Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته متعادل و با رگه‌هایی از عرضه آغاز کرد. با گذر از دقایق ابتدایی، عقب‌نشینی خریدارها موجب شد تا باری دیگر فروشنده‌ها تابلوی معاملات را سرخ نمایند اما این پایان کار نبود چراکه با گذر از نیمه ابتدایی بازار، انرژی فروشنده‌ها تحلیل رفت و خریداران تا حدودی بر بازار مسلط شده و شاخص را از سقوط به کانال 1.4 میلیون واحد نجات دادند. اما نکته منفی اینجاست که ...

«راه‌های خروج از رکود !!»

بورس24 - علیرضا باغانی:

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته متعادل و با رگه‌هایی از عرضه آغاز کرد. با گذر از دقایق ابتدایی، عقب‌نشینی خریدارها موجب شد تا باری دیگر فروشنده‌ها تابلوی معاملات را سرخ نمایند اما این پایان کار نبود چراکه با گذر از نیمه ابتدایی بازار، انرژی فروشنده‌ها تحلیل رفت و خریداران تا حدودی بر بازار مسلط شده و شاخص را از سقوط به کانال 1.4 میلیون واحد نجات دادند. اما نکته منفی اینجاست که کماکان ارزش معاملات در سطوح پائینی قرار دارد و خروج پول حقیقی‌ها از بازار متوقف نمی‌گردد !

همین وضعیت موجب شده تا بسیاری از تحلیلگران و فعالین بازار مثبت‌های احتمالی را فرصت فروش قلمداد کنند. خیلی اهل منفی‌بافی و ایجاد ناامیدی نیستم اما واقعیت این است که بازار برای برون‌رفت از وضعیت فعلی نیاز به 3 پارامتر توقف خروج نقدینگی، افزایش بیش از 50 درصدی ارزش معاملات و بمباران خبری (از رسیدن تعدیل مثبت در گزارش پالایشی‌ها و تعیین تکلیف بلوک خودروسازان گرفته تا اخبار مثبت سیاسی و ...) دارد. در غیر اینصورت مثبت‌های اینچنینی طول عمر زیادی نخواهد داشت و ممکن است با از دست رفتن کانال 1.5 میلیون واحد، فشار عرضه در بازار شدت گرفته یک افت جدی و غیرمنطقی دیگر را شاهد باشیم.

اما برای امروز منطقا باید آغاز مثبت و نسبتا خوبی داشته باشیم چراکه به هر جهت قرار گرفتن قیمت‌های آخرین معامله در سطوحی بالاتر از قیمت‌های پایانی نشان می‌دهد که تا حدودی از فشار عرضه کاسته شده است. اما به این نکته هم باید توجه داشت که برای امروز بازارهای جهانی آغاز به کار خواهند کرد و هر نوسانی در این حوزه می‌تواند در روند حرکتی بازار تاثیرگذار باشد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

منحنی

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی :

* المانیتور گزارش داد، ارزیابی سازمان جاسوسی موساد این است که دولت بایدن به هر قیمتی به دنبال توافق با ایران است و این توافق انجام خواهد گرفت. این پایگاه خبری آمریکایی نوشت: ارزیابی‌های اداره اطلاعات ارتش اسرائیل این است که توافق با ایران بهتر از گزینه‌ها و جایگزین‌های بد موجود روی میز برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران است.

* گزارش جدید بانک مرکزی از گزیده آمارهای اقتصادی در پایان سال 1400 نشان می‌دهد که میزان بدهی‌های خارجی کشور در پایان اسفند پارسال نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش همراه  شده و به رقم 8 میلیارد و 675 میلیون دلار رسیده است. بدهی خارجی ایران در پایان اسفند 1399 معادل 9 میلیارد و 142 میلیون دلار بود.

* نرخ سود بین‌بانکی در هفته اول تیر ماه برابر با 20.85 درصد بوده که بیشترین میزان نرخ بهره بین ‌بانکی در بازه 6 ماهه بوده است. نرخ سود بین‌ بانکی نسبت به 2 تیر ماه 0.03 درصد رشد داشته است؛ بررسی روند تغییرات این نرخ نشان می‌دهد که در ماه‌های گذشته مدار نرخ سود بین ‌بانکی صعودی شده است.

4) بررسی صنایع :

* نمادهای پالایشی معاملات روز گذشته را متعادل و با رگه‌هایی از عرضه آغاز نمودند اما رفته‌رفته با گذر از نیمه نخست معاملات تقاضا در این نمادها افزایش یافت. برخی معتقدند رشد تقاضا در پالایشی‌ها به دلیل خوش‌بینی نسبت به تعدیل سود شرکت‌ها در گزارش حسابرسی شده است اما برخی دیگر مثبت‌های بازار را فرصت فروش قلمداد می‌کنند ! نکته مهم اینجاست که کمتر از 20 روز دیگر شرکت‌ها به مجمع می‌روند و پس از آن گزارش 3 ماهه خود را منتشر می‌کنند. در واقع دو رویداد مهم پیش رو تعدیل‌کننده P/E-forward پالایشی‌ها خواهد بود. لذا بعید به نظر می‌رسد خریداران این روزها از تصمیم خود پشیمان شوند و احتمالا با بازدهی مناسب سهام خریداری شده را به معامله‌گران عجول خواهند فروخت. به نظر دو نماد شبندر و شپنا در منفی‌های احتمالی پاداش خوبی را به خریداران خود هدیه نمایند.

* در گروه غذایی 3 نماد تولیدکننده روغن نباتی یعنی غبشهر، غکورش و غمارگ معاملات روان‌تر و بهتری را به نمایش گذاشتند؛ هر چند که حجم معاملات در این نمادها محدود بود. افت 30 تا 40 درصدی قیمت روغن پالم و سویا در بازارهای جهانی که در واقع مواد اولیه 3 شرکت یاد شده را تشکیل می‌دهند، عامل اصلی تقاضای بهتر در آنهاست چراکه این رویداد منجر به کاهش بهای تمام شده و در ادامه رشد حاشیه سود شرکت‌ها می‌گردد. نکته مهم اینکه فروش 3 نماد یاد شده در فصل اخیر هم تحت تاثیر جهش قیمت فروش و براندازی ارز 4.200 تومانی رشد نموده است. بنابراین با بهبود وضعیت بازار می‌توان رشد قیمت این نمادها را انتظار داشت.

* در گروه عرضه آب، برق و گاز پس از اصلاح روزهای اخیر، باری دیگر سمت تقاضا رو به بهبود رفته و جالب اینکه حرکت رو به جلو در 2 نماد اصلی یعنی بفجر و مبین ادامه دارد. همانطور که قبلا هم اشاره شد، برای مبین پیشروی تا قیمت‌های 3.400 – 3.500 تومانی و برای بفجر رشد تا سطوح 2.350 – 2.400 تومانی را متصوریم. اما در سوی دیگر بمپنا را داریم که به سطح حمایتی 750 تومانی برابر با کف مینور قبل واکنش نشان داد و با افزایش تقاضا به قیمت‌های درصد مثبت رسید. بمپنا برای اینکه مجوز ورود به کانال 1.000 تومانی را دریافت کند، باید در گام نخست از سد 905 تومانی عبور نماید. در این گروه منفی‌ نمادهایی نظیر آبادا و بکهنوج هم برای بررسی بد نیست.

* در گروه کاشی و سرامیک، فروش سنگین کحافظ در خرداد ماه و همچنین جابجایی بلوک در معاملات روز گذشته، این نماد را به قیمت‌های درصد مثبت و صف خرید کشاند. گویا برخی کدهای حقیقی خریدار بلوک بوده‌اند و این انتقال سهام از کد حقوقی به حقیقی را به فال نیک باید گرفت. کحافظ مدتی است که بین دو باند 470 – 550 تومان در نوسان است و چنانچه طی روزهای آتی موفق به خروج رو به بالای از محدوده نوسانی اشاره شده گردد، می‌توان پیشروی سهم تا قیمت‌های 640 تومانی را انتظار داشت. در این گروه منفی‌های کساوه هم قابل بررسی است چراکه سهم از نظر بنیادی شرایط خوبی دارد.

* در گروه فلزی و معدنی روند معاملات چنگی به دل نمی‌زند. بازار به شدت بیم و وحشت ادامه‌دار شدن افت قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی را دارد. از طرف دیگر با آغاز فصل گرما نگرانی‌هایی درخصوص افت مقدار تولید و فروش شرکت‌ها وجود دارد. لذا با توجه به سرکوب نرخ ارز طبیعی است که شاهد افول تقاضا برای غول‌های فلزی و معدنی باشیم. اما روز گذشته فسازان مسیر متفاوتی را در پیش گرفت. فروش خوب شرکت در خرداد ماه که نشان از رشد نرخ شمش و البته موجودی انبار مناسب دارد سبب شد تا فعالین بازار نگاه منطقی‌تری به این سهم داشته باشند. با این حال به این نکته باید توجه داشت که فسازان برای تغییر مسیر نیاز به تثبیت در قیمت‌های بیش از 400 تومانی دارد.

* و در نهایت اشاره به نمادهای گروه سیمانی داشته باشیم که روز نسبتا مثبت خوبی را پشت سر گذاشتند. تحلیلگران معتقدند سیمانی‌ها بر اساس یکسری مفروضات ثابت، پس از ارسال گزارش‌های فصل بهار با تعدیل جدی P/E-ttm روبرو خواهند شد. کمترین P/E در سپاها با 5.4 واحد خواهد بود. پس از آن سفانو و سرود با P/E نزدیک به 6 قرار می‌گیرند. ضمنا سخوز، سمازن و ساوه در تعقیب آنها خواهند بود. به نظر سیمانی‌ها را بیشتر باید زیر نظر داشت چراکه احتمالا در تابستان هم شاهد فروش خوب شرکت‌ها با وجود بحث قطعی برق باشیم.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

* در گروه پتروشیمی و در شاخه شرکت‌های تولیدکننده اوره، خراسان روند نوسانی و اصلاحی را در شرایط طی می‌کند که در فروش عملکرد موفقی داشته است. سود خراسان تا پایان دوره 12 ماهه سال گذشته 18.122 ریال گزارش شده است. این شرکت در مدت مشابه سال 99 به سود 8.027 ریالی رسیده بود. افزایش بهای تمام شده محصولات اصلی‌ترین عامل برای افت حاشیه سود ناخالص در کوارتر پایانی سال گذشته است. خراسان در خرداد فروش خوبی داشته و در گزارش خود رقم 9.702 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. و این در حالی است که فروش خرداد سال گذشته 3.297 میلیارد ریال و درآمد ماه گذشته 5.839 بوده است. کل درآمد سال گذشته 52.733 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین خراسان در دوره 3 ماهه از سال 1401 موفق شده 39 درصد از بودجه سال 1400 را پوشش دهد. اوره و اوره حمایتی بیشترین وزن سبد فروش این شرکت را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش این محصول در خرداد ماه به ترتیب با کاهش 15 و 20 درصدی در مقایسه با ماه گذشته 147 و 116 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. شرکت در 3 ماهه ابتدایی سال درآمد فوق‌العاده‌ای داشته و موفق شده عملکردی 143 درصد بهتر از 3 ماهه نخست سال گذشته داشته باشد. لذا انتظار می‌رود خراسان در پایان کوارتر نخست از سود خوبی برخوردار باشد.

* در گروه فلزی و معدنی، افت جدی قیمت مس در بازارهای جهانی، نفس فملی را گرفته است. سود فملی در پایان دوره 12 ماهه سال گذشته 1.252 ریال گزارش شده است. و این در حالی است که این شرکت در سال 99 به سود 652 ریالی رسیده بود. فملی در خرداد ماه رکورد فروش 97.091 میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این مقدار در اردیبهشت سال جاری و مدت مشابه سال گذشته 81.319 و 65.800 میلیارد ریال گزارش شده بود. کل درآمد سال گذشته 809.467 میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین فملی در 3 ماه نخست سال 1401 موفق شده 27 درصد از بودجه سال گذشته را پوشش دهد. کنستانتره مس و کاتد بیشترین وزن سبد فروش این شرکت تولیدی را تشکیل می‌دهد. نرخ فروش کنستانتره مس در خرداد ماه با رشد 15 درصدی در مقایسه با نرخ فروش ماه گذشته 581 میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است و این در حالی است که نرخ فروش کاتد با کاهش 2 درصدی به 2.614 میلیون ریال رسیده است. با توجه به رشد فوق‌العاده در‌آمد‌های شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل انتظار می‌رود فملی در کوارتر نخست از سود خوبی برخوردار باشد. همچنین با در نظر گرفتن موجودی انبار خوب شرکت، تنها ریسک پیش‌روی فملی در 3 ماهه دوم کاهش نرخ مس در بازار‌های جهانی است.

6) اخبار و شایعات : ( این بخش نمی تواند ﻣﻌﯿﺎﺭ مناسبی برای خرید و فروش ﺑﺎﺷﺪ )

الف) معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه سایپا گفت: خودروهای ناقص در گروه سایپا از ابتدای سال جاری از موجودی حدود ۴۳ هزار دستگاه به کمتر از 8 ‌هزار و ۲۰۰ دستگاه رسید. مسعود پروین با بیان مطلب فوق افزود: در 3 ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ با تکمیل حدود ۳۵ هزار دستگاه، تعداد خودروهای ناقص گروه سایپا حدود ۸۰ درصد کاهش یافت. پروین گفت: با هدف‌گذاری انجام شده توسط گروه سایپا، تا انتهای تیر ماه همه خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها کامل و روانه بازار خواهند شد. روند تولید عبور مستقیم (تولید محصول کامل و رسانیدن به واحد فروش) حدود ٩٠ درصدی در گروه سایپا همچنان ادامه دارد و در تیر به ٩٥ درصد افزایش یافته است.

ب) قیمت سنگ‌آهن و فولاد روز گذشته با کاهش همراه بود، چراکه چشم‌انداز رکود شدید اقتصاد جهانی به نگرانی‌های افت تقاضای کامودیتی‌ها دامن زد. این در حالی است که نشانه‌هایی از احیای فعالیت‌های تولیدی در چین که بزرگترین مصرف‌کننده فلزات است به چشم می‌خورد. نگرانی از رکود جهانی چشم‌انداز تقاضای سنگ‌آهن را در چین بدتر کرده است. کارخانه‌های چینی اخیراً ده‌ها کوره بلند را در تلاش برای کاهش موجودی بالای بازار و تقاضای کم، خاموش کرده‌اند. این فقط چین نیست که تولید فولاد در آن تحت فشار است، انتظارات کاهش رشد اقتصادی و خطر فزاینده رکود به وضوح برای تقاضای جهانی فولاد عاملی منفی است. فعالیت‌های تولیدی آسیا در ماه ژوئن متوقف شد زیرا بسیاری از شرکت‌ها تحت تأثیر اختلالات عرضه ناشی از قرنطینه‌های کرونایی چین قرار گرفتند، در حالی که خطرات کاهش شدید رشد اقتصادی در اروپا و ایالات متحده نیز ترس از رکود جهانی را تقویت کرده است.

ج) مدیریت راهبری سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» اعلام کرد: بر اساس گزارش ماهانه منتشر شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص خرداد ماه امسال، تعداد ۷۶۰ هزار و ۶۳۲ ثبت نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه «سجام» صورت گرفته که در مقایسه با دومین ماه سال جاری با رشدی بیش از ۱۱۶ درصدی (معادل ۴۰۹ هزار نفر) و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز با عبور از ۴۹۲ هزار سهامدار در این ماه با رشدی بیش از ۱۱۲ درصدی (معادل ۲۶۰ هزار نفر) مواجه شده است

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24