رشد 1 درصدی نسبت به میانگین فروش سال گذشته 367 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. با توجه به موارد مطروحه و با در نظر گرفتن رشد فروش در فروردین ماه انتظار می‌رود شغدیر در کوارتر نخست به سود قابل قبولی دست پیدا کند.

* در گروه فولادی، به نظر منفی‌های فولاد ارفع برای نوسان‌گیری بد نباشد، هر چند ریسک بازارهای جهانی بالا است. سود ارفع تا پایان دوره 9 ماهه سال گذشته 1.361 ریال گزارش شده است. و این در حالی است که این شرکت در سال 99 به سود 2.164 ریالی رسیده بود. ارفع در فروردین فروش نسبتا خوب 5.514 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این مقدار در فروردین سال گذشته 3.400 میلیارد ریال گزارش شده بود. کل درآمد سال گذشته 96.104 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین ارفع در نخستین ماه از سال 1401 موفق شده 6 درصد از بودجه سال گذشته را پوشش دهد. شمش فولاد بیشترین وزن سبد فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصول در فرودین ماه 148 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. و این در حالی است که میانگین نرخ فروش شمش فولادی در 12 ماهه سال گذشته 132 میلیون ریال برآورد می‌شد. برای پیش‌بینی سود کوارتر نخست اندکی زود است اما با توجه رشد تولید و همچنین مبلغ فروش شرکت انتظار می‌رود ارفع در 3 ماهه ابتدایی از سود بهتری در مقایسه با مدشت مشابه قبل دست یابد.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) دبیر فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی گفت: کمبود شکر و روغن در صنعت به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. برخی از مسئولان بر این باورند که اگر روغن و شکر در فروشگاه‌ها وجود داشته باشد پس مشکلی در تامین آنها در کشور نداریم این در حالیست که روغن در کارخانه‌ها و صنایع وجود ندارد و کارخانه‌های انواع سس، چیپس، شیرینی و شکلات با چالش تامین روغن و شکر مواجه هستند.

ب) روح‌الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: مدیران عامل گروه صنعتی ایران خودرو و سایپا نقشه‌ راه گروه صنعتی خود را در راستای ارتقای کیفیت و رضایت مردم و طرح‌های توسعه کوتاه‌مدت و بلندمدت ظرف مدت ۷۲ ساعت به کمیسیون ارسال کنند.

ج) عضو هیات رئیسه مجلس از تایید مصوبه مجلس درباره واردات خودرو از سوی دولت خبر داد و نوشت: دولت باید سریعا، آیین‌نامه واردات خودرو را تهیه کند. سید محسن دهنوی گفت: بالاخره پس از پیگیری‌های مجلس، دولت مخالفتِ خودش را اصلاح و مصوبه واردات خودرو را تایید نمود. وی تصریح کرد: اگر وزارت صمت زودتر به فکر این راه حل می‌افتاد، جان و مال مردم کم‌تر دچار زیان و آسیب می‌شد، دولت باید سریعا، آیین‌نامه واردات خودرو را تهیه کند؛ با این واردات، بازار خودرو آرام شود.

7) نگاهی به آخرین تغییرات سهام ناشرین :

تغییرات ترکیب سهامداران بیش از یک درصدی تا این لحظه توسط سپرده‌گذاری مرکزی به روزرسانی نگردیده است ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24