Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: روز پنجشنبه نرخ تورم در آمریکا مربوط به ماه پیش اعلام شد و محتوای این گزارش سبب امیدواری سرمایه‌گذاران به افق بازارهای پرریسک شد زیرا نرخ تورم ماهانه و سالانه کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده و حالا این باور بوجود آمده که بانک مرکزی مجبور نیست نرخ های بهره را با سرعت بالا ببرد. در گزارش یاد شده آمده است، نرخ تورم در مقیاس سالانه 7.7 درصد و در مقیاس ماهانه 0.4 درصد بوده است. هر دو رقم پایین تر از پیش بینی هاست. برخی تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی ماه آینده در نشست سیاست‌گذاری خود نرخ‌های بهره را 0.5 درصد بالا می برد نه 0.75 درصد. مدتی است این باور به وجود آمده که بانک مرکزی آمریکا سال آینده برای مدتی نرخ های بهره را بالا نخواهد برد تا وضعیت واقعی اقتصاد مشخص شود.

تضعیف شاخص دلار و جهش کامودیتی ؛ آیا این شرایط پایدار است؟

بورس24 : روز پنجشنبه نرخ تورم در آمریکا مربوط به ماه پیش اعلام شد و محتوای این گزارش سبب امیدواری سرمایه‌گذاران به افق بازارهای پرریسک شد زیرا نرخ تورم ماهانه و سالانه کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده و حالا این باور بوجود آمده که بانک مرکزی مجبور نیست نرخ های بهره را با سرعت بالا ببرد. در گزارش یاد شده آمده است، نرخ تورم در مقیاس سالانه 7.7 درصد و در مقیاس ماهانه 0.4 درصد بوده است. هر دو رقم پایین تر از پیش بینی هاست. برخی تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی ماه آینده در نشست سیاست‌گذاری خود نرخ‌های بهره را 0.5 درصد بالا می برد نه 0.75 درصد. مدتی است این باور به وجود آمده که بانک مرکزی آمریکا سال آینده برای مدتی نرخ های بهره را بالا نخواهد برد تا وضعیت واقعی اقتصاد مشخص شود.

با انتشار گزارش نرخ تورم آمریکا، شاخص دلار به شدت کاهش یافت. روز جمعه نیز این کاهش ادامه یافت. قیمت طلا هفته پیش عملکردی بسیار مثبت داشت و قیمت هر اونس فلز زرد به بالاتر از 1770 دلار رسید. همچنین شاخص های بورس آمریکا به میزان قابل ملاحظه افزایش یافتند. تحلیلگران معتقدند این رشد ممکن است پایدار نباشد زیرا هنوز درباره مسیری که بانک مرکزی آمریکا در ماه‌های آینده طی می کند قطعیت وجود ندارد و صرفاً این "احتمال" مطرح شده که بانک مرکزی سرعت بالا بردن نرخ های بهره را کم خواهد کرد.

تحلیلگران به سرمایه گذاران توصیه کرده اند که با احتیاط رفتار کنند زیرا نرخ تورم بسیار تدریجی کاهش خواهد یافت و ممکن است بانک مرکزی آمریکا همچنان با قدم های بزرگ نرخ های بهره را بالا ببرد.

اهمیت نرخ تورم

نوسان شاخص های مالی و قیمت مواد خام در روزهای اخیر بزرگ بوده و شرایط حاکم بر اقتصاد جهان به گونه ای است که بی ثباتی ها ادامه پیدا خواهد کرد. مهم ترین پرسش ها برای سرمایه گذاران این است که نرخ های تورم چه وقت و با چه سرعت پایین خواهند آمد؟ علت اهمیت این سوال آن است که بانک‌های مرکزی برای مهار فشارهای تورمی در حال بالا بردن سریع نرخ های بهره هستند و این اقدام ریسک رکود را بالا برده است. هر گونه نشانه از کاهش نرخ تورم یک عامل مثبت برای بازارهای مختلف است.

چند روز پیش احتمال توقف افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا در آینده نزدیک به رشد شدید شاخص های مالی منجر شد البته رئیس بانک مرکزی آمریکا همواره تاکید کرده که تا کاهش شدید نرخ تورم، نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند نرخ‌های بهره در آمریکا تا ۵ درصد بالا برده می شود و سپس بانک مرکزی بالا بردن نرخ ها را متوقف خواهد کرد تا اثرات اقدامات سال جاری نمایان شود.

افق بازارها

تا پایان سال جاری میلادی زمان زیادی باقی نمانده و بعید است عملکرد منفی بورس آمریکا و برخی بورس های دیگر مثبت شود. بانک مرکزی آمریکا ماه آینده نشست سیاست‌گذاری خواهد داشت و پیش بینی شده در آن نشست نرخ های بهره 0.5 درصد بالا برده می شود. صندوق بین‌المللی پول به تازگی گفته است تورم جهانی در حال نزدیک شدن به اوج است یعنی به زودی به حداکثر میزان خواهد رسید و از آن پس کاهش می یابد البته این نهاد هشدار داده که به دلیل اختلال هایی که در زنجیره های تامین وجود دارد مصرف کنندگان با دوران طولانی هزینه بالای زندگی مواجه خواهند بود و این یعنی نرخ‌های تورم سریع پایین نخواهد آمد.

بانک های مرکزی بزرگ نرخ های بهره را به سرعت بالا برده اند تا تورم مهار شود. اگر آنها در این مسیر موفق شوند وضعیت اقتصاد جهان بهبود پیدا خواهد کرد اما اگر تلاش‌های آنها موفق نباشد رکود رخ خواهد داد زیرا بانک های مرکزی مجبور هستند نرخ‌های بهره را همچنان بالا ببرند. پایین آوردن نرخ تورم به ۲ درصد بسیار دشوار است زیرا برخلاف دوران های قبل، اکنون صرفا عرضه و تقاضا بر قیمت ها اثر نمی گذارند و شاهد تغییر ساختار هزینه و تولید هستیم. همچنین ابهام های عمیق درباره آینده وجود دارد و مصرف کنندگان و شرکت ها نمی توانند تمام جنبه های اقتصاد و بازار را درک کنند.

صندوق بین المللی پول معتقد است در سه ماهه سوم سال جاری میلادی نرخ تورم جهان به اوج خود یعنی 9.5 درصد رسیده و سال ۲۰۲۴ به 4.1 درصد کاهش می یابد. وضعیت نرخ تورم بر سیاست های پولی بانک‌های مرکزی تاثیر می گذارد و به همین دلیل بسیار مهم است. یک نکته دیگر این است که بسیاری از ساختارهای تولید و توزیع و نیز روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی در حال تغییر است. این تغییر برای مدت طولانی سبب بی ثباتی بازارها می شود و در این شرایط اطمینان مصرف کنندگان و شرکت ها در سطوح پایین باقی می ماند. تحلیلگران معتقدند پایین آوردن نرخ های تورم بسیار دشوار است و این یعنی بانک های مرکزی مجبورند نرخ های بهره را بالا ببرند.

رونق بازار مواد خام

در روزهای اخیر قیمت فلزات پایه رشدی چشمگیر داشته زیرا نه تنها شاخص دلار کاهش یافته بلکه برخی خبرهای امیدوارکننده درباره کاهش سختگیری دولت چین در مبارزه با کرونا منتشر شده است. بازگشایی اقتصاد چین به معنای رشد مصرف است و طبیعی است که شاهد افزایش قیمت فلزات پایه و برخی مواد خام دیگر هستیم. البته نرخ رشد اقتصاد چین امسال و سال آینده بسیار پایین تر از سال های گذشته است و نباید تصور کرد قیمت مواد خام رشد پایدار و قابل ملاحظه خواهد داشت. پیش بینی شده این هفته شاخص دلار رشد خواهد کرد و اگر چنین شود بازار مواد خام تحت فشار قرار خواهد گرفت. روز جمعه قیمت هر تن مس با رشد 310 دلاری به مرز 8600 دلار رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در دوازده ماه اخیر تا پنجشنبه گذشته نشان داده شده است:

کامودیتی

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24