Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

طی بازار امروز با انتشار اخبار در خصوص کاهش عوارض صادراتی صنعت فولاد و همچنین با بازگشت دوباره دلار به مدار صعودی و کانال 300 هزار ریال، از همان ابتدا معاملات در نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه .....

بازگشت بزرگان به مدار صعود!

بورس24 - میثم بهرامی: طی بازار امروز با انتشار اخبار در خصوص کاهش عوارض صادراتی صنعت فولاد و همچنین با بازگشت دوباره دلار به مدار صعودی و کانال 300 هزار ریال، از همان ابتدا معاملات در نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی با رشد قیمت‌ها و در بازه‌های مثبت آغاز شد. همچنین با جو مثبت ایجاد شده با خبر مذکور و همچنین تحت تأثیر افزایش نرخ دلار در سایر گروه‌ها و صنایع همچون نمادهای گروه محصولات شیمیایی و گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی نیز به صورتی متعادل و عموماً در بازه‌های مثبت آغاز شد چنانکه شاخص کل از همان ابتدا با روندی صعودی کار خود را آغاز نمود.

از طرفی اما با توجه به روند صعودی قیمت در نمادهای کوچک گروه محصولات غذایی و گروه زراعت، برخلاف روزهای گذشته شاهد افزایش حضور سرمایه‌گذاران و سهامداران در عرضه‌ها بودیم چنانکه اکثر نمادهای گروه‌های مذکور درنهایت با افت قیمت و در بازه‌های منفی کار خود را پایان دادند. از طرفی اما در نمادهای گروه خودرو و گروه بانکی با اصلاح قیمتی صورت گرفته طی روزهای اخیر و تحت تأثیر برخی شایعات در خصوص واردات خودرو، معاملات با اقبال دوباره سرمایه‌گذاران به این گروه‌ها دنبال شد چنانکه نمادهایی همچون خگستر و ورنا درنهایت با صف‌های خرید کار خود را پایان دادند.

درنهایت نیز بدون تغییر در روند عرضه و تقاضا و با تداوم معاملات نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار همچون نمادهای گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی و همچنین بسیاری از نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی و گروه محصولات شیمیایی در بازه‌های مثبت و با افزایش اقبال سرمایه‌گذاران به نمادهای پیشروی گروه بانکی و گروه خودرو، شاخص کل درنهایت با روندی صعودی و با رشد 0.69 درصد در بیشترین مقدار ثبت شده آن و در 1583800.86 واحد به کار خود پایان داد. کمترین مقدار ثبت شده شاخص نیز طی بازار امروز 1575278.89 واحد گزارش شده است.

با شروع به کار عموم نمادهای بزرگ و شاخص ساز در بازه‌های مثبت و همچنین با بازگشت معاملات نمادهای پیشروی گروه بانکی و گروه خودرو به مدار صعودی و مثبت خود و با وجود دنبال شدن معاملات نمادهای گروه محصولات غذایی و گروه زراعت در بازه‌های منفی و حتی صف‌های فروش، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل امروز با روندی صعودی و مثبت کار خود را دنبال کرده و درنهایت نیز با رشدی 0.96 درصد به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمارآمار جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در سومین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 613 نماد حدود 119 نماد با صف خرید و حدود 31 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

شاخص کل

شاخص کل (هم وزن)

شاخص هم وزن

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز دوشنبه شاخص کل بازار سرمایه با افزایش 7179 واحدی معادل 0.45 درصد رشد نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 580 هزار و 158 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 3743 واحدی معادل 0.84 درصد به سطح 448 هزار و 715 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 625 نماد حاضر، 123 نماد در صف خرید و 15 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با پیشروی 10820 واحدی معادل 0.7 درصد رشد نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 583 هزار و 800 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز درنهایت با 4252 واحد افزایش معادل 1 درصد رشد، در مدار 449 هزار و 224 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 633 نماد حاضر، 168 نماد در صف خرید و 30 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در سومین روز معاملاتی هفته جاری و برای چندمین روز متوالی در صدر پرتراکنش های بورسی، نماد تازه عرضه شده اسیاتک متعلق به انتقال داده های آسیاتک در گروه اطلاعات و ارتباطات ایستاده است. این نماد که امروز در سقف قیمتی بازگشایی شد، در ادامه نیز تا انتهای معاملات در سقف دامنه معاملاتی مجاز معامله شد و به کار خود پایان داد.

ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 159.225 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 14.635 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 97.2 درصد خریداران حقیقی بودند. همچنین در سومین روز معاملاتی هفته جاری، حدود 79.4  درصد فروشندگان آسیاتک، حقیقی بودند.

پرتراکنش ها

برترین تقاضا:

در سومین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افران و با ارزش حدودی 1359 میلیارد ریال بوده است.

برترین ها

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد کمند با ارزش معاملات 2071 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با کاهش 1 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 7500 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.


بیشترین هاحجم معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای فملی، فولاد و مدیریت بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای بپاس، شستا و شتران بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. درنهایت در پایان بازار روز دوشنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شده و حدود 188 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.


تحرکات حقیقی

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز دوشنبه 26 اردیبهشت 1401، 15 نماد با داد و ستد 5 تا 26 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، کربن‌ ایران‌ با نماد شکربن و با حجم معاملات 26 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار دوم بورس و در گروه محصولات شیمیایی معامله می شود. سهم حقیقی ها در جریان معاملات روز دوشنبه این نماد در سمت تقاضا 100 درصد و در سمت عرضه 57.4 درصد بوده‌است. در ادامه سهرمز، ولانا، پلاست، شکف، سرچشمه، کوثر، سبجنو، فنوال، پشاهن، سیتا، مدیریت، قهکمت، فسازان و قشهد در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

صندوق ها

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران معاملات سومین روز هفته جاری را در شرایطی با تحرکات مثبت سمت تقاضا و با پیشتازی خودرویی ها آغاز کرد که رشد قیمتی در اغلب نمادها به ویژه در نمادهای بزرگ قابل توجه بود. با تداوم برتری خریداران در کلیت بازار به ویژه در بزرگان همانند خودرویی ها و فلزاتی ها، شاخص کل توانست با بیشترین تاثیرپذیری مثبت از نمادهای فولاد، فملی و وامید با پیشروی بیش از 10800 واحد روبرو گشت. ارزش معاملات خرد با کاهش اندک در سطح 7500 میلیارد تومان قرار گرفت و تراز نقیدینگی حقیقی ها مثبت شد.

 برخی معتقدند که انتشار خبر عرضه خودرو در بورس کالا که شاید بتواند گامی در جهت حذف یا دست کم کاهش اثرات مخرب قیمت گذاری دستوری باشد و چه بسا شاید بتواند زیان های دوره ای این نمادها را کاهش دهد، سبب ایجاد سیگنا مثبت خرید در اغلب نمادهای گروه شد.

 اما نکته قابل توجه آن بود که همانند روز گذشته تاحدودی از تب و تاب معاملاتی نمادهای کوچک و متوسط متاثر از حذف ارز 4200 تومانی مانند غذایی ها و زراعت کاسته شده و همانطور که روز گذشته نیز اشاره کردیم و اصلاح سود و شناسایی سود از سوی برخی معامله گران در این نمادها را طی روزهای آتی محتمل دانستیم شاهد افزایش نسبی عرضه‌ها و افزایش حجم و ارزش معاملات قابل توجه در این نمادها بودیم.

البته ناگفته نماند که اغلب کارشناسان توصیه می کنند که سهامداران نباید بدون بررسی بنیادی هرنماد و صرفا براساس هیجان و اخبار به معاملات نمادها ورود کنند. نکته مهمی که بررسی مبسوط آن بویژه در نمادهای مورد بحث این روزها در این گزارش کوتاه نمی گنجد.

به هرحال مجموع پارامترهای موثر بر بازار چون نرخ دلار، تورم انتظاری و حتی برآوردها از گزارشات سالانه مثبت و به نفع بازار قلمداد می شود و بدین جهت میل به صعود در بازار قویتر است و روند کلی بازار در آستانه فصل مجامع و دست کم در نیمه اول سال صعودی برآورد می شود و از این رو نوسانات کوتاه و اصلاحات موقتی را نمی توان تغییر روند بازار قلمداد کرد.

با این حال روند عرضه و تقاضا و شیب نمودار شاخص کل در ساعت پایانی حاکی از آن است که این شاخص در روز آتی احتمالاً کار خود را در مدار مثبت و با تحرکات نسبی تقاضا آغاز کرده و متعادل دنبال شود.

در خبرها آمده است که:

ارزش سهام عدالت من (۲۶ اردیبهشت ماه)

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۶درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۷۲۹هزار تومان، ۲۷ میلیون و ۷۴۴هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۶۵۳هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۸۳۷هزار تومان رسیده است. (اقتصاد آنلاین)

تجدید ساختار بازار برق»؛ راه‌کار حل مدیریت صنعت برق

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی:

امید میرود در سال جاری در راستای تحقق مفاد قانونی و تکالیف محوله به وزارت نیرو و بورس انرژی ایران شاهد وضعیت مناسب‌تری در مبادلات بورسی باشیم. سازمان بورس مکاتباتی را با وزارت نیرو و نهادهای بالادستی در ارتباط با تامین برق صنایع و همچنین توسعه بازار انرژی انجام داده و امید می‌رود در بدنه وزارت نیرو نیز همراهی لازم شکل بگیرد.(سنا)

ریابکوف: متن احیای برجام کاملا آماده است

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه:

متن احیای برجام کاملا آماده است اما مسائل سیاسی همچنان باقی مانده است.

 روسیه از متن فعلی درباره برجام رضایت دارد، در صورت اتخاذ تصمیمات سیاسی، می توان برجام را تا چند روز دیگر احیا کرد.(خبرگزاری اسپوتنیک)

خطیب‌زاده: در سفر مورا ابتکارات خاصی از سوی ایران مطرح شد

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری: در سفر مورا به تهران مذاکرات بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران برگزار شد و او چند دور گفت‌وگوهای طولانی با باقری داشت.

قرار شد طرف آمریکایی اگر پاسخ دهد، می‌توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرف‌ها به وین برگردند. اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را اعلام کند می‌توانیم گام مهمی در این زمینه برداریم.

هر موقعی که ابتکاری انجام و تحرکی در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود، رژیم جعلی اشغالگر قدس تحرکات خود را بر ضد دیپلماسی انجام می‌دهد و این موضوع جدیدی نیست.(فارس)

دکتر مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در در اولین همایش تجلیل از برترین های بورس کالا:

امسال با راه‌اندازی سپرده کالایی، شرکت‌ها می‌توانند کالاهای خود را در حجم اندک نیز به فروش بگذارند  

 یکی از اقداماتی که در سال جاری انجام خواهد شد سپرده کالایی است که در قانون بودجه امسال معافیت مالیاتی آن دیده شده است. بدین ترتیب شرکت ها می‌توانند کالاهای خود را در حجم اندک نیز به فروش بگذارند.   

در بحث واگذاری مجوز های معادن نیز که در قوانین پیش بینی شده، سازمان بورس از طریق عرضه مجوزها به تامین مالی آنها نیز کمک خواهد کرد.

با اجرای طرح اصلاحات قیمت‌ها و واقعی شدن قیمت‌ها یک فرصت بی نظیر برای معامله در بورس کالا فراهم شده و با امضای قراردادهایی نظیر معاملات سلف، امکان پیش بینی قیمت‌ها نیز برای خریداران میسر میشود.(سنا)

کانال نامطمئن قیمت دلار

شاخص ارزی چهار روزی است که در کانال جدیدی معامله می‌شود. به عقیده کارشناسان ارزی و با مشاهده رفتار دلار فعالیت قیمت دلار را نمی‌توان مطمئن دانست.

این افراد با اشاره به مواردی چون نوسانات زیاد نرخ این ارز در کانال مذکور، تأثیر انتظارات تورمی در افزایش نرخ این ارز و همچنین فضای آشفته معاملات ارزی در روز‌های گذشته معتقدند که در صورت انتشار اخبار سیاسی مثبت و جریان‌ساز یا بازگشت آرامش به فضای معاملات ارزی احتمال خروج نرخ این ارز به کانال قبل بازگردد وجود دارد.

در سوی دیگر اما برخی دیگر از کارشناسان ارزی افزایش قیمت دلار آزاد را توجیه‌پذیر می‌دانند. این افراد بر این باورند که افزایش شاخص جهانی دلار که در راستای افزایش نرخ بهره آمریکا صورت گرفته در کنار تغییر سیاست‌های حمایتی دولت و افزایش قیمت کالا‌های اساسی همچون آرد و لبنیات، می‌توانند حضور نرخ دلار در کانال بالاتر را توضیح دهند.(دنیای اقتصاد)

آغاز فروش خودرو در سامانه یکپارچه از ۲۷ اردیبهشت

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه یکپارچه فروش خودرو از ۱۲ ظهر یکشنبه ۲۵ اردیبهشت با یک هفته تاخیر نسبت به اعلام ابتدایی وزیر صمت، با هدف ایجاد شفافیت و امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی، آغاز به کار خواهد کرد.

طی امروز و فردا متقاضیان قادر خواهند بود از بخشنامه‌های مختلف فروش خودرو که از سوی تمامی شرکت‌های خودروسازی ارائه‌شده است، مطلع شوند و از روز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه، امکان ثبت‌نام در سامانه فراهم خواهد شد.

(ایسنا)

خبر خوش چند شرکت بورسی : عوارض صادرات کنسانتره روی حذف شد.

شرکت معدنی باما با انتشار بخشنامه جدید وزارت صنعت از حذف عوارض صادرات کنسانتره روی از ۲۴ اردیبهشت خبر داد و با توقف یک ساعته نماد، آماده بازگشایی شد.

براین اساس، "کاما" اعلام کرد: باتوجه به اصلاحیه جدول عوارض با تغییر قیمت‌های صادراتی، عوارض صادرات کنسانتره روی طبق بخشنامه جدید وزارت صنعت از ۲۴ اردیبهشت حذف شد.

بنابراین گزارش، عوارض صادرات کنسانتره روی طبق بخشنامه جدید وزارت صنعت از ۲۴ اردیبهشت برای شرکت های حاضر در این گروه حذف می شود. (بورس پرس)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24