Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس تهران امروز معاملات دلچسبی نداشت. به گونه ای که از همان دقایق ابتدایی شاهد افزایش فشار فروش و تداوم معاملات کم رمق به ویژه در عموم نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم. با این حال کماکان نمادهای کوچک و متوسط عملکرد بهتری داشته و با اقبال بیشتری از سوی خریداران مواجه می شوند. بدین ترتیب در شرایطی که ...

تداوم اقبال خریداران به نمادهای کوچک

بورس24 - میثم بهرامی: با انتقال بخشی از عرضه‌های روز گذشته به بازار امروز در پی افزایش ابهامات در خصوص مذاکرات هسته ای و  احتمال به تعویق افتادن احیای برجام و البته به سبب مواردی چون افت قیمت کامودیتی ها و همچنین در واکنش به اعلام ارزش کارشناسی خساپا، با وجود تداوم رشد قیمت نفت خام و حامل‌های انرژی طی روزهای گذشته با توجه به مواضع اوپک پلاس و خبرهای درگیر ی عراق، معاملات امروز با افزایش حضور سهامداران در عرضه‌ها و درنتیجه افت قیمت‌ها در کلیت بازار به ویژه در نمادهای بزرگ و شاخص ساز دنبال شد، چنانکه در همان ابتدا با شروع معاملات در بازه‌های منفی، شاخص از همان دقایق ابتدایی با روند نزولی کار خود را آغاز نمود.

طی بازار امروز با وجود افزایش نرخ نفت خام و حامل‌های انرژی در مبادلات جهانی و همچنین رشد نرخ دلار طی روزهای اخیر با انتشار خبر احتمال به تعویق افتادن توافقات در وین، معاملات در تعداد زیادی از نمادهای کامودیتی محور گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی و همچنین گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی با افزایش حضور سهامداران در عرضه‌ها، در بازه‌های منفی و با افت قیمت‌ها دنبال شد، چنانکه شاخص کل نیز تحت تأثیر کاهش قیمت‌های پایانی در این گروه نمادها، با روندی نزولی و منفی کار خود را دنبال نمود. فروشندگان در نمادهای بزرگ خودرویی نیز دست برتر را داشته و عموم نمادهای مطرح خودرویی تا محدوده های پایینی دامنه نوسان نیز افت قیمت داشتند.

اما در سمت دیگر معاملات در تک نمادهای بزرگی همچون ذوب، فلوله، نوری، خراسان، فخاس، شپدیس، شاروم و ... و عموم نمادهای کوچک و متوسط همچون نمادهای گروه سیمانی، حمل و نقلی، رایانه ای، انبوه سازی، کاشی و سرامیک، مواد و محصولات دارویی و بسیاری دیگر از نمادهای کوچک، کماکان با برتری خریداران دنبال شد. چنانکه درنهایت معاملات در بسیاری از نمادهای کوچک و متوسط بازار در بازه‌های مثبت و در برخی حتی در سقف قیمتی مجاز روزانه پایان یافت.

البته لازم به ذکر است در دقایق ابتدایی بازار با افزایش حمایت سرمایه‌گذاران حقیقی در برخی نمادهای بازار همچون نمادهای شبندر، شپنا و شبهرن در گروه نفتی و برخی نمادهای شیمیایی و فلزی، شاخص کل در بازه‌های مثبت حرکت کرد چنانکه این موضوع موجب متعادل شدن معاملات در ابتدای بازار شد.

درنهایت اما تحت تأثیر کاهش قیمت‌های پایانی در کلیت بازار و عدم تغییر در روند کلی عرضه و تقاضا، شاخص کل با افت 0.27 درصدی در ارتفاع 1,441,229.44 واحد به کار خود پایان داد. بیشترین مقدار ثبت شده شاخص طی بازار امروز 1445775 واحد گزارش شده است. از نمادها با بیشترین تأثیر منفی بر شاخص کل طی معاملات امروز می‌توان به نمادهای فولاد با تأثیر 839.77 واحد، تاپیکو با تأثیر 643.3  واحد، خودرو با تأثیر 643.3  واحد، خساپا  با تأثیر 371.74 واحد، کچاد با تأثیر 345.68 واحد، کگل با تأثیر 316.9 واحد و از جمله نمادها با تأثیر مثبت نیز نمادهای حکشتی با تأثیر 353 واحد، جم با تأثیر 251.93 واحد، فخاس با تأثیر 138.27 واحد، ذوب با تأثیر 133.18 واحد، خراسان با تأثیر 118.17 واحد و نماد تملت با تأثیر 85.56 واحد اشاره نمود.

با شروع به کار بسیاری از نمادهای کوچک بازار در بازه‌های مثبت و به رغم افت قیمت در نمادهای بزرگ و کامودیتی محور بازار، شاخص قیمت هم وزن کار خود را با روندی صعودی آغاز و با وجود روند نزولی در یک ساعت پایانی معاملات، در بازه‌های مثبت دنبال نمود. در پایان نیز شاخص قیمت هم وزن درنهایت همچون شاخص کل با روندی نزولی ولی با رشدی 0.03 درصدی به کار خود پایان داد.

بورس از دریچه آمار:

1

2

شاخص در روزی که گذشت:

در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری و در پیش گشایش بازار، از 645 نماد حدود 80 نماد با صف خرید و حدود 25 نماد نیز با صف فروش رو به رو بودند.

شاخص کل

1

شاخص هم وزن

2

شاخص در نیمه اول بازار:

در نیمه اول معاملات روز سه شنبه شاخص کل بازار سرمایه با کاهش 1229 واحدی معادل 0.08 درصد افت نسبت به روز معاملاتی گذشته در سطح یک میلیون و 443 هزار و 910 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با پیشروی 314 واحدی معادل 0.07 درصد به سطح 410 هزار و 947 واحد رسید.

در نیمه اول معاملات از 655 نماد حاضر، 65 نماد در صف خرید و 24 نماد در صف فروش بودند.

شاخص در انتهای بازار:

در انتهای معاملات، نهایتاً شاخص کل با عقب نشینی 3785 واحدی معادل 0.27 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی گذشته در قله یک میلیون و 441 هزار و 263 واحدی آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز در نهایت با 143 واحد افزایش معادل 0.03 درصد رشد، در مدار 410 هزار و 777 واحد قرار گرفت.

در انتهای بازار از 658  نماد حاضر، 78 نماد در صف خرید و 32 نماد در صف فروش بودند.

پرتراکنش‌ترین ها:

جدول زیر نمادهای پرتراکنش بازار بورس و فرابورس را نمایش می دهد. در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری، نماد خساپا متعلق به سایپا در گروه خودرو و ساخت قطعات ایستاده است. این نماد که روز معاملاتی سه شنبه در مدار منفی بازگشایی شد، در ادامه و تا انتهای معاملات عمدتاً رو به پایین و در مدار منفی و یا در نزدیکی کف قیمتی مجاز روزانه معامله شد. این نماد در نهایت نیز در مدار 4.3 درصد منفی به کار خود پایان داد. ارزش معاملات این نماد در روز سه شنبه به 806 میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که در این نماد مجموعا 403 میلیون سهم معامله شد.

3

برترین تقاضا:       

در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری، بیشترین تقاضا مربوط به صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار با نماد افران و با ارزش حدودی 2036 میلیارد ریال بوده است.

4

بیشترین حجم و ارزش معاملات:

بیشترین ارزش معاملات در بورس تهران متعلق به نماد کمند با ارزش معاملات 1402 میلیارد ریال بوده است. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز با کاهش 13 درصدی نسبت به روز معاملاتی پیشین آن به حدود 2724 میلیارد تومان رسید. بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.

5

6

ورود و خروج پول حقیقی:

در میان نمادهای حاضر در بازار امروز نمادهای بهپاک، کحافظ و کالا بالاترین میزان ورود پول حقیقی را داشته است. در مقابل نمادهای شستا، خساپا و خودرو بیشتر از سایر نمادها در حمایت حقوقی ها بودند. در نهایت در پایان بازار روز سه شنبه، تراز نقدینگی حقیقی ها منفی شده و حدود 140 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت.

7

معاملات مشکوک:

در جریان معاملات روز سه شنبه 8 شهریور 1401، 15 نماد با داد و ستد 5 تا 9 برابری نسبت به میانگین ماهانه خود در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، صنعتی بهپاک با نماد بهپاک متعلق به گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر  و با حجم معاملات 9 برابری نسبت به میانگین ماهیانه قرار دارد که در بازار دوم فرابورس معامله می شود. در ادامه نمادهای لخانه، آینده، بالبر، شاروم، قشرین، فخاس، ولقمان، شپاکسا، سقاین، فنورد، کحافظ، دکیمی، ولبهمن و شسم در زمره معاملات مشکوک امروز قرار گرفتند.

صندوق های قابل معامله:

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، یکی از روش‌های مرسوم و پرطرفدار سرمایه گذاری با ریسک معقول است که افراد می‌توانند به‌صورت بلندمدت انتظار بازدهی نسبتا خوبی را از آن داشته باشند. یکی از این صندوقها، صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با هدف مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب از طریق تجمیع سرمایه‌ افراد و سرمایه‌گذاری در اوراق‌بهادار، تشکیل شده‌اند و در سطح جهان تنوع بالایی دارند.

یکی از شیوه های سرمایه‌گذاری در بورس خرید واحدهای یک صندوق است. این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و سهامداران آن‌ها هر واحد از صندوق خود را در بازار بورس مانند یک سهم معامله می کنند. با این تفاوت که محدودیت کمتری برای آن‌ها وجود دارد. تفاوت انواع صندوق های ETF، علاوه بر استراتژی معاملاتی، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است. در جدول زیر تعدادی از صندوق‌های قابل معامله را به همراه بازدهی آن‌ها مورد مقایسه قرار می دهیم. (جدول زیر بر اساس ارزش معاملات روزانه مرتب شده است).

8

نگاهی به بازار فردا:

بورس تهران امروز معاملات دلچسبی نداشت. به گونه ای که از همان دقایق ابتدایی شاهد افزایش فشار فروش و تداوم معاملات کم رمق به ویژه در عموم نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم. با این حال کماکان نمادهای کوچک و متوسط عملکرد بهتری داشته و با اقبال بیشتری از سوی خریداران مواجه می شوند. بدین ترتیب در شرایطی که فروشندگان در تعداد زیادی از نمادهای بزرگ و شاخص ساز بخصوص نمادهای بزرگ خودرویی دست برتر را داشتند، شاخص کل با بیشترین تاثیرپذیری منفی از نمادهای فولاد، تاپیکو و خودرو با افت حدود 3900 واحدی روبرو شد. شاخص هم وزن نیز به لطف حضور خریداران در نمادهایی همچون حمل و نقلی ها، سیمانی ها، رایانه ای ها، انبوه سازی ها و ... با ثبت پیشروی 144 واحدی، عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل داشت. ارزش معاملات خرد به حدود 2700 میلیارد تومان رسید و روند خروج نقدینگی خرد از بازار تداوم یافت.

به نظر می رسد افزایش ابهام در نتیجه مذاکرات و احتمال به تعویق افتادن اعلام نتیجه آن، موجب عقب نشینی خریداران و به نوعی کم رمقی معاملات شده است. به گونه ای که سرمایه گذاران و سهامداران فعلاً ترجیح می دهند تا زمان اعلام نتیجه قطعی مذاکرات، دست به عصا حرکت کنند. مساله ای که در صورت ادامه می تواند بازار را در فاز اصلاح و کم رمقی فرو ببرد. از سویی بازارهای جهانی بخصوص کامودیتی ها روز خوبی را امروز پشت سر نگذاشته و غالباً با افت قیمت مواجه شدند. البته شاید فشار فروش موجود در نمادهای خودرویی را بتوان واکنش بازار به اعلام ارزش بلوک خساپا و خبرهای پیرامون آن نیز تا حدودی مربوط دانست. از آنجا که خودرویی ها معمولا موجب تزریق جو مثبت و منفی به سایر صنایع نیز می شوند، می توان بخشی از این کم رمقی را به این امر نیز مرتبط دانست.

به هر حال به نظر می رسد که طبیعتاً بخشی از عرضه های امروز به معاملات روز آتی نیز سرایت خواهدکرد. با این حال احتمالاً کماکان سمت تقاضا در برخی صنایع کوچک و متوسط عملکرد بهتری خواهند داشت. 

در خبرها آمده است که:          

براساس اطلاعیه مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران:

نماد «پرسپولیس» بازگشایی می‌شود

نماد باشگاه پرسپولیس پس از درج در فرابورس، فردا برای اولین بار در تابلو نارنجی بازار پایه گشایش می‌یابد و سهام آن دادوستد می شود.(سنا)

عرضه خودرو در بورس، قیمت‌های غیرواقعی فضای مجازی را می‌شکند

علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت:

برخلاف برخی سوتفاهم‌ها مبنی بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا به معنای دادن مجوز افزایش قیمت‌هاست، اما تجربه اخیر به وضوح نشان داد استمرار عرضه‌ها در بورس، به ثبت قیمت‌های غیرواقعی در فضای مجازی پایان می‌دهد. (بورس نیوز)

پرداخت سود سهام ۱۳ شرکت غیر بورسی عدالت تا پایان شهریور

پیمان حدادی دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در مصاحبه با خبرنگاران:

شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران به دو بخش استان تهران و البرز تقسیم شده و شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران افزایش سرمایه‌ انجام داده است.

 در مورد شرکت سرمایه‌گذاری استان سمنان هم با وجود اینکه بارها نامه زده‌ایم، هنوز اقدامی نشده و باید از طریق مراجع قضایی و با اقدام قضایی به نتیجه برسد. شرکت سرمایه‌گذاری قزوین و چهارمحال و بختیاری گرچه ثبت شده، اما هنوز مدارک آن کامل نشده در نتیجه نماد آن هم در بورس بازگشایی نشده است.

در دولت قبل اعضای هیأت رئیسه مجمع استانی توسط دولت انتخاب شده بودند که این هم برخلاف قانون تجارت است. پارسال ۳۰ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت توزیع شد امسال پیش‌بینی می‌شود ۶۰ هزار میلیارد تومان سود توزیع شود، یعنی سود یک میلیونی سال گذشته برای هر نفر به دو میلیون تومان افزایش می‌یابد.

سهامداران عدالت اگر نیاز به نقدینگی دارند، می‌توانند به جای فروش سهام خود آن را وثیقه بگذارند و وام از بانک دریافت کنند.

از ۴۹ میلیون سهامدار عدالت ظرف ۱۶ سال گذشته ۳.۵ میلیون نفر فوت کرده‌اند که برخی از آنها بعد از آزادسازی سهام عدالت بوده است و حتی در این مدت برخی از ورثه‌های سهام عدالت هم فوت کرده‌اند.

طبق مصوبه یک ماه قبل شورای عالی بورس سود سهام ۱۳ شرکت غیر بورسی عدالت تا پایان شهریور پرداخت میشود. تاکنون سه شرکت از ۱۳ شرکت غیر بورسی وارد بازار سرمایه شده‌اند و ۱۰ شرکت مانده شورای عالی بورس هم شرایطی فراهم کرده این شرکت‌ها در بازار پایه فرابورس پذیرش شوند.(سنا)

ادعای کاخ سفید: اگر ایران آماده انجام تعهدات خود باشد ما نیز آماده‌ایم

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید در حالیکه کشورش ناقض برجام بوده، بدون اشاره به خروج یکجانبه واشنگتن زیاده خواهی هایش مدعی شد اگر ایران آماده انجام تعهدات خود باشد، ما نیز آماده‌ایم.

وی با بیان اینکه آمریکا پاسخ خود را به نظرات درخواست های ایران درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا ارائه کرده است، تاکید کرد بصورت علنی مذاکره نمی‌کنیم و با اتحادیه اروپا در ارتباط هستیم.(ایرنا)

محمدرضا فرزین؛ مدیرعامل بانک ملی: افزایش سرمایه بانک‌ها ضرورت دارد

بدهی دولت به بانک‌ها و افزایش سرمایه بانک‌ها و حل و فصل بحران بانک‌ها نیز جزو‌ الزامات است. ضمن اینکه تکلیف تسهیلات تکلیفی هم باید روشن شود.

جمع سرمایه نظارتی شبکه بانکی در سال ۱۴۰۰ منفی بوده است که برای رساندن نظام بانکی به بازل یک، نیازمند تزریق ۴۷۱ همت نقدینگی به نظام بانکی هستیم.

برای رسیدن به‌ بازل ۳ نیاز به ۷۰۰ همت داریم. وی همچنین مطالبات نظام بانکی از دولت تا خرداد ۱۴۰۱ را ۳۵۹ همت اعلام کرد. (بورس نیوز)

افزایش ۲۰ درصدی صادرات گاز مایع/ در حوزه تولید پروپیلن از پروپان به خودکفایی می‌رسیم

وزیر نفت از افزایش ۲۰ درصدی صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) در یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم نسبت به دوره مشابه پارسال خبر داد و اعلام کرد که ایران به‌زودی در حوزه تولید پروپیلن از پروپان به خودکفایی می‌رسد.

اوجی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH/PP) شرکت پالایش پارسیان سپهر و پتروشیمی پارس تأکید کرد: یکی از طرح‌های ضروری صنعت پتروشیمی همین طرح‌های تبدیل پروپان به پروپیلن است که برای زنجیره تکمیلی پتروشیمی هم مهم است، در حالی که هنوز بخشی از پروپیلن به کشور وارد می‌شود.

با اجرای طرح‌های پروپیلن از پروپان (PDH)، افزون‌ بر اینکه کشور در زمینه محصول پلی‌پروپیلن بی‌نیاز می‌شود، به‌عنوان قطب بزرگ تولید پلی‌پروپیلن هم شناخته خواهد شد. (بورس نیوز)

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24