Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 - با وجود آنکه امروز نمادهای سبز بیشتری در تابلوی معاملات دیده می شد، اما روند کند و کم رمقی که مدت هاست آغاز شده، امروز نیز ادامه یافت و به رغم...

دست به گریبانی سهامداران با تند باد!

بورس24 : با وجود آنکه امروز نمادهای سبز بیشتری در تابلوی معاملات دیده می شد، اما روند کند و کم رمقی که مدت هاست آغاز شده، امروز نیز ادامه یافت و به رغم آنکه در ساعت ابتدایی و انتهایی معاملات، تحرکات مثبتی در بازار مشاهده شده و از حجم عرضه ها نسبت به دو روز گذشته کاسته شده بود، اما ارزش معاملات همچنان در سطوح پایینی قرار گرفت و رقم 2400 میلیارد تومان را ثبت کرد.

روند خروج نقدینگی حقیقی نیز با خروج 240 میلیارد تومان نقدینگی از گردونه معاملات ادامه یافت تا شرایط برای بازگشت رونق به بازار سرمایه همچنان دشوار و البته فعلاً دور از دسترس باشد. بدین ترتیب در نهایت شاخص کل و هم وزن با افت 0.13 درصدی به کار خود پایان دادند.

در گزارشات پیشین بارها به ابهاماتی که گریبان گیر بازار شده و سرمایه گذراران را نسبت به بورس بی اعتماد و البته محتاط کرده، سخن گفتیم. با وجود آنکه افت قیمت های جهانی به جهت تاثیرشان بر سود دهی بخش بزرگی از شرکت های بازار سرمایه، تداوم ابهامات سیاسی و اقتصادی و البته کاهش امیدها به احیای برجام به عنوان عوامل اصلی رکود فعلی و نبود جریان نقدینگی قابل توجه در بازار به شمار می روند، اما باید دید چرا سرمایه گذار حتی در شرایطی که بسیاری از نمادها به کف خود رسیده، ارزان و زیر ارزش واقعی معامله می شوند هم میلی به ورود نقدینگی به بازار دارند؟ البته ناگفته نماند که بخشی از عرضه ها ناشی از نگاه محتاطانه معامله گران به نشست شورای حکام نیز بوده است. 

به نظر می رسد بخشی از بی اعتمادی موجود را می توان ناشی از مداخله گری های سیاست گذاران امر در حیطه قیمت گذاری یا گرفتن تصمیمات خلق الساعه همچون اخذ عوارض یا مالیات یا ... دانست. کما اینکه در شرایطی که دلار آزاد و نیما در سطوح بالاتری نسبت به قبل قرار گرفته اند، با توجه به سابقه تورم دوستی بورس تهران این مساله می تواند موجب بهبود نسبی تقاضا و ورود نقدینگی به بخشی از نمادها گردد، اما خاطره تلخ سال 99 و چه بسا جبران هزینه ها از جیب شرکت های بورسی، عدم حمایت جدی از حقوق سهامداران، برخی اقدامات بانک مرکزی و ... تصورات سرمایه گذاران را نسبت به این بازار تغییر داده است.

این در حالی است که اغلب کارشناسان معتقدند که از هر سو که به بررسی بازار بپردازیم، بازار سرمایه در حال حاضر ارزان است و با جذب نقدینگی می تواند به روزهای رونق خود نزدیک شود.

به هر حال در ساعت پایانی معاملات شاهد بهبود نسبی تقاضا در بازار سهام به ویژه در خودرویی ها و فلزی ها بودیم و بدین ترتیب انتظار می‌ رود که فردا معاملاتی متعادل و به نسبت بهتر را دست کم در ساعات ابتدایی شاهد باشیم. هر چند طبیعتاً روند کم رمق فعلی همراه با ارزش معاملات پایین ادامه خواهد داشت. 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24