Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس تهران در شرایطی معاملات امروز را متعادل و محتاطانه آغاز کرد که در ابتدا کوچکترهای بازار با اقبال نسبتاً بیشتری روبرو شده‌بودند. اما آنچه از ابتدا در جریان معاملات خودنمایی می‌کرد ریتم کند، کم‌حجم و بی‌جان معاملات بود. با این حال با بهبود وضعیت تقاضا از ساعت دوم معاملاتی، شاخص کل روند صعودی خود را دنبال نمود و در انتها با ثبت عملکرد بهتر نسبت به شاخص هم‌وزن و ...

تداوم صعود آرام شاخص

بورس24 - میثم بهرامی: طی معاملات روز سه شنبه و در شرایطی که در ابتدای معاملات امروز کوچکترهای بازار همچون قند و شکری ها، قطعاتی ها، بیمه ای ها و نمادهای صنعت کاشی و سرامیک با اقبال به نسبت بیشتری از سوی معامله گران روبرو شدند، در سمت دیگر شرایط معاملات در اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز بخصوص نمادهای کالایی و صادرت محور بورس تهران به گونه ای محتاطانه، کند و کم رمق پیش رفت که در نیم ساعت ابتدایی معاملات، تغییر چندانی در وضعیت شاخص کل ایجاد نشد. اما بتدریج و همزمان با بهبود نسبی تقاضا در بخشی از نمادهای بزرگ و شاخص ساز روند صعودی شاخص کل آغاز و دنبال گردید.

با ادامه معاملات متعادل و رو به جلوی در نمادهای بزرگ و شاخص سازی همچون فولاد، فملی، بوعلی و نمادهای پالایشی بازار در بازه‌های مثبت در پی افزایش انتظارات مثبت از افزایش محسوس سودآوری عمده نمادهای پالایشی در صورت های مالی 3 ماهه و امید به افزایش سود در صورت های مالی 12ماهه حسابرسی شده این نمادها، و همچنین با وجود  افت دوباره قیمت در نمادهای پیشرو و شاخص گروه بانکی و گروه خودرو با توجه به اخبار در خصوص روند و آینده مذاکرات سیاسی، شاخص کل کار خود را با روندی صعودی و در بازه‌های مثبت دنبال نمود.

از طرفی اما در نمادهای کوچک بازار همچون نمادهای گروه قند و شکر با توجه به افزایش قیمت تفاله‌ و قیمت شکر، شاخص هم وزن در بازه‌های مثبت دنبال شد. در نمادهای گروه دارو نیز با توجه به صحبت‌های اخیر مسئولین در خصوص حذف ارز ترجیحی در نمادهای زیادی شاهد رشد قیمت‌ها بودیم.

اما بتدریج و همزمان با افزایش حجم معاملات در نمادهای کوچک بازار و همچنین افت قیمت در دسته ای از سهام کوچک بازار همچون نمادهای کوچک بانکی، غذایی، زراعی، سیمانی و سرمایه گذاری، در نیمه‌های معاملات شاخص هم وزن از صعود بازایستاد و در نیمه دوم شاهد بازگشت این شاخص به مدار نزول و منفی بودیم.

در نهایت با وجود عدم تغییر در روند عرضه و تقاضا در کلیت بازار و تداوم روند متعادل و رو به جلو در برخی از نمادهای بزرگ و شاخص ساز بخصوص نمادهای پالایشی و همچنین با تداوم افت قیمت در معاملات بخشی از نمادهای کوچک بازار، شاخص کل درنهایت با رشدی 0.26 درصد در ارتفاع 1,511,070.09 واحد و با روندی صعودی به کار خود پایان داد. کمترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز 1507156 واحد گزارش شده است.

ازجمله نمادهای با بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص می‌توان به نمادهای فولاد با تأثیر 1333.8 واحد، شپنا با تأثیر 768.82 واحد، شبندر با تأثیر 577.58 واحد، کچاد با تأثیر 571.81 واحد، شتران با تأثیر 558.91 واحد و نماد فملی با تأثیر 404.64 واحد اشاره نمود. بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل نیز طی بازار امروز مربوط به نمادهای شبهرن با تأثیر 196.44 واحد، خودرو با تأثیر 190.72 واحد، وبملت با تأثیر 185.56 واحد، رمپنا با تأثیر 171.97 واحد، شستا با تأثیر 165.5 واحد و نماد وتجارت با تأثیر 147.24 واحد بوده است.

با شروع معاملات نمادهای کوچک بازار در بازه‌های مثبت همچون نمادهای گروه قند و شکر، کاشی و سرامیک، بیمه ای و قطعاتی ها، شاخص قیمت هم وزن برخلاف شاخص کل در دقایق ابتدایی با روندی صعودی کار خود را آغاز نمود. اما با افزایش حجم معاملات در برخی نمادهای منفی بانکی، فلزی، معدنی و همچنین صنایع کوچکی چون زراعتی، سرمایه گذاری و سیمانی، این شاخص نیز در ادامه از رشد بازایستاده و بار دیگر با روندی نزولی همراه شد. اما با این وجود و همزمان با تداوم روند نزولی شاخص هم وزن، این شاخص درنهایت با رشدی 0.08 درصدی به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمار معاملات بورس

نرخهای داخلی و جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 637 نماد حدود 74 نماد با صف خرید و حدود 43 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

شاخص کل

شاخص هم وزن

شاخص هم وزن

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز سه شنبه شاخص کل بازار سرمایه با افزایش 2212 واحدی معادل 0.14 درصد رشد نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 509 هزار و 368 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 745 واحدی معادل 0.17 درصد به سطح 421 هزار و 397 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 626 نماد حاضر، 82 نماد در صف خرید و 36 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با پیشروی 3915 واحدی معادل 0.3 درصد رشد نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 511 هزار و 72 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 324 واحد رشد معادل 0.08 درصد افزایش، در مدار 420 هزار و 976 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 637 نماد حاضر، 92 نماد در صف خرید و 43 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری، نماد شپنا متعلق به پالایش نفت اصفهان در گروه فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای ایستاده است. این نماد که روز معاملاتی سه شنبه در مدار مثبت بازگشایی شد، در ادامه و تا انتهای معاملات در نتیجه معاملات رو به بالا در این نماد در مدار مثبت معامله شد و در نهایت نیز در محدوده مثبت به کار خود پایان داد.

ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 1,044.693میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 149 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 73 درصد سهم خریداران حقیقی بود. همچنین در چهارمین روز معاملاتی هفته، حدود 89 درصد فروشندگان شپنا، حقیقی بودند.

نمادهای پرتراکنش

برترین تقاضا:       

در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افران و با ارزش حدودی 1158 میلیارد ریال بوده است.

برترین عرضه و تقاضا

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد فیروزا با ارزش معاملات 1797 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افزایش 8 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 3500 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.

برترین حجم و ارزش معاملات

ارزش معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای بوعلی، شبندر و شاوان بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای افق، بپاس و خودرو بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز سه شنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 231 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

ورود و خروج پول حقیقی

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز سه شنبه 14 تیر 1401، 15 نماد با داد و ستد 3 تا 14 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، بانک کارآفرین با نماد وکار متعلق به گروه بانکها و موسسات اعتباری و با حجم معاملات 14 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار اول (تابلوی فرعی) بورس معامله می شود. در ادامه نمادهای قنیشا، سکرما، سلار، گنگین، افق، قاروم، کباده، خمهر، تشتاد، لخزر، اوان، حپارسا، خفنر و پرداخت در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

ورود و خروج پول حقیقی

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران در شرایطی معاملات امروز را متعادل و محتاطانه آغاز کرد که در ابتدا کوچکترهای بازار با اقبال نسبتا بیشتری روبرو شده بودند. اما آنچه از ابتدا در جریان معاملات خودنمایی می کرد ریتم کند، کم حجم و بی جان معاملات بود که طبیعتاً موجب ایجاد شرایط شکننده در وضعیت بازار در پی تزریق اخبار می گردد. با این حال بتدریج و با بهبود وضعیت تقاضا از ساعت دوم معاملاتی بخصوص در برخی نمادهای شاخص ساز چون پالایشی ها، شاخص بورس روند صعودی خود را دنبال نمود و در انتها با ثبت عملکرد بهتر نسبت به شاخص هم وزن و با رشد حدود 3900 واحدی در ارتفاع 1 میلیون و 511 هزار واحد ایستاد تا مرز 1.5 میلیون واحدی همچنان حفظ شود. شاخص هم وزن نیز 323 واحد به پیش رفت. اما ارزش معاملات خرد در سطح 3500 میلیارد تومان قرار گرفت و در شرایطی که شاهد خروج حدود 231 میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی ها بودیم، روند خروج نقدینگی استمرار یافت.

در گزارش‌های پیشین از دلایل اقبال این روزهای معامله گران نسبت به سهام کوچکتر که در خرداد ماه گزارشات خوبی را منتشر کردند و البته که با ریسک‌هایی نیز از جانب افزایش بهای تمام شده و هزینه روبرو هستند، صحبت کردیم. همچنین از دلایل تداوم معاملات کم رمق در سهام بزرگتر که اغلبشان صادرات محور بوده و با افزایش قیمت انرژی و کاهش قیمت در بازارهای جهانی در پی افزایش احتمال ورود به دوره رکود در اقتصاد جهانی روبرو بوده اند، گفتیم. البته تاکید کردیم که افزایش نرخ نیما و تعدیل فاصله آن با نرخ دلار آزاد از عواملی است که می‌تواند تاثیر تحولات اخیر بازارهای جهانی بر معاملات نمادهای کالایی بورس تهران را تا حدودی کاهش دهد.

هرچند فعلا دسته ای از معامله گران در انتظار انتشار صورت های مالی 3 ماهه و سالانه حسابرسی شده پالایشی ها هستند تا شاید ماجرای افزایش سودآوری شبندر در صورت های حسابرسی شده سال 1400 ، این بار برای سایر نمادهای این صنعت پرپتانسیل تکرار شده و با تزریق جو مثبت به معاملات، بازار سرمایه از این فاز ناامیدی کمی فاصله گیرد.

اما آنچه مشخص است نوسان کم اغلب نمادها و شاخص در این روزها از آن حکایت دارد که در شرایطی که انتظارات تورمی به اوج خود رسیده و به رغم وجود ریسک های موجود در بسیاری از سهام چشم انداز مثبتی از سودآوری وجود دارد، فروشنده جدی و قدرتمندی در بازار وجود ندارد. کما اینکه ارزش معاملات پایین بیش از هرچیز از نظاره گر بودن خریداران و فروشندگان حکایت می کند.

حال با توجه به بهبود وضعیت تقاضا از ساعت دوم معاملاتی امروز، چنانچه تغییر محسوس و ناامیدکننده ای در وضعیت عوامل موثر بر بورس ایجاد نشود، بورس فردا با تحرکات سمت تقاضا آغاز به کار کرده و احتمالاً روند متعادل و رو به جلوی معاملات در روز آتی نیز تداوم خواهدیافت.

در خبرها آمده است که:

ارزش سهام عدالت 14 تیرماه 1401

امروز سه شنبه (14 تیر 1401)، ارزش سهام عدالت 490 هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه های شرکت های بورسی در این سهام به 11 میلیون و52 هزار و108 تومان رسید. (اقتصاد نیوز)

مالی: هنوز برای بازگشت به برجام زمان وجود دارد

نماینده آمریکا در امور ایران گفته هنوز برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران زمان وجود دارد.(فارس)

سخنگوی وزارت صنعت: قرعه کشی خودرو تا پایان سال حذف می‌شود

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد ۳۰۰ درصدی تولید خودرو گفت: با ادامه این روند قرعه کشی خودرو تا پایان سال حذف می‌شود.

فعلاً امکان فروش سهام عدالت وجود ندارد

حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه اکنون هیچ تصمیمی برای فروش سهام عدالت به روش مستقیم و غیرمستقیم اتخاذ نشده است، گفت:  از همان ابتدا ماهیت سهام عدالت نگهداری از این سهام توسط سهامداران بود تا بتوانند به صورت سالانه از محل سود این سهام منتفع شوند.

افرادی که اکنون تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، اما از سهام عدالت بهره‌مند نشده‌اند؛ جزو جاماندگان سهام عدالت محسوب می‌شوند که قرار است در ابتدا سهام عدالت به این افراد تعلق بگیرد.

مابقی افراد برای دریافت سهام عدالت باید مورد بررسی قرار بگیرند که شناسایی این گروه‌ها نیازمند بررسی‌های سازمان خصوصی‌سازی و مجلس است. (بورس نیوز)

لایحه پیشنهادی وزارت صمت به مجلس رسید

در بخشی از این لایحه آمده است که در راستای تصویب نرخ 4 درصدی حقوق گمرکی کالا های اساسی که به یک درصد تقلیل پیدا کرده است ؛ این لایحه برای اخذ مجوز کاهش حقوق گمرکی مواد اولیه ، واسطه ای، اجزا قطعات ، ماسین آلات و تجهیزات که با احتساب سود بازرگانی ، حقوق ورودی آنها حداکثر 10 درصد است. (بورس نیوز)

ایران در دوحه درخواست‌هایی روی میز گذاشت که به برجام ربطی ندارد

رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا:

اتحادیه اروپا بعنوان هماهنگ کننده مذاکرات خواهان یک تلاش دیگر (برای ازسرگیری مذاکرات) بود و از هر دو هیأت (ایران و آمریکا) برای برگزاری نشست در دوحه دعوت کرد به این امید که طرف ایرانی تمایل داشته باشد چیزی را به ما عرضه کند و نشان دهد اما متأسفانه در این دور نتوانست پاسخی به ما بدهد و به نوعی این دور از مذاکرات اتلاف وقت بود. هیاتی که باید پاسخ بدهد، ایران است، اگر هیات ایران اماده نیستند، معلوم نیست چرا حاضر شدند که به دوحه بیایند.

ایران در دوحه درخواست هایی روی میز گذاشت که به برجام ربطی ندارد، چیزهایی که قبلا هم میخواستند؛ و اروپایی ها و ما گفته بودیم که این بخشی از مذاکرات فعلی نیست. وی خاطرنشان کرد: مذاکراتی بین ایران و خودش باید اتفاق بیافتد که در نهایت به نتیجه برسند که اماده ی توافق هستند یا نه. (اقتصاد آنلاین)

رشد نقدینگی ۰/۹واحد درصد و پایه پولی ۱واحد درصد کم شد

بر اساس گزارش تحولات اقتصاد کلان بانک مرکزی در اردیبهشت:

حجم نقدینگی در پایان اردیبهشت‌ماه سال۱۴۰۱ (معادل۴۹۴۳۴.۷ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال۱۴۰۰ معادل۲.۳ درصد افزایش یافته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۳.۶درصد) به میزان۱.۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.  همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در اردیبهشت‌ماه۱۴۰۱ معادل۳۷.۳ درصد بوده است. این در حالی است که این متغیر در فروردین برابر ۳۸.۲درصد بود.

لازم به توضیح است که در حدود۲.۶ واحد درصد از این رشد مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی‌ها و بدهی‌های بانک سپه (به‌واسطه ادغام بانک‌های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) می‌باشد و فاقد آثار پولی است.

به عبارت دیگر در صورت تعدیل اثرات پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان اردیبهشت‌ماه سال۱۴۰۱ نسبت به پایان اردیبهشت‌ماه سال۱۴۰۰ معادل۳۴.۷ درصد خواهد بود. رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال۱۴۰۰ به۳۰.۵ درصد رسید. این متغیر در ماه فروردین برابر ۳۱.۵درصد بود.

لازم به ذکر است پایه پولی در پایان اردیبهشت‌‌ماه سال۱۴۰۱ (معادل۶۴۳۲.۱ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال۱۴۰۰، رشدی معادل۶.۵ درصد داشته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (۷.۴درصد) به میزان۰.۹ واحد درصد کاهش یافته است.(اقتصادآنلاین)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24