Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس تهران معاملات دومین روز هفته را در شرایطی کم رمق و با تداوم تحرکات سمت عرضه آغاز کرد که از همان ابتدا نشانه های برتری سمت عرضه در کلیت بازار سهام نمایان بود. به گونه ای که حتی در گروه دارویی که روز شنبه به واسطه خبر دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولاتشان، با افزایش قابل توجه تقاضا روبرو شده بودند، تحت تاثیر جو منفی موجود در بازار، فشار عرضه ها افزایش یافت. بدین ترتیب در شرایطی که تاثیر سیگنال های منفی ناشی از ...

فروشندگان پا پس نکشیدند...

بورس24 - الهه شعبانی: با اتمام معاملات روز شنبه با افزایش فشار فروش و در بازه‌های منفی و با انتقال بخشی از عرضه‌های روز معاملاتی گذشته به بازار امروز در پی انتشار تداوم وضعیت رکودی و البته با وجود ابهامات موجود در بازار سرمایه همچون احتمال تداوم افت قیمت های جهانی و به نوعی افزایش احتمال ایجاد رکود در اقتصاد جهانی، رشد میزان نرخ بهره بین بانکی و حاشیه های پیرامون بورس کالا و ورود دوباره وزارت صمت به عرضه و قیمت‌گذاری محصولات و به نوعی گمانه‌زنی‌هایی که از تغییر قوانین احتمالی در بورس کالا شنیده می شود ، معاملات امروز نیز همچون روز گذشته با افزایش حضور سهامداران در عرضه‌ها و درنتیجه افت قیمت‌ها دنبال شد چنانکه در همان ابتدا با شروع معاملات در بازه‌های منفی، شاخص از همان دقایق ابتدایی با روند نزولی کار خود را آغاز نمود.

با وجود آنکه بر خلاف انتظار، روز جمعه شاهد جبران بخشی از  افت قیمت های جهانی بویژه نفت خام طی بودیم  و در شرایطی که شاهد افزایش نرخ دلار و نوسان رو به بالای دلار نیما در کانال 26 هزار تومان هستیم، اما همچنان معاملات در نمادهای کامودیتی محور گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی و همچنین گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی به واسطه سیگنال منفی افت قیمت های جهانی، با افزایش حضور سهامداران در عرضه‌ها، در بازه‌های منفی و با افت قیمت‌ها دنبال شد چنانکه شاخص کل نیز تحت تأثیر کاهش قیمت‌های پایانی در این گروه نمادها، با روندی نزولی و منفی کار خود را دنبال نمود.

حتی در گروه دارویی که روز گذشته تحت تاثیر انتشار خبر اعطای مجوز به شرکت های دارویی برای افزایش نرخ محصولاتشان که این نمادها را با بهبود چشم انداز سودآوری مواجه می کند، با افزایش محسوس تقاضا روبرو شده بودند امروز تحت تاثیر جو منفی موجود در کلیت بازار متعادلتر دنبال شده و نمادهای بسیاری از این صنعت به مدار منفی کشیده شدند. البته در صنعت سیمان نیز به واسطه افزایش امیدها به افزایش سودآوری این گروه معاملات بهتر و روان تری را شاهد بودیم.

اما به طور کلی با افزایش هیجانات در بازار و تداوم روند نزولی شاخص کل، در نمادهای کوچک بازار و به ویژه نمادهای گروه خودرو و گروه بانکی و همچون نمادهای گروه زراعت، محصولات غذایی ، انبوه سازی و بسیاری دیگر از نمادهای کوچک، معاملات با افزایش فشار فروش و با افت قیمت‌ها دنبال شد چنانکه درنهایت در عموم نمادهای بازار معاملات در بازه‌های منفی و در بسیاری حتی در کف قیمتی پایان یافت. البته لازم به ذکر است امروز در برخی تک نمادها نیز تحرکات مثبتی نیز مشاهده شد که البته تعداد آنها اندک بود.

درنهایت اما تحت تأثیر کاهش قیمت آخرین معامله در کلیت بازار و عدم تغییر در روند کلی عرضه و تقاضا، شاخص کل با افت 0.7 درصدی در ارتفاع 1,469,832.4 واحدی به کار خود پایان داد. از نمادها با بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل طی معاملات امروز می‌توان به نمادهای میدکو با تأثیر 879 واحد، تاپیکو با تأثیر 798 واحد، فولاد با تأثیر 662 واحد، شبندر با تأثیر 607 واحد، شستا با تأثیر 534 واحد، پارس با تأثیر 514 واحد و از جمله نمادها با تأثیر مثبت نیز نمادهای شیران با تأثیر 125 واحد، وساپا با تأثیر 112 واحد، خراسان با تأثیر 81 واحد، دلر با تأثیر 50 واحد، ورنا با تأثیر 32 واحد و نماد خگستر با تأثیر 27 واحد اشاره نمود.

با شروع به کار بسیاری از نمادهای کوچک بازار در بازه‌های منفی و همچنین افت قیمت در نمادهای بزرگ و کامودیتی محور بازار، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل کار خود را با روندی نزولی آغاز و در بازه‌های منفی دنبال نمود. در پایان نیز با وجود ثبات نرخ دلار در بازار ارز و همچنین حمایت سرمایه‌گذاران حقوقی از برخی نمادهای شاخص ساز و بزرگ، شاخص قیمت هم وزن نیز درنهایت همچون شاخص کل در بازه منفی و با افتی 0.8 درصدی به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

آمار معاملات بورس

نرخهای جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در دومین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 545 نماد حدود 44 نماد با صف خرید و حدود 41 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز یکشنبه شاخص کل بازار سرمایه با افت 7519 واحدی معادل 0.5 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 472 هزار و 532 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش 1330 واحدی معادل 0.32 درصد به سطح 404 هزار و 246 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 551 نماد حاضر، 27 نماد در صف خرید و 73  نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با عقب نشینی 10218 واحدی معادل 0.7 درصد افت نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 469 هزار و 832 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 3142 واحد کاهش معادل 0.8 درصد افت، در مدار 402 هزار و 434 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 593  نماد حاضر، 82  نماد در صف خرید و 83  نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در دومین روز معاملاتی هفته جاری، نماد شپنا متعلق به پالایش نفت اصفهان در گروه فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای ایستاده است. این نماد که روز معاملاتی شنبه در محدوده صفر تابلو بازگشایی شد، در ادامه و تا انتهای معاملات غالباً در مدار منفی و یا در در نزدیکی مرز صفر تابلو داد و ستد شده و در نهایت نیز در مدار منفی و در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان داد.

ارزش معاملات این نماد در روز جاری به 1360 میلیارد ریال رسیده است. در این نماد مجموعا 193 میلیون سهم معامله شد که از این میزان 43 درصد سهم خریداران حقیقی بود. همچنین در دومین روز معاملاتی هفته، 84 درصد فروشندگان شپنا، حقیقی بودند.

نمادهای پرتراکنش

برترین تقاضا:       

در دومین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افران و با ارزش حدودی 1595 میلیارد ریال بوده است.

برترین عرضه و تقاضا

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد کمند با ارزش معاملات 1705 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با کاهش 7 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 2706 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه فرآورده های نفتی بوده است.

ارزش معاملات

ارزش معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای شبندر، خدیزل و شبریز بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای شپنا، دی و شتران بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز یکشنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 508 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت

ورود و خروج پول حقیقی

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز یکشنبه 26 تیر 1401، 15 نماد با داد و ستد 3 تا 11 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، س. ساختمانی اعتماد گستر با نماد ثعتما متعلق به گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات و با حجم معاملات 11 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار پایه زرد فرابورس معامله می شود. در ادامه نمادهای دتوزیع، پکویر، آریان، درهآور، هجرت، دلر، سفارود، دابور، کسعدی، غشهد، تابا، تملت، دسبحا و دارو در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

صندوق های قابل معامله

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران معاملات دومین روز هفته را در شرایطی کم رمق و با تداوم تحرکات سمت عرضه آغاز کرد که از همان ابتدا نشانه های برتری سمت عرضه در کلیت بازار سهام نمایان بود. به گونه ای که حتی در گروه دارویی که روز گذشته به واسطه خبر دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولاتشان و بهبود محسوس چشم انداز سودآوری این صنعت، با افزایش قابل توجه تقاضا روبرو شده بودند، تحت تاثیر جو منفی موجود در بازار، فشار عرضه ها افزایش یافت و معاملات متعادلتری را در این صنعت شاهد بودیم. بدین ترتیب در شرایطی که تاثیر سیگنال های منفی ناشی از تداوم افت قیمت های جهانی و البته عوامل تردید برانگیزی چون افزایش نرخ بهره بین بانکی که با شکست سقف ۲۰ ماهه خود به عدد ۲۱.۱۴ درصد رسیده است، اثر سیگنال مثبت افزایش نرخ دلار آزاد و میانگین نرخ نیما و انتشار صورت های مالی 3 ماهه رضایت بخش در اغلب نمادها را بر جریان معاملات کمرنگ کرده و خریداران ترجیح می‌دادند هم در نمادهای دلاری و هم در نمادهای داخلی فعلا دست به عصا حرکت کنند، روند نزولی نماگرها که از ابتدای جریان معاملات آغاز شده بود تا انتهای معاملات ادامه یافت و بدین ترتیب شاخص کل با عقب نشینی 0.7 درصدی حمایت مهم 1.480 میلیون واحدی را از دست داد و در ارتفاع 1,469,832 واحدی ایستاد. شاخص هم وزن نیز با وجود وضعیت بهتر برخی نمادهای دارویی و سیمانی، عملکرد ضعیف تری داشت و با افت 0.8 درصدی مواجه شد. ارزش معاملات خرد در سطح 2700 میلیارد تومان قرار گرفت و کدهای حقیقی حدود 506 میلیارد تومان نقدینگی از گردونه معاملات خارج کردند.

حال در شرایطی که امید به بهبود محسوس سودآوری و تداوم آن در صنعت پالایشی می رود، اما ریزش قیمت محصولات نفتی برخی معامله گران را از بابت افت سطوح کرک اسپرد نگران کرده است. هرچند اگر مبنای قیمت‌گذاری ابلاغیه وزارت نفت در مهر ۱۴۰۰ باشد با سطوح فعلی کرک اسپرد پالایشی ها سودآوری درخشانی خواهند داشت. به هر ترتیب بر خلاف انتظار در روز جمعه بخشی از ریزش های بازارهای جهانی جبران شد. از سویی مجمع سایپا و ایران خودرو در روز سه شنبه برگزار خواهدشد. طبیعتا خبرهایی در رابطه با قیمت گذاری بلوک این دو خودروساز منتشر خواهد شد. حال باید دید خبرهای بیرون آمده از این مجامع تا چه حد بر روند این صنعت و بازار سرمایه موثر خواهد بود.

حال بازارهای جهانی در نخستین روز هفته میلادی، روند صعودی به خود گرفته و نفت و کامودیتی‌ها غالباً با رشد قیمت مواجه شده‌اند. از سویی افزایش تقاضا در نمادهای سیمانی و دارویی حاکی از آن است که معامله‌گران به تحولات کدال نگاه ویژه‌ای دارند و بالطبع با توجه به انتشار صورت‌های مالی 3 ماهه، این گزارشات بر روند معاملات روزهای آتی هر صنعت و حتی هر نماد به طور جداگانه اثرگذار است. اما به طور کلی با توجه به عوامل ذکر شده به نظر می‌رسد که اگرچه طبیعتاً در روز آتی روند کم جان معاملات و خروج سرمایه از بازار ادامه داشته و ارزش معاملات همچنان در سطوح پایین باقی خواهدماند، اما احتمالاً دست کم در برخی صنایع، وضعیت معاملات تا حدودی بهتر شده و از فشار عرضه‌ها کاسته خواهد شد.

در خبرها آمده است که:

ارزش سهام عدالت من (۲۶ تیرماه)

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۶درصد کاهش یافت.

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۷۲۶هزار تومان، ۲۵ میلیون و ۸۶۵هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۷۲۰هزار تومان رسید.

ارزش ۶۰ درصد قابل فروش هر یک از این سبدها به ترتیب ۸ میلیون و ۲۳۶هزار تومان، ۱۵ میلیون و ۵۱۹هزار تومان و ۷میلیون و ۶۳۲هزار تومان رسیده است.(اقتصاد آنلاین)

زمان گشایش نمادهای پرسپولیس و استقلال مشخص شد

معاون سازمان خصوصی سازی:

همه تلاش این است که بازگشایی دو نماد استقلال و پرسپولیس در اواخر هفته جاری صورت گیرد. در این راستا با فرابورس، سازمان بورس و اوراق بهادار و دو باشگاه هماهنگی های لازم انجام شده است. برای بازگشایی به یک سری مدارک و مستندات نیاز است که مهمترین آن صورت‌های حسابرسی شده بوده که طبق آخرین اخبار، آماده نشده، اما قرار است به زودی آماده شود. بر این اساس  تلاش می‌شود بازگشایی این نمادها سه شنبه یا چهارشنبه این هفته به صورت همزمان صورت گیرد.(تابناک)

منتظر خبرهای خوب خودرویی در ماه آینده باشید

 سخنگوی وزارت صمت ضمن اشاره به حذف تولید خودروهای سمند، تیبا و ساینا از ابتدای مردادماه، جایگزین این خودروها را معرفی کرده و از اعلام خبرهای خوب در حوزه خودرو طی ماه آینده خبر داد.(ایسنا)

قیمت دارو به شهریور ۱۴۰۰ باز می‌گردد

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو ضمن اشاره به اینکه قیمت دارو به شهریور ۱۴۰۰ بر می گردد و مابه التفاوت آن از سوی بیمه‌ها پرداخت می‌شود، گفت که طرح دارویار وزارت بهداشت هیچ تاثیری بر قیمت تمام شده دارو برای مصرف کننده نخواهد داشت.(ایسنا)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24