Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس تهران در شرایطی معاملات دومین روز هفته را با تداوم تحرکات نسبی سمت عرضه در بزرگان و افزایش اقبال به سهام کوچکتر آغاز کرد که بتدریج و همزمان با رنج کشی های مثبت در نمادهای پالایشی، شاهد افزایش تحرکات مثبت، بهبود نسبی فضای معاملات و بازگشت شاخص کل به مدار صعود بودیم. بدین ترتیب در شرایطی که جو منفی روز گذشته در بازار امروز فروکش کرده بود، شاخص کل با پیشروی ...

بورس به تعادل رسید...

بورس24 - الهه شعبانی: طی معاملات امروز و در دومین روز معاملاتی هفته، همزمان با شروع معاملات نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار در بازه‌های منفی به ویژه در گروه فلزات اساسی و شیمیایی در پی سرایت بخشی از عرضه های ساعت پایانی معاملات روز گذشته به معاملات امروز و همچنین با افت دوباره قیمت در نمادهای پیشروی گروه بانکی و گروه خودرو با توجه به اخبار منتشر شده در روزهای پیش در خصوص روند و آینده مذاکرات که منجر به کمرنگ شدن امیدها نسبت به احیای برجام گردید، شاخص کل کار خود را با روندی نزولی و در بازه‌های منفی آغاز نمود.

از طرفی اما در نمادهای کوچک بازار همچون نمادهای گروه محصولات غذایی و گروه زراعت با توجه به افزایش نرخ‌های اخیر محصولات و همچنین افزایش قیمت‌ها در مبادلات جهانی با تداوم آتش جنگ در اوکراین و همچنین در صنایع کوچکی چون صنعت سیمان در پی تحولات مربوط به عرضه این محصول در بورس کالا و افزایش قیمت و تقاضای این محصول در بورس کالا، معاملات همچنان در بازه‌های مثبت و در بسیاری حتی در صف‌های خرید دنبال شد. در عموم نمادهای نیروگاهی نیز با توجه به اطلاعات اخیر منتشر شده در خصوص افزایش نرخ و احتمال شناسایی سودهای قابل توجهی توسط برخی نمادهای این صنعت همچون بفجر و مبین شاهد رشد قیمت‌ها بودیم.

با افزایش کم و بیش حجم معاملات در نمادهای کوچک بازار و همزمان با رنج کشی مثبت نمادهای پالایشی و روند افزایش قیمت در تعدادی از نمادهای بزرگ و شاخص ساز چون خودرویی ها، شیمیایی ها و برخی فلزاتی ها، در انتهای ساعت اول معاملات شاخص کل از افت بازایستاد و در ساعات بعدی معاملات شاهد بازگشت شاخص کل به مدار صعودی و مثبت بودیم چنانکه در گروه محصولات شیمیایی و گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی با وجود قرارگیری قیمت‌های پایانی در بازه‌های منفی، بار دیگر معاملات به بازه‌های مثبت بازگشت.

درنهایت با بازگشت نسبی تعادل به معاملات در کلیت بازار و رشد کم و بیش قیمت‌های پایانی در بسیاری از نمادهای بزرگ و شاخص ساز و همچنین تداوم معاملات نمادهای کوچک درمدار مثبت و یا سقف قیمتی و صف‌های خرید، شاخص کل درنهایت با رشدی 0.09 درصد در ارتفاع 1,502,979.41 واحد و با روندی صعودی به کار خود پایان داد. کمترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز 1500214 واحد گزارش شده است.

ازجمله نمادهای با بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص می‌توان به نمادهای فارس با تأثیر 742.37 واحد، بفجر با تأثیر 453.46 واحد، نوری با تأثیر 434.5 واحد، شبندر با تأثیر 407.48 واحد و کگل 353.87 واحد اشاره نمود. بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل نیز طی بازار امروز مربوط به نمادهای فملی با تأثیر 1112.16 واحد، وبملت با تأثیر 258.32 واحد، فولاد با تأثیر 222.18 واحد، ومعادن با تأثیر 194.56 واحد، فخوز با تأثیر 151.66 واحد و نماد میدکو با تأثیر 141.55 واحد بوده است.

با شروع معاملات نمادهای کوچک بازار در بازه‌های مثبت و صف‌های خرید همچون نمادهای گروه سیمانی، گروه عرضه برق،  گروه زراعت و گروه محصولات غذایی، شاخص قیمت هم وزن برخلاف شاخص کل در دقایق ابتدایی با روندی صعودی کار خود را آغاز نموده و دنبال کرد.

در نیمه دوم بازار نیز با  تداوم رشد قیمت‌های پایانی در نمادهای کوچکی همچون نمادهای غذایی، نیروگاهی، سیمانی، رایانه، قند و شکر و گروه حمل و نقل و همچنین بازگشت دوباره معاملات برخی نمادهای بزرگ و شاخص ساز به مدار صعودی و مثبت، شاخص قیمت هم وزن نیز به روند صعودی و مثبت خود ادامه داد چنانکه درنهایت این شاخص با رشدی 0.28 درصدی به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمار معاملات بورس

نرخهای داخلی و جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در دومین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 647 نماد حدود 49 نماد با صف خرید و حدود 39 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

شاخص کل

شاخص هم وزن

شاخص هم وزن

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز یکشنبه شاخص کل بازار سرمایه با کاهش 418 واحدی معادل 0.027 درصد افت نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 501 هزار و 213 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 639 واحدی معادل 0.15 درصد به سطح 417 هزار و 842 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 638 نماد حاضر، 69 نماد در صف خرید و 44 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با پیشروی 1346 واحدی معادل 0.09 درصد رشد نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 502 هزار و 979 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 1159 واحد رشد معادل 0.28 درصد افزایش، در مدار 418 هزار و 362 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 642 نماد حاضر، 90 نماد در صف خرید و 43 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در دومین روز معاملاتی هفته جاری، نماد سآبیک متعلق به سیمان آبیک در گروه سیمان، آهک و گچ ایستاده است. این نماد که روز معاملاتی یکشنبه در مدار مثبت بازگشایی شد، در ادامه و تا انتهای معاملات در مدار مثبت و یا در نزدیکی سقف قیمتی مجاز روزانه معامله شد و در حالی که در نیمه دوم معاملات عموماً با صف خرید روبرو بود، در نهایت نیز با صف خرید بیش از 1 میلیونی به کار خود پایان داد.

ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 256.394 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 19 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 98 درصد سهم خریداران حقیقی بود. همچنین در دومین روز معاملاتی هفته، حدود 84 درصد فروشندگان سآبیک، حقیقی بودند.

نمادهای پرتراکنش

برترین تقاضا:       

در دومین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افران و با ارزش حدود1555میلیارد ریال بوده است.

برترین عرضه و تقاضا

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد فیروزا با ارزش معاملات 1278 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با کاهش 5 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 3157 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.

حجم و ارزش معاملات

ارزش معاملات صنایع بورسی

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای خاورح، خزامیا و کحافظ بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای بپاس، خگستر و وبملت بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز یکشنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 232 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

ورود و خروج پول حقیقی

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز یکشنبه 12 تیر 1401، 15 نماد با داد و ستد 3 تا 9 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، داروسازی‌ ابوریحان‌ با نماد دابور متعلق به گروه مواد و محصولات دارویی و با حجم معاملات 9 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار دوم بورس معامله می شود. در ادامه نمادهای بایکا، حرهشا، سبجنو، کحافظ، وجامی، فجام، غپاک، ثاژن، غمهرا، سصوفی، ساروج، خاور، کایتا و ثشرق در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

مقایسه صندوق های قابل معامله

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران در شرایطی معاملات دومین روز هفته را با تداوم تحرکات نسبی سمت عرضه در بزرگان و افزایش اقبال به سهام کوچکتر آغاز کرد که بتدریج و همزمان با رنج کشی های مثبت در نمادهای پالایشی، شاهد افزایش تحرکات مثبت، بهبود نسبی فضای معاملات و بازگشت شاخص کل به مدار صعود بودیم. بدین ترتیب در شرایطی که جو منفی روز گذشته در بازار امروز فروکش کرده بود، شاخص کل با پیشروی 1346 واحدی روبرو شد. در پی اقبال بیشتر سرمایه گذاران به صنایع کوچک و متوسط شاخص هم وزن با ثبت عملکرد بهتر نسبت به شاخص کل با رشد 1159 واحدی روبرو شد. ارزش معاملات خرد به محدوده 3.1 همت رسید و حقیقی ها حدود 232 میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج کردند.

با نگاهی به تعداد نمادهای مثبت و منفی بازار امروز به این نتیجه می رسیم که معاملات امروز بورس تقریبا به تعادل رسیده بود. اما آنچه مشخص است سطوح پایین ارزش معاملات خرد در کنار تداوم روند خروج نقدینگی حتی در روزهای مثبتی مانند امروز، نشان می دهد که همانطور که در گزارشات پیشین پیش بینی کردیم شاخص در حال درجا زدن در محدوده های فعلی و چه بسا حرکت های رفت و برگشتی است و هیچ سیگنالی از رونق و بازگشت روزهای صعود به بازار سرمایه مخابره نمی کنند و بیشتر از سردرگمی معامله گران نسبت به آینده عوامل و پارامترهای اقتصادی موثر حکایت دارد.

به هر حال باید دید با انتشار صورت های مالی 3 ماهه شرکت ها و کاهش ابهامات معامله گران نسبت به وضعیت سودسازی شرکت ها آن هم در شرایطی که معمولاً با افزایش بهای تمام شده و انواع هزینه ها روبرو بوده اند، راه برای ورود نقدینگی و کاهش فضای بی اعتمادی هموار خواهد شد یا خیر؟ ضمن آنکه در برخی صنایع تخمین هایی از وضعیت صورت مالی های بهار زده می شود. برای مثال در پالایشی ها بنظر می رسد در صورتی که گزارشات ابهام برانگیزی منتشر نکنند و مبنای قیمت‌گذاری ابلاغیه وزارت نفت در مهر سال گذشته باشد، وضعیت کرک اسپرد این صنعت در فصل بهار به طور قابل توجه ای از زمستان بهتر است. این موضوع می‌تواند عملکرد مطلوب و سود فراتر از انتظار برای فصل بهار نمادهای این گروه رقم بزند.

اما با تاکید بر اینکه چگونگی بازگشایی بازارهای جهانی در تعیین روند معاملات روز آتی بخش بزرگی از بازار تاثیرگذار است، اما با توجه به روند عرضه و تقاضا و شیب نمودار شاخص در ساعات پایانی، به نظر می رسد که روند متعادل، آرام و رو به جلوی معاملات در روز آتی نیز تداوم یابد.

در خبرها آمده است که:

بدهی خارجی ایران کم شد

میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان اسفند پارسال نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش همراه شده و به رقم ۸ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار رسیده است. بدهی خارجی ایران در پایان اسفند ۱۳۹۹ معادل ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار بود.(سنا)

احتمال فراخوان ثبت نام جاماندگان سهام عدالت تا اواسط تابستان/افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت

 رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

پیش بینی می کنیم ۴ میلیون نفر جاماندگان سهام عدالت افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد باشند و گروه های بعدی اولویت دار نیز کارگران، کارمندان و ... هستند و احتمالا تا اواسط تابستان آیین نامه فراخوان ثبت نام سهام عدالت در کشور اعلام بشود. هیچ برنامه ای در زمینه گرانی بنزین برای سال ۱۴۰۱ در دستور کار مجلس و دولت نیست.(ایسنا)

نرخ سود بین‌بانکی رکورد ۶ ماهه زد

نرخ سود بین‌بانکی در هفته اول تیر ماه برابر با 20.85 درصد بوده که بیشترین میزان نرخ بهره بین‌بانکی در بازه شش‌ماهه بوده است.

شنرخ سود بین‌بانکی نسبت به 2  تیرماه 0.03 درصد رشد داشته است؛ بررسی روند تغییرات این نرخ نشان می‌دهد که در ماه‌های گذشته مدار نرخ سود بین‌بانکی صعودی شده است. (بورس نیوز)

ظرفیت پالایشی ایران از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه گذشت

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک):

ظرفیت پالایشی ایران در یک دهه اخیر با افزایش روزانه بیش از ۴۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار بشکه رسید.

اوپک ظرفیت پالایشی عربستان را ۳ میلیون و ۳۲۷ هزار بشکه در روز، ونزوئلا را ۲ میلیون و ۲۷۶ هزار بشکه (شامل آپگرید ظرفیت)، امارات را یک میلیون و ۲۷۲ هزار بشکه در روز و عراق را یک میلیون و ۱۱۶ هزار بشکه  در روز در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد. ظرفیت پالایشی سایر کشورهای عضو اوپک نیز کمتر از یک میلیون بشکه در روز است.

آمریکا با ظرفیت ۱۷ میلیون و ۷۵۵ هزار بشکه در روز، چین با ۱۶ میلیون و ۴۶۲ هزار بشکه و روسیه با ظرفیت ۷ میلیون و ۱۰۵ هزار بشکه در روز بزرگ‌ترین دارندگان ظرفیت پالایشی جهان هستند.(بورس نیوز)

بانک مرکزی اعلام کرد:

نقدینگی در پایان اسفندماه ۱۴۰۰ به۴هزار و ۸۳۲هزار میلیاردتومان رسیده است که نسبت به اسفند ۱۳۹۹ رشد ۳۹درصدی را نشان می‌دهد.

پایه پولی نیز در پایان اسفند ماه ۱۴۰۰ به حدود ۶۰۳ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹، رشد ۳۱.۶درصدی را نشان می‌دهد. رشد پایه پولی در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ برابر با ۳۰.۱درصد بوده‌ است.

در پایان اسفندماه، بدهی بانک ها به بانک مرکزی با رشد ۲۴.۹ درصدی نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹، به حدود ۱۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده‌ است؛ این در حالی است که رشد این متغیر در انتهای سال ۱۳۹۹ برابر ۵.۸ درصد بوده است.

همچنین خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی با رشد ۲۰.۸درصدی در پایان اسفندماه به ۵۶۸هزارمیلیارد تومان رسیده‌ که این عدد رشد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش ۱۴.۵واحد درصدی را نشان می‌دهد.

ضریب فزاینده نقدینگی نیز در پایان اسفندماه سال گذشته به ۸رسیده که نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ رشد۰.۴ واحد درصدی را نشان می‌دهد.(بورس نیوز)

کدام شرکت فولادی عرضه اولیه می‌شود؟

قرار است سه‌شنبه این هفته نهمین عرضه اولیه در فرابورس انجام شود.  بر همین اساس تعداد ۱۳۵ میلیون سهم معادل پنج درصد سهام شرکت فولاد شاهرود با نماد معاملاتی فرود در بازار سهام عرضه می‌شود.

قیمت مبنای این عرضه ۳۲۰ تومانی و حداکثر سهمیه شش  میلیون و ۷۵۰ هزار سهمی به سرمایه گذاران واجد شرایط به روش حراج روز سه‌شنبه انجام می‌شود.

ارسال سفارش تنها از طریق ایستگاه های معاملاتی (نامک) امکان پذیر خواهد بود. همچنین ۵۰ درصد از سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه گذاران واجد شرایط تا ۹۰روز پس از تاریخ عرضه اولیه امکان عرضه نخواهد داشت.(تجارت‌نیوز)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24