Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران معاملات امروز را در شرایطی متعادل آغاز کرد که با وجود تحرکات اندک سمت تقاضا در نیمه اول، بتدریج و در ادامه معاملاتی بی‌جان و کم‌حجم را در کلیت بازار شاهد بودیم و تحرکات مثبت تنها در برخی صنایع چون بانکی‌ها به چشم می‌خورد. بدین‌ترتیب در شرایطی که مطابق انتظارمان از فشار فروش روز گذشته خبری نبود شاخص کل با افت 0.11 درصدی و شاخص هم وزن با پیشروی 0.04 درصدی روبرو شدند. این روزها در کنار داغ شدن بحث ...

تداوم خروج نقدینگی از بورس

بورس24 - میثم بهرامی: با انتقال بخشی از عرضه‌های دیروز به ابتدای معاملات امروز، معاملات امروز نیز همچون روز گذشته متعادل و با رگه های منفی و با افت اندک قیمت ها آغاز شد چنانکه در ابتدا شاخص کل با روند نزولی کار خود را آغاز نمود.

اما دیری نپایید که همزمان با افزایش نسبی تحرکات مثبت بویژه در برخی صنایع، روند متعادل و کم حجم بازار سرمایه با حضور کم و بیش سمت تقاضا ادامه یافت و حتی شاخص نیز با بازدهی مثبت اندکی روبرو شد. اما با گذشت 90 دقیقه از آغاز معاملات تحرکات سمت تقاضا در کلیت بازار فروکش کرده و شاهد تداوم روند نزولی نماگرها تا انتهای معاملات بودیم. به طوری که در شرایطی که فشار فروش محسوسی در بازار مشاهده نمی شد و مطابق انتظار وضعیت معاملاتی به نسبت بهتری را در مقایسه با روز گذشته شاهد بودیم، تحرکات مثبت تنها به برخی صنایع چون بانکی ها، نیروگاهی ها، قند و شکری ها و تک نمادها معطوف می شد.

اما شاید در شرایطی که ترس از رکود اقتصاد جهانی و سیگنال‌های انقباضی بانک‌های مرکزی به خصوص فدرال رزرو در کنار انتشار خبر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی درباره شیوع مجدد کرونا در چین که می‌تواند تقاضا را بطور مجدد تحت‌تاثیر منفی قرار دهد، موجب شده تا تردیدها نسبت به روند آتی بازارهای جهانی بویژه کامودیتی ها افزایش یابد، اما افزایش سریع نرخ دلار منجر به جلسات ویژه ارزی و تاکید بر فشار بر نرخ ارز از سوی بانک مرکزی از طریق توافق با صادرکنندگان و خرید ارز افراد حقیقی و حقوقی گردید و دیروز زمزمه هایی مبنی بر آنکه نرخ «دلار توافقی» ۲۹ هزار تومان است که نسبت به نیما فاصله به مراتب کمتری با نرخ دلار آزاد دارد، شنیده شد و این مساله قطعا در این شرایط به نغع بخش بزرگی از بازار سرمایه که متعلق به شرکت های صادرات محور هست، می باشد، اما به زعم اغلب کارشناسان کنترل نرخ ارز سیاست چندان موفقی نخواهد بود و بعید است که دلار بازار آزاد با کاهش جدی مواجه شود.

اما گزارشات سالانه شرکت ها یک به یک بر روی کدال می آیند و رفتارهای محتاطانه خریداران و فروشندگان حاکی از آن است که معامله گران غالباً نگاهی به این صورت های مالی دارند، کمااینکه می بینیم عملکرد کمتر از انتظار و کاهش حاشیه سود به سبب افزایش هزینه ها در برخی صنایع و نمادها جو منفی ایجاد کرده است که البته به نظر می رسد که کلیت بازار از ارزندگی قابل قبولی برخوردارند و در چنین شرایطی و با توجه به وضعیت متغیرهای اقتصادی و تورم انتظاری موجود تهدید جدی متوجه اغلب شرکت های بازار سرمایه نمی باشد.

به هر ترتیب درنهایت در بازار امروز تحت تأثیر عدم تغییر در روند کلی عرضه و تقاضا، شاخص کل با کاهش 0.11 درصدی در ارتفاع 1,545,962.92 واحد به کار خود پایان داد. بیشترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز 1548544.96 واحد گزارش شده است. از نمادها با بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل طی معاملات امروز می‌توان به نمادهای مبین با تأثیر 534.19 واحد، پارس با تأثیر 526.56 واحد، وبملت با تأثیر 447.61 واحد، وبانک با تأثیر 205.51 واحد، شستا با تأثیر 164.51 واحد و بفجر با تأثیر 161.77 واحد اشاره نمود. همچنین از نمادها با بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل می توان به نمادهای نوری با تاثیر 1395.95 واحد، میدکو با تاثیر 668.69 واحد، شپنا با تاثیر 429.87 واحد، فملی با تاثیر 402.22 واحد و خودرو با تاثیر 303.33 واحد اشاره کرد.

همچنین با تداوم معاملات بسیاری از نمادهای کوچک بازار در بازه‌های منفی و همچنین با کاهش قیمت در نمادهای بزرگ و کامودیتی محور بازار، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل کار خود را با روندی نزولی دنبال نمود. در پایان نیز با وجود افزایش نرخ دلار در بازار ارز و همچنین حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی از برخی نمادهای شاخص ساز و بزرگ، شاخص قیمت هم وزن نیز درنهایت تنها با پیشروی 0.04 درصدی به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمار معاملات بورس

نرخهای داخلی و جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در دومین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 629  نماد حدود 41 نماد با صف خرید و حدود 58 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز یکشنبه شاخص کل بازار سرمایه با افزایش 746 واحدی معادل 0.0.04 درصد رشد نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 548 هزار و 484 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با پیشروی 1032 واحدی معادل 0.24 درصد به سطح 426 هزار و 214 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 633 نماد حاضر، 48 نماد در صف خرید و 63 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با عقب نشینی 1775 واحدی معادل 0.11 درصد افت نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 545 هزار و 962 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 178 واحد افزایش معادل 0.04 درصد رشد، در مدار 425 هزار و 360 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 646 نماد حاضر، 68 نماد در صف خرید و 85 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در دومین روز معاملاتی هفته جاری، نماد سآبیک متعلق به سیمان آبیک در گروه سیمان، آهک و گچ ایستاده است. این نماد که روز معاملاتی یکشنبه در مدار مثبت و در محدوده صفر تابلو بازگشایی شد، در ادامه و تا انتهای معاملات نیز در مدار منفی و یا حتی گاهاً در کف قیمتی مجاز روزانه مورد داد و ستد قرار گرفت، البته در نیم ساعت پایانی و در شرایطی که شاهد معاملات رو به بالا در این نماد بودیم، قیمت این سهم از کف قیمتی خود فاصله گرفت و در نهایت در میانه محدوده منفی مجاز به کار خود پایان داد.

ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 570.098 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 40 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 77.5 درصد خریداران حقیقی بودند. همچنین در دومین روز معاملاتی هفته، حدود 99 درصد فروشندگان سآبیک، حقیقی بودند.


نمادهای پرتراکنش بورس

برترین تقاضا:       

در دومین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افران و با ارزش حدودی 1585 میلیارد ریال بوده است.

برترین عرضه و تقاضا

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد وبملت با ارزش معاملات 3740 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افزایش 23 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 4178 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه بانک ها و موسسات اعتباری بوده است.

برترین حجم و ارزش معاملات

ارزش معاملات صنایع

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای سمگا، دی و خزامیا بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای وبملت، نوری و شپنا بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز یکشنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 468 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

ورود و خروج پول حقیقی

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز یکشنبه 29 خرداد 1401، 15 نماد با داد و ستد 3 تا 9 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، سرمایه گذاری ایساتیس پویا با نماد ویسا متعلق به گروه سرمایه گذاریها و با حجم معاملات 9 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار پایه زرد فرابورس معامله می شود. در ادامه نمادهای قتربت، نوری، دالبر، وبملت، ثعمرا، ثفارس، سمگا، فافق، وگستر، تکمبا، خمحور، بزاگرس، وپخش و ثپردیس در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

مقایسه صندوق های درآمد ثابت

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران معاملات دومین روز هفته را در شرایطی متعادل آغاز کرد که با وجود تحرکات کم و بیش سمت تقاضا در نیمه اول معاملات، بتدریج و با گذر از 90 دقیقه ابتدایی معاملات معاملاتی بی جان و کم حجم را در کلیت بازار سرمایه مشاهده کرده و تحرکات مثبت تنها در برخی صنایع چون بانکی ها و نیروگاهی ها به چشم می خورد. بدین ترتیب و در شرایطی که از فشار فروش روز گذشته خبری نبود و مطابق انتظارمان معاملاتی به نسبت بهتر و روان تر را شاهد بودیم، شاخص کل در یک روز کم رمق با افت 0.11 درصدی و شاخص هم وزن با پیشروی 0.04 درصدی روبرو شدند. ارزش معاملات خرد در سطح 4178 میلیارد تومان قرار گرفت و در حالی که شاهد خروج 468 میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی ها بودیم، 44 میلیارد تومان به صندوق های درآمد ثابت وارد شد.

این روزها در کنار داغ شدن بحث وضعیت متغیرهای اقتصادی و اثرشان بر بازار سرمایه که معامله گران را بسیار محتاط کرده است، روند ورود و خروج پول به صنایع و گروه های مختلف حاکی از آن است که معامله گران تحت تاثیر اخبار، خبرهای بورس کالا در برخی صنایع و گزارشات کدال که این روزها یک به یک منتشر می شوند اقدام به معامله می کنند.

چنانچه قاب سبزرنگ برخی نمادهای بانکی از انتشار صورت مالی های نسبتاً خوب از این نمادها ناشی می شود، اما عملکرد کمتر از انتظار برخی صنایع و کاهش حاشیه سود برخی نمادها به دلایل متعدد چون افزایش هزینه ها و البته ترس از دستکاری و نرخ‌گذاری های دستوری در کنار نوسانات بازارهای جهانی سبب شده تا معاملات در این صنایع کم رمق دنبال شود.

کما اینکه دیدیم بحث تحریم ها در برخی شرکت های پتروشیمی در کنار افزایش هزینه های شرکت ها در فصل قبل و افت قیمت های جهانی جو منفی را در این گروه افزایش داده است. اما باز هم تاکید ما بر آن است که سودآوری این صنعت پرپتانسیل با تهدید جدی روبرو نیست و تحریم‌ شرکت های حوزه پتروشیمی از گذشته نیز وجود داشته و بنابراین فروش با ارائه تخفیف و یا اصطلاحا دور زدن تحریم صورت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفته و طبیعتاً ادامه نیز خواهد داشت.

با این حال بدیهی است که به دلیل ارزندگی موجود بخش بزرگی از بازار و همزمانی آن با ریسک های موجود، خرید و فروش قدرتمندی در بازار سرمایه مشاهده نمی شود و همین مساله موجب شده تا بورس به روند اصلاحی خود ادامه داده و از سایر بازارهای موازی جا بماند. البته تکنیکالیست ها معتقدند که این روند اصلاحی به زودی خاتمه یافته و بازار به روند رو به رشد خود بازخواهدگشت.

به هرحال بنظر می رسد این رفتارهای خنثی و گاهاً هیجانی صرفا در کوتاه مدت می توانند ادامه یابند و با توجه به وضعیت متغیرهای اقتصادی بویژه نرخ ارز و بالطبع آن نرخ تورم انتظاری بازار در میان مدت و کوتاه مدت مسیر خود را پیدا کرده و آینده روشن و رو به رشدی را تجربه کند. به همین دلیل است که اغلب تحلیلگران معتقدند که بهتر است دید بلندمدت و میان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدت در بازار تقویت شود نه دید سفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازی و کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت.

حال روند عرضه و تقاضا و شیب نمودار شاخص در ساعت انتهایی معاملات نشان می دهد با اینکه ممکن است بخشی از عرضه های امروز به معاملات فردا سرایت کند، اما با توجه به ترافیک مجامع و تقسیم سود شرکت ها و البته معاملات رو به رشد بورس کالا در برخی صنایع چون سیمان، احتمالا انگیزه معامله گران برای ورود به برخی صنایع و نمادها بیشتر شده و در ادامه با معاملاتی متعادل و بهتر روبرو خواهیم شد.

در خبرها آمده است که:

ارزش سهام عدالت من (۲۹ خردادماه)

ارزش سهام عدالت در معاملات امروز کاهش ۰.۱ درصدی را ثبت کرد. ارزش سبد ۴۹۲ هزار تومانی در پایان معاملات امروز برابر با ۱۳ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان بود. ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی در پایان معاملات امروز به ۱۴ میلیون و ۶۹۹ هزار تومان رسید. ارزش سبد یک میلیون در پایان معاملات امروز برابر با ۲۷ میلیون و ۶۹۴ هزار تومان بود. (اقتصاد آنلاین)

مجوز صادر شد؛ لوازم خانگی از اول تیرماه گران می‌شود

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت:

قیمت‌های جدید از اول تیر ماه اجرایی می‌شود. در حوزه لوازم خانگی، افزایش قیمت ۱۵ درصد برای تلویزیون و ۱۰ درصد برای یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی تایید شده است.

طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، از هشتم خرداد ماه افزایش قیمت شوینده‌ها نسبت به قیمت مصوب سال ۱۴۰۰، تا سقف ۲۵ درصد مجاز شد. البته، کالا‌هایی که در سطح عرضه هستند، باید با قیمت درج شده قبلی عرضه شوند. (اقتصاد آنلاین)

خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا

بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو:

 خصوصی‌سازی این دو خودروساز مشروط بر کناره‌گیری دولت از این صنعت است. اقدامات دولت بود که صنعت خودروسازی کشور را به این وضعیت کشاند.

بخش خصوصی توانایی ورود به این صنعت را دارد. با خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا در این صنعت تحولات مثبتی ایجاد می‌شود. اما اگر اقدامات بخش خصوصی نیز به عملکرد کنونی محدود شود، تحولی ایجاد نمی‌شود.(تجارت‌نیوز)

رویه عرضه اولیه سهام اصلاح شد / طراحی شاخصی برای بیان بهتر وضعیت بازار

میثم فدایی در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ و فرصت‌های پیشرو گفت: درحالی برخی شرکت‌های بازار پایه با صف فروش بیش از یک ساله ، نیازمند تعدیل قیمت به دلایل مختلف بازاری، اقتصادی یا فاندامنتال بودند که از اواخر آذر سال گذشته مقرر شد حجم مبنای شرکت‌های دارای صف فروش بیش از ۲۰ روزه حذف شود تا امکان نقد شوندگی و معامله آسان فراهم شود.

وی ادامه داد: انتظار می رود بعد از فصل مجامع ( تیر ) و با بازگشایی نمادها، هیچ سهمی در صف خرید و فروش نباشد. حجم مبنای سهام شرکت های حاضر در بازارهای اصلی نیز در صورت برخورداری از بازارگردان و با تعیین شرایط از طرف سازمان حذف می‌شود. همچنین در صورت معامله ۱.۵ برابری میانگین حجم مبنا ماهانه در برخی شرکت ها ، حجم مبنا حذف شود. بنابراین این برنامه ها در مجموع منجر به کاهش نوسان شاخص خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: فعالان بازار همیشه به شاخص کل انتقاد می‌کنند که بیانگر وضعیت بازار نیست و باید مشخص شود شامل چه بازارهایی و با چه وزنی از سهام است. چرا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری و زیرمجموعه‌ها با ابهام زیاد بر روند شاخص اثر مستقیم دارند. به همین دلیل باید شاخصی برای نمایش بهتر وضعیت بازار طراحی شود.

فدایی از اصلاح رویه عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت : مقرر شد ضمن تعیین کف قیمتی ، تعداد صندوق‌های سرمایه گذاری هم افزایش یابد.(بورس پرس)

سرانجام نرخ مس در ۲۰۲۲ به زیر ۹۰۰۰ دلار کشیده شد

بهای جهانی هر تن مس در بازار معاملات آخر هفته ۸۹۴۶ دلار در تن معامله شد تا فلز سرخ برای اولین بار در سال جاری میلادی به زیر تراز ۹۰۰۰ دلاری کشیده شود و این محدوده قیمتی را هم تجربه کند.

این محدوده قیمتی پایین ترین میزان ممکن از سپتامبر ۲۰۲۱ بوده که متاثر از بالا گرفتن نگرانی ها مبنی بر رکود اقتصادی جهانی ناشی از انقباضات تهاجمی بانک های مرکزی بزرگ و شیوع مداوم ویروس کرونا در چین بوده که تقاضا را برای این فلز کاهشی کرده است.(بورس نیوز)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24