Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس تهران معاملات روز جاری را در حالی متعادل و با افزایش محسوس تقاضا به ویژه در نمادهای کوچک و متوسط آغاز کرد که تحت تاثیر برتری خریداران در کلیت بازار، از همان ابتدا روند صعودی نماگرها آغاز و دنبال گردید. بدین ترتیب در شرایطی که امروز نیز شاخص هم وزن به سبب توجه ویژه خریداران به نمادهای کوچک و متوسط...

حقیقی‌های بازار سهام فعال‌تر شدند

بورس24 - میثم بهرامی: طی معاملات امروز و در چهارمین روز معاملاتی هفته با افزایش فشار تقاضا در کلیت بازار سهام به وِیژه در نمادهای کوچک بازار همچون نمادهای گروه محصولات غذایی، زراعت، قند و شکر، سرمایه گذاریها، انبوه سازی، حمل و نقل، سیمان، لاستیک و پلاسیتک و ... روبرو بودیم. با این حال در سمت دیگر خودرویی ها و بانکی ها نیز عموماً در مدار مثبت و با تمایلات رو به بالا آغاز به کار کردند. در نمادهای بزرگ و شاخص ساز صادراتی و کامودیتی محور نیز که چندی است با فشار فروش روبرو هستند، امروز معاملات متعادل و عموماً سبزی را شاهد بودیم. بدین ترتیب شاخص کل و هم وزن از همان ابتدا کار خود را با روندی صعودی و در بازه‌های مثبت آغاز نمودند.

اما نکته قابل توجه در طی معاملات چندین روز گذشته، توجه ویژه خریدران حقیقی به نمادهای کوچک و متوسط بازار است. مساله ای که به وضوح می توان آن را در عملکرد بهتر شاخص هم وزن مشاهده کرد. به گونه ای که این نمادها که غالباً در ماه های گذشته و در منفی های بازار، اصلاح بیشتری را به سبب حمایت های کمتر تجربه کردند، حال به عنوان فرصت خرید خوب برای سرمایه گذاران حقیقی قلمداد می شوند. نمادهایی که چه بسا تاثیر کمتری از ریسک های موجود مثل نوسانات بازارهای جهانی و روند کاهشی نرخ دلار بگیرند و تحت تاثیر تحولات بنیادی خود حالا در منفی های بازار نیز فروشنده جدی نداشته و حتی تقاضای خوبی نیز دارند.

به هر حال در ادامه با وجود افزایش حجم معاملات در نمادهای مثبت گروه بانکی و گروه خودرو و ساخت قطعات، اما با توجه به برخی اخبار و شایعات در خصوص آینده مذاکرات هسته ای و البته برخی تحلیل‌ها از امکان ادامه دار شدن گفتگوها و به تعویق افتادن احیای برجام شاهد معاملات متعادل نمادهای مطرح خودرویی و بانکی در محدوده های پایین یا میانی دامنه نوسان مثبت بودیم. با این حال در ساعت انتهایی معاملات شاهد افزایش مسحوس تقاضا در نمادهای بانکی نیز بودیم. به گونه ای که نماد دی شاهد تشکیل صف خرید سنگین بود که البته به مرور از حجم آن کاسته شد. البته در نمادهای کوچک خودرویی تقاضای خوبی مشاهده می شد و اغلب این نمادها در محدوده های بالای دامنه نوسان نوسان می کردند.

 با بازگشت معاملات برخی نمادهای گروه فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی به بازه‌های مثبت در پی بازگشت دلار به کانال 29 هزار تومان در روز گذشته و همزمان با رشد هرچند اندک بازارهای جهانی ، شاخص کل از همان دقایق ابتدایی معاملات با روندی صعودی ولی آرامتر نسبت به شاخص هم وزن همراه شد.

در نیمه دوم معاملات امروز اما با تداوم حرکت شاخص در بازه‌های مثبت و عدم فروپاشی صف‌های خرید به ویژه در نمادهای کوچک بازار و همچنین با جریان یافتن نقدینگی از نمادهای منفی به نمادهای بزرگ و شاخص سازی همچون نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی و گروه محصولات شیمیایی، شاخص روند صعودی و مثبت خود را در پیش گرفت.

درنهایت بدون تغییر در روند کلی عرضه و تقاضا و با تداوم یافتن معاملات نمادهای بزرگ گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی و عموم نمادهای بزرگ و شاخص در بازه‌های مثبت و درنتیجه افزایش قیمت‌های پایانی و همچنین عدم فروپاشی صف‌های خرید در نمادهای کوچکی همچون نمادهای گروه زراعت، محصولات غذایی، قندو شکر، سایر محصولات کانی غیرفلزی، اطلاعات و ارتباطات، مواد و محصولات دارویی و همچنین گروه سیمان و ... شاخص کل با روندی صعودی و با رشدی 0.49 درصد در ارتفاع 1,431,473.99 واحد به کار خود پایان داد.

از جمله نمادها با بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص می‌توان به نمادهای فملی با تأثیر 1059.99 واحد، نوری با تأثیر 887.21 واحد، حکشتی با تأثیر 617.04 واحد، شستا با تأثیر 390.19  واحد و نماد وبملت با تأثیر 298.59 واحد اشاره نمود. بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل نیز مربوط  به نمادهای فارس با تأثیر 778.3 واحد، فولاد با تأثیر 561.79 واحد، کگل با تأثیر 318 واحد، ومعادن با تأثیر 203.97 واحد و نماد جم با تأثیر 133.567 واحد بوده است.

با آغاز به کار معاملات عموم نمادهای کوچک در سقف قیمتی و صف‌های خرید و همچنین آغاز به کار عموم نمادهای بزرگ و شاخص ساز در بازه‌های مثبت، شاخص قیمت هم وزن نیز همچون شاخص کل با روندی صعودی و مثبت کار خود را آغاز نمود. همچنین با کشیده شدن برخی نمادهای کوچک بازار به صف‌های خرید و با تداوم رشد قیمت در نمادهای بزرگ بازار، این شاخص نیز درنهایت با روندی صعودی و با رشد بیشتر از شاخص هم وزن معادل 1.27 درصد کار خود را پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

1

2

شاخص در روزی که گذشت:

در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 652 نماد حدود 84 نماد با صف خرید و حدود 42 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز سه شنبه شاخص کل بازار سرمایه با افزایش 5030 واحدی معادل 0.35 درصد رشد نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 429 هزار و 520 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 3637 واحدی معادل 0.91 درصد به سطح 400 هزار و 933  واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 654 نماد حاضر، 111 نماد در صف خرید و 23 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با پیشروی 6982 واحدی معادل 0.49 درصد رشد نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 431 هزار و 474 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 5028 واحد افزایش معادل 1.27 درصد رشد، در مدار 402 هزار و 325 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 657  نماد حاضر، 165 نماد در صف خرید و 28 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری، نماد خساپا متعلق به سایپا در گروه خودرو و ساخت قطعات ایستاده است. این نماد که روز معاملاتی سه شنبه در مدار مثبت بازگشایی شد، در ادامه و تا انتهای معاملات عمدتاً با نوسان همراه و در مدار مثبت و یا در محدوده صفر معاملاتی معامله شد. این نماد در نهایت نیز در مدار 0.7 درصد منفی به کار خود پایان داد. ارزش معاملات این نماد در روز سه شنبه به 1226 میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که در این نماد مجموعا 570 میلیون سهم معامله شد.

3

برترین تقاضا:       

در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افران و با ارزش حدودی 1902 میلیارد ریال بوده است.

4

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد کمند با ارزش معاملات 3396 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با افزایش 7 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 3061 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.

5

6

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای حکشتی، وهامونح و سمگا بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای مبین، های وب و بپاس بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز شنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شده و حدود 97 میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت.

7

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز سه شنبه 1 شهریور 1401، 15 نماد با داد و ستد 5 تا 14 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، دوده‌ صنعتی‌ پارس‌ با نماد شدوص متعلق به گروه محصولات شیمیایی و با حجم معاملات 14 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار دوم بورس معامله می شود. در ادامه نمادهای فنورد، قجام، کابگن، تمحرکه، سخوز، سبهان، حخزر، وتوس، شتوکا، کهمدا، ولانا، ساربیل، کهرام و لپیام در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

8

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران معاملات روز جاری را در حالی متعادل و با افزایش محسوس تقاضا به ویژه در نمادهای کوچک و متوسط آغاز کرد که تحت تاثیر برتری خریداران در کلیت بازار، از همان ابتدا روند صعودی نماگرها آغاز و دنبال گردید. بدین ترتیب در شرایطی که امروز نیز شاخص هم وزن به سبب توجه ویژه خریداران به نمادهای کوچک و متوسط، با ثبت پیشروی 1.27 درصدی عملکرد بهتری داشت، شاخص کل با افزایش 0.49 درصدی روبرو شد. بدین ترتیب در شرایطی که همچنان معامله گران نگاهی تردید آمیز به سرانجام احیای برجام و به ویژه سمت و سوی نرخ دلار دارند، اما  ارزش معاملات خرد رشد کرده و به حدود 3200 میلیارد تومان رسید و برای سومین بار در یک ماه گذشته، تراز نقدینگی خرد مثبت شد تا امیدواری ها نسبت به بازار سرمایه افزایش یابد.

با وجود آنکه امروز شاهد بهبود تقاضا در نمادهای خودرویی و بانکی و البته نمادهای بزرگ و کامودیتی محور بازار همچون شیمیایی ها، فلزات و پالایشی ها که چندی است با فشار فروش روبرو هستند، بوده ایم اما شاید نکته مهم این روزها توجه ویژه معامله گران به صنایع کوچک و متوسطی همچون زراعتی ها، غذایی ها، انبوه سازی ها، حمل و نقلی ها، نیروگاهی ها، سرمایه گذاریها و ... باشد. به گونه ای که امروز اغلب این نمادها در محدوده های بالای دامنه نوسان معامله شدند.

به نظر می رسد از آنجا که در ریزش ماه های اخیر اخیر نمادهای کوچک و متوسط نسبت به نمادهای بزرگ کمتر مورد حمایت قرار گرفته و در نتیجه اصلاح قیمتی بیشتری در آنها اتفاق افتاده است، در برهه فعلی نقدینگی بهتری را توانسته اند به سوی خود جذب کنند. از سویی این نمادها از ریسک های مهم حال حاضر بازار مثل نوسانات نرخ دلار و یا ابهام در چشم انداز قیمت های جهانی و ... کمتر تاثیر می پذیرند و به نوعی بیشتر با توجه به تحولات بنیادی مثبتشان چون حذف ارز 4200 تومانی و مسائلی از این دست مورد توجه قرار گرفته اند.

با تمام اینها به نظر می رسد که بخشی از تقاضای امروز به معاملات روز آتی نیز سرایت کند و در شرایطی که اخبار ناامیدکننده ای به بازار تزریق نشود، بازار سرمایه فردا نیز می تواند روندی متعادل و رو به جلو را پشت سر بگذارد.

در خبرها آمده است که:

آیین نامه واردات خودرو نهایی شد

مذاکرات با تویوتا برای واردات خودرو

سخنگوی وزارت صمت:

آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو نهایی شده و هفته آینده رسانه‌ای می‌شود.هدف‌گذاری واردات خودرو برای دهک‌های پایین است و تا ۲۰ هزار دلار برنامه‌ریزی‌شده است.

برای واردات با خودروساز‌هایی همچون تویوتا ژاپن و همچنین شرکت‌های خودروساز آلمانی، چینی و هندی مذاکراتی شده است.(تسنیم)

بازگشایی نماد سرخابی ها از فردا

قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی:

نماد استقلال و پرسپولیس روز چهارشنبه (٢ شهریور) در بازار پایه فرابورس بازگشایی می‌شود و سهام‌داران می‌توانند اقدام به خرید و فروش این سهام کنند.(باشگاه خبرنگاران)

آمریکا: ایران برخی موضوعات را کنار گذاشت؛ به توافق نزدیک شدیم!

رویترز:

یک مقام آمریکایی می‌گوید ایران از برخی خواسته‌های خود برای رسیدن به توافق هسته‌ای کنار کشیده است. این مقام افزود: ایران نشان داد که قصد بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 را دارد؛ از برخی خواسته‌های خود عقب نشینی کردند و همین حرکت، احتمال توافق را نزدیک‌تر می‌کند. (بورس نیوز)

بورل: کشور‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای با پیشنهاد اتحادیه اروپا موافقند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

بیشتر کشور‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور دارند، با پیشنهاد اتحادیه اروپا که هدف آن حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، موافق هستند.

اما من هنوز پاسخی از آمریکا دریافت نکرده ام که در طول این هفته انتظار دارم، دریافت کنم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز گفت که پاسخ ایران به پیشنهاد اخیر اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای «معقول» بوده است.(باشگاه خبرنگاران)

پرایس: درحال بررسی نظرات ایران هستیم/ایران موضوع بحث در تمام تعاملات عمیق‌مان با شرکای اسراییلی است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:

ایران برای متن پیشنهادی اتحادیه اروپا پاسخ‌های متعددی ارائه کرده است.

ما به طور جدی در حال بررسی این نظرات هستیم. درباره مسیری که پیش رو داریم، با اتحادیه اروپا و متحدان اروپایی‌مان در تعاملیم. تقریبا در تمامی تعاملات عمیقمان با شرکای اسراییلی، ایران موضوع بحث است.(ایسنا)

فروش میعانات گازی ایران ۳۴برابر شد/ آمادگی ایران برای تأمین نیاز اروپا به انرژی در زمستان سخت امسال

جواد اوجی؛ وزیر نفت:فروش میعانات گازی ایران از ۷هزار بشکه در روز در روزهای ابتدایی دولت سیزدهم به رکورد روزانه ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

بر اساس آمارهای موجود وزارت نفت در دولت دوازدهم در اردیبهشت‌ماه پارسال متأسفانه روزانه تنها ۷ هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌شد، همچنین در هر دو بخش خشکی و دریا میعانات گازی زیادی ذخیره‌سازی شده بود.

با انجام تعمیرات اساسی به‌موقع در پالایشگاه‌ها و خطوط لوله گاز کشور برداشت از پارس جنوبی را پارسال به ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز رساندیم. (بورس نیوز)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24