Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس تهران معاملات دومین روز هفته را در شرایطی آغاز کرد که تحرکات سمت عرضه در کلیت بازار نسبت به روز گذشته افزایش یافته بود. با وجود آنکه وضعیت تقاضا در خودرویی ها نسبت به صنایع دیگر بهتر بود، اما عرضه ها در این گروه نیز فعال تر شده بودند. بدین ترتیب شرایط به گونه ای پیش رفت که...

بورس در انتظار اخبار جدید برجامی

بورس24 - میثم بهرامی: بورس تهران در دومین روز هفته جاری معاملاتی به مراتب متعادلتر را با افزایش تحرکات سمت عرضه آغاز کرده و ادامه داد. به گونه ای که با وجود تحرکات مثبت و روند رو به جلوی نماگرها در ابتدای معاملات، اما خیلی زود فشار عرضه ها در کلیت بازار افزایش یافت و روند نماگرها نزولی شد. با اینکه سمت تقاضا از همان ابتدا در نمادهای خودرویی و بانکی فعالتر بود، اما در اغلب صنایع و نمادها همچون فلزات، معدنی ها، غذایی ها، زرعتی ها، دارویی ها، حمل و نقلی ها و ... فروشندگان دست برتر را در مقابل سمت تقاضا داشتند. به گونه ای که حتی در صنعت خودرویی نیز به طور واضح عرضه ها افزایش یافته بود.

به نظر می رسد بسیاری منتظرند تا ایران نظر نهایی خود را در خصوص پیش نویس نهایی توافق رسماً اعلام کند تا بتوانند با قطعیت بیشتری دست به معامله و ورود نقدینگی بزنند. به هر حال بر خلاف دیروز که بهبود تقاضای محسوسی را به جهت افزایش خوشبینی ها نسبت به احتمال احیای برجام در آینده نزدیک شاهد بودیم، امروز سمت عرضه فعالتر شده و خریداران کمی عقب نشستند. به هر حال اولیانوف در یک مصاحبه اعلام کرده است که برجام احتمالا تا هفته آینده احیا می‌شود. بدیهی است که معامله گران گوش به زنگ خبرهای موثق و معتبر برجامی برای تعیین مسیر معاملات روزهای آتی خواهند ماند. بدیهی است که با احیای برجام و با گشایشات اقتصادی ایجاد شده در پی رفع تحریم ها، بخش قابل توجهی از مشکلات صنایع داخلی بخصوص خودرویی ها و بانکی ها مرتفع خواهد شد. کمااینکه در صورت رفع تحریم ها، مشکلات صنایع صادرات محور بویژه در بخش فروش محصولات نیز مرتفع خواهد شد.

در کنار اینها، تحرکات مثبتی در برخی صنایع و تک نمادها همچون پتروشیمی ها، سرمایه گذاری ها و تک نمادهایی مثل ذوب در صنعت فلزات مشاهده می شد. اما شرکت های پالایشی امروز دستورالعمل جدید نرخ خوراک را منتشر کردند. به همین سبب نکته قابل توجه بازار امروز رنج کشی مثبت نمادهای پالایشی در ساعت انتهایی معاملات بود. گویا نحوه محاسبه قیمت خام و فرآورده های نفتی اصلی همانند سال 1400 بوده و صرفا در صورت تغییر کیفیت خوراک نفت خام تحویلی به شرکت های پالایش نفت نسبت به محدوده مشخصات کیفی (spec) خوراک مندرج در قرارداد منعقده در سال 1401 قیمت هر بشکه خوراک بر اساس یک فرمول دستورالعمل محاسبه خواهد شد. در دستورالعمل جدید نرخ‌خوراک بر مبنای میزان گوگرد و api به عنوان دو مشخصه اصلی تعیین نرخ نفت خام، تعدیل می شوند.

بدین ترتیب با تداوم روند رو به پایین معاملات عموم نمادها از همان دقایق ابتدایی، روند نزولی نماگرها تداوم یافت و با افت قیمت و تداوم معاملات عموم نمادها در مدار منفی، شاخص کل نیز کار خود را در بازه‌های منفی ادامه داد. بدین ترتیب بازار سرمایه بر خلاف معاملات رو به جلو و پررونق روز شنبه، در روز یکشنبه و در شرایطی که معامله گران و سرمایه گذاران محتاطانه تر پا به میدان معاملات گذاشته بودند، معاملات خود را با روند نزولی نماگرها ادامه داد.

البته تحرکات سمت تقاضا در برخی از نمادها همچون پتروشیمی ها، سرمایه گذاریها، بانکی ها، خودرویی ها و ... نیز دیده می شد و در سمت مقابل علاوه بر صنایع و نمادهای بزرگ، در صنایع و نمادهای کوچکی همچو  حمل و نقلی ها، انبوه سازی ها، غذایی ها، زراعتی ها، دارویی ها و ... نیز افزایش تحرکات سمت عرضه دیده می شد.

بدین ترتیب درنهایت بدون تغییر در روند کلی عرضه و تقاضا،  سرانجام طی معاملات دومین روز هفته، شاخص کل با روندی نزولی و با افتی 0.24 درصدی در ارتفاع 1,463,653.58 واحدی به کار خود پایان داد. نمادهای فملی با تاثیر 741.15 واحد، نوری با تاثیر 645.59 واحد، فولاد با تاثیر 561.15 واحد، فارس با تاثیر 518.27  و تاپیکو با تاثیر 366.73 بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. همچنین نمادهای شاراک با تاثیر 439.71 واحد، خساپا با تاثیر 424.36 واحد، وبانک با تاثیر 403.92 واحد، خودرو با تاثیر 375.28 واحد و شتران با تاثیر 323.99 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

با وجود شروع به کار معاملات بسیاری از نمادهای بزرگ و شاخص ساز و نمادهای کوچک بازار در بازه‌های مثبت، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل کار خود را در بازه‌های مثبت و با روندی صعودی آغاز نمود. اما با کشیده شدن معاملات اغلب نمادها به مدار منفی، روند شاخص هم وزن نیز همانند شاخص کل نزولی شد و در نهایت نیز بدون تغییر در روند عرضه و تقاضا، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل با روندی نزولی و با افت کمتر از شاخص کل معادل 0.11 درصد به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

بورس

بازارهای جهانی

شاخص در روزی که گذشت:

در دومین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 627 نماد حدود 97 نماد با صف خرید و حدود 38 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز یکشنبه شاخص کل بازار سرمایه با کاهش 1565 واحدی معادل 0.1 درصد افت نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 465 هزار و 535 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 122 واحدی معادل 0.03 درصد به سطح 396 هزار و 6  واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 630 نماد حاضر، 39 نماد در صف خرید و 47 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با افت 3447 واحدی معادل 0.24 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 463 هزار و 653 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 436 واحد کاهش معادل 0.11 درصد افت، در مدار 395 هزار و 447 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 643  نماد حاضر، 54 نماد در صف خرید و 57 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در دومین روز معاملاتی هفته جاری، نماد خساپا متعلق به سایپا در گروه خودرو و ساخت قطعات ایستاده است. این نماد که روز معاملاتی یکشنبه در سقف قیمتی مجاز و با صف خرید بازگشایی شد، در ادامه و تا انتهای معاملات رو به بالا و در مدار مثبت و یا در سقف قیمتی مجاز روزانه معامله شد. در نهایت نیز در میانه دامنه معاملاتی مجاز و در مدار مثبت به کار خود پایان داد. ارزش معاملات این نماد در روز یکشنبه به 2392 میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که در این نماد مجموعا 1.23 میلیارد سهم معامله شد.

نمادهای پرتراکنش

برترین تقاضا:       

در دومین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افران و با ارزش حدودی 1596 میلیارد ریال بوده است.

 عرضه و تقاضا

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد خساپا با ارزش معاملات 2393 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افزایش 10 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 3100 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.

ارزش معاملات

ارزش معاملات

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای ورنا، وبانک و فولاد بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای تفارس، آریان و شستا بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز یکشنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 231 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

ورود پول حقیقی

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز یکشنبه 23 مرداد 1401، 15 نماد با داد و ستد 3 تا 10 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، صنایع ‌بسته‌بندی‌ مشهد با نماد فبستم متعلق به گروه ساخت محصولات فلزی و با حجم معاملات 10 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار پایه زرد فرابورس معامله می شود. در ادامه نمادهای سپرمی، ساینا، حگهر، زکشت، ذوب، وسینا، خساپا، غاذر، آرمان، ولغدر، وسالت، مفاخر، تابا و غگیلا در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

صندوق های قابل معامله

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران معاملات دومین روز هفته را در شرایطی آغاز کرد که تحرکات سمت عرضه در کلیت بازار نسبت به روز گذشته افزایش یافته بود. با وجود آنکه وضعیت تقاضا در خودرویی ها نسبت به صنایع دیگر بهتر بود، اما عرضه ها در این گروه نیز فعال تر شده بودند. بدین ترتیب شرایط به گونه ای پیش رفت که روند صعودی دقایق ابتدایی نماگرها خیلی زود معکوس شده و این شاخص ها به محدوده منفی وارد شدند. به گونه ای که بدون تغییر در روند کلی عرضه و تقاضا و با وجود آنکه دربرخی صنایع و نمادها تحرکات مثبتی مشاهده می شد، اما در نهایت شاخص کل با ثبت عقب نشینی 0.24 درصدی و شاخص هم وزن با ثبت عقب نشینی 0.11 درصدی روبرو شدند. ارزش معاملات خرد به حدود 3160 میلیارد تومان رسید و کدهای حقیقی حدود 231 میلیارد تومان از گردونه معاملات خارج کردند.

اما نکته قابل توجه بازار امروز رنج کشی مثبت نمادهای پالایشی در ساعت انتهایی معاملات و پس از انتشار ابلاغیه نحوه محاسبه نرخ نفت خام بوده است. گویا نحوه محاسبه قیمت نفت خام و فرآورده های نفتی اصلی همانند سال 1400 بوده و صرفا در صورت تغییر کیفیت خوراک نفت خام تحویلی به شرکت های پالایش نفت نسبت به محدوده مشخصات کیفی (spec) خوراک مندرج در قرارداد منعقده در سال 1401 قیمت هر بشکه خوراک بر اساس یک فرمول در دستورالعمل محاسبه خواهد شد. به بیان دیگر شرکتی که خوراک با کیفیت پایین‌تر دریافت می‌کند، از تخفیف بیشتری نیز برخوردار می‌شود که می‌تواند به بهبود کرک اسپرد آن کمک کند.

در برهه کنونی محرک های رشد بازار کم نیستند و مواردی همچون افزایش خوشبینی ها نسبت به احیای برجام، بازگشت نسبی آرامش به بازارهای جهانی، گزارشات مساعد اغلب شرکت ها و البته کاهش نرخ بهره بین بانکی و حتی اخبار شنیده شده پیرامون عرضه بلوک سهام دولتی خودروسازان و عرضه خودرو در بورس کالا که می تواند قدمی مثبت در راه حذف قیمت گذاری دستوری باشد، می توانند امیدواری ها را نسبت به بازگشت بازار به روزهای آرامش و صعود افزایش دهد.

اما با وجود اعتماد از دست رفته سهامداران در سال های گذشته، باید دید این محرک ها می توانند این بازار پرپتانسیل را از وضعیت کم رمق فعلی نجات داده و جریان خروج پول را متوقف کنند یا صرفاً به عنوان هیجانی کوتاه مدتی شرایط بازار را مساعدتر خواهند کرد؟ به هر حال امروز اولیانوف در یک مصاحبه اعلام کرده است که برجام احتمالاً تا هفته آینده احیا می‌شود. این خبر می تواند امیدواری ها و خوشبینی معامله گران را نسبت به اغلب صنایع در بورس تهران افزایش دهد.

حال با توجه به موارد گفته شده، با وجود آنکه طبیعتاً مقداری از عرضه های امروز به ابتدای معاملات فردا سرایت خواهدکرد، اما نگاه بورس به خبرهای برجامی بوده و قطعاً هر خبری پیرامون برجام، می تواند بر سمت و سوی روند معاملات در روز آتی تاثیرگذار باشد.

در خبرها آمده است که:

ارزش روز سهام عدالت

بر اساس معاملات امروز (۲۳ مرداد) ارزش روز سهام عدالت یک میلیون تومانی به ۲۴ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسیده است.

ارزش روز سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی برابر با ۱۳میلیون و ۲۴۷ هزار تومان و سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی برابر با ۱۲ میلیون و ۲۷۷ هزار تومان است. (اقتصاد آنلاین)

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس خبر داد:

صندوق‌های درآمد ثابت، به طور متوسط نصاب قانونی خرید سهام را رعایت کرده‌اند

رضا نوحی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: در حال حاضر از ۴۹۶ هزار میلیارد سرمایه نزد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، نزدیک به ۷۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سهم وجود دارد، که نزدیک به حدود ۱۴.۸ درصد سرمایه‌گذاری در سهم ( سهام، حق تقدم سهام، گواهی سپرده کالایی، صندوق های سرمایه‌گذاری و ...) است.(سنا)

طراحی محصولات جدید خودرویی در دستور کار است

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت: از تیرماه امسال تا تیرماه ۱۴۰۳ در راستای طراحی محصولات جدید و محصولات خاص کشورمان گام بر خواهیم داشت که توانمندی خوبی نیز در این زمینه وجود دارد.

امروز علاوه بر شرکت‌های بزرگ خودروسازی، شرکت های خصوصی نیز تمایل به تحقق سند تحول خودرو دارند، به‌طوری که در نمایشگاه یاد شده به موازات چهار پلتفرمی که از سوی ایران خودرو و سایپا عرضه خواهد شد، سه پلتفرم از سوی بخش خصوصی در معرض دید قرار می گیرد.(ایرنا)

اقداماتی برای ثبات قیمت اوراق تسهیلات مسکن

میثم فدایی؛  مدیرعامل فرابورس ایران:

عرضه اوراق تسهیلات مسکن در اختیار بانک مسکن است و فرابورس به عنوان پلت‌فرمی برای عرضه این اوراق است و باید عرضه اوراق بیشتر شود تا قیمت متعادل شود.

برای شفاف‌ شدن قیمت اوراق تسهیلات مسکن، تصمیم گرفتیم که معاملات روزانه این اوراق ممنوع شود. برای کاهش قیمت اوراق نیازمند عرضه بیشتر این اوراق از سوی بانک مسکن است که بانک مسکن هم محدودیت منابع دارد باید منابع و سپرده‌گذاری مردم در بانک بیشتر شود تا اوراق بیشتری منتشر شود.(ایبنا)

رئیس سازمان بورس مطرح کرد:

زمان پرداخت سود مجامع شرکت‌ها به کمتر از ۳ ماه رسیده

براساس قانون شرکت‌ها ۸ ماه زمان برای پرداخت سود مجامع دارند، ولی با رایزنی که با ناشران صورت می‌گیرد معمولا منابع لازم را تامین می‌کنند تا سود سهامداران حقیقی را زودتر پرداخت کنند. تقریبا در اکثر قریب به اتفاق موارد، در حال حاضر شرکت‌ها سود سهامدار حقیقی را در مهلت بسیار کمتر از ۸ ماه و زیر ۳ ماه پرداخت می‌کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگویی به موضوعاتی همچون «نظارت بر عملکرد بازارگردان‌ها، برخورد ناشران با سهامدارن خرد در مجامع، کاهش زمان پرداخت سود مجامع و کاهش زمان افزایش سرمایه شرکت‌ها» پاسخ داد.(سنا)

اولیانوف: توافق نهایی درباره احیای برجام احتمالا هفته آینده حاصل می‌شود

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین:

در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، توافق نهایی بر سر احیای برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران ممکن است تا هفته آینده حاصل شود.

این در صورتی ممکن است که همه کشور‌های شرکت کننده در گفتگو‌های وین با نسخه متنی که هماهنگ کنندگان اروپایی هشتم آگوست ارائه کردند، موافقت کنند.

این متن اتحادیه اروپا نیست، بلکه متن تدوین شده توسط همه شرکت کنندگان در گفتگو‌هایی است که از آوریل گذشته ادامه داشته است. (اقتصاد آنلاین)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24