Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران معاملات نخستین روز کاری هفته را متعادل و کم‌رمق آغاز کرد و ادامه با فشار عرضه‌های جدی‌تر روند کاهشی را در پیش گرفت. در نتیجه این رویداد شاخص کل با افت بیش از 16 هزار واحدی تا کانال یک میلیون و 547 هزار واحد عقب‌گرد داشت و شاخص هم‌وزن نیز افت کمتر 0.87 درصدی را ثبت کرد. در این روز ارزش معاملات به بیش از 4.000 میلیارد تومان رسید و رقمی بالغ بر 730 میلیارد تومان پول از تالار شیشه‌ای خارج شد. به نظر 3 رویداد در عقب‌گرد روز گذشته بازار موثر ...

3 دلیل برای فشار عرضه !!»  

بورس24 - علیرضا باغانی:

1) پیش بینی بازار ...

بورس24 : بورس تهران معاملات نخستین روز کاری هفته را متعادل و کم‌رمق آغاز کرد و ادامه با فشار عرضه‌های جدی‌تر روند کاهشی را در پیش گرفت. در نتیجه این رویداد شاخص کل با افت بیش از 16 هزار واحدی تا کانال یک میلیون و 547 هزار واحد عقب‌گرد داشت و شاخص هم‌وزن نیز افت کمتر 0.87 درصدی را ثبت کرد. در این روز ارزش معاملات به بیش از 4.000 میلیارد تومان رسید و رقمی بالغ بر 730 میلیارد تومان پول از تالار شیشه‌ای خارج شد.

به نظر 3 رویداد در عقب‌گرد روز گذشته بازار موثر بوده است. عامل نخست، رشد نرخ بهره در دنیا و در نتیجه افت بورس‌ها در اکثر کشورها و همچنین کاهش قیمت نفت و فلزات. البته که بورس تهران وابستگی به سایر کشورها ندارد اما به هر جهت از کنار افت کامودیتی‌ها بی‌تفاوت نمی‌توان گذشت. عامل دوم، ابهام در گزارش 12 ماهه شپنا بود. هر چند که گزارش شپنا بهتر از گزارش اولیه شبندر بود اما به هر جهت برای شپنا هم انتظار تحقق سود بیشتری وجود داشت و گویا این موضوع به گزارش حسابرسی شده موکول شده است. و عامل سوم که به نظر اهمیت خاصی ندارد و صرفا ناشی از هیجانات زودگذر و برداشت اشتباه برخی از معامله‌گران است، خبر تحریم برخی از شرکت‌های پتروشیمی است.

از اواخر دهه ۸۰ و با اوج‌‌‌گیری تحریم‌‌‌ها علیه کشور، شرکت‌های صادرکننده عملیات و فعالیت‌‌‌های بین‌المللی خود از جمله خرید تجهیزات و مواد اولیه، صادرات محصولات و همچنین نقل و انتقال پول را از طریق شرکت‌های واسط انجام دادند. حتی در دوره برجام به دلیل نگرانی‌های طرف‌‌‌های تجاری ایرانی و خارجی، معاملات بین‌المللی از طریق شرکت‌های واسط انجام شد. به این ترتیب، شرکت‌هایی که مورد تحریم قرار می‌‌‌گیرند و سایر شرکت‌های ایرانی، عملا فعالیت تجاری یا حساب بانکی خاصی در کشورهای دیگر نداشته و ندارند و عملیات خود را به صورت غیرمستقیم انجام می‌دهند. این موضوع از سال ۹۷ و پس از خروج ایالات‌متحده از برجام مجددا توسط شرکت‌ها از سر گرفته شد. بنابراین در شرایطی که کشور تحریم بوده و کلیه شرکت‌ها تحت این شرایط فعالیت می‌کنند، وضع تحریم‌‌‌های جدید تغییری در وضعیت ایجاد نمی‌‌‌کند و عملا اثری نیز بر شرکت‌ها ندارد. بنابراین تحریم 3 نماد شخارک، مارون و شفن، اتفاق جدیدی نیست و تاثیری بر سودسازی آنها ندارد.

در واقع بازاری که مشکل نقدینگی دارد منتظر کوچکترین خبری است تا به آن واکنش منفی نشان دهد. با توجه به تحرکات روز گذشته، به نظر روند نوسانی و اصلاحی بازار تا پایان خرداد ماه نیز ادامه داشته باشد. برخی معقتدند شاخص باری دیگر ابتدای کانال 1.5 میلیون واحد را خواهد دید. شب گذشته گزارش 12 ماهه برخی از شرکت‌های بزرگ رسید که چندان جالب نبود. لذا برای امروز هم فشار عرضه در نیمه نخست مورد انتظار است و در بهترین حالت در نیمه دوم معاملات سمت تقاضا رو به بهبود خواهد رفت.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

منحنی

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی در توییتر نوشت: «از برخی منابع متوجه شدم که دولت بایدن معتقد است تحریم‌هایی که امروز اعمال شده‌اند با برجام احیاشده مغایر هستند و در صورت حصول توافق، رفع خواهند شد. علاوه بر این متوجه شده‌ام که از اروپایی‌ها خواسته شده این پیام را به ایرانی‌ها انتقال دهند.»

* ایرنا، خبرگزاری دولت گزارش داد: شرکت‌های تجاری انگلیس مشتاق همکاری با ایران هستند اما بانک‌های انگلیسی از ترس تحریم‌های آمریکا همکاری نمی‌کنند. این شرکت‌ها به امید احیای روابط تجاری با ایران، چشم به نتیجه مذاکرات وین دوخته‌اند.

* رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: مطالبات ایران از عراق، بدهی است که این کشور در مقابل دریافت انرژی باید بپردازد که از سوی وزارت نیرو و بانک مرکزی پیگیری می‌شود. یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از پول‌های ایران آزادسازی شده است. بانک مرکزی باید تصمیم بگیرد که این مبلغ به‌صورت نقدی وارد کشور شود یا بابت خرید کالاهای وارداتی به کشورهای ثالث به‌صورت حواله پرداخت شود.

* سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد در تعیین مالیات اصناف و کسبه و رسیدگی به تراکنش‌های بانکی از جمله وجوه واریزی به حساب از طریق دستگاه کارتخوان، اصل بر صحت ادعای مؤدی است.

4) بررسی صنایع :

* در گروه پالایشی رسیدن شفاف‌سازی شبندر و جهش سود شرکت موجب شد تا نمادهای این گروه کار را خود را با افزایش تقاضا آغاز نمایند اما رفته‌رفته با گذر از دقایق نخست، فشار عرضه‌ها بالا گرفت چراکه افت قیمت نفت در ساعات پایانی جمعه موجب شد تا بازار نگران افت کرک اسپرد فرآورده‌ها گردد. نکته مهم اینکه شبندر در شفاف‌سازی به این موضوع اشاره کرده که تحت شرایط خاص و در صورت وقوع برخی تغییرات، سود شرکت پتانسیل رشد تا سطوح 170 – 180 تومانی را خواهد داشت. برای بندر افت خاصی را متصور نیستیم و انتظار داریم به مرور شاهد حرکت سهم به سمت کانال 1.000 تومانی باشیم. اما در سوی دیگر شپنا را داریم که صبح روز گذشته پیش از گشایش بازار، گزارش 12 ماهه خود را منتشر کرد. پالایش نفت اصفهان در حالی تا پایان دوره 9 ماهه (با سرمایه قدیم) به سود 688 ریالی رسیده بود که این رقم در گزارش 12 ماهه به 1.126 ریال رسید. در واقع شپنا در کوارتر پایانی سال 438 ریال سود محقق کرده است. سود شرکت با سرمایه جدید 190 هزار میلیارد ریالی، 826 ریال می‌باشد. به نظر یک تعدیل در گزارش حسابرسی شده شرکت داشته باشیم. محدوده 670 – 680 تومان، قیمت مناسبی برای خرید سهم به دید نگهداری تا شب مجمع خواهد بود. اما در نمادهای نفتی، سری هم به شپاس بزنیم. شرکتی که تا پایان دوره 9 ماهه به سود 1.626 ریالی رسیده بود و حالا در دوره 12 ماهه خبر از تحقق سود 2.736 ریالی داده است. در واقع شپاس در زمستان موفق شده 1.109 ریال سود محقق کند. به نظر شپاس برای سال 1401 حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد. از همین روی باید منفی‌های احتمالی سهم را زیر نظر داشت. چراکه شپاس پتانسیل رشد تا سطوح 2.700 تومانی را دارد.

* در گروه داروسازی معاملات دو سویه دنبال می‌شود. برخی نمادها با افزایش تقاضا و برخی دیگر با فشار عرضه روبرو هستند. هر چند که به دلیل حجم معاملات نه‌چندان بالا، فشار عرضه هم چندان بالا نیست. نکته مهم اینکه، زمزمه‌هایی درخصوص افزایش نرخ دارو به گوش می‌رسد. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع افزایش قیمت دارو را با رئیس‌جمهور مطرح کردم و رئیس‌جمهور به سازمان غذا و دارو دستور داد تا مسئله افزایش قیمت دارو را پیگیری کند. به نظر به زودی یک افزایش نرخ دیگر در بسیاری از داروها داشته باشیم و همین مساله تقویت‌کننده حاشیه سود شرکت‌ها خواهد بود. در این گروه دکوثر پس از اصلاح 61.8 درصد از آخرین رشدی را که تجربه کرده بود، اکنون در تلاش برای پس گرفتن کانال 300 تومانی است. افت قیمت در دکوثر کمی تند و تیز بود. لذا به نظر می‌رسد دکوثر برای برگشت قطعی به مدار رشد، نیاز به مقداری نوسان و کف‌سازی در سطوح فعلی داشته باشد. اما سری هم به دادم بزنیم که طی مدت اخیر مسیر بهبود وضعیت بنیادی را طی کرده و از قضا رشد با پشتوانه‌ای را ثبت کرده است. به نظر محدوده 1.100 تومان کف قیمت سهم باشد، از همین روی باید منفی‌های احتمالی ددام را زیر نظر داشت. و در نهایت اشاره به دتوزیع داشته باشیم که پس از رشد خوب اخیر، مدتی است که حدفاصل دو سطح 3.000 و 3.270 تومانی در نوسان است. به نظر دتوزیع به مرور از مقاومت خود عبور نموده و در مسیر اهداف 3.650 تومانی قرار گیرد.

* در گروه بانکی، وسینا تحت تاثیر انتشار گزارش خوب 12 ماهه با افزایش تقاضا و صف خرید همراه شد. این بانک برای سال 1400 به سود 594 ریالی رسیده است. این سود 236 درصد بیشتر از سود 177 ریالی دوره مشابه سال 99 است. رشد 69 درصدی خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری، افزایش 36 درصدی فروش کالا و ارائه خدمات و جهش 159 درصدی خالص سود سرمایه‌گذاری‌ها از مهمترین دلایلی است که سبب جهش سود در وسینا شده است. این بانک اصلاح سختی طی 2 سال گذشته داشته و از همین روی در صورت عرضه صف تقاضا و منفی شدن، می‌توان سهم را زیر نظر داشت. در کنار وسینا، وبملت هم روز گذشته مورد توجه بود و در یک ساعت پایانی بازار با افزایش تقاضای خوبی همراه بود. به نظر نمادهای بانکی در معاملات امروز شرایط بهتری داشته باشند.

* و در نهایت اشاره به دو نماد آ.س.پ و ثاخت در گروه ساختمانی داشته باشیم. آ.س.پ روز شنبه با افزایش تقاضا به قیمت‌های درصد مثبت رسید. پیشتر به این نکته اشاره شد که اصلاح خوبی در این نماد صورت گرفته اما احتمالا یک بار دیگر فشار عرضه و کف‌سازی را در این نماد داشته باشیم. اما در ثاخت عرضه‌های بیمه کوثر در معاملات روز چهارشنبه موجب شد تا خریداران از مواضع خود عقب بنشینند. بیمه کوثر مالک 150 میلیون سهم ثاخت است و بعید است که قصد خروج یکجا را داشته باشد. لذا پس از کمی نوسان می‌توان ادامه رشد قیمت در نماد ثاخت را انتظار داشت.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه غذایی، غمارگ طی مدت اخیر اصلاح خوبی را ثبت کرده و به نظر تا کف قیمتی خود فاصله چندانی نداشته باشد. زیان غمارگ تا پایان دوره 3 ماهه سال مالی 1401، (32) ریال گزارش شده است. این شرکت در مدت مشابه سال گذشته به سود 455 ریالی رسیده بود. افزایش بهای تمام شده محصولات اصلی‌ترین عامل برای زیان دهی شرکت در 3 ماه نخست سال شده است. غمارگ در اردیبهشت ماه فروش نسبتا خوبی داشته و در گزارش خود رقم 1.519 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این مقدار در مقایسه با درآمد ماه گذشته رشد 122 درصدی و به نسبت دوره مشابه سال گذشته افت 3 درصدی داشته است. کل درآمد سال گذشته 16.685 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین غمارگ در 5 ماه ابتدایی از سال 1401 موفق شده 30 درصد از بودجه سال گذشته را پوشش دهد. روغن خوراکی حلب بیشترین وزن سبد فروش این شرکت تولیدی را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصول در اردیبهشت ماه با افزایش جدی، 475 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. با توجه به جمیع موارد گفته شده و همچنین افزایش نرخ روغن خوراکی، انتظار می‌رود شاهد تداوم افزایش تولید و فروش و به طبع آن رشد درآمد و بازگشت حاشیه سود ناخالص شرکت به سطوح بالاتری باشیم. به نظر رسیدن گزارش خرداد ماه دید بهتری به فعالان بازار داده و باری دیگر شاهد تحرکات مثبت در سهام شرکت‌های تولیدکننده روغن نباتی باشیم.

* در گروه برقی بترانس طی مدت اخیر اصلاح خوبی زده و به زودی مجمع سالانه خود را برگزار خواهد کرد. سود بترانس تا پایان دوره 12 ماهه سال گذشته 260 ریال گزارش شده است. و این در حالی است که این شرکت در سال 99 به سود 192 ریالی رسیده بود. بترانس در اردیبهشت فروش نسبتا جالب 753 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این مقدار در اردیبهشت سال گذشته و فروردین ماه سال جاری به ترتیب 540 و 538 میلیارد ریال گزارش شده بود. کل درآمد سال گذشته 25.111 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین بترانس در دوره دو ماهه از سال 1401 موفق شده 5 درصد از بودجه سال گذشته را پوشش دهد. ترانسفورماتور توزیع و فوق توزیع بیشترین وزن سبد فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصولات در اردیبهشت ماه به ترتیب 3.346 و 2.764 میلیون ریال به ازای هر مگاوات آمپر گزارش شده است. با توجه به موارد مطروحه و با در نظر گرفتن رشد نسبی درآمد‌های شرکت در 2 ماه ابتدایی سال جاری انتظار می‌رود بترانس در کوارتر نخست از سود نسبتا بهتری در مقایسه با سال گذشته برخوردار باشد.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) پس از اینکه نفت وست تگزاس اینترمدییت موفق به گذر از سقف قبلی در سطوح 130 دلار خود نگردید، طی روزهای اخیر با افت جدی روبرو شد. از روند این نمودار اینگونه برداشت می‌شود که صعود کوتاه‌مدتی خاتمه یافته است. محدوده 87 الی 93 دلار مهمترین سطح حمایتی نفت خواهد بود. لذا باید منتظر ماند و تحولات روزهای آتی را با دقت بررسی نمود.

ب) بختیار علم بیگی، رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی، در مورد میزان افزایش قیمت اقلام شوینده گفت: در این موضوع تصمیم‌گیرنده نهایی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است که براساس تصمیم آنها اقلام شوینده تا 15 درصد افزایش قیمت را داشته که از دو روز گذشته اعمال شده است.

ج) در دیدارهای رئیس سازمان توسعه تجارت با چند مقام روس، مذاکراتی برای صفر شدن تعرفه واردات گندم و روغن صورت گرفت و بر تولید مشترک خودرو در ایران توافق شد. همچنین دو طرف در موضوع احداث شهرک‌‌ها و مناطق صنعتی مشترک و نیز استفاده از ظرفیت شهرک‌های موجود برای تجارت آزاد و تولیدات مشترک بحث و تبادل‌نظر کردند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24