Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تاثیر تغییرات شاخص دلار بر بازارهای مختلف بسیار بزرگ است و در ماه های اخیر سرمایه گذاران تلاش کرده اند افق ارزش دلار را پیش بینی کنند. این کار حتی در دوران های عادی بسیار دشوار است و در محیط کنونی که بحران های گوناگون در اقتصاد جهان وجود دارد و سیاست های پولی بانک های مرکزی در حال تغییر است درک مسیر حرکت دلار، یورو و .. بسیار سخت تر است اما با استفاده از برخی معیارها و .. می توان وضعیت کلی بازار ارزهای معتبر را درک کرد. در ..

نکات مهم برای علاقمندان به بازار ارزها

بورس24 : در هفته‌های اخیر نوسان ارزش دلار در برابر یورو و پوند شدید بوده و این وضعیت حاصل چند عامل است. تغییرات ارزش دلار و نوسان جفت ارزها اثرات محسوس بر بازارهای مختلف دارند و سرمایه‌گذاران مایلند از وضعیت کنونی و آینده بازار ارزهای معتبر اطلاع داشته باشند. سیاست های پولی بانک های مرکزی، عوامل سیاسی، داده ها از اقتصاد و روندهای کلان اقتصادی بیشترین تاثیرات را بر بازار ارزهای معتبر دارند. در مطلب حاضر به اثرات این عوامل اشاره می کنیم.

سال جاری میلادی بانک های مرکزی در مرکز توجه سرمایه‌گذاران و تحلیلگران قرار داشته‌اند زیرا به دلیل افزایش نرخ های تورم، این نهادها مجبور شده‌اند نرخ های بهره را با سرعت بالا ببرند. این اقدام باید سال پیش شروع می شد اما بانک های مرکزی در آن زمان تصور نمی کردند نرخ تورم تا این حد افزایش یابد و پایین آوردن آن اینقدر سخت باشد. در هر حال نرخ تورم به سطوح بسیار بالا افزایش یافته و بانک های مرکزی مشغول بالا بردن نرخ های بهره برای مهار تورم هستند.

بانک مرکزی آمریکا در ۴ نشست اخیر خود هر بار نرخ‌های بهره را 0.75 درصد بالا برده و تاثیر این اقدام بر شاخص دلار مثبت بوده یعنی شاهد صعود سریع این شاخص بوده‌ایم. دیدگاه تحلیلگران این است که از ماه آینده میزان بالا بردن نرخ های بهره در هر نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا کمتر خواهد بود و اواسط سال آینده افزایش نرخ‌ها متوقف می‌شود. این احتمال سبب کاهش شاخص دلار و رشد شاخص های مالی در بورس آمریکا شده اما درباره تحقق آن قطعیت وجود ندارد در نتیجه سرمایه گذاران باید با احتیاط رفتار کنند.

رقم شاخص دلار ابتدای سال جاری میلادی در محدوده ۹۶ بود و حالا در سطح ۱۱۱ قرار دارد. در صورتی که سرعت افزایش نرخ های بهره کم شود دلار تحت فشار قرار می گیرد البته نرخ های بهره تنها عامل موثر بر ارزش ارزها نیستند. دومین عامل، وضعیت شاخص های اقتصادی است. وضعیت کلی اقتصاد آمریکا بهتر از اقتصاد اروپاست در نتیجه به طور طبیعی دلار حمایت می‌شود و یورو تحت فشار قرار می‌گیرد. بحران انرژی در منطقه یورو و انگلستان فشار شدید بر ارزش یورو و پوند وارد کرده است. نرخ بالای تورم و ترس از شدت پیدا کردن بحران انرژی به مصرف شهروندان لطمه زده و ریسک رکود را بالا برده است.

داده ها از اقتصادهای بزرگ اروپایی منفی است و انتظار می رود ضعف شدت پیدا کند. مشخص نبودن آینده از اعتماد مصرف کنندگان و شرکت ها کاسته است و رکودی که در اقتصاد منطقه یورو رخ خواهد داد از رکودی که احتمالا در آمریکا رخ می‌دهد شدیدتر خواهد بود. نرخ تورم در اقتصاد ۱۹ عضوی یورو ماه پیش 10.7 درصد بود و بانک مرکزی اروپا مانند بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا برده تا فشارهای تورمی مهار شود. این اقدام بر شدت ضعف اقتصاد اروپا افزوده است. برای مدتی نسبتا طولانی فشار شدید بر ارزش یورو و پوند وارد خواهد شد در نتیجه حتی اگر در ماه‌های آینده افزایش نرخ های بهره در آمریکا متوقف شود بعید است شاهد سقوط شاخص دلار باشیم.

بانک مرکزی ژاپن قصد ندارد اقدامی بزرگ برای اثرگذاری بر ارزش ین انجام دهد. پیش بینی بانک های سرمایه گذاری این است که ارزش ین در برابر دلار همچنان کاهش خواهد یافت. در بین داده ها از اقتصاد، وضعیت نرخ تورم، رشد اقتصاد، شاخص اعتماد مصرف کنندگان، شاخص درآمد و مصرف شخصی جزو مهم ترین داده ها هستند که بر تصمیم بانک های مرکزی تاثیر می گذارند. اگر نرخ تورم کاهش یابد مسلما نرخ های بهره با سرعت بالا برده نخواهد شد و فشارهایی بر دلار وارد می شود.

بانک مرکزی آمریکا ماه های آینده بیش از ماه های گذشته بر داده ها از اقتصاد تمرکز خواهد داشت زیرا این نهاد چهار بار نرخ های بهره را 0.75 درصد بالا برده و حالا مایل است تاثیر این اقدامات را مشاهده کند. کاهش ارزش دلار سبب رشد بازار مواد خام و کاهش ریسک بحران بدهی ها در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه خواهد شد. تحلیلگرانی که معتقدند شاخص دلار سال آینده کاهش می یابد به رشد شدید آن طی سال جاری تحت تاثیر افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و متوقف شدن افزایش نرخ های بهره در سال آینده اشاره می‌کنند. فعلا نمی توان با دقت آینده را پیش بینی کرده اما در آینده ای نه چندان دور بانک مرکزی آمریکا بالا بردن نرخ های بهره را متوقف می کند. این اقدام تحولات بزرگ در بازارهای مختلف بوجود خواهد آورد.

در هفته پیش رو نرخ تورم در آمریکا در ماه قبل اعلام می شود و این مهم ترین گزارش هفته پیش روست که بر ارزش دلار و دیگر ارزها تاثیر خواهد گذاشت. پیش بینی شده این هفته نیز شاخص دلار رشد خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در دوازده ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24