Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

طی بازار امروز و در اولین روز معاملاتی هفته جاری با وجود افزایش نرخ کامودیتی ها در مبادلات جهانی به ویژه نفت و حامل‌های انرژی و همچنین نوسانات دلار در کانال 31 هزار تومان، با انتشار برخی اخبار در خصوص سیاست‌های پولی بانک مرکزی و تصمیم آن به ...

ریزش یکپارچه بورس

بورس24 - میثم بهرامی: طی بازار امروز و در اولین روز معاملاتی هفته جاری باوجود افزایش نرخ کامودیتی ها در مبادلات جهانی به ویژه نفت و حامل‌های انرژی و همچنین نوسانات دلار در کانال 310 هزار ریال، با انتشار برخی اخبار در خصوص سیاست‌های پولی بانک مرکزی و تصمیم آن به دخالت در بازار پول به منظور کنترل تورم در کشور و همچنین با انتقال بخشی از عرضه‌ها طی بازار روز چهارشنبه به بازار امروز، از همان ابتدا شاهد افزایش حضور سهامداران در عرضه‌ها و درنتیجه آغاز معاملات بسیاری از نمادها در بازه‌های منفی بودیم چنانکه شاخص کل نیز از همان دقایق ابتدایی با روندی نزولی و در بازه‌های منفی کار خود را آغاز نمود.

در بازار امروز باوجود تداوم روند صعودی نرخ نفت خام و حامل‌های انرژی در مبادلات جهانی و همچنین نوسانات دلار در کانال 310 هزار ریال و تثبیت قیمت در کوتاه مدت در این ناحیه، با انتشار خبر تصمیم دولت و بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز و کاهش نرخ دلار به کانال 290 هزار ریال و همچنین برخی اخبار و شایعات در خصوص احتمال تصمیم بانک مرکزی به افزایش نرخ بهره بانکی به منظور اجرای سیاست‌های پولی انقباضی، معاملات در نمادهای بزرگ و شاخص ساز گروه فرآورده‌های نفتی باوجود شروع متعادل، درنهایت با افزایش فشار فروش از سوی سهامداران حقیقی و خرد و باوجود حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی از نمادهای گروه، معاملات به بازه‌های منفی کشیده شد چنانکه درنهایت در نمادهایی همچون شپنا شاهد پایان معاملات در کف قیمتی بودیم.

با انتشار اخبار مذکور و همچنین افزایش هیجانات در بازار، در گروه‌های بزرگ و شاخص سازی همچون گروه فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی و گروه محصولات شیمیایی نیز معاملات امروز در عموم نمادها در بازه‌های منفی و در برخی همچون شاروم و شگل در گروه محصولات شیمیایی، ارفع در گروه فلزات اساسی و نماد کبافق و کدما در گروه استخراج کانه‌های فلزی در کف قیمتی و صف‌های فروش به پایان رسید چنانکه با تداوم معاملات در این گروه‌ها و هم سو با افت قیمت در نمادهای شاخص گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی، شاخص کل نیز با روندی نزولی کار خود را دنبال نمود.

در نمادهای کوچک و شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات و گروه بانکی نیز با تداوم روند نزولی شاخص کل و هیجانات ایجاد شده در بازار و همچنین قرارگیری نتیجه مذاکرات سیاسی ایران در هاله‌ای از ابهام با توجه به اظهارات اخیر مقامات و مسئولان کشورهای مذاکره کننده در وین، معاملات همچون سایر نمادهای بزرگ در بازه‌های منفی و حتی در کف‌های قیمتی دنبال شد. در سایر نمادهای کوچک بازار همچون نمادهای گروه زراعت و خدمات وابسته و گروه محصولات غذایی نیز باوجود اخبار مثبت در خصوص افزایش نرخ محصولات با حذف ارز ترجیحی در بودجه سال جاری و تحت تأثیر خبر احتمال افزایش نرخ بهره بانکی، درنهایت معاملات با افزایش هیجانات در میان سهامداران حقیقی، در بازه‌های منفی و در بسیاری حتی در کف‌های قیمتی دنبال شد.

با تداوم معاملات نمادهای بزرگ و شاخص ساز در بازه‌های منفی و روند نزولی قیمت در آن‌ها و همچنین افت قیمت در نمادهای کوچک بازار و باوجود برخی اخبار در خصوص افزایش نرخ برق و به دنبال آن گشایش معاملات نماد بفجر در بازه مثبت 18 درصد، بدون تغییر در روند کلی عرضه و تقاضا، شاخص کل نیز طی معاملات امروز در بازه‌های منفی و با روندی نزولی کار خود را دنبال نموده و درنهایت نیز با افتی 1.79 درصد در 1514331.73 واحد به کار خود پایان داد. کمترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز 1514329.26 واحد و بیشترین مقدار آن نیز 1541465.28 واحد گزارش شده است.

با شروع به کار عموم نمادهای بزرگ و شاخص بازار در بازه‌های منفی و همچنین افت قیمت در نمادهای کوچک بازار تحت تأثیر خبر احتمال افزایش نرخ بهره بانکی به منظور کنترل تورم و جریان یافتن بخشی از نقدینگی کشور به سمت بانک‌ها به منظور کاهش تقاضا، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل با روندی نزولی کار خود را آغاز نمود و درنهایت نیز با توجه به حجم مبنای پایین‌تر نمادهای کوچک نسبت به نمادهای شاخص ساز و بزرگ و درنتیجه کاهش سریع‌تر قیمت‌های پایانی در این گروه از نمادها و با توجه به تأثیر یکسان تمامی نمادها در محاسبه این شاخص، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل با روندی نزولی ولی با افتی بیشتر و 2.25 درصد به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمار معاملات بورس

نرخهای داخلی و جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در اولین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 609 نماد حدود 54 نماد با صف خرید و حدود 36 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز شنبه شاخص کل بازار سرمایه با کاهش 19941 واحدی معادل 1.3 درصد افت نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 522 هزار و 38 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با عقب نشینی 7371   واحدی معادل 1.7 درصد به سطح 422 هزار و 286 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 613 نماد حاضر، 34 نماد در صف خرید و 214 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با عقب نشینی 27669 واحدی معادل 1.8 درصد افت نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 514 هزار و 309 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 9650 واحد افت معادل 2.25 درصد کاهش، در مدار 420 هزار و 6 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 620 نماد حاضر، 47 نماد در صف خرید و 229 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در اولین روز معاملاتی هفته جاری، نماد اسیاتک متعلق به انتقال داده های آسیاتک در گروه اطلاعات و ارتباطات ایستاده است. این نماد که روز معاملاتی شنبه در مدار مثبت بازگشایی شد، در ادامه و تا پایان معاملات نیز در مدار مثبت و یا در سقف قیمتی داد و ستد شد و در نهایت نیز در مدار مثبت و با صف خرید بیش از 3.2 میلیونی به کار خود پایان داد.

ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 757.761 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 47.388 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 97 درصد خریداران حقیقی بودند. همچنین در اولین روز معاملاتی هفته جاری، حدود 91 درصد فروشندگان اسیاتک، حقیقی بودند.


نمادهای پرتراکنش

برترین تقاضا:       

در اولین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری آوای فردای زاگرس با نماد فردا و با ارزش حدودی 1235 میلیارد ریال بوده است.

برترین عرضه و تقاضا

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد کمند با ارزش معاملات 2394 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افزایش 20 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 4826 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه محصولات شیمیایی بوده است.

برترین حجم و ارزش معاملات

نمودار ارزش معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای بفجر، مبین و اسیاتک بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای وبملت، فملی و فغدیر بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز شنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 1000 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

ورود و خروج پول حقیقی

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز شنبه 16 خرداد 1401، 15 نماد با داد و ستد 3 تا 9 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست،  فجر انرژی خلیج فارس با نماد بفجر و با حجم معاملات 9 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار دوم بورس و در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن معامله می شود. در ادامه نمادهای خزر، کابگن، سایرا، سجام، حخزر، شستان، زاگرس، فمراد، حشکوه، ثالوند، کخاک، تفیرو، نبروج و بموتو در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

مقایسه صندوق های قابل معامله

نگاهی به بازار فردا:

طی بازار امروز باوجود افزایش نرخ کامودیتی ها در مبادلات جهانی به ویژه نفت و حامل‌های انرژی و همچنین نوسانات دلار در کانال 310 هزار ریال، با انتشار برخی اخبار در خصوص سیاست‌های بانک مرکزی و تصمیم آن به دخالت در بازار پول به منظور کنترل تورم در کشور و تلاش برای جریان یافتن بخشی از نقدینگی کشور به سمت بانک‌ها به منظور کاهش تقاضا در بازار و همچنین با انتقال بخشی از عرضه‌ها طی بازار روز چهارشنبه به بازار امروز، از همان ابتدا شاهد افزایش حضور سهامداران در عرضه‌ها و درنتیجه آغاز معاملات بسیاری از نمادها در بازه‌های منفی بودیم چنانکه شاخص کل نیز طی بازار امروز با روندی نزولی و در بازه‌های منفی کار خود را دنبال نمود و در نهایت با ثبت افت حدود 1.8 درصدی در ارتفاع 1 میلیون و 515 هزار واحد ایستاد و شاهد خروج بیش از 1000 میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی‌های بازار بودیم.

با توجه به تأثیر اخبار در خصوص تغییرات نرخ بهره بر ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های فعال در بازار سرمایه و کاهش ارزش ذاتی در صورت افزایش نرخ بهره و همچنین تصمیم بانک مرکزی بر دخالت در بازار ارز و کاهش نرخ دلار به زیر 300 هزار ریال، تا انتشار تصمیم نهایی در این خصوص، برای روزهای آتی می‌توان روند کلی معاملات را با هیجانات از سوی سهامداران حقیقی، با افزایش تحرکات سمت عرضه و کم رمق تصور نمود. البته لازم به ذکر است افزایش نرخ بهره خود به تنهایی می‌تواند باعث افزایش ارزش ریال در مقابل سایر ارزها گردد و حتی بدون دخالت مستقیم دولت در بازار ارز، نرخ دلار را کاهش دهد.

درنهایت با در نظر گرفتن اتمام معاملات امروز و به خصوص در ساعت آخر بازار در قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت‌های پایانی و همچنین تداوم تأثیر اخبار مذکور بر ارزش ذاتی و نحوه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌ها، با در نظر گرفتن اطلاعات در دسترس فعلی و باوجود حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی از نمادهای بزرگ و تأثیرگذار بر شاخص، می‌توان انتظار آغازی متعادل با حضور سمت عرضه و با روند نزولی شاخص را داشت. اما اگر اخبار مثبتی به بازار مخابره شود انتظار می‌رود در ادامه معاملات، بازاری متعادلتر و بهتری را شاهد باشیم. هرچند باید بدانیم شاخص تا حوالی 1.480 میلیون تا 1.490 میلیون واحد حمایت معتبر و قدرتمندی را پیش روی خود ندارد و احتمالاً تا نزدیکی این سطح چرخش قیمتی قابل ملاحظه‌‌ای مشاهده نخواهدشد.

البته لازم به ذکر است پیش‌بینی فوق بر اساس اطلاعات حال حاضر بازار می‌باشد و انتشار هرگونه اخبار و اطلاعات جدید در خصوص تصمیمات دولت برای مهار تورم و یا نرخ بهره، می‌تواند باعث تغییر در رفتار سرمایه‌گذاران و درنتیجه تغییر در روند معاملات شود.

در خبرها آمده است که:

اسلامی: به فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌ای ادامه می‌دهیم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:

پاسخ‌هایی را که درباره سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده‌ایم، دقیق بوده است. اراده جدی نزد «گروسی» برای قانع کننده توصیف کردن جواب‌های ایران وجود ندارد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش‌های اطلاعاتی دشمنانمان و در راس آنها اسرائیل استناد می‌کند. آژانس اتمی حمله به تاسیسات ما را محکوم نکرده و این جای سوال بزرگی دارد.

تصمیم برای غنی سازی ۹۰ درصد وابسته به مقام‌های مربوطه می‌شود. ما بدون توجه به سرنوشت توافق هسته‌ای به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود ادامه خواهیم داد.(تسنیم)

در هفته منتهی به 12 خرداد 1401، ترمز افزایش نرخ بهره بین بانکی پس از هفته‌ها کشیده شد و این نرخ در محدوده 20.55 درصد قرار گرفت.

بانک مرکزی نیز برای اولین بار در سال جاری سیاست افزایش منابع در دسترس بانک‌ها را اتخاذ نمود. برآیند عملیات بازار باز حاکی از افزایش 8 همت در منابع در دسترس بانک‌ها است.

دومین مرحله از حراج اوراق دولتی نیز در تاریخ 10 خردادماه انجام شد و مجموعا 3 همت اوراق دولتی به فروش رسید. 1.8 همت از این اوراق توسط بانک‌ها و 1.2 همت آن در بازار سرمایه خریداری شد. لازم به ذکر است که اوراق‌ 12 ماهه فروخته شده در این حراج دارای نرخ بازده تا سررسید 21.5% و اوراق 26 ماهه فروخته شده دارای نرخ بازده تا سررسید 22% بودند.

سود سنواتی 24 شرکت به حساب یک میلیون سهامدار واریز شد

مدیر اداره پرداخت سود شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) از پرداخت سود سنواتی و حق تقدم استفاده نشده 24 شرکت به حساب بیش از یک میلیون سهامدار خبر داد.(سنا)

رئیس‌کل بانک مرکزی:

بیشترین ذخیره ارزی اسکناسی را در تاریخ کشور داریم و از همه ظرفیت‌های بانک مرکزی برای برقراری آرامش در بازار ارز استفاده می‌کنیم.(فارس)

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از آینده اقتصاد ایران

صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود آینده اقتصاد، تولید ناخالص، قیمت مصرف‌کننده و بیکاری را در کشورهای جهان از جمله ایران پیش‌بینی می‌کند.

تولید ناخالص داخلی حقیقی ایران در سال ۲۰۲۲ به میزان سه درصد افزایش دارد و در سال ۲۰۲۳ سرعت رشد آن کم می‌شود و به دو درصد می‌رسد. پیش‌بینی این سازمان از رشد سالانه تولید ناخالص حقیقی ایران تا سال ۲۰۲۷ هم همچنان دو درصد است.(تجارت‌نیوز)

اخذ مالیات سود سپرده‌های «حقوقی» بانکی از سال آینده

محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت: امسال سود سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی محاسبه و مالیات آن در سال آینده اخذ خواهد شد.(مهر)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24