Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خودش از اوضاع شاخص های کلان اقتصادی و اجتماعی کشور دو تصویر جداگانه مرتبط با بخش مسکن و ساختمان منتشر کرده که از نامعادله حاکم بین تولید و تقاضای مسکن طی سال های اخیر (درست ۴ سال گذشته) حکایت دارد...

گزارش رسمی : قیمت خانه در تهران 10 برابر شد ؛ فقط در عرض 4 سال!!

بورس24 : مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خودش از اوضاع شاخص های کلان اقتصادی و اجتماعی کشور دو تصویر جداگانه مرتبط با بخش مسکن و ساختمان منتشر کرده که از نامعادله حاکم بین تولید و تقاضای مسکن طی سال های اخیر (درست ۴ سال گذشته) حکایت دارد.

از سال ۹۷ تا کنون قیمت مسکن در شهر تهران ۱۰ برابر شده و جالب یا شاید هم تلخ تر آن که، قیمت دسترسی به سرپناه در همه شهرهای کشور نیز طی این فاصله تقریبا همین ۱۰ برابر رشد را پیدا کرده است.

در تهران قیمت هر مترمربع آپارتمان از ۴ میلیون تومان به بالای ۴۲ میلیون تومان و در کل کشور نیز از ۱.۵ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است.
این در حالی است که سطح حقوق و دستمزد و میزان وام مسکن این میزان افزایش نیافته است.

جاافتادگی توانایی مالی و اقتصادی خانوارها از قیمت مسکن باعث افزایش فشار هزینه های مسکن شده است.

اما یک نامعادله ای هم در این بازار وجود دارد که اگر معادله بود حال و روز خریداران و متقاضیان مسکن بهتر از الان بود.

این نامعادله نشان می دهد تیراژ تولید مسکن نیز در سال های اخیر پا به پای میزان رشد تقاضای جدید مسکن، جلو نیامد.

براساس داده های مرکز آمار ایران از سال ۹۷ تا پایان ۱۴۰۰ سالانه در کشور میانگین ۴۵۰ هزار واحد مسکونی جدید تولید و احداث شده است که البته بخشی از این واحدها هنوز تکمیل و به بازار عرضه نشده است.

در مقابل اما طی همین سال های مورد اعلام، میانگین ۵۵۰ هزار فقره ازدواج در کشور صورت گرفته است. هر یک فقره ازدواج به معنی شکل گیری یک تقاضای جدید در بازار مسکن است که به شکل متقاضی جدید خرید یا اجاره وارد این بازار می شود.

بهترین حالت تعادل بخشی بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن آن است تناظر یک به یک بین میزان ساخت و سازهای جدید سالانه و تقاضای جدید باشد.البته سبقت تولید مسکن از تقاضای جدید شکل کاملا ایده آل است.

اما در این سال های اخیر میزان عرضه سالانه حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی کمتر از تقاضای جدید گزارش شده است.این نامعادله خود عامل مکمل برای بالارفتن قیمت مسکن بوده است.
قدرت کمبود واحد مسکونی نوساز در بازار معاملات مسکن به لحاظ اثرگذاری بر روند تغییر قیمت بسیار بالا است.

مشاوران املاک در بازار برای تعیین قیمت در فایل های فروشی که مالکان آپارتمان ها و خانه ها ارایه می کنند ابتدا و به صورت سنتی قیمت نوساز منطقه را مبنا قرار می دهند و براساس آن و با سطح کمتر، قیمت سایر گروه های سنی آپارتمانی را تعیین می کنند.

در این سال ها که عرضه واحد مسکونی جدید کمتر از میزان تقاضای جدید خرید و اجاره بوده، قیمت نوسازها در سطح بالاتری تعیین شدند و در نتیجه باعث جهش قیمت مسکن شدند.

کارشناسان اقتصادی برای تبدیل این نامعادله به معادله و برابر شدن میزان عرضه و تقاضا معتقدند باید تورم ساخت کاهش یابد و وام خرید مسکن نیز افزایش پیدا کند. این دو تحول باعث می شود پل دوباره ای بین خریدار و سازنده ها ایجاد شود و همزمان شرایط هزینه ای برای ساخت و‌تولید مسکن به میزان سالی حداقل ۵۵۰ هزار واحد بوجود بیاید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24